Ik vind de uitkomst in Frankrijk hoopgevend. Eindelijk laat de ras-le-bol collectif zich echt voelen.
Hopelijk haalt RN in de 2e ronde dan ook een absolute meerderheid.
Maar gezien al de rest nu roept om een blok te vormen tegen de RN, vrees ik ervoor...
Attal & co hebben nog liever dat het extreem-linkse NFP met de prijs gaat lopen dan dat RN eindelijk een kans krijgt om te regeren.
Voor de volledigheid:
Dat de RN nauwe banden onderhoudt met oa. Rusland vind ik ook niet positief. Hun economisch programma spreekt me ook niet per se meer aan dan dat van bvb. Renaissance of Les Republicains.
Alleen ontbreekt bij de andere partijen nog steeds het besef dat het anders moet op vlak van immigratie en veiligheid.
Ik begrijp dat niet.
Van de linkse partijen verwacht ik niet beter, maar waarom doen de centrum- en "standaard" rechtse partijen niet meer tegen die problematiek? Ik ben ervan overtuigd dat RN op korte termijn een dubbelcijferig percentage aan stemmers zou kwijtspelen als Renaissance eindelijk strengere (lees: realistische) taal zou beginnen spreken inzake migratie en veiligheid.
Ik snap die beweegredenen van die politiekers toch oprecht allemaal niet meer hoor... ik hoop ergens oprecht dat Macron hier the long game aan het spelen is zoals sommige politieker verslaggevers graag opperen maar ik heb daar eerlijk gezegd toch gezonde twijfels bij. Die long game is namelijk toch vooral hoog spel spelen... en als het in realiteit niet the long game is dan maakt hij hier een blunder van epische proporties want wat had hij nu verwacht van deze verkiezing???
Je wordt 3 weken eerder eigenlijk weggeveegt en dan denk je... hmmm waarom geen vervroegde verkiezingen uitschrijven?

Weet je dat ik serieuze David Cameron vibes had toen Macron dat aankondigde? Diej dacht het toen ook eens snel te gaan oplossen met zijn referendum, kreeg het deksel op de neus: dag premierschap, hallo Brexit en wat deed Theresa May nog geen jaar later? Vervroegde verkiezingen!!! Hoera! Zij zou het eens gaan oplossen! Resultaat: deksel op de neus, dag premierschap...
Man, elke keer dat in de recente geschiedenis nen onnozelaar dacht dat vervroegde verkiezingen of een refferendum de oplossing zou zijn om "de bevolking eens wakker te schudden" is het uitgedraaid op een regelrecht fiasco.
Enerzijds toont Macron hiermee aan dat hij toch luistert naar de wil van het volk.
En anderzijds weet hij goed genoeg dat dit een zwaar vergiftigd geschenk is voor de uitersten aan beide kanten.
Want al haalt 1 van die 2 een absolute meerderheid (waar het momenteel al niet op lijkt), blijft hij de komende 3 jaar nog president.
Wat betekent dat de RN (of LFI) geen volledige vrijheid zal hebben om zijn programma door te voeren.
Dus grotere kans op vrij beperkte veranderingen, en dus een volk dat ontgoocheld achterblijft en in 2027 de RN (of LFI, naargelang wie aan de macht is/de premier aflevert) afstraft. Eindresultaat: een grotere kans dat iemand uit het Macron-kamp het in 2027 haalt.
Als hij niets had gedaan, was de kans bijzonder groot dat Le Pen en Melenchon het in 2027 zouden opnemen tegen elkaar in de 2e ronde.