Buitenlandse verkiezingen

Het feit dat het nu nog steeds zo vaag is, is op zich al problematisch. Je zou verwachten dat als je zo'n drastische stap neemt je keihard bewijs naar buiten brengt van wat het probleem nu is zodat de bevolking het ook ziet en snapt, dan moet je die kandidaat zelfs niet meer uitsluiten en verliest ie gewoon stemmen. Nu lijkt het op een allegaartje aan onregelmatigheden met een sfeer van "dit zou wel eens Rusland kunnen zijn" maar niets concreet dat echt de grote misdaad is die zo'n ongeziene stap verantwoordt.
Haha, sorry. We hebben gezien hoeveel stemmen Trump verloren heeft. Dat maakt allemaal geen zak meer uit.

Alsof keiharde bewijzen uberhaupt ook maar enige invloed uitoefenen op de mensen dat stemt op zo'n soort kandidaten. We hebben allemaal gezien wat voor nut "keiharde bewijzen" hebben, tijdens de laatste verkiezingen in de VS. Dus dat lijkt me wel een enorm naief statement.

De beschuldigingen zijn er trouwens, en er is bewijsmateriaal aangevoerd. Hij staat nog ter beschikking van het gerecht dat de zaak binnenkort behandeld. Zij zullen oordelen over de keihard-heid van de bewijzen.

Zelfs in conservatief Polen wordt dit momenteel opgevoerd als een EU-plot tegen de democratie. Dat er Russisch geld gevonden is, of dat de sociale media beweging rond hem geinitieerd is (afin, "allegedly") in Moskou, verzwijgt men wel. Zo gaat dat nu eenmaal.
Verkiezingen tegenwoordig hebben niks meer te maken met feiten.
Ik weet dat het naïef is maar een democratie veronderstelt nu eenmaal dat het volk de keuze heeft. Als je het volk dat vertrouwen niet geeft ben je geen democratie meer, dan wordt je zoiets als Iran waar iemand eerst de kandidaten moet goedkeuren vooraleer ze deel mogen nemen aan de verkiezing.

Waarom vind je het een probleem om liegende kandidaten, die gelopen worden door malafide staten, te bannen?
Volgens de Roemeense rechtbanken is er toch voldoende bewijs.
Welke partij liegt niet?
Goed, ik ken ook de details niet , en volgens mij is het ook nog niet helemaal bewezen wat het probleem nu eigenlijk is.

Niet vergeten dat Roemenië een van de meest corrupte landen is binnen de EU.

Ik weet dat het naïef is maar een democratie veronderstelt nu eenmaal dat het volk de keuze heeft. Als je het volk dat vertrouwen niet geeft ben je geen democratie meer, dan wordt je zoiets als Iran waar iemand eerst de kandidaten moet goedkeuren vooraleer ze deel mogen nemen aan de verkiezing.

Dat klopt, maar dat heeft niets te maken met de stelling dat als het volk de feiten kent, dat ze "beter" stemmen.

Behoorlijke schokgolf in Duitsland.
Wat een formaliteit had moeten zijn stort de Duitse politiek ineens in een crisis:

Ik neem aan dat hij bij een volgende stemming alsnog verkozen zal worden, maar zelfs dan betekent dit dat hij op wankele poten aan zijn regeertermijn moet beginnen. De AfD zit er natuurlijk al garen van te spinnen.

Dit vind ik wel écht crazy. Dat zoiets kan in wat leek op een relatief stabiele politieke constellatie. Ik vraag me echt af wie er achter zit en vooral waarom. Een anonieme stemming oké, maar de maskers moeten toch af op een gegeven moment om het debat te voeren? Extremen zullen er garen bij spinnen inderdaad. WeltschMerz

Hopelijk snel een oplossing, met de afschaffing van de Schuldenbremse zou de Duitse economie kunnen heropleven maar de beurs reageert uiteraard niet goed op deze farce.

Eerste ronde van de presidentsverkiezingen in Polen zitten erop, hier is het systeem dat de eerste kandidaat die meer dan 50% haalt, president wordt. In de 1e ronde had niemand dit (wat niemand verwacht had), waardoor de 2 kandidaten met de meeste stemmen tot dusver naar de 2e ronde gaan en binnen 2 weken tegen elkaar uitmaken wie de nieuwe president van Polen wordt.

We hebben enerzijds Rafal Trzaskowski, de burgemeester van Warschau, die uitkomt voor PO, de huidige regeringspartij, die we als centrum-liberaal kunnen omschrijven, vergelijkbaar met een mix van Open VLD en N-VA in Vlaanderen denk ik.
Anderzijds hebben we Karol Nawrocki, die tot dusver nooit een politieke functie bekleedde, en uitkomt als onafhankelijke kandidaat maar met de onvoorwaardelijke steun van PiS, de grootste oppositiepartij en de partij die net 10 jaar aan de macht was in het Parlement en ook de uittreden president onder haar hoede had. PiS is een mix van Vooruit op economisch vlak en Vlaams Belang op socio-maatschappelijk vlak.

Trzaskowski haalde 31,3% van de stemmen, Nawrocki 29,5% van de stemmen. Ligt dus heel dicht bij mekaar.
Problematisch is wel dat de 3e en de 4e kandidaten, die dus uitvallen, alle twee zwaar extreem rechts zijn en diens stemmen zullen hoofdzakelijk naar Nawrocki gaan. Mentzen en Braun komen beiden uit voor Konfederacja, wat een coalitie is van enkele kleinere partijen. De strekking van Mentzen is Vlaams Belang gemixed met N-VA/VLD, en Mentzen zelf kan je goed vergelijken met Tom van Grieken. Jong, gelikt in het pakje, populair bij de jongere generatie. Hij haalde bijn 15%. Braun is een oude racist/antisemiet die heel vaak op het randje verkeert met zijn gedrag. Doet me wat denken aan Filip De Winter, al weet ik niet hoe die laatste staat tegenover de Joodse bevolking, dus op dat vlak zijn er misschien geen raakvlakken. Bon, die haalde iets meer dan 6%.

Zorgt er dus voor dat als iedereen die voor Braun en Mentzen gestemd heeft, ook op Nawrocki gaat stemmen, dan hebben we weer een PiS-president voor de komende 5 jaar. En los van de politieke partij, is dat gewoon f*cked voor Polen want we zagen het de laatste 18 maanden reeds, een PO-geleid parlement en een PIS-president zorgt voor een quasi stilstand op uitvoerend gebied, want de president heeft veto-rechten. Alles wat in een wet gegoten zou worden door Parlement en Senaat, maar wat niet in het PiS straatje zou passen, zou dus ge-vetooed worden. Versoepeling van de abortuswet, winkels terug open op zondag, allerhande hervormingen in de juridische sfeer, etc Vergeet het maar.

Nawrocki is daarnaast ook nog veel harder dan de huidige president, of de vorige PiS premier. Heel populistisch en ook racistisch op het randje, zeker tegenover Oekrainers. Heel uitgesproken anti-EU en heel pro-Trump. Met andere woorden, iemand die we in de EU (mits we een sterke EU nastreven) kunnen missen als kiespijn.

Hoewel ik Trzaskowski ook niet geweldig vind, ik ben sowieso niet zo'n fan van de liberalen, hoop ik toch dat hij het haalt.

Meer informatie: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/0...rste-verkiezingsronde-presidentsverkiezingen/

Eergisteren was er een gesprek tussen Mentzen (die 3e eindigde in de 1e ronde) en Nawrocki (die 2e eindigde en doorgaat naar de laatste ronde), op het YT kanaal van Mentzen (dat overigens miljoenen kijkers trekt). Nawrocki gaf daar toe lid geweest te zijn van een Lechia Gdańsk (voetbalploeg) hooligangroepering waarmee hij jaren geleden nog in de bossen is gaan vechten tegen andere hooligans.

Weer een voorbeeld dat vele partijen eender wie als kandidaar naar voor kunnen schuiven. Integriteit heeft compleet geen betekenis meer in de politiek.

Eerste ronde van de presidentsverkiezingen in Polen zitten erop, hier is het systeem dat de eerste kandidaat die meer dan 50% haalt, president wordt. In de 1e ronde had niemand dit (wat niemand verwacht had), waardoor de 2 kandidaten met de meeste stemmen tot dusver naar de 2e ronde gaan en binnen 2 weken tegen elkaar uitmaken wie de nieuwe president van Polen wordt.

We hebben enerzijds Rafal Trzaskowski, de burgemeester van Warschau, die uitkomt voor PO, de huidige regeringspartij, die we als centrum-liberaal kunnen omschrijven, vergelijkbaar met een mix van Open VLD en N-VA in Vlaanderen denk ik.
Anderzijds hebben we Karol Nawrocki, die tot dusver nooit een politieke functie bekleedde, en uitkomt als onafhankelijke kandidaat maar met de onvoorwaardelijke steun van PiS, de grootste oppositiepartij en de partij die net 10 jaar aan de macht was in het Parlement en ook de uittreden president onder haar hoede had. PiS is een mix van Vooruit op economisch vlak en Vlaams Belang op socio-maatschappelijk vlak.

Trzaskowski haalde 31,3% van de stemmen, Nawrocki 29,5% van de stemmen. Ligt dus heel dicht bij mekaar.
Problematisch is wel dat de 3e en de 4e kandidaten, die dus uitvallen, alle twee zwaar extreem rechts zijn en diens stemmen zullen hoofdzakelijk naar Nawrocki gaan. Mentzen en Braun komen beiden uit voor Konfederacja, wat een coalitie is van enkele kleinere partijen. De strekking van Mentzen is Vlaams Belang gemixed met N-VA/VLD, en Mentzen zelf kan je goed vergelijken met Tom van Grieken. Jong, gelikt in het pakje, populair bij de jongere generatie. Hij haalde bijn 15%. Braun is een oude racist/antisemiet die heel vaak op het randje verkeert met zijn gedrag. Doet me wat denken aan Filip De Winter, al weet ik niet hoe die laatste staat tegenover de Joodse bevolking, dus op dat vlak zijn er misschien geen raakvlakken. Bon, die haalde iets meer dan 6%.

Zorgt er dus voor dat als iedereen die voor Braun en Mentzen gestemd heeft, ook op Nawrocki gaat stemmen, dan hebben we weer een PiS-president voor de komende 5 jaar. En los van de politieke partij, is dat gewoon f*cked voor Polen want we zagen het de laatste 18 maanden reeds, een PO-geleid parlement en een PIS-president zorgt voor een quasi stilstand op uitvoerend gebied, want de president heeft veto-rechten. Alles wat in een wet gegoten zou worden door Parlement en Senaat, maar wat niet in het PiS straatje zou passen, zou dus ge-vetooed worden. Versoepeling van de abortuswet, winkels terug open op zondag, allerhande hervormingen in de juridische sfeer, etc Vergeet het maar.

Nawrocki is daarnaast ook nog veel harder dan de huidige president, of de vorige PiS premier. Heel populistisch en ook racistisch op het randje, zeker tegenover Oekrainers. Heel uitgesproken anti-EU en heel pro-Trump. Met andere woorden, iemand die we in de EU (mits we een sterke EU nastreven) kunnen missen als kiespijn.

Hoewel ik Trzaskowski ook niet geweldig vind, ik ben sowieso niet zo'n fan van de liberalen, hoop ik toch dat hij het haalt.

Meer informatie: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/0...rste-verkiezingsronde-presidentsverkiezingen/

Ziet er niet goed uit voor Polen.

Nawrocki zal de hervormingen van Tusk tegenhouden, maar naar Oekraïne toe is hij toch niet pro-Russisch?
Hij staat wel kritisch(er) ten opzichte van de steun voor Oekraïne, en is die-hard anti-EU. Dat laatste is slecht nieuws voor heel Europa, inclusief Oekraïne.

Terug
Bovenaan