Eerste ronde van de presidentsverkiezingen in Polen zitten erop, hier is het systeem dat de eerste kandidaat die meer dan 50% haalt, president wordt. In de 1e ronde had niemand dit (wat niemand verwacht had), waardoor de 2 kandidaten met de meeste stemmen tot dusver naar de 2e ronde gaan en binnen 2 weken tegen elkaar uitmaken wie de nieuwe president van Polen wordt.
We hebben enerzijds Rafal Trzaskowski, de burgemeester van Warschau, die uitkomt voor PO, de huidige regeringspartij, die we als centrum-liberaal kunnen omschrijven, vergelijkbaar met een mix van Open VLD en N-VA in Vlaanderen denk ik.
Anderzijds hebben we Karol Nawrocki, die tot dusver nooit een politieke functie bekleedde, en uitkomt als onafhankelijke kandidaat maar met de onvoorwaardelijke steun van PiS, de grootste oppositiepartij en de partij die net 10 jaar aan de macht was in het Parlement en ook de uittreden president onder haar hoede had. PiS is een mix van Vooruit op economisch vlak en Vlaams Belang op socio-maatschappelijk vlak.
Trzaskowski haalde 31,3% van de stemmen, Nawrocki 29,5% van de stemmen. Ligt dus heel dicht bij mekaar.
Problematisch is wel dat de 3e en de 4e kandidaten, die dus uitvallen, alle twee zwaar extreem rechts zijn en diens stemmen zullen hoofdzakelijk naar Nawrocki gaan. Mentzen en Braun komen beiden uit voor Konfederacja, wat een coalitie is van enkele kleinere partijen. De strekking van Mentzen is Vlaams Belang gemixed met N-VA/VLD, en Mentzen zelf kan je goed vergelijken met Tom van Grieken. Jong, gelikt in het pakje, populair bij de jongere generatie. Hij haalde bijn 15%. Braun is een oude racist/antisemiet die heel vaak op het randje verkeert met zijn gedrag. Doet me wat denken aan Filip De Winter, al weet ik niet hoe die laatste staat tegenover de Joodse bevolking, dus op dat vlak zijn er misschien geen raakvlakken. Bon, die haalde iets meer dan 6%.
Zorgt er dus voor dat als iedereen die voor Braun en Mentzen gestemd heeft, ook op Nawrocki gaat stemmen, dan hebben we weer een PiS-president voor de komende 5 jaar. En los van de politieke partij, is dat gewoon f*cked voor Polen want we zagen het de laatste 18 maanden reeds, een PO-geleid parlement en een PIS-president zorgt voor een quasi stilstand op uitvoerend gebied, want de president heeft veto-rechten. Alles wat in een wet gegoten zou worden door Parlement en Senaat, maar wat niet in het PiS straatje zou passen, zou dus ge-vetooed worden. Versoepeling van de abortuswet, winkels terug open op zondag, allerhande hervormingen in de juridische sfeer, etc Vergeet het maar.
Nawrocki is daarnaast ook nog veel harder dan de huidige president, of de vorige PiS premier. Heel populistisch en ook racistisch op het randje, zeker tegenover Oekrainers. Heel uitgesproken anti-EU en heel pro-Trump. Met andere woorden, iemand die we in de EU (mits we een sterke EU nastreven) kunnen missen als kiespijn.
Hoewel ik Trzaskowski ook niet geweldig vind, ik ben sowieso niet zo'n fan van de liberalen, hoop ik toch dat hij het haalt.
Meer informatie:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/0...rste-verkiezingsronde-presidentsverkiezingen/