Opnieuw superaanvallend, hè. Je hebt geen idee van mijn persoonlijke situatie, dus ik zou mijn mond maar houden daarover als ik jou was.
Je wilt alles in vakjes zien, maar Gua legt het goed uit: het zijn geen vakjes, het is een combinatie van factoren. Zoals ik ook al de hele tijd zeg. Van in het begin haal ik aan dat het mij niet om schuld of verantwoordelijkheid gaat, en nu zie je waarom: Zogezegd schuif ik de schuld af van de persoon zelf en daardoor zeg ik dat het oké is en die niks hoef te doen.
Nee, ik wijs op oorzaken. Een lijst die Gua hier ook aanhaalt. Jij gaat elke spijl apart analyseren en dan zeg je: Kijk, niks aan de hand. Terwijl je in de praktijk ziet dat iedereen ertegenaan botst, in verschillende mate. Dat er meer en meer obesitas is, maar (kans)armoede is geen probleem hierbij, pyschische problemen zijn een uitvlucht, het zit allemaal in ons hoofd. Raar genoeg ook op de weegschaal dan.
Het enige wat jij doet, is wijzen op schuld. Je newsflash is geen newsflash, maar je schrijft gewoon "helaas is dat de wereld". Maar dat hoéft de wereld niet te zijn. Je kunt ook verregaande suikertaksen opleggen als regering, je kunt ook supermarkten verplichten om hun ergste rotzooi verstopt achteraan te leggen, om hun groenten goedkoper aan te bieden. Je kunt ook producenten verplichten om voor elk D- of E-labelproduct een A- of B-labelproduct te voorzien dat ze op dezelfde manier moeten marketen. Je kunt meer inzetten in scholen op zulke praktische geletterdheid, zoals economische en voedselgerichte geletterdheid. Je zou psychologen en diëtisten terugbetaalbaar kunnen maken. Er zijn talloze regels en aanpakken die je zou kunnen hanteren, zonder dat je hoeft te zeggen "helaas is dat de wereld" en dan te zien hoe de zwakkeren zich volvreten en ze dan nog eens beschuldigend aan te kunnen wijzen.
Zoals ik een paar posts geleden al heb gezegd: Goed, je hebt gewezen op de schuld. Die ligt bij de persoon die de calorieën in zijn mond steekt. En nu? Opgelost?
Ik reageer dan ook enkel op de woorden die je hier op het forum typt. Niet op je irl situatie. Niets om mijn mond over te houden dus.
Gua zijn bericht was inderdaad zeer terecht. Al die factoren zijn echter dingen die op te lossen vallen. En ik geef ook al heel de tijd oplossingen, voorbeelden etc waarom bepaalde van jouw punten gewoon niet kloppen. Maar die negeren we dan weer.
Armoede is geen probleem om gezond te eten. Heb het net even voor je opgezocht trouwens: Voor €5 euro heb je genoeg rijst om 30 porties mee te maken.
Mijn nieuwsflash is helemaal geen nieuwsflash, maar jij wilt heel de wereld veranderen eer je ooit gaat erkennen dat een individu verantwoordelijk is voor zijn eigen acties. Ik heb hier eerder ook al geschreven dat ik momenteel zelf slecht bezig ben, en dat is puur mijn schuld. Ja mentaal heb ik een klotedag en zit ik er door werkdruk wat onderdoor, maar als ik in de winkel kom maakt dat het moeilijker om geen zak chips mee te nemen. Niet onmogelijk. Het is voor NIEMAND onmogelijk om geen ongezonde snacks te kopen.
Zoals ik een paar posts geleden al heb gezegd: Goed, je hebt gewezen op de schuld. Die ligt bij de persoon die de calorieën in zijn mond steekt. En nu? Opgelost?
En nu bouw je als maatschappij een cultuur waar gezonde voeding en beweging er in zit. Net zoals eerlijkheid. Waar je als persoon enkel nog kan zeggen "Paar kilotjes meer, ik ben inderdaad iets vaker langs de mcdo geweest dan zou moeten. Komende weken even extra op de voeding letten en misschien eens een extra wandeling maken!"
Er zijn meer en meer goede mogelijkheden om gezond te leven, informatie is ons meer en meer toegankelijk, gezonde lekkere recepten staan bij stortvloed online, als je dan toch uit wil gaan eten ga naar de Foodmaker ipv de Mcdo, eet ipv die frikandel rijst met erwten, tijd terkot? Mealprep. Voor de meeste van die obstakels die jij benoemt zijn makkelijke oplossingen. Makkelijk in de zin van "niet moeilijk om te bedenken dat dat de betere oplossing is". Maar ze vragen vaak een enorme inzet of motivatie, maar die moeten we de mensen net helpen verkrijgen. Niet de praatbubbel van "je kan er niets aan doen".
En dat het vaak mentaal is WEET ik. Om maar een voorbeeld aan te halen: 1 van mijn zeer goede vriendinnen is al jaren zwaarlijvig. Ze probeerde meerdere diëten maar stopte uiteindelijk, ging naar de fitness maar stopte uiteindelijk, dan was ze eens goed bezig en dan ging ze (als student) een paar keer uit, veel drank, kebap, ... ja....
Nu heeft ze een jaar geleden besloten om een maagring te nemen, maar ze moest eerst x-kilo afvallen en dan net voor de maagring een bepaald dieet volgen. Ze was al aanzienlijk afgevallen voor die maagring er was? Objectief gezien was er niets veranderd, omgeving was hetzelfde, socio-economische status was hetzelfde, noem maar op. Het enige verschil was de motivatie, want nu had ze een short-term reward aka de maagring. En zo zijn er veel.