Conflict Iran Israël

Hindsight is 20/20. Stalin wist ook van de Duitse inval in 1941 maar deed er niets aan, de Amerikanen wisten ook af van het Tet-offensief maar wisten niet de omvang ervan, 9/11 was ook geweten maar werd niet serieus genoeg genomen.

Of dit een meesterplan was van Bibi om aan de macht te kunnen blijven lijkt me straf.

Trump heeft intussen ook gereageerd (vrt liveblog):

Dat belooft, als Trump zegt dat de volgende aanvallen gepland zijn en nog brutaler gaan worden. Gaat de IAF hetzelfde proberen doen als met Syrië na de val van Assad? Militair castreren?

Ik denk dat Netanyahu stevig inder druk staat. Gisteren was er een mislukte poging in de Knesset om het parlement de ontbinden (en dus verkiezingen uit te lokken). Volgens recente peilingen zou Netanyahu zijn meerderheid kwijtspelen. Deze aanval komt hem dus heel goed uit.

En voor de rest: man man, een paar idioten zijn bezig om de wereld in chaos te storten. Dot voedt alleen maar het anti-westers sentiment. Wat als Rusland of China zich eens roeren? Bv. door het nucleaire programma van Iran te bevorderen of componenten voor ballistische raketten te leveren (maar dat doet China nu al, dacht ik)?

Laatst bewerkt:
Ik vind een conflict tussen deze twee partijen altijd heel dubbel, want beide regimes zijn een verschrikking.
Het zou goed zijn dat geen van beiden nucleaire wapens bezit, want als je het mij vraagt zijn ze beiden gek genoeg om ze toch ooit eens in te zetten ook. Het feit dat Israël gewoon nucleaire sites aanvalt in Iran toont bv. al aan dat ze een kernramp ginder niet zo erg zouden vinden. Je moet eens kijken hoe paniekerig wij worden wanneer er Russische aanvallen zijn op of nabij Oekraïense kerncentrales...

Als Iran inderdaad militair materiaal (drones) levert aan Rusland dan is dit potentieel een positieve wending voor ons natuurlijk.

Maar ik vrees dat de Israëli's op een dag toch ook gewoon de prijs gaan betalen van de acties van de regering Netanyahu.
Qatar, de UAE en Egypte hebben de aanval al sterk veroordeeld. De afkeer tegenover Israël neemt toe in de hele Arabische wereld.

Ik vind een conflict tussen deze twee partijen altijd heel dubbel, want beide regimes zijn een verschrikking.
Het zou goed zijn dat geen van beiden nucleaire wapens bezit, want als je het mij vraagt zijn ze beiden gek genoeg om ze toch ooit eens in te zetten ook. Het feit dat Israël gewoon nucleaire sites aanvalt in Iran toont bv. al aan dat ze een kernramp ginder niet zo erg zouden vinden. Je moet eens kijken hoe paniekerig wij worden wanneer er Russische aanvallen zijn op of nabij Oekraïense kerncentrales...

Als Iran inderdaad militair materiaal (drones) levert aan Rusland dan is dit potentieel een positieve wending voor ons natuurlijk.

Maar ik vrees dat de Israëli's op een dag toch ook gewoon de prijs gaan betalen van de acties van de regering Netanyahu.
Qatar, de UAE en Egypte hebben de aanval al sterk veroordeeld. De afkeer tegenover Israël neemt toe in de hele Arabische wereld.
Rusland produceert intussen eigen (en betere) varianten van de Shaheds in grote aantallen, dus dat gaat geen effect hebben op de oorlog in Oekraïne.

...

En voor de rest: man man, een paar idioten zijn bezig om de wereld in chaos te storten. Dot voedt alleen maar het anti-westers sentiment.
...
Het lijkt wel of ze op hoog niveau schaak spelen en de plebs ondergaat hun grillen.
Hopelijk is het eens geen gril teveel... .
Financieel, mentaal en fysiek worden er momenteel enorm veel mensen getroffen.
Sinds 2020 lijkt de wereld elk jaar onstabieler te worden.
In wat voor tijdslijn zijn we terecht gekomen.

Bwa enkel Israël en Amerikaanse basissen bombarderen, de zeestraat mijnen, aanslagen wereldwijd uitvoeren, huurmoorden uitvoeren, ... valt mee
Mmm, daar verwacht ik eerlijk gezegd allemaal niet zo heel veel van.

Als Iran Amerikaanse doelen in het vizier durft nemen mogen ze daar ook nog een terugslag van verwachten waar ze even van moeten bijkomen. Hetzelfde geldt als ze de scheepsvaart belemmeren. En naar Israël toe hebben ze ook amper mogelijkheden.

Mmm, daar verwacht ik eerlijk gezegd allemaal niet zo heel veel van.

Als Iran Amerikaanse doelen in het vizier durft nemen mogen ze daar ook nog een terugslag van verwachten waar ze even van moeten bijkomen. Hetzelfde geldt als ze de scheepsvaart belemmeren. En naar Israël toe hebben ze ook amper mogelijkheden.
Sluiten van de straat van Hormuz is inderdaad wel een mogelijkheid als het echt uit de hand loopt, wat een effect heeft op de wereldeconomie. Saudi-Arabië zal daar niet happig op zijn en de banden met Iran waren de laatste jaren opvallend aan het verbeteren.

Ik denk eerlijk gezegd dat de Arabische wereld in de realiteit eerder opgelucht is, niemand daar wil dat Iran kernwapens heeft. Dit zijn obligatoire veroordelingen, geen gemeende.

Met dat verschil natuurlijk dat Israël nog altijd een democratie is en Iran een theocratische dictatuur. In mijn ogen zijn die totaal niet gelijk en is het regime van Iran veel en veel erger dan dat van Israël.

De hele Arabische wereld is altijd al moorddadig geweest tegenover Israël sinds het ontstaan van de staat, hoe kan de afkeur nu nog meer toenemen? En zelfs al zou het nog verder kunnen toenemen, hoe kan het voor Israël nog erger worden? Israël is al sinds het ontstaan omringd door vijandige buren die liefst van al willen dat heel Israël stopt met bestaan. Daarom dat ze ook zo'n sterk leger hebben opgebouwd. Voor Israël is het sinds het ontstaan tot vandaag altijd al een overlevingsstrijd geweest: als ze zwak genoeg zouden zijn om een oorlog te verliezen zal het opnieuw een genocide worden maar dan vanuit de andere kant.

Ik denk eerlijk gezegd dat de Arabische wereld in de realiteit eerder opgelucht is, niemand daar wil dat Iran kernwapens heeft. Dit zijn obligatoire veroordelingen, geen gemeende.
Inderdaad. Dat men Israël hier beticht van "de wereld in chaos te storten" is de wereld op zijn kop.
Ik citeer: "Iran's current government does not recognize Israel's legitimacy as a state and has called for its destruction."

Als zo een land dan voortdurend nucleaire afspraken schendt , volgens meerdere bronnen dichtbij een nucleaire bom staat, en deze activiteiten in het afgelopen jaar zelfs sterk accelereert, dan is het toch helemaal niet vreemd dat Israël hier actie onderneemt?

Dit is nog maar pas afgelopen maand: "An IAEA report published in May of this year said that Iran’s stockpile of this highly-enriched uranium had increased by almost 50% over the preceding three months, to 409 kilograms. That volume of material could quickly be purified to the 90% level needed to form the core of about 10 nuclear bombs, should Iran choose to pursue weapons."

Van de machtshebbers, akkoord.
Maar de publieke opinie in die landen is ook iets waar ze rekening mee moeten houden, en acties als deze staan een duurzame evolutie in de weg met betrekking tot relaties met bv de golfstaten. Die zijn inderdaad een pak gematigder, maar als de basis niet moet weten van een verdrag kunnen ze aan de top ook niet veel meer doen.

Ik hou wel mijn hart vast voor die zogenaamde 'forward drone operaties' die zowel Oekraïne als Israël gebruikten in de afgelopen maand.

Dat lijkt mij voor terroristen een ideale en vrij laagdrempelige methode om met een aantal drones in de bestelwagen tot dichtbij een festival te gaan rijden om ze dan los te laten over de massa (met bommen, machinegeweren, etc.) en niemand kan er iets tegen doen op korte termijn.
Toegangs/ticket beveiliging is waardeloos hiertegen.
En bij elke massabijeenkomst luchtafweer plaatsen, zie ik ook niet gebeuren.

Over een aantal weken zal de militaire slagkracht van Iran zodanig zijn gedegradeerd door Israël dat het ophoudt een regionale macht te zijn.

Er wordt gewaarschuwd voor een regionale oorlog, maar van wie komt de dreiging als Israël ongestraft dit soort acties kan uitvoeren? Als Iran dezelfde stunt wil uithalen met haar luchtmacht worden die vliegtuigen allemaal één voor één neergehaald nog voor ze in de buurt komen van Israël. Egypte, Jordanië en Turkije gaan niet vechten tegen Israël. Syrië, Libanon en Irak zijn niet in staat om een oorlog aan te gaan.

De timing van Netanyahu is goed: deadline van Trump verlopen én Iran dat zonder sterke proxy's in zijn hemd staat.

De timing van Netanyahu is goed: deadline van Trump verlopen én Iran dat zonder sterke proxy's in zijn hemd staat.
De timing is zowat de beste van de afgelopen 50 jaar: Hamas en Hezbollah in de touwen, een Syrië dat militair en politiek nu even plat ligt, Rusland dat zelf maxed out is met andere dingen te doen, en een Trump die toch draait naargelang de wind.

Straks regime change in Iran, en vloeit daaruit een soort 'grand deal' in het midden-Oosten...
En dan Trump samen met Netanyahu de nobelprijs voor de vrede? :unsure::oink:

De timing is zowat de beste van de afgelopen 50 jaar: Hamas en Hezbollah in de touwen, een Syrië dat militair en politiek nu even plat ligt, en een Trump die toch draait naargelang de wind.

Straks regime change in Iran, en vloeit daaruit een soort 'grand deal' in het midden-Oosten...
En dan Trump samen met Netanyahu de nobelprijs voor de vrede? :unsure::oink:
Ik zou zeggen dat ge het op flessen trekt, maar in de jaren '20 van deze eeuw is alles mogelijk. Zelfs een Russisch of Noord-Koreaans voorzitterschap van de VN Mensenrechtenraad.

In Teheran 78 doden en 329 gewonden.

Naar goede oude Israëlische gewoonte hebben ze weinig problemen met collateral damage als het gaat over het liquideren van hooggeplaatste figuren.

In Teheran 78 doden en 329 gewonden.

Naar goede oude Israëlische gewoonte hebben ze weinig problemen met collateral damage als het gaat over het liquideren van hooggeplaatste figuren.
Die Iraanse generaals gebruiken de bevolking duidelijk als menselijk schild.

Ik zou zeggen dat ge het op flessen trekt, maar in de jaren '20 van deze eeuw is alles mogelijk.
Dat van de nobelprijs is uiteraard tongue in cheek.
De rest is volgens mij mogelijks dichterbij dan gelijk welk moment in de afgelopen 50 jaar? Ik zou bijna zeggen: op voorwaarde dat het escaleert.

Want als Iran het hier symbolisch bij laat zoals de vorige keer, zal er inderdaad niet veel bewegen in het grotere geheel.
Als het regime slim is, doen ze gewoon een deëscalerende escalatie, met wat grootspraak, en laten ze het daarbij want dan blijven ze wss gewoon aan de macht.
Met een soort nucleaire deal met Trump waar ze zich dan toch niet echt aan houden na verloop van tijd.

Die Iraanse generaals gebruiken de bevolking duidelijk als menselijk schild.
Het lijkt mij hier toch dat Israël zich echt wel richt op zeer specifieke militaire doelen?
Opnieuw dezelfde oprechte vraag: hoeveel burgerdoden zijn aanvaardbaar voor het uitschakelen van 4 generaals?

In het ideale geval wacht je tot zo'n generaal een eenzame wandeling doet in een afgelegen bietenveld.
Maar die momenten zijn schaars vermoed ik.

Maar goed, zowel bij het uitschakelen van terroristenleider Nasrallah als bij het specifiek targetten van Hezbollah leden via de beepers was er hier outrage, dus ik maak me geen illusies :)

Dat van de nobelprijs is uiteraard tongue in cheek.
De rest is volgens mij mogelijks dichterbij dan gelijk welk moment in de afgelopen 50 jaar? Ik zou bijna zeggen: op voorwaarde dat het escaleert.

Want als Iran het hier symbolisch bij laat zoals de vorige keer, zal er inderdaad niet veel bewegen in het grotere geheel.
Hoe denk je regime change te triggeren? Laatste keer dat men dit van buitenaf probeerde te doen (Operation Ajax/Boot) was in 1953 bij de val van Mossadeqh (ironisch door conservatieve bazari's te financieren die later ook nog eens een cruciale rol speelden bij de overname van de revolutie door Khomeini, maar hindsight is 20/20) en toen installeerde de Sjah een regime dat schoon van ver was, maar ver van schoon. Wat erna kwam was een pak erger.

Ik vrees dat een fluwelen revolutie er ook niet in zit, de elite heeft teveel belangen in het behoud van het regime en ik vrees dat de basij wel eens ingezet kunnen worden om de bevolking te terroriseren. Anderzijds: kan ook snel gaan, als je ziet hoe snel het regime van Assad viel. Maar daar was al een heel sterke en gewapende oppositie aanwezig door de burgeroorlog. Wie dat in Iran gaat moeten organiseren ... dat weet ik niet.

Terug
Bovenaan