Citytrip Napels

Nog geen thread specifiek voor Napels. Mijn vrouw gaat volgend jaar enkele dagen naar daar (inclusief bezoek aan Pompei), dus tips zijn welkom!
 

Oldskooler

Well-known member
Vanuit Napels rijden er treintjes naar Pompei, en verder bussen op en af naar Vesuvius
Tickets kon je daar kopen meen ik.

Pas op voor zakkenrollers in Napels. Echt een pest, laat niets loshangen of het is weg.
 
Wij zijn vorig jaar nog naar Napels geweest en hebben toen besloten om Herculaneum te bezoeken ipv Pompeii. Zelfde principe, alleen veel kleiner en minder toeristisch. De treintjes vanuit Napoli naar Pompeii (Herculaneum ligt op dezelfde lijn) zijn wel extreem druk. Dat was echt niet normaal met hoeveel we daar op die trein zaten. Lekker gezellig gepropt tussen paar Canadezen en een Vlaamse, maar Herculaneum was gelukkig niet superlang rijden. Daar ter plekke toegangsticketje gekocht.
Vesuvius hebben we via zo'n schimmig kantoortje gedaan. Zij boden bustickets + Vesuvius tickets aan. Het was waarschijnlijk wat duurder dan normaal, maar wel vlot geraakt.
 
Bij nader inzien heb ik als kind toch al de Vesuvius & Pompei bezocht. (maar was uit m'n memories geraakt)
(Toen we in Sorrento logeerden met m'n ouders).


Nu vraag ik me af, of ik het nogmaals zou doen.... Tenslotte heb ik El Teide bezocht 2 jaar terug op Tenerife, en dat zal wel een gelijkaardige krater zijn dan de Vesuvius?

We gaan ditmaal ook met 2 koppels, dus ik denk dat er in beide steden wel genoeg te doen zal zijn, om deze ditmaal te skippen...
 
Persoonlijk zou ik in elk geval niet speciaal veel tijd in Napels zelf voorzien. Ik was hier 2 dagen geloof ik (twee weken rondgereisd in Italië) en dit was de enigste negatieve ervaring in Italië. Je wordt bijna omvergereden door 14 jarigen op een scootertje in smalle straten, gewoon onvriendelijke sfeer imo, was blij dat ik er weg was.

Pompeii zelf vond ik zeer indrukwekkend maar dat was dan ook al lang een droom om daar naartoe te gaan. Voor mensen die dit topic zouden lezen en in de zomer gaan zou ik aanraden om vroeg op de dag te gaan want er is weinig schaduw dus wordt heel warm daar.
 
Pompeii zelf vond ik zeer indrukwekkend maar dat was dan ook al lang een droom om daar naartoe te gaan. Voor mensen die dit topic zouden lezen en in de zomer gaan zou ik aanraden om vroeg op de dag te gaan want er is weinig schaduw dus wordt heel warm daar.
of helemaal op't einde van de dag zoals ik gedaan heb. Vanaf 3-4u ofzo. Overdag is het veel te warm en veel te veel volk.

Napels zelf is niet zo mooi, maar als je wat opzoekwerk doet kan je ongelooflijk lekker eten. Misschien kan je een boottripje maken en de baai verkennen? Cheap optie: van Napels met de trein naar Salerno. Van Salerno de ferry naar Sorrento (die stopt bij Positano, Amalfi etc etc) nemen en dan treintje terug. Zo heb je het hele schiereiland gedaan via boot gedaan. Bij mooi weer wel de moeite.

Als dat niet lang genoeg is kan je de ferry nemen van Salerno naar Capri en/of Ischia. En dan van daaruit opnieuw richting Napels.
In Ischia is er ook het fantastisch mooie Castello Aragonese
 
mja we komen de woensdag rond de middag aan in Napels dus, en de vrijdag ochtend heel vroeg moeten we al terug vertrekken.

Dus 1,5 dagen in Napels zelf.... veel uitstappen hoef ik dus niet te plannen. Ik neem aan dat de baai van Napels ook wel mooi is, zoals Sorrento was....

Maar ja, als we ons vervelen is die ferry/trein wel een optie. thx.
 
Aanrader in Napels zijn de catacomben, dat vonden wij eigenlijk zowat het enige dat daar écht de moeite was. En dat lijkt me ook wel speciaal om te zien voor minder cultureel geïnteresseerde mensen, toch een speciale sfeer die daar hangt.

Voor extra avontuur neem je een taxi naar daar, na een rit vol blinde kruispunten die aan volle snelheid met claxon genomen worden, ben je blij dat je levend in de catacomben aankomt :biglaugh:
 
Vorig jaar naar vico equense geweest. Ook naar pompei, ik had wel onderschat hoe groot het daar is. Napels heb ik niet gedaan, want het zei me eigenlijk ook niet veel.

Mooiste vond ik met de boot de Amalfi kust doen. Echt prachtig, met tussenstops in positane en nog een paar andere plekken.

n4LlkA4.jpg
 
Mijn vrouw was zes maanden zwanger toen we een week in hartje Napels verbleven, en hebben heel de streek te voet en met openbaar vervoer gedaan. Buiten het feit dat je daar inderdaad niet in een wagen wil stappen, is dat echt geen hell hole hoor. In Parijs en Rome veel meer criminaliteit gezien dan in Napels.

De negatieve berichten over Napels komen vaak van mensen die zelden tot nooit een grootstad bezoeken.

Het ietwat nadeel is dat we ditmaal dus met 2 andere koppels gaan, en dus 3 mannen en 3 thaise vrouwen die niets om geschiedenis geven.

Als ze graag prachtige tuinen en parken zien, kan je altijd die dagtrip naar Tivoli doen. Of anders toch wat langer naar Napels.
 
Alle dagen pizza eten in Napels :drool:
Awel, ik moet zeggen dat dat nu mij was tegengevallen ginder. Mijn verwachtingen lagen misschien te hoog, maar twee keer pizza gaan eten in hoog aangeschreven pizzeria's, en één keer een qua smaak fantastische pizza gegeten ... maar wel met een compleet zompige bodem. En één keer een dertien-in-een-dozijn pizza. Ik heb hier in Brugge een pizzeria vlakbij van betere kwaliteit.

Een week later in Puglia in de spreekwoordelijke middle of nowhere véél betere pizza gegeten dan in Napels.
 
Ostia Antica juist, die heb ik tijdens mijn eerste bezoek in 2010 ook gezien maar was ik al vergeten.

Het ietwat nadeel is dat we ditmaal dus met 2 andere koppels gaan, en dus 3 mannen en 3 thaise vrouwen die niets om geschiedenis geven.

Ik vrees dat er vooral veel geslenterd en gewinkeld en gegeten/gedronken zal worden.
Voor mij is dit nu niet meteen een nadeel, aangezien ik toch al die archeologische kant van Rome heb gezien, en die Vesuvius krater in een ver verleden ook al.

Ik kan me nu wel niet meteen herinneren of Rome een leuke uitgaans stad was maar dat zien we dan weer wel.
Dus wel oppassen in Napoli zo te horen. Tja niet verwonderlijk natuurlijk, lijkt me samen met Palermo de maffia stad bij uitstek (zie ook de film Gomorra )
Het is nu niet dat ze u daar gaan neerslaan of zo.

Maar als iets loshangt, is het weg.
Onze groep, is 3 keer belaagd geweest op 5 dagen.
Ze grijpen het en lopen zeer snel weg.

Pas ook op voor service die ze overal aanrekenen. Hebben die Italianen wel iets mee, en in Napels leek het precies heel erg.
Dan denk je, oh een cola kost hier zoveel, maar de service is dan 6 euro of zo.
Vraag er steeds eerst na, of kijk het na in de boek.

Als je naar Capri gaat, een eiland dichtbij.
Zie je de omgekeerde wereld. Decadente luxe.
 
Laatst bewerkt:
Awel, ik moet zeggen dat dat nu mij was tegengevallen ginder. Mijn verwachtingen lagen misschien te hoog, maar twee keer pizza gaan eten in hoog aangeschreven pizzeria's, en één keer een qua smaak fantastische pizza gegeten ... maar wel met een compleet zompige bodem. En één keer een dertien-in-een-dozijn pizza. Ik heb hier in Brugge een pizzeria vlakbij van betere kwaliteit.

Een week later in Puglia in de spreekwoordelijke middle of nowhere véél betere pizza gegeten dan in Napels.

Buiten het toeristisch centrum van Napels hebben wij toen (~5 jaar geleden) wel een paar keer fantastisch goeie pizza gegeten in wat kleinere restaurantjes waar de kaart alleen in het Italiaans was (niet dat dat een probleem was :tongue:) en voor de rest alleen locals zaten.
Maar het is inderdaad geen garantie, zeker in het centrum herinner ik me niet dat we nog aangenaam verrast werden door het eten.
 
Het is nu niet dat ze u daar gaan neerslaan of zo.

Maar als iets loshangt, is het weg.
Onze groep, is 3 keer belaagd geweest op 5 dagen.
Ze grijpen het en lopen zeer snel weg.

Pas ook op voor service die ze overal aanrekenen. Hebben die Italianen wel iets mee, en in Napels leek het precies heel erg.
Dan denk je, oh een cola kost hier zoveel, maar de service is dan 6 euro of zo.
Vraag er steeds eerst na, of kijk het na in de boek.

Als je naar Capri gaat, een eiland dichtbij.
Zie je de omgekeerde wereld. Decadente luxe.

Idd was bij ons ook zo. Tenzij je je eigen bestek mee doet. Dan betaal je dat niet. Ik zag veel italianen toekomen met hun eigen bestek mee.

Ik vond waar wij zaten Blue eden in vico equense echt zalig. Een mini haventje weg van het toerisme tussen de locals, hele vriendelijke mensen. Stuk of 4 restaurantjes. De ene met pizza van 1 meter, de andere met vers gevangen vis dat ze als streetfood verkopen, dan een pasta restaurant.

GfnGSMJ.jpg

jdygd5D.jpg

Enige nadeel was dat je naar de stad ofwel 300 trappen naar boven moest doen ofwel telkens de bus moest nemen. Ik heb nog nooit zoveel trappen gedaan in heel mijn leven als op die reis. In positane was het ook al van dat
 
Laatst bewerkt:
@Oldskooler @Noctilucus @Str8_6

Ivm die bestek prijzen, ik heb es besproken met mijn vrienden die mee gaan.

Zij vinden het nogal cheap charlie over komen, met uw eigen bestek gaan. Maar ik lees dat de italianen dit zelf ook doen?

Hoeveel rekenen ze eigenlijk aan hiervoor?
Want we reizen met handbagage, dus kunnen geen mes mee nemen , of we zouden dat daar ter plaatse moeten kopen.

Maar dan moet je telkens na het eten naar toilet gaan en die in lavabo afkuisen enzo...

Rekenen ze echt veel? en die service charge , is dat dan per drankje, of per "bezoek":
Dus als je er 3 pintjes per persoon drinkt daar, betaal je maar 1 keer. Of is dat echt per percentage op elk drankje/gerecht.
 
@Oldskooler @Noctilucus @Str8_6

Ivm die bestek prijzen, ik heb es besproken met mijn vrienden die mee gaan.

Zij vinden het nogal cheap charlie over komen, met uw eigen bestek gaan. Maar ik lees dat de italianen dit zelf ook doen?

Hoeveel rekenen ze eigenlijk aan hiervoor?
Want we reizen met handbagage, dus kunnen geen mes mee nemen , of we zouden dat daar ter plaatse moeten kopen.

Maar dan moet je telkens na het eten naar toilet gaan en die in lavabo afkuisen enzo...

Rekenen ze echt veel? en die service charge , is dat dan per drankje, of per "bezoek":
Dus als je er 3 pintjes per persoon drinkt daar, betaal je maar 1 keer. Of is dat echt per percentage op elk drankje/gerecht.

Bij ons was dat gemiddeld 6€ per keer. Dus dat vind ik toch wel vrij duur.. We hebben zo eens 18€ betaald voor 4 colas.
 
dus 6 euro per keer dat je bestek gebruikt? damn.

en voor die cola's dan, das dan quasi 50 % service charge. das ook wel gek veel.
 
Terug
Bovenaan