Wallfish
Member
Ik snap je redenering maar voor mij is dit een slippery slope naar gevaarlijke toestanden, zou het een pak meer administratie en zever veroorzaken, en met weinig nut.Zeg wat je wilt, maar stemrecht zou gerust aan een aantal verplichtingen gekoppeld mogen zijn.
Meervoudige stemmen... het terug gaan koppelen aan meer stemmen voor de allerrijksten, 'universitairen', of andere categorieën, dat weinigen dat nog willen gaan verdedigen.
Maar één extra stem voor een ouder met minderjarige kinderen? Lijkt me meer te verdedigen dan een volwassene met een extra volmacht vanwege een seniele ouder. En dat ronselen door mensen met de juiste leeftijd was tot voor kort schering en inslag, gelukkig zijn volmachten nu reeds beperkt tot één per persoon. Dat is er vaak nog steeds één te veel denk ik dan.
Jij zegt bv 1 extra stem voor ouders met minderjarige kinderen. Bon, daar valt iets voor te zeggen. Maar voer dit in en ik garandeer je dat binnen de kortste keren andere voorstellen zullen opduiken. 1 extra stem voor mensen die werken? Wie bijdraagt aan de maatschappij verdient toch best om iets meer zeg te hebben in die maatschappij dan een lamzak die hele dagen in zijn zetel zit, niet? Ouderen liggen ook al in onder de loep hier, voornamelijk als ze mentaal niet meer bij de pinken zijn. Wat dan snel doorgetrokken kan worden naar mensen met een mentale beperking.
Wat met gevangenen? Wat met Belgen van geboorte, wie in het vaderland geboren is heeft toch een hechtere band dan iemand die Belg wordt op zijn 20e, niet? ....
Kortom een straatje zonder einde waar je voornamelijk schietkruit geeft aan argumentatie om bepaalde bevolkingsgroepen uit te sluiten.
Stel je houd het enkel bij ouders met kinderen. 1 stem extra per ouder of per koppel? 1 stem per kind dat ze hebben of 1 totaal? Wat als het kind geboren wordt voor de verkiezing maar de toewijzing van de extra stem nog niet geregistreerd staat? Wat als het kind sterft en de extra stem nog niet ingetrokken werd? Wat met samengestelde gezinnen? Wat met een ouder die het afbolt en geen zorg draagt voor zijn kinderen? Wat indien de kinderen bij pleeggezinnen ondergezet worden omwille van misbruik oid? -> gewoon een hoop extra gezever.
Dit geeft bovendien een voedingsbodem voor iedereen die 'verkiezingsfraude' wil roepen omdat de uitslag hen niet aan staat. Kijkend naar Amerika: geen goed idee. Als mensen de verkiezingsuitslag niet meer geloven dan ben je ze volledig kwijt.
En wat is de toegevoegde waarde juist? Hoogstens dat zorgen van ouders/kinderen wat meer gewicht krijgen in de politiek. Worden die zorgen onvoldoende beantwoord momenteel? En zijn die zorgen belangrijker dan bijvoorbeeld justitie of gezondheid?