Conflict Iran Israël

Ik erger me wel aan uitspraken van Trump, Macron & co die zeggen "Iran moet tonen dat het wil onderhandelen".
Ze hadden verdorie al een datum afgesproken met de VS voordat Israël aanviel, en ook nu hebben ze al meermaals aangegeven dat ze willen onderhandelen, maar niet terwijl de Israëlische aanval blijft verder gaan (dat lijkt me nu toch echt geen onredelijke eis).

Netanyahu is al 17 jaar lang premier van Israël. (democratisch)
Khamenei is al 35 jaar lang hoogste leider van Iran. (niet democratisch)

Het mag duidelijk zijn dat macht in een land nooit te lang in de handen van 1 persoon mag blijven.
Zoals in Israël staat er ook in België geen limiet op hoe vaak iemand premier mag worden. Natuurlijk krijg je bij ons toch niks verwezenlijkt door de complexe staatsstructuur, dus voorlopig zitten we safe :unsure:
Stel u voor, 30 de croo als baas

Kan dat je gelijk hebt, maar ik vind niet direct uitsluitsel terug.

Ik dacht wel degelijk dat wanneer strijders een ziekenhuis of school of wat dan ook gebruiken, deze locatie een legitiem militair doelwit wordt zo lang de aanval proportioneel is. Dus een ziekenhuis platgooien omdat er twee soldaten zich in verschuilen zou dat niet zijn.

Een soldaat die niet actief in de strijd zit is volgens mij niet hors de combat en dus ook een legitiem doelwit.
Dan moet je dringend eens wat opzoeken, zoals ik zei:

Een soldaat die niet actief deelneemt aan een erkende strijd is geen legitiem doelwit.
Een burgerziekenhuis is een burgerdoelwit en dus geen legitiem doelwit.

"If there is any doubt, they cannot be attacked. Hospitals only lose their protection in certain circumstances - for example if a hospital is being used as a base from which to launch an attack, as a weapons depot, or to hide healthy soldiers/fighters. And there are certain conditions too."

Combatants may of course beattacked unless they are out of action, i.e. they are hors de combat.Civilians are protected from attack but lose that protection wheneverthey take a direct part in hostilities for the time of their participation.

1. Persons taking no active part in the hostilities, including members of armed forces who have laid down their arms and those placed hors de combat by sickness, wounds, detention, or any other cause, shall in all circumstances be treated humanely, without any adverse distinction founded on race, colour, religion or faith, sex, birth or wealth, or any other similar criteria.

Jij gaat hier al over naar een verdediging die zelfs Iran niet gebruikt: Dit was geen ziekenhuis dat strijders gebruiken. Er waren ook militairen in dat ziekenhuis, stond erbij. Dat is een oorlogsmisdaad. Net zoals bij Israël. Het mag wel een beetje juist zijn als het gaat over zulke walgelijkheden, toch?
Ze specificeerden dat het een communicatiecentrum was met militaire functie, dus 'dual use'.

bron: https://www.jpost.com/middle-east/iran-news/article-857935

Ik zeg niet dat we hen blind moeten geloven. Israël is erg bekend met wat wel en niet mag volgens de conventies en weet een aanval altijd wel op de juiste manier te kaderen in hun publieke statements zodat ze volgens de verdragen in hun recht zijn.
Maar zie je dat nu echt zelf niet? Dat snap ik niet...
Iran bombardeert een burgerdoelwit: Iran pleegt meteen oorlogsmisdrijven, lokt tegengeweld uit, en Israël zegt dat ze het ziekenhuis niet gebruiken als menselijk schild, dus dan is het zo.
Israël bombardeert een burgerdoelwit: Israël zegt dat het ook militair gebruikt wordt, dus dan is het zo.

Iraanse buitenlandvertegenwoordigers zijn nu in Genève in overleg met Europese leiders en er zijn in Iran straatprotesten tegen de Israëlische agressie. Je zou kunnen beweren dat die georchestreerd zijn door het regime (dat gebeurt) maar de bevolking wil nu vooral dat het geweld stopt. Dus het heeft toch een beetje een rally round the flag effect.

Iraanse buitenlandvertegenwoordigers zijn nu in Genève in overleg met Europese leiders en er zijn in Iran straatprotesten tegen de Israëlische agressie. Je zou kunnen beweren dat die georchestreerd zijn door het regime (dat gebeurt) maar de bevolking wil nu vooral dat het geweld stopt. Dus het heeft toch een beetje een rally round the flag effect.

Ik vraag me wel af wat die Europese leiders denken dat ze kunnen doen. Het is niet dat Israël interesse heeft in de mening van de EU.

Het zijn de VS die moeten praten - dat zijn de enigen die tot op zekere hoogte nog greep hebben op Israël.

Niet om de negative nancy ui te hangen, but do they though? Israël dicteert tegenwoordig praktisch de VS hun hele foreign policy...

Ik zou denken dat het IDF toch 1 van de beste klanten is van de Amerikaanse defensie industrie, maar misschien vergis ik me en maken ze tegenwoordig zelfstandig al veel wapentuig en munitie...

Ik zou denken dat het IDF toch 1 van de beste klanten is van de Amerikaanse defensie industrie, maar misschien vergis ik me en maken ze tegenwoordig zelfstandig al veel wapentuig en munitie...
Israël staat in de top-10 van grootste wapenexporteurs wereldwijd, lijkt me dat ze dan wel een grote binnenlandse industrie hebben daarvoor.

Een soldaat die niet actief deelneemt aan een erkende strijd is geen legitiem doelwit.

"Persons taking no active part in the hostilities" betreft soldaten die zich hebben overgegeven of gewonden die zich zelf niet meer kunnen verdedigen (hors de combat).

for the purposes of the principle of distinction, membership in regular state armed forces ceases, and civilian protection is restored, when a member disengages from active duty and re-integrates into civilian life, whether due to a full discharge from duty or as a deactivated reservist.

bron: https://www.icrc.org/sites/default/files/external/doc/en/assets/files/other/icrc-002-0990.pdf
p. 25

Ik ben dus geneigd te denken dat het wel degelijk toegestaan is om naar soldaten thuis te gaan en hen te liquideren. Soldaten worden geen burgers tijdens hun lunchpauze. Wat terroristen en rebellen betreft is dat onderscheid ook nog eens erg vaag tot onbestaande. Zij hebben geen reguliere commandostructuur.

Een burgerziekenhuis is een burgerdoelwit en dus geen legitiem doelwit.

Jij gaat hier al over naar een verdediging die zelfs Iran niet gebruikt: Dit was geen ziekenhuis dat strijders gebruiken. Er waren ook militairen in dat ziekenhuis, stond erbij. Dat is een oorlogsmisdaad. Net zoals bij Israël. Het mag wel een beetje juist zijn als het gaat over zulke walgelijkheden, toch?

Jij schreef dat Iran beweerde dat de aanval op het ziekenhuis één was op de soldaten daar. Je kan me moeilijk verwijten dat ik dit interpreteerde als een ziekenhuis dat door soldaten gebruikt wordt voor militaire doeleinden.

Als militairen er louter verzorgd worden, samen met burgers, dan is het inderdaad een oorlogsmisdaad volgens verdrag IV art. 19.

Maar zie je dat nu echt zelf niet? Dat snap ik niet... Iran bombardeert een burgerdoelwit: Iran pleegt meteen oorlogsmisdrijven, lokt tegengeweld uit, en Israël zegt dat ze het ziekenhuis niet gebruiken als menselijk schild, dus dan is het zo. Israël bombardeert een burgerdoelwit: Israël zegt dat het ook militair gebruikt wordt, dus dan is het zo.

Eerst en vooral, de bewering dat Israël hun eigen bevolking als menselijk schild zouden gebruiken is wel een aantijging die diametraal tegen de Israëlische cultuur indruist. Dus mag je wel met wat meer argumentatie afkomen.

Maar ik snap jouw punt. Waarom de ene geloven en de andere niet? Waarom hechten sommigen meer waarde aan de statements van Oekraïne dan die Rusland? Waarom de immunologen geloven als je een artikel kan lezen op een louche anti-vaccinatie website? Ik heb er geen stappenplan voor.

Dus volgens uw vergelijking is Israel =immunologen en Iran/Palestijnen = louche website? Nochtans is Israel al vaak genoeg betrapt op leugens en op het bewust verspreien van foutieve informatie. Uw voorbeeld slaat dus gewoon op niets

Dus volgens uw vergelijking is Israel =immunologen en Iran/Palestijnen = louche website? Nochtans is Israel al vaak genoeg betrapt op leugens en op het bewust verspreien van foutieve informatie. Uw voorbeeld slaat dus gewoon op niets

Ik vergelijk Israël niet met immunologen of Iran met antivaxers. Ik wil enkel zeggen dat ik geen antwoord heb op de vraag: waarom geloof je eerder x dan y.

Ook even vermelden dat mijn initiële bewering gepaard ging met een disclaimer dat we Israël niet blind moeten geloven. Elke partij kan je wel betrappen op leugens of framing.

Voor mezelf denk ik dat het belangrijk is om te durven engageren met het andere perspectief, hoe compleet dit ook ingaat tegen jouw model van de werkelijkheid. Want au fond is de waarheid wat het beste past in het verhaal dat reeds in je hoofd zit.

Je gaat het misschien niet geloven maar in een ver verleden was ik ook een antizionist. Voor mij voelt het aan alsof ik nu beter weet, maar ik heb ook vrienden die de omgekeerde beweging hebben gemaakt.

Ik vergelijk Israël niet met immunologen of Iran met antivaxers. Ik wil enkel zeggen dat ik geen antwoord heb op de vraag: waarom geloof je eerder x dan y.

Ook even vermelden dat mijn initiële bewering gepaard ging met een disclaimer dat we Israël niet blind moeten geloven. Elke partij kan je wel betrappen op leugens of framing.

Voor mezelf denk ik dat het belangrijk is om te durven engageren met het andere perspectief, hoe compleet dit ook ingaat tegen jouw model van de werkelijkheid. Want au fond is de waarheid wat het beste past in het verhaal dat reeds in je hoofd zit.

Je gaat het misschien niet geloven maar in een ver verleden was ik ook een antizionist. Voor mij voelt het aan alsof ik nu beter weet, maar ik heb ook vrienden die de omgekeerde beweging hebben gemaakt.
Er is nog een andere optie dan de facto de ene of de andere geloven: je niet al ingraven in een kamp en met een open blik kijken. Dat is wat ik al de hele tijd probeer te zeggen.

5,1 vs 4,52. 🤔

Nu, het land ligt wel in aardbevingsgevoelig gebied, maar met heel die cirque die nu bezig is… en vlakbij een nucleaire site…

5,1 vs 4,52. 🤔

Nu, het land ligt wel in aardbevingsgevoelig gebied, maar met heel die cirque die nu bezig is… en vlakbij een nucleaire site…

De weinige bronnen die deze aardbeving vermelden zijn allemaal bijzonder dubieus, dus ik vraag me af of dit geen fake news is.

Subiet krijgen we nog een livestream van de B2-bommenwerpers zeg. Op zich wel interessant dat het zo publiek bekend wordt gemaakt dat die bommenwerpers richting Guam gaan en dus een beetje dichter bij Iran. Zou dan toch in de eerste instantie een krachtig signaal zijn naar Iran toe, zeker?

Los van de militaire kant: wat zijn die B2's toch prachtige vliegtuigen. Dat komt recht uit Star Wars ofzo
b2a_roelreinje.jpg

Subiet krijgen we nog een livestream van de B2-bommenwerpers zeg. Op zich wel interessant dat het zo publiek bekend wordt gemaakt dat die bommenwerpers richting Guam gaan en dus een beetje dichter bij Iran. Zou dan toch in de eerste instantie een krachtig signaal zijn naar Iran toe, zeker?

Los van de militaire kant: wat zijn die B2's toch prachtige vliegtuigen. Dat komt recht uit Star Wars ofzo
b2a_roelreinje.jpg
Ik dacht dat er al wekenlang B2's gestationeerd waren op Diego Garcia in de Indische Oceaan? Ik vind het wel een beetje ironisch dat ze publiek bekend maken dat een stealth vliegtuig in beweging is, terwijl die dingen onzichtbaar horen te zijn maar het zal ook wel met de intentie zijn om druk te zetten op Iran.

En zeker een mooi toestel. Puur esthetisch vind ik de SU-57 ook mooi. Het is totaal ondenkbaar, maar hoe cool zou het zijn dat die gesimuleerde dogfights zouden doen met de F-22 op een airshow?

En over mooie toestellen gesproken: als dit klopt zijn er drie minder Tomcats op de wereld. In de jaren '80 had Iran hier wel een groot voordeel mee tegen Irak, maar die toestellen, toch het aantal dat nog kan vliegen, zijn opgebruikt en de Iraanse luchtmacht staat niet bepaald gekend voor haar slagvaardigheid. En ze hebben Tom Cruise niet aan hun kant.

Israël: "3 Iraanse F-14's neergehaald"​

Israël claimt dat het 3 Iraanse F-14-gevechtsvliegtuigen heeft neergehaald. Dat zegt legerwoordvoerder Effie Defrin. Daarnaast verklaarde Defrin dat de Iraanse slagkracht na de Israëlische aanvallen van de afgelopen dagen sterk is afgenomen.
"We treffen elk element van de productieketen van raketten en verhinderen dat het Iraanse leger zijn strategische capaciteiten uitbreidt", zei hij. "De capaciteiten om raketten te lanceren van het Iraanse regime zijn slechts een fractie van wat ze aan het begin van de operatie waren." (vrt nws)

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan