{BK}Black Devil
Well-known member
Onvrede voor het beleid van Tusk, nationalistische gevoelens die opkomen. Hoe dichter bij Oekraïne , hoe minder steun blijkbaar ook.Waarom blijven mensen er op stemmen.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Onvrede voor het beleid van Tusk, nationalistische gevoelens die opkomen. Hoe dichter bij Oekraïne , hoe minder steun blijkbaar ook.Waarom blijven mensen er op stemmen.
Waarom blijven mensen er op stemmen.
Ik denk ook dat ze hun relatief veilig (in het straatbeeld) en homogeen land niet willen zien veranderen in het nieuwe Frankrijk, Duitsland, Belgie, UK, ...Onvrede voor het beleid van Tusk, nationalistische gevoelens die opkomen. Hoe dichter bij Oekraïne , hoe minder steun blijkbaar ook.
Waarom blijven mensen er op stemmen.
Dat is de analyse die de andere partijen dringend moeten maken. Tip: het helpt meestal niet om stemmers op "magaclowns" te ridiculiseren of belachelijk te maken. Integendeel.
Ik heb het niet specifiek op Roemenië waar Rusland inderdaad naar alle waarschijnlijkheid een beïnvloedingscampagne had gevoerd, wel eerder in het algemeen wat populistische partijen betreft. Als het VB zo succesvol is moeten we dat niet gaan toekennen aan het succes van Russische beïnvloeding, wel aan het onvermogen van andere partijen om kiezers bij zich te houden of te overtuigen om niet op populistische partijen te stemmen.Maar allez Avondland. Nog geen jaar geleden moeten ze in Roemenië een verkiezing overdoen omdat Rusland te driest en te opzichtig op de botnet knop had geduwd.
Deze keer lukt het beter en wat is de reactie? De andere partijen moeten aan introspectie doen? Give me a break.
Goed idee, schrijf elk verlies af als zijnde pure manipulatie van de russen. Dat weerhoud je om ooit nog enige introspectie te moeten doen.Maar allez Avondland. Nog geen jaar geleden moeten ze in Roemenië een verkiezing overdoen omdat Rusland te driest en te opzichtig op de botnet knop had geduwd.
Deze keer lukt het beter en wat is de reactie? De andere partijen moeten aan introspectie doen? Give me a break.
Pure manipulatie is veel gezegd, maar ik vind toch dat je niet te licht mag gaan over de potentiële beïnvloeding van Rusland (en evt anderen) in de verkiezingstrijd. Genoeg bots die de algoritmes op X, Facebook,... een duw in de "juist" richting kunnen geven en voor je het weet zie je gewoon week na week allerhande filmpjes zonder context zoals die van Avondland. Dan mag je als "correcte" zijde nog zoveel introspectie doen, tegen die bots ga je niet op kunnen.Goed idee, schrijf elk verlies af als zijnde pure manipulatie van de russen.
Ik zeg nergens dat Rusland niet aan manipulatie doet. Dat is overduidelijk. Maar dat mag geen excuus zijn om elk verlies volledig op de russen te pinnen en zonder enige introspectie door te gaan met een falende visie / campagne / beleid.Pure manipulatie is veel gezegd, maar ik vind toch dat je niet te licht mag gaan over de potentiële beïnvloeding van Rusland (en evt anderen) in de verkiezingstrijd. Genoeg bots die de algoritmes op X, Facebook,... een duw in de "juist" richting kunnen geven en voor je het weet zie je gewoon week na week allerhande filmpjes zonder context zoals die van Avondland. Dan mag je als "correcte" zijde nog zoveel introspectie doen, tegen die bots ga je niet op kunnen.
Ik denk dat we moeten oppassen om de rol van buitenlandse beïnvloeding niet weg te relativeren onder het mom van "er is nu eenmaal een voedingsbodem".Ik zeg nergens dat Rusland niet aan manipulatie doet. Dat is overduidelijk. Maar dat mag geen excuus zijn om elk verlies volledig op de russen te pinnen en zonder enige introspectie door te gaan met een falende visie / campagne / beleid.
De manipulatie van de Russen heeft ook maar effect omdat er een voedingsbodem is: een algemene frustratie die bij zeer velen leeft over Europa, migratie, LGBTQ, .... Of die frustraties terecht zijn is een andere zaak.
Hoe nobel de doelen van Europa ook mogen zijn, hoe positief de effecten van hun maatregelen ook mogen zijn, Europa slaagt er niet in om haar imago bij de bevolking op te krikken. En uiteindelijk is dat wel wat telt bij de volgende verkiezing.
Je kan allerhande statistieken ophalen over hoe goed het wel niet is in de EU maar als je dan dat filmpje van Avondland hierboven ziet, dan zie je gewoon een nest van enkele honderden parlementariers die toplonen krijgen betaalt door de bevolking en die hun kostbare tijd zitten te verschijten met te kijken naar de meest geitenwollensokkendans die ik ooit gezien heb.
Met zulke filmpjes hoeft Rusland niet aan sabotage te doen: Europa doet het voor hen.
Russische manipulatie is zeker een feit maar dat als excuus gebruiken om elke politieke nederlaag te verklaren is gewoon een zwaktebod.
'nenee wij zijn juist hoor, de tegenstanders zijn gewoon dom en gemanipuleerd door de russen'= perfect recept om elk greintje resterend respect dat je nog bezit volledig te verliezen.
Kijk naar de VS en zie waar de tactiek om Trump supporters neer te zetten als dom, bekrompen, racist, ... je naartoe brengt.

Hebben ze een meerderheid?Proficiat Moldavië met de verkiezing voor pro-Europa!
Hebben ze een meerderheid?
Anders denk ik dat een coalitie vormen niet eenvoudig zal zijn.
In Moldavië heeft de pro-Europese Partij van Actie en Solidariteit (PAS) van president Maia Sandu de parlementsverkiezingen gewonnen. Dat maakte de Moldavische Centrale Kiescommissie bekend. Met nagenoeg alle stemmen geteld komt PAS op 50,03 procent, nipt een absolute meerderheid. Het pro-Russische Patriottisch Blok volgt met 24,26 procent. Zowel Europa als Rusland volgden de verkiezingen met argusogen.
Meer dan 1,6 miljoen kiezers, wat neerkomt op 52 procent van de stemgerechtigde bevolking, brachten hun stem uit. Dat percentage ligt in lijn met de opkomst van 52,3 procent in 2021. 264.000 Moldaviërs stemden vanuit het buitenland, waar verschillende valse bommeldingen het stemproces een tijdje verhinderden.
De verkiezingen verliepen onder hoogspanning. Zowel de pro-Europese als de pro-Russische kampen beschuldigden elkaar van manipulatie en intimidatie tijdens de campagne. Volgens de EU werd de stembusgang overschaduwd door "een ongeziene desinformatiecampagne" vanuit Rusland.
Moldavische autoriteiten meldden honderden incidenten: van cyberaanvallen op de verkiezingsinfrastructuur en de overheidscloud over illegaal vervoerde kiezers tot stembriefjes die zouden zijn buitengesmokkeld en kiezers die hun stembiljetten fotografeerden. De politie arresteerde 3 mannen uit Transnistrië die plannen hadden om na de stemming onrust te veroorzaken. Bij hen werden pyrotechniek en brandstoffen gevonden.
Hebben ze een meerderheid?
Anders denk ik dat een coalitie vormen niet eenvoudig zal zijn.
Goed nieuws dus.Naar het schijnt wel.
![]()
Pro-EU party secures majority in high-stakes Moldovan election
The parliamentary election comes amid reports of an “unprecedented” Russian hybrid interference campaign.www.politico.eu
Transnistrië staat toch indirect onder controle van Rusland, en er zijn serieuze vragen omtrent de democratie daar. Nogal logisch natuurlijk dat die volledig pro-Russisch stemmen.Toch ook wel een verdeeld land, Transnistrie en Gagauzie vol op de pro-russische kandidaat
En blijkbaar een hoop Russische stemmen op het platteland onder invloed van Orthodoxe priesters die opleiding kregen in Rusland en Servië. En wat Russische oligarchen die geld per stem betalen.Transnistrië staat toch indirect onder controle van Rusland, en er zijn serieuze vragen omtrent de democratie daar. Nogal logisch natuurlijk dat die volledig pro-Russisch stemmen.