Conflict Iran Israël

Het Israelische afweersysteem haalt niet alle raketten uit de lucht in tegenstelling tot wat onwetend volk beweert.
a) Het maakt eerst al een analyse van welke projectielen effectief een gevaar vormen en welke er ergens in een boerenveld gaan neerkomen. Het heeft geen zin om een afweerraket te gaan verspillen om te voorkomen dat een bananenboom in een smoothie verandert.
b) Je kan sowieso niet alle raketten neerhalen, de schattingen liggen tussen 90-99% voor de combinatie iron dome, david's sling en de arrow-systemen.

"Redelijk wat" zegt dus in feite niks en als je naar de slachtoffer aantallen kijkt valt eigenlijk nog goed mee gezien sommige van die warheads toch redelijk groot zijn.
Die raketten raken daar niet bepaald bananenbomen, maar stedelijke en industriële centra. De meeste geraken er inderdaad niet door. De slachtofferaantallen vallen goed mee omdat daar voldoende bunkercomplexen zijn en de mensen goed op de hoogte worden gebracht van inkomende barrages. Zonder die organisatie en infrastructuur was het slachtofferaantal hoger.

Die raketten raken daar niet bepaald bananenbomen, maar stedelijke en industriële centra.
En hoe kan jij dat nu in godsnaam weten aan de hand van een paar video's? Omdat er een video opduikt van een raket die inslaagt in het stadscentrum wilt dat per definitie zeggen dat dit de meerderheid van de inslagen zijn? Ik denk niet dat er veel mensen een patattenveld staan te filmen op het moment dat er een raket neerkomt.

Wat is er tot nu toe van waardevolle infrastructuur geraakt? Een raffinaderij? En dan is men er zelfs niet in geslaagd de raffinaderij zelf, die zo'n 2km², te raken maar wel een transformatorstation (of een generatorstation, is me niet helemaal duidelijk) dat spanning levert aan de raffinaderij.
We kunnen dus wel met zekerheid stellen dat de afweersystemen grotendeels doen wat ze moeten doen.

Die raketten raken daar niet bepaald bananenbomen, maar stedelijke en industriële centra. De meeste geraken er inderdaad niet door. De slachtofferaantallen vallen goed mee omdat daar voldoende bunkercomplexen zijn en de mensen goed op de hoogte worden gebracht van inkomende barrages. Zonder die organisatie en infrastructuur was het slachtofferaantal hoger.

Ik vind het altijd interessant hoe je veel minder lijkt te lezen en zien wanneer de Iraniërs effectief een legitiem doelwit geraakt hebben (bv. olie raffinaderij) dan wanneer ze een civiel doelwit geraakt hebben (bv. flatgebouw).

Langs Iraanse kant ook, maar daar komt sowieso al een pak minder info naar buiten.

Of ook hoe propaganda en de oorlog van informatie steeds een rol speelt...

En hoe kan jij dat nu in godsnaam weten aan de hand van een paar video's? Omdat er een video opduikt van een raket die inslaagt in het stadscentrum wilt dat per definitie zeggen dat dit de meerderheid van de inslagen zijn? Ik denk niet dat er veel mensen een patattenveld staan te filmen op het moment dat er een raket neerkomt.

Wat is er tot nu toe van waardevolle infrastructuur geraakt? Een raffinaderij? En dan is men er zelfs niet in geslaagd de raffinaderij zelf, die zo'n 2km², te raken maar wel een transformatorstation (of een generatorstation, is me niet helemaal duidelijk) dat spanning levert aan de raffinaderij.
We kunnen dus wel met zekerheid stellen dat de afweersystemen grotendeels doen wat ze moeten doen.
Als die raketten enkel bananenbomen zouden raken, hadden de Israëli's geen doden (25) en gewonden (733) te betreuren. Ik beweer niet dat Israël in as is gelegd door Iran of dat Israël de oorlog zal moeten staken omdat ze bezwijken onder de aanvallen, maar wel dat de aanvallen meer schade berokkenen dan de raketaanvallen vanuit Gaza of Libanon die ze gewend zijn.

De aanvallen van Israël op Iran zijn veel preciezer, ook omdat ze hun luchtmacht gebruiken en de Mossad hun huiswerk goed hebben gemaakt. De Iraanse luchtmacht is daartoe niet in staat en de Iraanse geheime dienst is geen match voor de Mossad. Ergens zijn die raket- en droneaanvallen een zwaktebod, want het is de enige manier om Israël iet of wat schade te berokkenen.

Ze beginnen toch steeds meer kritieke dingen te raken precies.

Ze beginnen toch steeds meer kritieke dingen te raken precies.
De vraag is natuurlijk of dat in feite iets kritiek is of eerder symbolisch. Dat lijkt me eerder een loods dan een gebouw waar men inlichtingen in analyseert. Leeg zal dat gebouw niet geweest zijn maar ik denk dat we nog vrij ver zitten van een vernietigende slag aan de Israëlische inlichtingendienst.

Als die raketten enkel bananenbomen zouden raken, hadden de Israëli's geen doden (25) en gewonden (733) te betreuren. Ik beweer niet dat Israël in as is gelegd door Iran of dat Israël de oorlog zal moeten staken omdat ze bezwijken onder de aanvallen, maar wel dat de aanvallen meer schade berokkenen dan de raketaanvallen vanuit Gaza of Libanon die ze gewend zijn.
Dat vind ik kort door de bocht. Als ik snel aan chatgpt vraag wat de warheads op die Iraanse raketten zijn dan is het kleinste model dat ik vind, dat de capaciteit heeft om Israël te raken, 750kg. Dat zijn geen kleine warheads. Een 1000-ponder (450 kg) heeft een kill/injury radius van 120m.
Ik ben geen bouwkundig ingenieur maar als je die beelden zag van die vernielde wijk in Tel Aviv na een inslag dan was dat geen klein wapen hé.

Mijn punt was dat wanneer je op een video een hoop inslagen ziet dat dat niet noodzakelijk betekent dat er veel schade is. Zie de satellietbeelden van Nevatim vorig jaar. Op de beelden leek het erop dat die volledige luchtmachtbasis vernield zou zijn maar uiteindelijk was er schade aan een hangaar en hier en daar aan een taxiway en voor de rest niets.

Ik zie het echt gebeuren dat de VS ook actief gaat deelnemen - een paar echt gerichte operaties zijn voldoende om Iran in een nucleaire coma te plaatsen voor een lange periode. Opgelost - neen, maar dat gaat ook nooit een optie zijn.

Ben geen expert, maar als de brains en geldkraan achter de Axis of Resistance in het Midden Oosten uitgeschakeld wordt, zou dit wel kunnen leiden tot meer stabiliteit. Hamas, Hezbollah en de Houthi's kortwieken zou een grote stap naar stabiliteit zijn (zonder daarmee oordeel te vellen of hun strijd al dan niet legitiem is).

Ben geen expert, maar als de brains en geldkraan achter de Axis of Resistance in het Midden Oosten uitgeschakeld wordt, zou dit wel kunnen leiden tot meer stabiliteit. Hamas, Hezbollah en de Houthi's kortwieken zou een grote stap naar stabiliteit zijn (zonder daarmee oordeel te vellen of hun strijd al dan niet legitiem is).
+ impeachment, ontslag en opsluiting van Netanyahu en verkiezingen in Israël met een hopelijk gematigdere regering in plaats van de huidige neo-kolonialisten. Want Israël is allesbehalve een stabiliserende factor in het Midden-Oosten. Als Syrië, Libanon en Irak dan eindelijk nog eens de kans krijgen om een stabiele regering en werkende economie te vormen zijn we vertrokken naar betere tijden.

Overal berichtjes nu dat er heel wat Amerikaanse gevechtsvliegtuigen onderweg zijn naar het Midden-Oosten, alsook een dozijn tankvliegtuigen boven Europa, onderweg naar het Midden-Oosten.
Ik vrees toch voor een Amerikaanse escalatie.
Of gewoon spierballengerol om druk te zetten op Iran om richting gedwongen onderhandelingen te gaan.

Overal berichtjes nu dat er heel wat Amerikaanse gevechtsvliegtuigen onderweg zijn naar het Midden-Oosten, alsook een dozijn tankvliegtuigen boven Europa, onderweg naar het Midden-Oosten. https://theaviationist.com/2025/06/17/usaf-mobilizes-f-22s-f-35s-middle-east/
Ik vrees toch voor een Amerikaanse escalatie.

Ik had het al voorspeld.

Op militair vlak is dit duidelijk het uitgelezen moment om Iran aan te pakken, als dat al langer een doel was voor de VS. Ze hangen al in de touwen, en als de VS zich moeit is Iran KO.

De grote vraag blijft hoe het dan verder moet in Iran. Je creëert potentieel een enorm machtsvacuum als het regime omver geworpen wordt.

Ik had het al voorspeld.

Op militair vlak is dit duidelijk het uitgelezen moment om Iran aan te pakken, als dat al langer een doel was voor de VS. Ze hangen al in de touwen, en als de VS zich moeit is Iran KO.

De grote vraag blijft hoe het dan verder moet in Iran. Je creëert potentieel een enorm machtsvacuum als het regime omver geworpen wordt.
Libië en Irak zijn al prachtige voorbeelden van regimes die door het Westen zijn omver geworpen en vandaag florerende en voorbeeldige democratieën zijn.

Afghanistan is een beetje een boomerang gebleken: de yankees sjotten de taliban buiten en terwijl ze zelf weggaan komen ze langs de achterdeur weer binnen. Nuloperatie en een zwart gat waar ontzagwekkende hoeveelheden dollars in zijn verdwenen. Voor niets. Wellicht de grootste Amerikaanse fuck-up van deze eeuw, hoewel Irak zeker een mooie contender is.

Ik mag hopen dat het in Iran anders wordt.

Ik had het al voorspeld.

Denk dat VS/Israel al de nodige afspraken hebben gemaakt met de toekomstige marionette leiders.

Libië en Irak zijn al prachtige voorbeelden van regimes die door het Westen zijn omver geworpen en vandaag florerende en voorbeeldige democratieën zijn.

Afghanistan is een beetje een boomerang gebleken: de yankees sjotten de taliban buiten en terwijl ze zelf weggaan komen ze langs de achterdeur weer binnen. Nuloperatie en een zwart gat waar ontzagwekkende hoeveelheden dollars in zijn verdwenen. Voor niets. Wellicht de grootste Amerikaanse fuck-up van deze eeuw, hoewel Irak zeker een mooie contender is.

Ik mag hopen dat het in Iran anders wordt.

Iran is toch ook wel een veel welvarender en ontwikkeld land dan die anderen die je opnoemt, nee?

Iran is toch ook wel een veel welvarender en ontwikkeld land dan die anderen die je opnoemt, nee?
Dat is wel relatief, want de Iran-Irakoorlog heeft het land economisch geruïneerd en is sindsdien nooit echt welvarend geweest. De elites natuurlijk wel, want dat heb je met autocratische regimes: kapitaal blijft plakken bij regimegetrouwen. Zo koop je loyaliteit.

Iran kan niet terugvallen op een stabiel democratisch draagvlak, dat gaat het moeten leren. 46 jaar dictatuur veeg je niet zomaar weg.

Ik had het al voorspeld.

Trump zijn die vervroegd de G7 top verliet en dan uithaalde naar Macron liet al weinig goeds vermoeden voor wie nog hoopte op een diplomatische oplossing.

Terug
Bovenaan