Boeken Boeken nieuws

Pieter Aspe is overleden.

Alhoewel ik zelf maar 2 boeken gelezen heb van zijn uitgebreide collectie, en er dus niet veel over kan zeggen, is dit wel triest nieuws. Ik ken genoeg mensen die zeer graag 'ne Aspe' lazen ter ontspanning.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/05/01/misdaadauteur-pieter-aspe-is-overleden/
Mochten er mensen interesse hebben, ibood heeft een actie lopen: 5 boeken van Pieter Aspe voor 25 euro (+5,95 euro verzending).

 
De shortlist van de Europese Literatuurprijs is bekend.

De vijf geselecteerde titels zijn:
  • De jaren van Annie Ernaux, vertaald uit het Frans door Rokus Hofstede (De Arbeiderspers);
  • Meisje, vrouw, anders van Bernardine Evaristo, vertaald uit het Engels door Lette Vos (De Geus);
  • Langs de rivier van Esther Kinsky, vertaald uit het Duits door Josephine Rijnaarts (Uitgeverij Pluim);
  • De reparatie van de wereld van Slobodan Šnajder, vertaald uit het Kroatisch door Roel Schuyt (Wereldbibliotheek);
  • Herkomst van Saša Stanišić, vertaald uit het Duits door Annemarie Vlaming (Ambo Anthos).
https://www.europeseliteratuurprijs.nl/nieuws/item.php?p=288

Ook leuk dat ze de vertalers extra bedanken, geheel in de stijl met de 'discussie' in de boeken-thread onlangs.

‘Dat dit kon is te danken aan het werk van de vertalers, die als transporteurs van geest en taal hebben gewerkt: gevoelig, gedreven, zoekend naar het best passende woord, het meest met het ritme of het muzikale, het bonkige, hechte, dichte, het feitelijke of volstrekt fictieve van de brontekst overeenstemmende. Wat zijn we ze dankbaar.'
 
Deze miste precies nog.
Topic voor algemeen nieuws over boeken, schrijvers, uitgaven,.....


25 juli is dus blijkbaar Henri Vernes overleden, de (Belgische) schrijver van oa Bob Morane... toch wel boeken (nuja, mss is "verhalen" een betere term) waar ik mee ben opgegroeid. Die oude marabou-pockets, geërfd via mijn vader, uit de jaren stillekes...
 
Ook Kortrijk zal een (nieuw) boekenevenement organiseren: Boektopia.

"We willen niet alleen maar met boeken in de Xpo in Kortrijk zitten. We zien het breder in en trekken met verschillende evenementen, zoals enkele concertjes, graag de stad in. Het wordt een grote samenwerking van 3 dagen samen met stad Kortrijk. En op termijn zien we het boekenevenement nog grootser en nog langer",
Het is de bedoeling om in de toekomst in verschillende steden boekenevenementen te organiseren, zowel online als fysiek. "Op die manier wil Boektopia de hub worden van het boekenvak."

Dit klinkt best wel leuk eigenlijk.
 

Sholeh Rezazadeh heeft met haar debuutroman De hemel is altijd paars de publieksprijs van de Bronzen Uil 2021 gewonnen, de literatuurprijs van het Willemsfonds en het Algemeen-Nederlands Verbond. De winnaar van de juryprijs is Caro Van Thuyne, die bij uitgeverij Koppernik debuteerde met Lijn van wee en wens.

Volledig artikel
 
Volgende week vindt het nieuwe boekenevenement "LEES!" plaats in Antwerpen. Ik was van plan te gaan, maar als ik de website zo wat bekijk, lijkt het me redelijk teleurstellend...


Weeral zoveel ruimte toegewezen aan de Fnac en de Standaard, ik had dan liever gezien dat de kleinere boekenwinkels wat meer in de spotlights werden gezet, maar goed, het moet geld opleveren natuurlijk.

Is er iemand die wel gaat?
 
Hier in Kortrijk nu Boektopia, wat op zich wel een leuk concept heeft in dat het niet per uitgever is maar per genre. Er komt zondag wel een auteur die ik heel graag lees dus ik zou misschien toch wel eens gaan.
 
bon daarnet naar de 'boekenbeurs' geweest (in Antwerpen). Goed dat ik nog met de velo kon gaan en via mijn A-kaart voor 5 EUR een ticket heb gekocht en voor de rest niks uitgegeven, wat een teleurstelling (is weliswaar gelijkaardig aan de boekenbeurs, maar een stuk kleiner, kan je evengoed destandaard boekhandel bezoeken en of online in een catalogus bladeren tenzij je graag een handtekening zou willen van Martien Meiland :S of de illustere Ludo Geluykens en zijn politiethrillers..
 
bon daarnet naar de 'boekenbeurs' geweest (in Antwerpen). Goed dat ik nog met de velo kon gaan en via mijn A-kaart voor 5 EUR een ticket heb gekocht en voor de rest niks uitgegeven, wat een teleurstelling (is weliswaar gelijkaardig aan de boekenbeurs, maar een stuk kleiner, kan je evengoed destandaard boekhandel bezoeken en of online in een catalogus bladeren tenzij je graag een handtekening zou willen van Martien Meiland :S of de illustere Ludo Geluykens en zijn politiethrillers..
Ik ben blij dat ik niet ben gegaan, want daar vreesde ik al voor. Die beurzen zijn vaak precies vooral gericht op mensen die nauwelijks lezen, wat ergens wel logisch is omdat dat een grote markt is die je kan aanboren. Maar ik loop ook niet warm voor de zoveelste standaard boekhandel of fnac-stand die boekentorentjes bouwen met dagelijkse kost kookboeken, Geronimo Stilton en Lucinda Riley. Ik besteed dan veel liever mijn geld aan kleinere boekenwinkels die wel een passie voor hun vakgebied hebben.

Het enige dat ik wel de moeite vond vroeger, was het boekenfestijn. Geen ingangsticket betalen, alles aan spotprijzen en nog een tamelijk uitgebreid aanbod. Jammer genoeg organiseren ze geen evenementen meer en zijn ze nu volledig online gegaan.
 
Het enige dat ik wel de moeite vond vroeger, was het boekenfestijn. Geen ingangsticket betalen, alles aan spotprijzen en nog een tamelijk uitgebreid aanbod. Jammer genoeg organiseren ze geen evenementen meer en zijn ze nu volledig online gegaan.

Het Boekenfestijn was een ramp voor me. Altijd met veel te veel boeken naar huis gegaan, want ahja, voor 2 euro kunt ge zo'n boek toch niet laten liggen zeker?
Volgens mij meer dan de helft van die boeken nooit gelezen.
 

Geïntrigeerd door het artikel over het boek in de Knack, 2000 pagina's wel en die prijs als hardcover niet min, als ebook geen idee of het interessant is. Wachten tot de bib het heeft.
Héhé, ik zag het ook. 99 euro is veel ... maar ik heb destijds méér betaald voor Jozef en zijn broers van Thomas Mann en dat is verdorie elke letter waard geweest. Engelstalige versie is wel een stuk goedkoper. Ik heb ook Anniversaries van Uwe Johnson voordelig in het Engels gekocht omdat de recente (en eerste) Nederlandse vertaling 85 euro kostte.
 
Zaterdag is het dag van de onafhankelijke boekhandel. Bij aankoop van 25 euro in de deelnemende winkels ontvang je Willem van Jeroen Olyslaegers. Deze novelle heeft rechtstreekse banden met zijn boek Wildevrouw en diept het verhaal van drukker Willem Silvius in het 16e eeuws Antwerpen verder uit.
Woohoo!

Helaas hier in de buurt geen onafhankelijke boekhandel, dus ik hoop dat die novelle ook mee wordt verstuurd in een onlineaankoop.
 
Terug
Bovenaan