Boeken Boeken nieuws

Gisteren gelezen dat Houllebecq een nieuwe roman heeft uitgeschreven dat deze maand uitkomt. Benieuwd wanneer de Nederlandse vertaling uitkomt.
Einde dit jaar, las ik. Dat is nog even geduld uitoefenen. 700+ pagina's in het Frans lezen, daar ben ik nog niet aan toe. Wél heel benieuwd.
 
Groot nieuws! 16 jaar na zijn laatste werk (The Road) komt er dan toch nog een nieuw boek van Cormac McCarthy. 88 is hij en toch een van de interessantste nog levende Amerikaanse schrijvers. Heel sterk oeuvre met enkele moderne klassiekers.

Het tweeluik The Passenger en Stella Maris verschijnt in oktober en november.
 
Laatst bewerkt:
In zijn roman 'De draaischijf' rekent Tom Lanoye af met de mythe dat collaborateurs in de Tweede Wereldoorlog arme schapen zijn

De nieuwe Lanoye raakt met collaboratie een thema aan dat al zéér vaak is behandeld, dus benieuwd of zijn perspectief verfrissend is. De Opgang van Stefan Hertmans vond ik wel een voltreffer.

In De draaischijf raken drie innig verbonden levens vermalen. Door kunst en collaboratie, lafheid en nietsontziende ambitie.
‘Ik had me de dag waarop ik word begraven heel anders voorgesteld.’ Aan het woord is Alex Desmedt, bezeten door toneel. In Antwerpen werkt hij zich vlak voor de Tweede Wereldoorlog op tot directeur van het grootste stadstheater. Hij viert triomf na triomf, mede dankzij zijn vrouw, de in Utrecht geboren sterspeelster Lea Liebermann. Hij introduceert ook technische hoogstandjes, zoals een reusachtige schijf als extra bühne óp de bühne. Tijdens de bezetting wordt Alex benoemd tot directeur-generaal van meerdere Antwerpse theaters, maar de beperkingen zijn zwaar. Zijn broer, componist en dirigent Rik Desmedt, kiest voluit voor collaboratie, terwijl Lea, die niet meer mag acteren, wegkwijnt en ronddwaalt in een stad waar razzia’s het leven kosten aan duizenden. Kort voor de bevrijding wordt Alex uitgenodigd voor een delicate opdracht in Den Haag. Twee beroemde partijgenoten van Adolf Hitler zullen in de stadsschouwburg de opening bijwonen van het pas opgerichte Deutsches Theater in den Niederlanden. In de bevrijde thuishaven belooft de afrekening bijzonder bloedig te worden.
 
Vanavond wordt eindelijk de winnaar van de Boon bekend gemaakt. Ik heb maar 1 genomineerde gelezen, maar het zal volgens mij tussen Rijneveld en Dros gaan.

Ik heb ook het gevoel dat die prijs al 2 jaar bezig is. Er staan boeken tussen die in 2020 zijn verschenen. :wtf:
 
Vanavond wordt eindelijk de winnaar van de Boon bekend gemaakt. Ik heb maar 1 genomineerde gelezen, maar het zal volgens mij tussen Rijneveld en Dros gaan.

Ik heb ook het gevoel dat die prijs al 2 jaar bezig is. Er staan boeken tussen die in 2020 zijn verschenen. :wtf:

Naar verwachting. :)
 
Nieuwe roman van omstreden Louis-Ferdinand Céline verschijnt 60 jaar na zijn dood

Mooi, een nieuwe Céline! Zou de missing link zijn tussen het sublieme Reis naar het einde van de nacht en Dood op krediet. Frappant ook dat iemand als Céline de hele cancelcultuur ontspringt, want dat is niet zo evident voor deze notoire smeerlap en antisemiet. Het goede nieuws is dat er in totaal 4 onuitgegevens romans zijn gevonden.

'Dat is een onwaarschijnlijk verhaal. Na de landing van Normandië vlucht Céline halsoverkop uit zijn appartement in Parijs naar Duitsland, omdat hij betrokken was bij de collaboratie als antisemiet. Hij vertrekt met zijn vrouw en kat. Maar dat appartement van Céline staat leeg en wordt geplunderd door verzetslui. En 15 jaar geleden, krijgt een journalist een telefoontje van iemand die anoniem wil blijven en die 2 grote koffers had met manuscripten van Céline. Waarschijnlijk is die man een afstammeling van iemand die het appartement geplunderd heeft. Hij wilde die manuscripten aan de journalist geven, maar op voorwaarde dat het niet doorgesluisd zou worden naar de erfgenamen. En dat was toen nog zijn vrouw, die pas in december 2019 overleden is op 107-jarige leeftijd. Hij wou niet dat ze financieel nog zou kunnen profiteren van eventuele publicaties. Er zijn nu 4 publicaties voorzien. Het gebeurt zelden dat men na zoveel jaren nog 4 romans vindt', vertelt Rasson.
 
Nieuwe roman van omstreden Louis-Ferdinand Céline verschijnt 60 jaar na zijn dood

Mooi, een nieuwe Céline! Zou de missing link zijn tussen het sublieme Reis naar het einde van de nacht en Dood op krediet. Frappant ook dat iemand als Céline de hele cancelcultuur ontspringt, want dat is niet zo evident voor deze notoire smeerlap en antisemiet. Het goede nieuws is dat er in totaal 4 onuitgegevens romans zijn gevonden.
Fantastisch nieuws. Dood op krediet en reis naar het einde van de nacht, gewoonweg de twee beste boeken die ik ooit heb gelezen. Hopelijk komt er ook een Nederlandse vertaling of een Engelstalige.
 
Het is bijna tien jaar geleden dat ik in de Oxfam Bookshop in Leuven geheime kamers op de kop had getikt. Een impulsieve aankoop maar ik was wel nieuwsgierig naar wat die schrijver van in dat lied zoal in zijn mars had. Fantastisch boek en meteen de kiem om meer van hem te lezen.

Prachtige zinnen, sterke verhalen, bedankt Jeroen!
 
Dat zat er helaas aan te komen. Een monument van de Nederlandse taal, minder eer kan je hem onmogelijk toekennen. Waarschijnlijk ook een van de auteurs waarvan ik het meeste boeken heb gekocht en gelezen. Bezonken rood was "plichtslectuur" voor een boekbespreking in het middelbaar, daar is het voor mij mee begonnen.
 
Enorm onder de indruk van Bezonken Rood, al was mijn eerste kennismaking het vrij recente Client E. Busken en dat vond ik een mooie binnenkomer.
 
Terug
Bovenaan