Boeken Boeken nieuws

[4/10] Hoe vaak heeft Avondland De Broers Karamazov al gelezen? 14
Your answer was wrong (10) in 9 seconds (= 0 points).
  • Correct answers: 1/73

:crazy: :crazy::crazy:
Geloof het of niet, maar in de algemene quiz ben ik er eens in geslaagd een vraag te bedenken die 0 mensen juist hadden beantwoord. :laugh:

Het is nu een wedstrijd in een wedstrijd geworden tussen @Strijkijzer en mij: wie bedenkt de moeilijkste vragen. :unsure:
 
Wolf Hall author Hilary Mantel dies aged 70

Hilary Mantel is gestorven, ze is 70 geworden. Damn dat kwam hier wel even binnen omdat het voor mij onverwacht is, de Wolf Hall trilogie hoort volgens mij bij de beste literatuur van de laatste 25 jaar...
Mijn mond viel letterlijk open bij dit bericht. Ik had geen idee dat ze al zo oud was, en eigenlijk toch nog jong om te sterven he...

Ik was gisteren nog mijn vriend aan het porren dat hij de Wolf Hall trilogie nog eens een kans moet geven.
 
Mijn mond viel letterlijk open bij dit bericht. Ik had geen idee dat ze al zo oud was, en eigenlijk toch nog jong om te sterven he...

Ik was gisteren nog mijn vriend aan het porren dat hij de Wolf Hall trilogie nog eens een kans moet geven.
Nu dat ik het net bij de beste literatuur van de laatste 25 jaar plaatste, zal hij zeker geneigd zijn het nog een kans te geven.

@Avondland gij ook! We gaan Wolf Hall hier eens boerenpsalmen.
 
Brr toch ook even rillingen hier. Afgezien dat 70 inderdaad veel te jong is, had ik ze een stukje jonger ingeschat.

En wat een prachtige trilogie inderdaad! Absolute wereldklasse.
 
Er is een nieuwe canon gemaakt op basis van stemming: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/0...nquete-bekend-meer-vrouwelijke-auteurs-ouder/

Ik vind het persoonlijk belachelijk. Multatuli als belangrijkste auteur? Alstublieft zeg. Is dat gewoon omdat Max Havelaar gaat over kolonialisme en dat nu een hip thema is? Zie ook het verschil tussen stemmen van Nederlanders en Vlamingen. Elk stemt op zijn eigen auteurs, de enige reden dat onze literaturen samen worden genomen is omdat onze geschreven taal +- hetzelfde is. Het idee van de "Vlaamse canon" vond ik wat bizar maar ik begrijp het steeds meer. En dan nog ga ik niet akkoord met de volgorde.
 
Er is een nieuwe canon gemaakt op basis van stemming: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/0...nquete-bekend-meer-vrouwelijke-auteurs-ouder/

Ik vind het persoonlijk belachelijk. Multatuli als belangrijkste auteur? Alstublieft zeg. Is dat gewoon omdat Max Havelaar gaat over kolonialisme en dat nu een hip thema is? Zie ook het verschil tussen stemmen van Nederlanders en Vlamingen. Elk stemt op zijn eigen auteurs, de enige reden dat onze literaturen samen worden genomen is omdat onze geschreven taal +- hetzelfde is. Het idee van de "Vlaamse canon" vond ik wat bizar maar ik begrijp het steeds meer. En dan nog ga ik niet akkoord met de volgorde.
Hugo en Gerard in de top 5, ik ben een blije mens. :love:

Max Havelaar is wel echt een oerklassieker, het verbaast me eerlijk gezegd niet dat die heel goed scoort. Volgens mij zal het in Nederland vaak wel verplichte literatuur in het middelbaar zijn - net als Van den Vos Reynaerde bij ons. Er is weinig oude Nederlandstalige literatuur die nu nog gelezen of onderwezen wordt, dus zulke boeken springen er dan wel uit en zitten nog goed in het geheugen als mensen gevraagd worden suggesties in te dienen voor een Canonlijst. Max Havelaar heb ik nog niet gelezen, maar ik kan me wel inbeelden dat die thematiek inderdaad nog steeds erg leeft en ook voor zijn tijd wel een vooruitstrevend boek was en daardoor wel zijn pluimen verdiend heeft.
 
Het langverwachte nieuwe boek van Cormac McCarthy, één van de beste levende schrijvers, is vandaag uitgekomen. The Passenger is zijn eerste nieuwe roman sinds The Road in 2006. Later gaat nog een sequel ervan uitkomen, Stella Maris.

Het kriebelt om deze toch zo snel mogelijk in huis te halen. Ofwel wachten tot het tweede deel gepubliceerd is om de boxset aan te schaffen...
 
Het langverwachte nieuwe boek van Cormac McCarthy, één van de beste levende schrijvers, is vandaag uitgekomen. The Passenger is zijn eerste nieuwe roman sinds The Road in 2006. Later gaat nog een sequel ervan uitkomen, Stella Maris.

Het kriebelt om deze toch zo snel mogelijk in huis te halen. Ofwel wachten tot het tweede deel gepubliceerd is om de boxset aan te schaffen...
O wauw, ik had er nooit bij stilgestaan dat hij al meer dan 15 jaar niets had uitgebracht. Ben ook wel benieuwd!
 
Boektopia vond ik redelijk teleurstellend. Ik was al lang niet meer naar een boekenbeurs geweest, ik was vergeten hoe het was. En eigenlijk echt niet groot. Misschien de moeite als je kleine kinderen hebt.
 
Boektopia vond ik redelijk teleurstellend. Ik was al lang niet meer naar een boekenbeurs geweest, ik was vergeten hoe het was. En eigenlijk echt niet groot. Misschien de moeite als je kleine kinderen hebt.
Ik ga niet omdat ik al zo'n vermoeden had. Probleem ook met de boekenbeurs vroeger was dat die eigenlijk niet gericht zijn op mensen die veel lezen. De doelgroep zijn eerder gezinnen op zoek naar een uitstapje of mensen die wel geregeld eens de top 10 bestseller in huis halen, maar verder niet echt op zoek gaan naar leesvoer. En er is niets mis mee om daar een evenement rond te bouwen, maar ik loop niet warm voor signeersessies met Jeroen Meus, hele wanden met boeken van Geronimo Stilton en dezelfde Lucinda Riley piramidestapeltjes die ook in elke standaard boekhandel liggen. :p

Je bent dan als veellezer beter af met een uitstap naar een grootstad te plannen en alle tweedehandszaken eens rustig af te lopen.
 
Booktopia is dan ook vooral een ding van de grote uitgevers met de Jeroen Meus, Pascal Naessens & co boeken, op de boekenbeurs had je ook nog de kleinere uitgeverijen.

Als lezer met een e-reader zou ik nog wel gewonnen zijn voor een concept waarbij je in een winkel of op een beurs in boeken kan neuzen en ze dan met een QR-code kan kopen. Voelt ook ergens eerlijker aan dan in een boekenwinkel rondlopen en dan achteraf gaan uitlenen bij yourcloudlibrary of kopen op bol.com.
 
Eentje waar ik al lang naar uitkeek (reeds enkele maanden in pre-order staan):
De nieuwe release van Siddhartha Mukherjee
The Song of the Cell: An Exploration of Medicine and the New Human https://a.co/d/7tq9suc

Na de eerste boeken (ivm Lanier en later genetica) wederom een prachtige kroniek van een een complexe wetenschappelijke materie… van Harte aan te raden (om dan ineens de overige boeken ook nog te bestellen 😙)
 
Eentje waar ik al lang naar uitkeek (reeds enkele maanden in pre-order staan):
De nieuwe release van Siddhartha Mukherjee
The Song of the Cell: An Exploration of Medicine and the New Human https://a.co/d/7tq9suc

Na de eerste boeken (ivm Lanier en later genetica) wederom een prachtige kroniek van een een complexe wetenschappelijke materie… van Harte aan te raden (om dan ineens de overige boeken ook nog te bestellen 😙)
Cool wist niet dat hij een nieuw boek had. The Emperor of All Maladies is een fantastisch boek, één van mijn favoriete non-fictie boeken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Yurf
Terug
Bovenaan