Buitenlandse verkiezingen

Die laatste zin is quatsch. Polen heeft al 5+ jaar de hoogste niet-EU immigratie geregistreerd. Volgens mij pakt Polen er meer dan Belgie.
Je kan niet van een land als Polen verwachten dat het naast 2+ miljoen Oekrainers en Wit-Russen ook nog eens tien- of honderdduizenden Afghanen en Afrikanen binnenpakt. Daar zijn hier hoegenaamd geen voorzieningen voor. En die mannen willen overigens ook niet naar Polen. Elke dag komt de Duitse politie asielzoekers terug over de grens zetten omdat ze na registratie in Polen gewoon doorgevlucht zijn naar Duitsland.
Dat is idd wel een beetje het grote probleem , al die vluchtelingen willen niet naar Europa, maar specifieker naar West-Europa. Die andere landen interesseren hen niet en vice versa. Terwijl in die landen de bevolking ook wel vergrijsd. De wereld is groot genoeg om de mensen te verspreiden , toch wil iedereen op hetzelfde stukje grond leven.

Dat is idd wel een beetje het grote probleem , al die vluchtelingen willen niet naar Europa, maar specifieker naar West-Europa. Die andere landen interesseren hen niet en vice versa. Terwijl in die landen de bevolking ook wel vergrijsd. De wereld is groot genoeg om de mensen te verspreiden , toch wil iedereen op hetzelfde stukje grond leven.
Tja, dat is ook gewoon logisch natuurlijk. Je ontvlucht je land, ga je dan naar een land waar migranten (of toch die uit jouw streek) scheef bekeken worden, de economie het wat minder doet, .. of een land waarvan je vooral goede verhalen hoort, er jou al hopen mensen zijn voorgegaan, en idealiter je goed kan verdienen. En zeker dat laatste is ook de reden dat velen het VK boven ons verkiezen, de mogelijkheid om snel aan het werk te kunnen.

Tja, dat is ook gewoon logisch natuurlijk. Je ontvlucht je land, ga je dan naar een land waar migranten (of toch die uit jouw streek) scheef bekeken worden, de economie het wat minder doet, .. of een land waarvan je vooral goede verhalen hoort, er jou al hopen mensen zijn voorgegaan, en idealiter je goed kan verdienen. En zeker dat laatste is ook de reden dat velen het VK boven ons verkiezen, de mogelijkheid om snel aan het werk te kunnen.
Ja maar het blijft wel volledig fout natuurlijk. Ik zie niet in hoe we zo een betere wereld maken. Iedereen in dezelfde hoek van de wereld , en de rest de grote woestenij. Leven in Polen , Roemenie of Letland is nog altijd beter dan leven in Afghanistan , Niger of Tsjaad.

Ik vraag me af of mensen die Hongarije wel cava vinden ook dezelfde zijn die bij de VRT meteen over een staatspropagandazender spreken.

Allezja, het is trouwens gewoon bewezen dat veel rechtste, en vooral eurosceptische partijen het goed kunnen vinden met Rusland en China. Zijn er werkelijk mensen die denken dat die regimes het goed met ons voorhebben?
Op je laatste vraag (of is ze retorisch?) ik mag hopen de vele stemmers of op zijn minst een zeer groot deel van die vele stemmers op die partijen.

Ja maar het blijft wel volledig fout natuurlijk. Ik zie niet in hoe we zo een betere wereld maken. Iedereen in dezelfde hoek van de wereld , en de rest de grote woestenij. Leven in Polen , Roemenie of Letland is nog altijd beter dan leven in Afghanistan , Niger of Tsjaad.
Maar buiten het feit dat je daar misschien niet zo goed behandeld wordt: als je je hele hebben en houden achterlaat, soms op gevaar voor eigen leven, ga je dan voor een land waarvan iedereen jou zegt dat het top is, of voor een waarvan je misschien nog niet eens hebt gehoord dat blijkbaar nog wel cava is?
Op je laatste vraag (of is ze retorisch?) ik mag hopen de vele stemmers of op zijn minst een zeer groot deel van die vele stemmers op die partijen.
Het kan natuurlijk ook zijn dat (een groot deel van) de mensen die op zo'n partijen stemmen daar minder van wakker liggen of het helemaal niet weten, gezien veel partijen er nu niet echt mee lopen te pronken. Net zoals elke andere partij graag wat onder de mat veegt wat niet zo goed verkoopt natuurlijk, maar ik heb het minder moeilijk met centrumpartij X die liever niet zegt dat ze de belastingen zullen moeten verhogen dan partij Y die liever niet zegt geld te krijgen van een of ander vijandig regime.

Rassemblement National zoals verwacht de grootste partij in Frankrijk: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/06/30/frankrijk-parlementsverkiezingen-uitslagen/

De geopolitieke implosie van de Europese Unie is begonnen.
Ik snap die beweegredenen van die politiekers toch oprecht allemaal niet meer hoor... ik hoop ergens oprecht dat Macron hier the long game aan het spelen is zoals sommige politieker verslaggevers graag opperen maar ik heb daar eerlijk gezegd toch gezonde twijfels bij. Die long game is namelijk toch vooral hoog spel spelen... en als het in realiteit niet the long game is (of die long game draait verkeerd uit) dan maakt hij hier een blunder van epische proporties want wat had hij nu verwacht van deze verkiezing??? :unsure:

Je wordt 3 weken eerder eigenlijk weggeveegd en dan denk je... hmmm waarom geen vervroegde verkiezingen uitschrijven? :thumb:
Weet je dat ik serieuze David Cameron vibes had toen Macron dat aankondigde? Diej dacht het toen ook eens snel te gaan oplossen met zijn referendum, kreeg het deksel op de neus: dag premierschap, hallo Brexit en wat deed Theresa May nog geen jaar later? Vervroegde verkiezingen!!! Hoera! Zij zou het eens gaan oplossen! Resultaat: deksel op de neus, dag premierschap...

Man, elke keer dat in de recente geschiedenis nen onnozelaar dacht dat vervroegde verkiezingen of een refferendum de oplossing zou zijn om "de bevolking eens wakker te schudden" is het uitgedraaid op een regelrecht fiasco.

Maar buiten het feit dat je daar misschien niet zo goed behandeld wordt: als je je hele hebben en houden achterlaat, soms op gevaar voor eigen leven, ga je dan voor een land waarvan iedereen jou zegt dat het top is, of voor een waarvan je misschien nog niet eens hebt gehoord dat blijkbaar nog wel cava is?

Heel dat systeem is gewoon fout , maar goed dat zal niet al te snel veranderen. Dan nog , ik kan die mensen zeker begrijpen maar daarom hoeven wij dat ook nog niet allemaal toe te laten. Iedereen naar West-Europa is gewoon niet de goede oplossing.

Heel dat systeem is gewoon fout , maar goed dat zal niet al te snel veranderen. Dan nog , ik kan die mensen zeker begrijpen maar daarom hoeven wij dat ook nog niet allemaal toe te laten. Iedereen naar West-Europa is gewoon niet de goede oplossing.
Ja, heel de discussie rond migratie draait daarrond hé. Het is hier objectief beter en je moet de empathie van een krop sla bezitten om niet te begrijpen waarom mensen naar hier willen komen, maar anderzijds zit er ook gewoon een limiet op de hoeveelheid en het type migratie.

Het kan natuurlijk ook zijn dat (een groot deel van) de mensen die op zo'n partijen stemmen daar minder van wakker liggen of het helemaal niet weten, gezien veel partijen er nu niet echt mee lopen te pronken. Net zoals elke andere partij graag wat onder de mat veegt wat niet zo goed verkoopt natuurlijk, maar ik heb het minder moeilijk met centrumpartij X die liever niet zegt dat ze de belastingen zullen moeten verhogen dan partij Y die liever niet zegt geld te krijgen van een of ander vijandig regime.
Dat kan zeker. Ik mag toch hopen, naïef it may be, dat ze geloven dat de partij waarop mensen een stem uitbrengen, niks (of zeer weinig) slechts voor hun gaan doen, zelfs al is het een "zuivere" proteststem.

Ik snap die beweegredenen van die politiekers toch oprecht allemaal niet meer hoor... ik hoop ergens oprecht dat Macron hier the long game aan het spelen is zoals sommige politieker verslaggevers graag opperen maar ik heb daar eerlijk gezegd toch gezonde twijfels bij. Die long game is namelijk toch vooral hoog spel spelen... en als het in realiteit niet the long game is (of die long game draait verkeerd uit) dan maakt hij hier een blunder van epische proporties want wat had hij nu verwacht van deze verkiezing??? :unsure:

Je wordt 3 weken eerder eigenlijk weggeveegd en dan denk je... hmmm waarom geen vervroegde verkiezingen uitschrijven? :thumb:
Weet je dat ik serieuze David Cameron vibes had toen Macron dat aankondigde? Diej dacht het toen ook eens snel te gaan oplossen met zijn referendum, kreeg het deksel op de neus: dag premierschap, hallo Brexit en wat deed Theresa May nog geen jaar later? Vervroegde verkiezingen!!! Hoera! Zij zou het eens gaan oplossen! Resultaat: deksel op de neus, dag premierschap...

Man, elke keer dat in de recente geschiedenis nen onnozelaar dacht dat vervroegde verkiezingen of een refferendum de oplossing zou zijn om "de bevolking eens wakker te schudden" is het uitgedraaid op een regelrecht fiasco.
Het was nu al een fiasco voor Macron, toen hij het parlement in 2022 verloor en hij er daardoor zijn hervormingen eerder niet meer door kreeg waren er al commentaren dat vervroegde verkiezingen logisch waren, da's wat er vroeger ook meestal gebeurde in Frankrijk als er een mismatch was tussen parlement en president, soms draaide dat goed uit voor de president, soms niet maar het is was zeker niet eenzijdig slecht. Nu zat ie al even in een patstelling waar hij niets meer gedaan kreeg. Macron is iemand die grote hervormingen wil doorduwen en daarin zwaar aan het falen was doordat het parlement niet mee wou, een alles of niets gok houdt dan wel steek, want wat ie nu heeft ligt vrij dicht bij niks. Na de slechte uitslag van de Europese verkiezingen ging de samenwerking met het parlement alleen nog maar slechter gaan.

Ik vind de uitkomst in Frankrijk hoopgevend. Eindelijk laat de ras-le-bol collectif zich echt voelen.
Hopelijk haalt RN in de 2e ronde dan ook een absolute meerderheid.

Maar gezien al de rest nu roept om een blok te vormen tegen de RN, vrees ik ervoor...
Attal & co hebben nog liever dat het extreem-linkse NFP met de prijs gaat lopen dan dat RN eindelijk een kans krijgt om te regeren.

Voor de volledigheid:
Dat de RN nauwe banden onderhoudt met oa. Rusland vind ik ook niet positief. Hun economisch programma spreekt me ook niet per se meer aan dan dat van bvb. Renaissance of Les Republicains.
Alleen ontbreekt bij de andere partijen nog steeds het besef dat het anders moet op vlak van immigratie en veiligheid.
Ik begrijp dat niet.
Van de linkse partijen verwacht ik niet beter, maar waarom doen de centrum- en "standaard" rechtse partijen niet meer tegen die problematiek? Ik ben ervan overtuigd dat RN op korte termijn een dubbelcijferig percentage aan stemmers zou kwijtspelen als Renaissance eindelijk strengere (lees: realistische) taal zou beginnen spreken inzake migratie en veiligheid.

Ik snap die beweegredenen van die politiekers toch oprecht allemaal niet meer hoor... ik hoop ergens oprecht dat Macron hier the long game aan het spelen is zoals sommige politieker verslaggevers graag opperen maar ik heb daar eerlijk gezegd toch gezonde twijfels bij. Die long game is namelijk toch vooral hoog spel spelen... en als het in realiteit niet the long game is dan maakt hij hier een blunder van epische proporties want wat had hij nu verwacht van deze verkiezing??? :unsure:

Je wordt 3 weken eerder eigenlijk weggeveegt en dan denk je... hmmm waarom geen vervroegde verkiezingen uitschrijven? :thumb:

Enerzijds toont Macron hiermee aan dat hij toch luistert naar de wil van het volk.
En anderzijds weet hij goed genoeg dat dit een zwaar vergiftigd geschenk is voor de uitersten aan beide kanten.

Want al haalt 1 van die 2 een absolute meerderheid (waar het momenteel al niet op lijkt), blijft hij de komende 3 jaar nog president.
Wat betekent dat de RN (of LFI) geen volledige vrijheid zal hebben om zijn programma door te voeren.

Dus grotere kans op vrij beperkte veranderingen, en dus een volk dat ontgoocheld achterblijft en in 2027 de RN (of LFI, naargelang wie aan de macht is/de premier aflevert) afstraft. Eindresultaat: een grotere kans dat iemand uit het Macron-kamp het in 2027 haalt.

Als hij niets had gedaan, was de kans bijzonder groot dat Le Pen en Melenchon het in 2027 zouden opnemen tegen elkaar in de 2e ronde.

Voor de volledigheid:
Dat de RN nauwe banden onderhoudt met oa. Rusland vind ik ook niet positief. Hun economisch programma spreekt me ook niet per se meer aan dan dat van bvb. Renaissance of Les Republicains.
Alleen ontbreekt bij de andere partijen nog steeds het besef dat het anders moet op vlak van immigratie en veiligheid.
Ik begrijp dat niet.
Van de linkse partijen verwacht ik niet beter, maar waarom doen de centrum- en "standaard" rechtse partijen niet meer tegen die problematiek? Ik ben ervan overtuigd dat RN op korte termijn een dubbelcijferig percentage aan stemmers zou kwijtspelen als Renaissance eindelijk strengere (lees: realistische) taal zou beginnen spreken inzake migratie en veiligheid.
Omdat er enerzijds al heel veel wordt gedaan aan (illegale) migratie, en anderzijds omdat er gewoon belangrijkere problemen in het land en de wereld zijn. Het leeft enorm in de hoofden van mensen, maar de meesten hebben nog nooit een migrant van dichtbij gezien. Er zijn reële problemen met migratie, maar de "crisis" wordt enorm opgeklopt uit electoraal gewin. Het idee van hierboven "Iedereen naar West-Europa is gewoon niet de goede oplossing." is zo'n boutade die enkel gebruikt wordt om mensen bang te maken, maar geen enkele grond in de realiteit heeft. Er is ook niemand die daarvoor pleit, maar toch wordt er steeds vanuit gegaan dat heel de politieke linkerzijde daarachter staat. Opnieuw: electoraal gewin.

Daarnaast: het RN is net populair omdat hun strengere voorstellen niet realistisch, wettelijk of humaan zijn. Ja, misschien dat andere rechtse partijen zo ook meer stemmen kunnen halen, maar als je echt overtuigd bent dat asiel en migratie de belangrijkste thema's zijn voor de politiek om aan te pakken, dan moet je niet stemmen voor partijen die het probleem opkloppen en met onrealistische voorstellen komen. Want die zijn dan enkel bezig met zoveel mogelijk stemmen halen, niet met de maatschappij proberen te verbeteren.

Omdat er enerzijds al heel veel wordt gedaan aan (illegale) migratie, en anderzijds omdat er gewoon belangrijkere problemen in het land en de wereld zijn. Het leeft enorm in de hoofden van mensen, maar de meesten hebben nog nooit een migrant van dichtbij gezien. Er zijn reële problemen met migratie, maar de "crisis" wordt enorm opgeklopt uit electoraal gewin. Het idee van hierboven "Iedereen naar West-Europa is gewoon niet de goede oplossing." is zo'n boutade die enkel gebruikt wordt om mensen bang te maken, maar geen enkele grond in de realiteit heeft. Er is ook niemand die daarvoor pleit, maar toch wordt er steeds vanuit gegaan dat heel de politieke linkerzijde daarachter staat. Opnieuw: electoraal gewin.

Daarnaast: het RN is net populair omdat hun strengere voorstellen niet realistisch, wettelijk of humaan zijn. Ja, misschien dat andere rechtse partijen zo ook meer stemmen kunnen halen, maar als je echt overtuigd bent dat asiel en migratie de belangrijkste thema's zijn voor de politiek om aan te pakken, dan moet je niet stemmen voor partijen die het probleem opkloppen en met onrealistische voorstellen komen. Want die zijn dan enkel bezig met zoveel mogelijk stemmen halen, niet met de maatschappij proberen te verbeteren.

Ik denk dat bijna iedere Belg al een migrant heeft gezien. En dus de boetes dat we iedere dag krijgen is er omdat er geen crisis is. En waarom lukte het wel om Oekraïners zo gemakkelijk op te vangen?

Langs de andere kant, het centrum is Al serieus naar rechts opgeschoven om aan de extremen tegemoet te komen. Veel meer gaan extreme partijen niet kunnen doen en ook niet willen doen. Ze hebben helemaal geen baat bij het oplossen van het "vreemdelingen probleem" dat ze maar Al te graag opkloppen. In tegendeel, ze zouden er hun eigen bestaansreden mee ondergraven.

Moesten de extremen enkel racistisch, anti vrouw of anti LGBTQ zijn had ik er nog altijd problemen mee gehad maar het is vooral die fascistische kant die mij zorgen baart. Als men democratie ondergraaft wordt de weg terug naar het centrum veel moeilijker. Of het nu gaat over Xi, Trump, Putin, Bolsonaro, Orban, Fico of de Pis in polen. Overal waar extreem rechts aan de macht komen beginnen ze met het slopen van instituten en vrije media alsook andere checks en balances die ongelimiteerde macht en corruptie in check houden.
Deze persoon wil graag in je lijstje:

Argentijnse president Milei sluit staatspersbureau; propagandamachine voor linkse denkbeelden

Volgens het artikel een staatszender opgericht door een dictator en al verschillende ander presidenten hadden al plannen gehad om het op te doeken. Ik ken de situatie niet maar zo duidelijk tegen de persvrijheid lijkt het niet. Het is niet alsof overheidsnieuwsdiensten het summum van persvrijheid zijn, meestal het omgekeerde, in het westen loopt dat tegenwoordig vrij goed qua onafhankelijk maar dat blijft wel een heel erg teer punt, zelfs in een braaf land als België ligt onze staatszender van beide kanten onder vuur omwille van echte of vermeende subjectiviteit.

Voor de tweede ronde was er nog sprake van een absolute meerderheid voor RN maar dat is absoluut anders uitgepakt. Verrassend genoeg is het uiterst rechtse RN de kleinste van de drie grote blokken geworden met 25% van de zetels en het linkse NFP is nu de grootste alliantie. Geen enkele alliantie haalt de meerderheid.

Nouveau Front Populaire 177-192
Ensemble 152-158
Rassemblement National 138-145

Met die Brits en Franse verkiezingen en hun verkiezingssystemen... Dan ben ik precies toch blij met het systeem dat we hier in België hebben. Ook zeker niet perfect (geen enkel systeem zal dat zijn). Maar toch beter in balans lijkt me. Toch absurd dat er in Frankrijk zulke "trukken" nodig zijn en dat er in de UK zo'n gekke resultaten kunnen uitkomen.

Ofwel met extreem rechts ofwel met commie bastards in de regering. Macron heeft dat weer schoon geregeld.
Deze gaat allezins zetelen.
https://fr.wikipedia.org/wiki/Raphaël_Arnault...

Triple fiché S​

Il fait l'objet de 3 fiches S émises par 3 services différents, toutes au moins renouvelées une fois à cause de sa violence. Ainsi il est fiché par la DGSI, le renseignement territorial et la Préfecture de police de Paris.11 Il est connu pour avoir des surnoms afin de brouiller les pistes tels que Raph Raph ou encore Raphaël Audibert. Europe 1 note que son élection en 2024 pose des préoccupations en matière de sécurité nationale, car si Raphaël Arnault est élu, il aura accès à des documents confidentiels et pourra visiter des lieux hautement sécurisés, tels que les prisons.12

Un article publié dans Le Figaro précise qu'il fait l’objet d’une fiche S pour « proximité avec la mouvance d’ultra-gauche radicale et susceptibilité de se livrer à des actions violentes » et qu'il est considéré comme un individu « dangereux » par les services de police10.

Il est aussi inscrit au fichier de prévention des atteintes à la sécurité publique. 13

Hoopgevend is dat niet. Maar de verdeeldheid van extreem links, centrum, extreem rechts doet me anderzijds wel een sprankeltje hoop geven dat er toch wel wat compromissen gaan moeten gesloten worden en de gekke ideeën aan extreem links en rechtse zijde getemperd gaan worden door het centrum.

Terug
Bovenaan