Conflict Iran Israël

Dat lijkt me niet waarschijnlijk maar ik ga er niet over discussiëren want buiten wat videobeelden en de eerste commerciële satellietbeelden die binnenkomen hebben we eigenlijk nog niets gezien. Welke aerial refuelling capaciteit heeft Israël? F-16's met buddy pods? Dan zouden die tankers al gerefueled moeten worden door tankers.

Ondertussen verschijnen er beelden van vliegtuigen die neergeschoten zouden zijn geweest.
-Een beeld van een neerstortende F-16 blijkt een neergeschoten Russische straaljager boven Turkije te zijn van 15 jaar geleden
-Een AI beeld van een neergestorte F-16 want de staart staat achterstevoren
-Een foto van een gevanggenomen Israelische pilote blijkt een foto te zijn van een Chileense pilote te zijn en de foto is van 2021.
Iran is nog slechter in propaganda verspreiden dan de Russen lijkt het.
Mja tegenwoordig weet je t idd niet zeker

Eigenlijk is het waanzinnig dat Israelische jets air superiority kunnen afdwingen op 1.500km afstand en niet alleen maar het feit dat ze er in slagen om vliegtuigen over Teheran te laten vliegen om bommen te laten droppen. De strike radius van een F-16 is in het beste geval 1.000 km. Dus zonder a2a refueling boven Irak hebben ze gewoon niet de mogelijkheid om daar te vliegen.
Israël zelf zou dit niet kunnen voor zo'n groot aantal vliegtuigen.
Ze worden ondersteund door de VS die nog een gigantisch militair apparaat hebben in Irak.
Zij zijn het die het luchtruim beveiligen en tankers voorzien. Ze zorgen ook voor SAR en indien nodig SF om piloten te ontzetten.
Israël heeft wel de know how om dat te doen maar zo'n actie is 99% logistiek en 1% uitvoering. Daarin staat de VS aan de top met de volgende mijlenver er achter.

Laatst bewerkt:
De militaire kracht van Israël met nog geen eens 10 miljoen inwoners is toch wel heel straf eigenlijk.
Ben je echt zo wereldvreemd dan? Dat is bijlange niet israel alleen. Israel wordt bijgestaan door zowat het hele westen, en vooral USA dat openlijk miljarden steun geeft jaarlijks en high tech oorlogsmiddelen.
USA heeft zelf gezegd: als er geen Israël in bet midden oosten was, zouden we er zelf één creëren.

Hetzelfde verhaal nu tussen Rusland en Oekraïne. Er zitten er enorm veel op dit forum te zeggen dat Rusland dan toch niet zo machtig is want ze hebben het moeilijk met Oekraïne. Het is letterlijk bijna heel het westen versus Rusland, bijlange niet enkel Oekraïne.
Moest Oekraïne werkelijk geen enkele hulp krijgen, was die oorlog binnen het jaar door Rusland gewonnen.
Moest zowel USA, Rusland en Israël niet zo oorlogszuchtig zijn, dan was het vrede op aarde.

hoe het land zich volledig liet verrassen door de Israëlische luchtmacht

Blijkbaar is zo goed als de volledige top van de revolutionaire garde uitgeschakeld. Cru gezegd: Men nam de dreigementen van Israël niet serieus, men heeft de interne veiligheidsprotocollen niet opgevolgd en men zat blijkbaar doodleuk net samen te vergaderen in één enkel lokaal net tijdens de aanval door Israël. Een fatale inschattingsfout. Het resultaat? Heel de top asap morsdood (en ondertss volledig vervangen).

Voorts is quasi de hele verdedigingslinie van Iran in één klap grotendeels gesneuveld. Er staat bijna niks meer overeind. Men is in snelheid gepakt. Van de nuclaire installatie(s) staat bovengronds blijkbaar ook quasi niets meer overeind. (echter de kritieke onderdelen bevinden zich ondergronds en dat is het slechte nieuws: Iran zou in relatief korte termijn -voorlopig toch- nog steeds in staat zijn een nuclair wapen te maken)

Of Iran nog stevig kan reageren en deze strijd op "korte termijn" nog kan winnen? Volgens de meeste insiders is het antwoord: Neen.

Khamenei moet echter (stevig) reageren en in theorie kan hij 1000+ ballistische raketten afschieten. MAAR door de verrassingsaanval van Israël en de non stop aanvallen lukt dit helemaal niet (Israël heeft zijn huiswerk goed gemaakt). Het is dus voorlopig (grotendeels) bij 'gewone' raketten gebleven.

Zou goed kunnen gelet de oppositie de boodschap aant versprijden is om publieke ongehoorzaamheid en protesten te starren om t regime omver te werpen
Israel zou wel eens kunnen blijven doorgaan tot dat regime omvergeworpen is. Als heel die legertop dood was, kunnen ze zich toch nog moeilijk organiseren? En dan heeft die supreme leader ook geen poot meer om op te staan.

Israel zou wel eens kunnen blijven doorgaan tot dat regime omvergeworpen is. Als heel die legertop dood was, kunnen ze zich toch nog moeilijk organiseren? En dan heeft die supreme leader ook geen poot meer om op te staan.
Ik denk niet dat een land bombarderen een goede manier is om aan regime change te doen.

De militair-technologische dispariteit in die regio is wel onthutsend. Syrië en Irak zijn niet in staat om hun luchtruim soeverein te beschouwen. Misschien kan Turkije Israël wel beter afhouden, mochten zij clashen?

Laatst bewerkt:
Ik denk niet dat een land bombarderen een goede manier is om aan regime change te doen.
Moreel gezien is het niet correct, maar de oppositie zou wel van de chaos gebruik kunnen maken zonder dat Israël dat regime actief gaat omverwerpen.
Zou me niet verwonderen dat Israël daar dan achter de schermen nog aan meewerkt. En het westen wil ook niet liever dan dat dat regime daar weg is uit Iran. De vraag is natuurlijk altijd wat er dan in de plaats gaat komen.

Die hebben in de eerste uren ook gewoon in iraans luchtruim een refuel gedaan hoor :)
Buiten dat dit me gewoon zever lijkt - je gaat niet refuelen boven een hotzone. Dat weet toch elke armchair general! -heeft het Israelisch leger effectief potent refuelling capacity om een aanval van 200 vliegtuigen over 1500km te ondersteunen? Of hebben ze hiervoor steun gekregen van de hun bondgenoten (US?)

Ik vraag me vooral af of ze Khamenei zelf niet gaan targetten. Is de lijm van het regime, en zou Iran in grote chaos storten.

De militaire kracht van Israël met nog geen eens 10 miljoen inwoners is toch wel heel straf eigenlijk.
Prioriteiten en uiteraard geld, heel rijk land, bijkomend grote Joodse bevolking- dus ook nog een massa geld, kennis en macht in het buitenland - de steun die het land geniet is komt niet vanzelf.

Buiten dat dit me gewoon zever lijkt - je gaat niet refuelen boven een hotzone. Dat weet toch elke armchair general! -heeft het Israelisch leger effectief potent refuelling capacity om een aanval van 200 vliegtuigen over 1500km te ondersteunen? Of hebben ze hiervoor steun gekregen van de hun bondgenoten (US?)
Israël heeft blijkbaar grote tankers rondvliegen ook. De Syrische luchtmacht hebben ze monddood gemaakt na de val van het Syrische regime en hoewel Irak moderne F-16's heeft denk ik niet dat zij hun handen willen branden aan het neerschieten van Israëlische jets. Verder denk ik ook niet dat Irak-Iran relaties zo goed zijn, niet alleen omwille van de historische context, maar even goed omdat in de recente jaren Iran meer dan eens raketten heeft gelanceerd op doelwitten in Irak. Bovendien is het niet ondenkbaar dat Israël boven de Koerdische gebieden in het noorden van Irak vliegt en daar een staging area heeft voor hun tankers en strike aircraft waar ze in relatieve veiligheid kunnen tanken.

Israël heeft blijkbaar grote tankers rondvliegen ook. De Syrische luchtmacht hebben ze monddood gemaakt na de val van het Syrische regime en hoewel Irak moderne F-16's heeft denk ik niet dat zij hun handen willen branden aan het neerschieten van Israëlische jets. Verder denk ik ook niet dat Irak-Iran relaties zo goed zijn, niet alleen omwille van de historische context, maar even goed omdat in de recente jaren Iran meer dan eens raketten heeft gelanceerd op doelwitten in Irak. Bovendien is het niet ondenkbaar dat Israël boven de Koerdische gebieden in het noorden van Irak vliegt en daar een staging area heeft voor hun tankers en strike aircraft waar ze in relatieve veiligheid kunnen tanken.
Irak heeft aan Iran gevraagd om geen Amerikaanse doelwitten op haar grondgebied te bestoken.

K. zal steunen
Irak heeft aan Iran gevraagd om geen Amerikaanse doelwitten op haar grondgebied te bestoken.
Iran zou het sowieso niet durven, een VS basis aanvallen. Veel geroep, maar ze beseffen ook wel wel dat Trump niet normaal kan denken en dit de VS bij de oorlog kan betrekken.

Wat voor een jaar 2025 is dit!!! Oorlogen 😞

Misschien wat te ver gedacht, maar als het regime echt in he nauw komt, wat houd hen dan tegen om hun uranium in een raket te steken en die af te schieten als een vuile bom

Misschien wat te ver gedacht, maar als het regime echt in he nauw komt, wat houd hen dan tegen om hun uranium in een raket te steken en die af te schieten als een vuile bom
Never say never, maar ik denk dat Iran eerder incapabel wordt om nog een grote barrage af te vuren en dat het gedwongen wordt een of ander akkoord te sluiten. Of dat de oppositie vroeg of laat in actie schiet en het weifelende regime omver gooit. Wat er dan gaat gebeuren weet ik niet. Blijft het land heel of niet, want Iran is multi-etnisch. Krijgen bijvoorbeeld de Koerden onafhankelijkeidsideeën en proberen ze met de Koerden in Irak en Syrië een staat te vormen?

In het beste scenario: fluwelen revolutie, sancties vallen weg, florerende economie en een succesvolle herintegratie in de internationale gemeenschap.

Intussen is ook Haifa geraakt in Israël.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan