Bordspelreview: Beam Me Up

Beam me up, Scotty. Bij het horen van deze iconische zin zullen de meesten onder ons waarschijnlijk direct aan de al even legendarische sciencefictionreeks Star Trek denken. Dat een bordspel met de naam Beam Me Up een ruimtethema heeft, zal dan ook niemand verwonderen. In dit dobbelspel van Klaus-Jürgen Wrede, de bedenker van Carcassonne en Calavera, probeer je om als eerste je raketten de ruimte in te schieten.

Beam Me Up wordt uitgegeven door Tucker's Fun Factory en maakt deel uit van dezelfde line-up als Calavera en Rock de Bok, een roll and write-spel waarmee ikzelf ook al aan de slag mocht gaan. Gezien dit spelletje me wel beviel en Beam Me Up een interessante opzet had, was ik alvast benieuwd naar dit nieuwe ontwerp van de populaire Duitse bordspeldesigner. In plaats van vakjes aan te kruisen op een blad zoals bij elke goede roll and write-titel, moet je hier namelijk blokjes, die ruimteschepen voorstellen, verschuiven om als eerste een bepaald aantal van je raketten de ruimte in te lanceren.

IMG_20230409_103744.jpg

To the Moon!

De opzet van het spel is eenvoudig: elke speler heeft zeven blokjes verdeeld over genummerde rijen en je probeert om als eerste een bepaald aantal van deze blokjes in de bovenste drie rijen te krijgen. Hiervoor gooi je om de beurt met vijf dobbelstenen. Tijdens je beurt krijg je drie worpen om een zo goed mogelijk resultaat te behalen. Heb je minstens twee dobbelstenen met hetzelfde aantal ogen, dan mag je in de kolom van deze waarde één vakje omhooggaan. Gooi je drie, vier of vijf keer hetzelfde aantal ogen, mag je telkens een vakje meer omhooggaan en moeten je tegenstanders een vakje omlaaggaan in die rij. Twee paren rollen laat je toe om in twee kolommen omhoog te gaan en een Full House om twee vakjes in de kolom van je drie dobbelstenen en één vakje van het paar dobbelstenen te verplaatsen. Een Kleine en een Grote straat laten je dan weer omhooggaan in de kolom genaamd Straat.

Het spel maakt gebruik van het gekende Yahtzee-mechanisme en probeert hier iets origineels mee te doen.


De manier waarop je dobbelt, klinkt waarschijnlijk wel bekend in de oren. Het spel maakt gebruik van het gekende Yahtzee-mechanisme en probeert hier iets origineels mee te doen. Helaas is de ervaring, net zoals bij het spel waarop het zich baseert, veel te licht en komt er een grote dosis geluk bij kijken. Men heeft wel geprobeerd om er iets meer tactiek in te steken door middel van speciale actievelden, zoals een ster die je blokje op dat vakje beschermt of een raketveld dat je toelaat om een blokje naar keuze één vakje omhoog te doen. Op deze manier kan je wel een kleine combo maken waarbij je verschillende blokjes in je beurt omhoog kan laten gaan, maar dit voelt toch niet zo bevredigend aan als de combo's die je bijvoorbeeld in de Clever-reeks kan maken. Na enkele keren spelen is het nieuwe er ook af, net omdat het spel zo licht is en zo goed als geen variatie heeft of verschillende strategieën toelaat.

IMG_20230409_103907.jpg

Compacte ervaring​

Veel uitdaging zal je in Beam Me Up helaas niet vinden en bijgevolg lijkt het spel vooral gericht te zijn op mensen die niet vaak gezelschapsspellen spelen. Zij zullen hier nog het meeste plezier aan hebben en het feit dat het een compact spel in een klein doosje is, helpt hierbij natuurlijk. Hierdoor neemt het niet veel plaats in en kan je het makkelijk meenemen als je ergens naartoe gaat. In het doosje vind je vier spelersborden, vijf dobbelstenen en zeven witte houten blokjes voor elke speler. De spelersborden voelen voldoende stevig aan en zijn asymmetrisch wat de plaatsing van de speciale actievelden betreft. Dit heeft geen grote invloed op de spelervaring natuurlijk, maar het is wel een leuke bonus. Let wel op dat je niet te wild bent tijdens het spelen, want de blokjes verschuiven nogal makkelijk, zeker als je eens tegen je bord stoot.

De dobbelstenen zijn de meest alledaagse dobbelstenen die je je maar kan voorstellen, maar ze zijn gelukkig wel van plastic gemaakt. Persoonlijk mochten de dobbelstenen ook wel wat groter zijn voor mij, om iets fijner in de hand te liggen. Als laatste vind je in het doosje ook nog het regelboekje terug en hierin worden de regels haarfijn in uitgelegd. Ondanks de beperkte regelset is er gelukkig weinig ruimte voor misinterpretatie, mede omdat speciale gevallen ook worden toegelicht in het boekje. Bovendien bevat de laatste pagina een kolom waarin een handig overzicht wordt gegeven van hoeveel blokjes je dient te verplaatsen afhankelijk van het geworpen resultaat. Maar eerlijk gezegd heb je na een spelletje of twee al onder de knie hoe dit alles in elkaar zit.

IMG_20230409_103438.jpg

Conclusie

In Beam me up wordt de space race bepaald door middel van een Yahtzee-achtig dobbelspel. Gooi de juiste combinaties om je blokjes te verplaatsen en probeer als eerste het doel te behalen. De opzet van het spel klinkt interessant, maar helaas zijn de spelmechanismes te licht en te willekeurig om een uitdagende ervaring voor te schotelen.

Pro

  • Degelijke spelcomponenten
  • Eenvoudige en duidelijke spelregels

Con

  • Heeft heel weinig om het lijf
  • Geluksfactor
5

Over

Uitgever

  1. Tucker's Fun Factory

Designer

Klaus-Jürgen Wrede

Aantal spelers

2-4

Tijdsduur

20 minuten
 
  • Leuk
Waarderingen: Tova
Terug
Bovenaan