Boeken Boeken nieuws

Brandon Sanderson vs Audible

Brandon Sanderson neemt een anti Audible standpunt in. Tijdens zijn jaarlijkse "State of the Sanderson" blog post / youtube video vertelt hij dat hij de 4 secret project novels niet op Audible zal zetten omwille van hun "unconscionable pay rates" die vreselijk zijn voor indie auteurs.

Audioboeken zijn een gigantisch groeiende vorm van "book consumption". Volgens Sanderson waren er 75% van alle pre orders van zijn laatste boek The Last Metal in audioboek formaat.

De standaard voor een digitaal product is dat de maker rond de 70% van de verkoop verdient, dit is wat Steam de gemiddelde creator betaalt en wat Amazon betaalt op de verkoop van ebooks. Voor Audible is dit slechts 40%, bijna de helft dus. Het is zelfs erger als je beslist om het audioboek niet exclusief op Audible te verkopen, dan wordt het slechts 25%. Audible doet ook enkel de verkoop, dus geen productiekosten of dergelijke.

Sanderson zal de Secret Novels nu op Spotify en Speechify uitbrengen

Denk dat Audible een gigantische greep heeft op de audioboek markt en ik denk ook niet dat dit er meteen verandering in zal brengen
 
Geen idee of dit onder boekennieuws of eerder serienieuws valt, maar de Silo (Wool) trilogie wordt blijkbaar een serie op Apple TV. Indertijd vond ik dat schitterende boeken dus zeer benieuwd naar het resultaat. De boeken zelf vond ik één van de betere in het post-apocalyptische genre.

 
  • Leuk
Waarderingen: C11
Geen idee of dit onder boekennieuws of eerder serienieuws valt, maar de Silo (Wool) trilogie wordt blijkbaar een serie op Apple TV. Indertijd vond ik dat schitterende boeken dus zeer benieuwd naar het resultaat. De boeken zelf vond ik één van de betere in het post-apocalyptische genre.


Dat zijn inderdaad fantastische boeken :love:. Ik weet dat ik het eerste boek ooit door mijn vader en zus heb laten lezen, die echt niets met dat genre hebben en normaal de standaard politie thriller uitkiezen. Ze waren toen aangenaam verrast en hebben de hele reeks uiteindelijk gelezen.

Ik word wel niet meteen warm van die trailer, maar ik ben benieuwd.
 
Het is vandaag Wereldboekendag en ook Vlaanderenleestdag. VRT houdt hiervoor een Boekathon met Tom De Cock. 40 schrijvers en schrijfsters passeren de revue voor een interview, tussen 10 en 20 uur.

Via de site kan je elk uur meedoen aan een quizvraag om een boekenbon te winnen.
 
Cormac McCarthy is overleden, one of the greats...
Damn het zat er natuurlijk aan te komen gezien zijn hoge leeftijd, maar het doet me toch wel iets... Waarschijnlijk het antwoord als iemand me vraagt om mijn ene favoriete schrijver op te noemen.

McCarthy heeft een indrukwekkend oeuvre bij elkaar geschreven en ik ben blij dat ik dit jaar toch nog twee nieuwe boeken van hem heb mogen ontdekken, ook al waren het dwarse, moeilijke romans. Misschien wel de perfecte manier voor hem om afscheid te nemen, na het vreemde, bijna mainstream succes van The Road. Ben van plan om uiteindelijk alle boeken die hij geschreven heeft te lezen (nog 3 ofzo te gaan).

Voor mij zijn Blood Meridian en The Crossing (voorlopig) de twee romans waarvoor hij als schrijver de onsterfelijkheid verdient. Met daarnaast nog een handvol andere schitterende boeken.
 
McCarthy's laatste boek gaat over een wiskundige en is, zoals ik op dit moment begrijp, onder andere het resultaat van zijn interesse voor Alexander Grothendieck's werk en zijn leven, iets wat ik met McCarthy deel. Ik ben getriggered.
 
McCarthy's laatste boek gaat over een wiskundige en is, zoals ik op dit moment begrijp, onder andere het resultaat van zijn interesse voor Alexander Grothendieck's werk en zijn leven, iets wat ik met McCarthy deel. Ik ben getriggered.
Zijn twee laatste romans, The Passenger en Stella Maris, moet je eigenlijk als een geheel beschouwen en zijn inderdaad doordrongen van verwijzingen naar wiskunde en fysica. Één van de hoofdpersonages is een briljant wiskundige en studente van een bepaalde wiskundige (dat zal die Grothendieck zijn, niet alle namen zijn bij me blijven hangen :unsure:). Maar er zit ook een soort subplot over de atoombom in.

McCarthy spendeerde de laatste decennia van z'n leven eigenlijk voornamelijk in het gezelschap van wetenschappers en die twee boeken zijn de culminatie van die interesse.

Als dat je interesseert heb ik trouwens ook nog een soort van blinde aanbeveling: When We Cease To Understand The World van Benjamin Labatut. Staat ook op mijn 'to read'-lijstje dus ik heb het zelf nog niet gelezen maar ik zag het twee keer aangeraden worden als een soort companion piece voor het tweeluik van McCarthy. Wiskunde zou daar alvast ook in moeten voorkomen.
 
Ik had Septology al op mijn to-read staan, daar ben ik wel benieuwd naar. :D
Septology staat al in mijn kast naast Trilogy, maar eerlijk gezegd in een vervelende uitgave. Ik heb die van Fitzcarraldo Editions, een hele fijne onafhankelijke uitgever, met Fosse hebben ze nu de derde Nobelprijswinnaar in vijf jaar tijd op hun lijst van auteurs (naast Annie Ernaux en Olga Tokarczuk). Maar al hun boeken zijn iets kleiner dan een gewone paperback, wat te doen is voor een boek van 300 bladzijden maar voor de 820 bladzijden van Septology nogal vervelend en onpraktisch is.

Als je die ooit zou willen kopen, zou ik aanraden de drie delen van Septology apart aan te kopen in plaats van de gebundelde uitgave, tenzij er een andere van bestaat. Ik denk dat ik Septology waarschijnlijk in ebook-vorm ga lezen.
 
Terug
Bovenaan