Body positivity, gezondheid, discriminatie: een balans

Oké, een banaan heeft 152 Kcal. Een zakje Lays Ovenbaked van 45gr 187Kcal. Als het maar Kcal tellen is, maakt 35 kcal echt geen verschil en had je dus evengoed chips kunnen blijven eten.
Kunt ge er dan even eerlijk bij zeggen dat een gemiddelde banaan zowat 3-4 keer het gewicht heeft van die 45gr chips ook? Pak nu nog 3 keer om uw simplistisch standpunt een beetje tegemoet te komen en ge komt voor hetzelfde gewicht aan 152 Kcal tegenover 561.
 
Maar... Ik eet quasi exact het voedingsschema dat hier naar voor werd geschoven. Ik fitness 2x per week een half uur (tijdens middagpauze op kantoor). Nochtans is mijn BMI nog steeds 25,4 (en dus "overgewicht").
Ik heb geen stofwisselingsaandoening ofzo. Gewoon een volledig zittend beroep (zoals zovelen hier) op een afstand die niet op een gezonde manier kan.
25,4 is echt al wel OK, maar zoals ik hier al meer in detail postte, denk ik dat je met iets frequentere krachttraining (maar een kwartiertje al voldoende) meer resultaat gaat hebben, als je het combineert met de 16u vasten methode. En dan moet je ook niet op dat strikt volkoren, kip...dieet staan van hierboven, maar mag je veel normaler eten ook.
Want het is belangrijk dat men iets vindt dat men kan volhouden. En op enkel volkorenbrood of afgewogen maaltijden leven, of tegen uw goesting gaan joggen zoals sommigen doen is dat niet. Dat blijft een struggle. En no way dat er hier zoveel mensen rondlopen met zoveel karakter, we zouden al een pak meer olympische medailles gewonnen hebben dan. Het is dus heel belangrijk dat het een manier is die niet stoort, niet het gevoel geeft dat je iets mist, en dat het zo een gewoonte kan worden alsof het nooit anders was. Enkel zoiets kan men meer dan een paar jaar volhouden.
 
Begrijpend of iets verder lezen is ook moeilijk. Ik heb keer op keer gezegd dat het een basis / start is. Daar ging het keer op keer over. Dus nee, je hebt me niet gepakt met iets. Nice try!

Het is zelfs NOG simpeler. MyFitnessPal zegt zelfs hoeveel vezels, suiker, zout, noem maar op je best eet gebaseerd op je gewicht, vet%, etc.

En nogmaals, als het toch niet zo simpel blijkt te zijn of het werkt niet, dan schakel je professioneel hulp in.
En ik als IT-er heb deze week voor de zoveelste keer aan mijn schoonouders moeten uitleggen hoe Google maps werkt. Denk je nu echt dat die apps als MyFitnessPal kunnen gebruiken? Of dat professionele hulp haalbaar is voor een groot deel van de bevolking? Laat staan een fitnesscoach ofzo...

En daar gaat het dus over. Ik kan die informatie vinden, ik weet ook wat ik moet doen om af te vallen. Maar een groot deel van de bevolking kan die informatie helemaal niet vinden of heeft toegang tot dezelfde middelen. Het eerste real life voorbeeld hier was letterlijk iemand die de ene calorierijke snack vervangt door een andere, waarschijnlijk gebaseerd op "maar fruit is toch gezonder dan chips" ipv op de effectieve redenen...
 
Kunt ge er dan even eerlijk bij zeggen dat een gemiddelde banaan zowat 3-4 keer het gewicht heeft van die 45gr chips ook? Pak nu nog 3 keer om uw simplistisch standpunt een beetje tegemoet te komen en ge komt voor hetzelfde gewicht aan 152 Kcal tegenover 561.
Maar, het ging over de snack smiddags. Dat is zowel 1 banaan als 1 zakje chips he. Want je vergelijkt porties, niet grammen he.
 
Maar, het ging over de snack smiddags. Dat is zowel 1 banaan als 1 zakje chips he. Want je vergelijkt porties, niet grammen he.
En ge vergelijkt Kcal per 100gr als ge even eerlijk zijt.
Daarenboven, gij kunt een standaard portie chips dan wel 45gr vinden, daar denk/dacht ik toch anders over. Met een zakske van 45gr hebt ge niks binnen itt met een banaan, en er bestaan ook veel grotere formaten chips die mensen (mezelf incluis) opentrekken om ze nadien niet meer half gevuld weg te steken in de kast.
 
Maar allé, deze thread staat vol met "energie in = energie out he"
Maar ik zal alleen uzelf erover quoten:



Natuurlijk is die banaan de veel betere keuze. Maar hier wordt al pagina's lang gedaan alsof alles wat met voeding te maken heeft zo simpel is als de verpakking te lezen. En dat is het dus niet, het gaat véél meer over hoeveel vezels iets bevat etc. En dat is niet iets dat je snel ff kan uitzoeken.
Je kan dat echt letterlijk uitzoeken door de barcode van iets te scannen met Myfitnesspal. Of courante zaken zonder barcode gewoon in je favorieten te steken. Je kan er zelfs hele recepten inzetten. Dat is enkel aanvankelijk even een hassle.

Het is effectief gewoon de verpakking lezen. En ja, kcal tellen is de absolute basis, maar daar komt het in essentie wel op neer en dat wordt niet tenietgedaan door het feit dat er ook nog andere processen achter zitten. Om gezond af te vallen moet je dus ook de macro's en micro's in het oog houden. Een appje doet dat voor jou. Jij geeft je doel in en daarna volg je eerlijk je eetgedrag op. Dan leer je ZO veel over de impact van élk stukje voedsel.

Als ik even wil bijschroeven gaat elke kruimel die ik consumeer in die app. En dat is soms even kut. Soms is dat vanaf 20u even op de tanden bijten en water drinken. Maar het werkt. Die app volgen maakt je heel bewust van voedsel.

Totaal niet ingewikkeld, totaal niet veel werk.

Consequent iets blijven doen, in goede en slechte dagen, is echter niet zo gemakkelijk. Maar het blijft je eigen verantwoordelijkheid onafhankelijk van je werkuren, je gezin, je hobbies, de hobbies van je kinderen , ... En laten we ook eerlijk zijn : Met ouder worden gaat het moeilijker en is een Tom Cruise uiterlijk een zuivere illusie. Het is geen probleem om bij te komen door hoe het leven nu eenmaal loopt. Dat aanvaard je hopelijk gaandeweg. Maar wil je toch strakker worden? Dan ga je moeten letten op je intake en in deficiet eten. Wil je spieren bouwen? Dan ga je boven je onderhoud moeten eten en je eiwitten verhogen. Wil je die spieren extra toonbaar maken? Dan ga je opnieuw even in deficiet moeten eten.

Voor bijna elk probleem kan je een oplossing vinden, minstens een compromis. Je kan blijven zeggen hoe moeilijk iets is en er nooit wat aan doen. Of je kan onder andere de overvloed aan tech gebruiken die we vandaag de dag binnen handbereik hebben en aan de slag gaan. Of je kan aanvaarden dat je een laagje of twee-drie vet gaat blijven hebben. Niets mis mee, compleet normaal. Zelfs met training en degelijk letten op je voedsel is een sixpack op elk uur van de dag compleet onrealistisch voor een volwassen mens.

Maar als je het zuiver over gewicht hebt is je dieet wel 80% van het proces, als het zelfs niet 90% is. Beweging heeft er invloed op, maar veel minder dan je dieet. Sommige mensen beseffen niet hoe gruwelijk snel ze over hun onderhoudsgrens kunnen gaan.
 
En ik als IT-er heb deze week voor de zoveelste keer aan mijn schoonouders moeten uitleggen hoe Google maps werkt. Denk je nu echt dat die apps als MyFitnessPal kunnen gebruiken? Of dat professionele hulp haalbaar is voor een groot deel van de bevolking? Laat staan een fitnesscoach ofzo...

En daar gaat het dus over. Ik kan die informatie vinden, ik weet ook wat ik moet doen om af te vallen. Maar een groot deel van de bevolking kan die informatie helemaal niet vinden of heeft toegang tot dezelfde middelen. Het eerste real life voorbeeld hier was letterlijk iemand die de ene calorierijke snack vervangt door een andere, waarschijnlijk gebaseerd op "maar fruit is toch gezonder dan chips" ipv op de effectieve redenen...
Dan houden we er ook mee op
  • Uitleggen is te moeilijk.
  • App gebruiken te moeilijk.
  • Professioneel hulp onhaalbaar.
  • Geen tijd want werk, familie, etc.
  • Je moet blijkbaar elke macro/Micro weten voor je zelfs kan starten. Never mind dan! Te moeilijk.
  • Oei oei moeten 3x gebalanceerde maaltijden zijn!
En zo blijven we natuurlijk bezig. Doe dan niets. Kan een keuze zijn, maar loop aub hier niet te verkondigen hoe moeilijk het is om te starten en hiermee aan de slag te gaan.
 
Ik eet ook liefst gezonde dingen, maar met kinderen is dit toch niet altijd mogelijk.

In pretparken, binnenspeeltuinen,.. het meest gezonde dat je daar kan eten is een loempia ofzo. Ik vind dat het aanbod gezonde voeding dikwijls toch zeer beperkt of onbestaande is.
Wat is er mis met een rugzak vol lekkers mee te nemen naar een pretpark? Eventueel met koelvak.

Zo hoef je niets ongezond te moeten aankopen.
 
Wat is er mis met een rugzak vol lekkers mee te nemen naar een pretpark? Eventueel met koelvak.

Zo hoef je niets ongezond te moeten aankopen.

We nemen inderdaad doorgaans een picknick mee naar pretparken, maar dan moeten we 's avonds dus nog koken en zitten de kindjes veel te laat in bed.
In binnenspeeltuinen mag je geen eigen eten consumeren.

Het zal wel kloppen dat het allemaal een kwestie van prioriteiten stellen is, maar er mag wel wat meer begrip zijn voor mensen bij wie het niet zo vlot loopt.
 
Wat is er mis met een rugzak vol lekkers mee te nemen naar een pretpark? Eventueel met koelvak.

Zo hoef je niets ongezond te moeten aankopen.
Als je 80% met een ijsje, wafel, pannenkoek,... Voor zich ziet zitten, dan weet je vroeg of laat dat je een zeurend kind krijgt hè. 🤷‍♀️

Anderzijds: er is op zich niets mis met af en toe eens foert te zeggen en toe te geven aan die magic box 's middags en dat softijs in de namiddag en 's avonds doodop een pizza te boefen. Het is pas echt een probleem als dat stelselmatig gebeurt.
 
Als je 80% met een ijsje, wafel, pannenkoek,... Voor zich ziet zitten, dan weet je vroeg of laat dat je een zeurend kind krijgt hè. 🤷‍♀️

Anderzijds: er is op zich niets mis met af en toe eens foert te zeggen en toe te geven aan die magic box 's middags en dat softijs in de namiddag en 's avonds doodop een pizza te boefen. Het is pas echt een probleem als dat stelselmatig gebeurt.
Ik eet elke dag wel een ijsje. Maar ik verbruik dat ook dus geen probleem.
Natuurlijk in de winter als ik minder sport dan zal ik meer op mijn eten moeten letten.
 
Maar dat er in maaltijdshakes gigantische verschillen zitten en sommige poeders voor 30% uit suiker bestaan, dat zullen ze absoluut niet weten...
Maar hiervoor bestaan die labeltjes toch?

Het is inderdaad enorm tricky, zelf bij de "fitness suplementen" zaten vaak shakes die tot 60% suiker waren (Mass gainer shakes).
Dat is heel tricky tot je op de achterkant kijkt en ziet xxx% suiker. Dan weet je het toch heel snel?
 
Maar... Ik eet quasi exact het voedingsschema dat hier naar voor werd geschoven. Ik fitness 2x per week een half uur (tijdens middagpauze op kantoor). Nochtans is mijn BMI nog steeds 25,4 (en dus "overgewicht").
Ik heb geen stofwisselingsaandoening ofzo. Gewoon een volledig zittend beroep (zoals zovelen hier) op een afstand die niet op een gezonde manier kan.
Een half uur is vaak niet genoeg om je hearthrate in een range te krijgen waar vetverbranding optimaal is.
Verder kan je proberen als je van thuis uit werkt om bv een sit-stand desk te kopen, hier heb je dan treadmills etc voor. Zo kan je bv een uurtje wandelen tijdens het werken. Een goede kennis van me heeft een hometrainer bureau, zij fiets doorheen haar werkdag op het gemak.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een half uur is vaak niet genoeg om je hearthrate in een range te krijgen waar vetverbranding optimaal is.
Verder kan je proberen als je van thuis uit werkt om bv een sit-stand desk te kopen, hier heb je dan treadmills etc voor. Zo kan je bv een uurtje wandelen tijdens het werken. Een goede kennis van me heeft een hometrainer bureau, zij fiets doorheen haar werkdag op het gemak.
In mijn specifiek geval nu wel, mijn hartslag schiet omhoog de moment dat ik eender wat voor sport doe.
Net de statistieken van vorige week gecheckt, 22 minuten op crosstrainer, mijn "fat burning" zone zou vanaf 102 bpm moeten zijn, daar zit ik na 30s op. Na een minuut zit ik in "cardio"-zone en na +- 10 min in "Anaeroboic". Maar ik kan dan weer vrij makkelijk een half uur (of langer) in anaerobic-zone sporten...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het zal wel kloppen dat het allemaal een kwestie van prioriteiten stellen is, maar er mag wel wat meer begrip zijn voor mensen bij wie het niet zo vlot loopt.
Ik denk niet dat er hier iemand geen begrip voor heeft. Het blijft echter gewoon een kwestie van: Er is een betere keuze, die kan je maken. Die misschien moeilijker, minder leuk, minder lekker of wat dan ook. Maar dan is het een keuze.

En dat is uiteindelijk ook the bottom line: Overgewicht is in 99% van de gevallen een keuze (of opeenvolging van een hoop keuzes).
maar dan moeten we 's avonds dus nog koken en zitten de kindjes veel te laat in bed.
Hier kan je bv wel de dag op voorhand al voor koken. Enkele persoonlijke favorieten: Wok (kan volledig in de microgolf de dag erna) of wraps (bak de proteïne bv kip de dag op voorhand, dag erna gewoon de wrap nemen, kip in de microgolf, groentjes en klaar)

Als je 80% met een ijsje, wafel, pannenkoek,... Voor zich ziet zitten, dan weet je vroeg of laat dat je een zeurend kind krijgt hè.
Maar het is gelijk je zelf aanhaalt, als jij je kind leert dat soms eens zondigen ok is, zolang het niet stelselmatig is, dan kan je perfect eens een dag gek doen en in een pretpark ijsjes eten etc. Alleen moeten ze dan bv weten dat ze de rest van de week fruit als snacks moeten nemen.

Nu ga ik lichtjes sidetracken, maar is dat niet een algemene attitude die je je kinderen wil leren (en die veel volwassenen nog zouden moeten leren)? Eens een dag niet studeren is ok, maar in het algemeen moet je je best doen. Eens iets kopen voor de fun is ok, maar moet je ook niet elke week doen. Eens goed uitgaan, drinken etc, all good, maar ook niet 3 keer/week, ....
 
Je moet eens door de gemiddelde Colruyt lopen, om de mijne als voorbeeld te nemen:

Rayon 1 & 2: Alcohol
Dan de beenhouwerij
Rayon 3: Koekskes
Rayon 4: Choco, speculoospasta, suiker, spul om taarten te bakken, ... + brood
Dan komen we bij de pasta, rijst, sauzen, kruiden, Royco "soep"
Allerhande huishoud- en verzorgingsproducten
Rekken vol brier en frisdrank
En dan in de frigo op nog geen 10% van de winkeloppervlakte groenten en fruit op een hoopke, plus zuivel en kant en klaar maaltijden
Dan komen we bij de ontbijtgranen, waarvan minstens de helft toegevoegde suikers heeft met daaronder diepvriezers vol frituursnacks
Dan 2 rayons vlees/vis/diepvriesgroenten met blikken en bokalen groenten erboven
Dan nog een rayon vol ijs en bij de kassa's afbak koffiekoeken en daarboven sigaretten

Ge wordt om uw oren geslagen met ongezonde keuzes. Er is een deel gezond verstand en individuele verantwoordelijkheid maar het is niet te onderschatten hoe hard mensen richting ongezonde voeding worden verleid. En heb je een kakdag achter de rug, moet je door de winkel rushen wegens weinig tijd, zit je niet goed in uw vel, enzoverder enzovoort dan is de keuze heel makkelijk gemaakt als de ongezonde voeding u zowat door de strot wordt geramd.

Het is én individuele verantwoordelijkheid én een omgeving die u richting ongezonde/verslavende keuzes verleidt.

Als ik van mijn kinderen hoor hoeveel brol veel klasgenootjes meeheb als middag"maal" kan ik moelijk geloven dat dit enkel een puur individuele verantwoordelijkheid is.

En verder: Fuck it dat ik of mijn kinderen gelijk een asceet alleen maar ga leven van gezond eten. Gezond eten kan ook lekker zijn hé maar regelmatig eens een plezierke moet ook kunnen.
 
In mijn specifiek geval nu wel, mijn hartslag schiet omhoog de moment dat ik eender wat voor sport doe.
Net de statistieken van vorige week gecheckt, 22 minuten op crosstrainer, mijn "fat burning" zone zou vanaf 102 bpm moeten zijn, daar zit ik na 30s op. Na een minuut zit ik in "cardio"-zone en na +- 10 min in "Anaeroboic". Maar ik kan dan weer vrij makkelijk een half uur (of langer) in anaerobic-zone sporten...
Voor zover ik weet is de optimale fat burning rate 70-80% van je max bpm. Ik hoop toch dat jij een hartslag hoger dan 120 kan halen?

Verder blijft het natuurlijk een uur per week, en als je gelijk mij bent is het van liggen in bed naar zitten in de wagen naar zitten achter een bureau terug zitten in de wagen zitten in de zetel en liggen in bed. Dus 1 uur beweging per week is eigenlijk niets.

Het is niet om te zeggen dat jij iets totaal fout doet, maar ik ga er wel vanuit gaan dat jij niet de 1% uitzondering bent en dat er wel ergens een addertje onder het gras gaat zitten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor zover ik weet is de optimale fat burning rate 70-80% van je max bpm. Ik hoop toch dat jij een hartslag hoger dan 120 kan halen?

Verder blijft het natuurlijk een uur per week, en als je gelijk mij bent is het van liggen in bed naar zitten in de wagen naar zitten achter een bureau terug zitten in de wagen zitten in de zetel en liggen in bed. Dus 1 uur beweging per week is eigenlijk niets.

Het is niet om te zeggen dat jij iets totaal fout doet, maar ik ga er wel vanuit gaan dat jij niet de 1% uitzondering bent en dat er wel ergens een addertje onder het gras gaat zitten.
Welja, dat is bij mij dus absoluut het probleem nu. Vroeger wandelde ik nog wat rond tussen meetingrooms etc, maar in mijn huidige functie is dat veel minder. Dat is ook wat ik zeg, ik kan quasi niet "wat gezonder eten", bij mij is het probleem letterlijk te weinig beweging en daar kan ik door tijdsgebrek niet echt veel aan doen momenteel.
Ben trouwens effectief ooit naar een diëtist geweest voor te hoge cholesterol (heeft nu niet rechtstreeks iets met overgewicht te maken), en die zei letterlijk dat ik qua voeding niks meer kon doen om dat te verbeteren.

FF de zones uit mijn smartwatch opgevraagd:
resting: 50% of max
warm up: 50-60%
fat burn: 60-70%
cardio: 70-80%
anaerobic: 90-100%
en max is berekend door 220-leeftijd (dus 185)
En dit is de grafiek van de andere training van vorige week bvb:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je moet eens door de gemiddelde Colruyt lopen, om de mijne als voorbeeld te nemen:

Rayon 1 & 2: Alcohol
Dan de beenhouwerij
Rayon 3: Koekskes
Rayon 4: Choco, speculoospasta, suiker, spul om taarten te bakken, ... + brood
Dan komen we bij de pasta, rijst, sauzen, kruiden, Royco "soep"
Allerhande huishoud- en verzorgingsproducten
Rekken vol brier en frisdrank
En dan in de frigo op nog geen 10% van de winkeloppervlakte groenten en fruit op een hoopke, plus zuivel en kant en klaar maaltijden
Dan komen we bij de ontbijtgranen, waarvan minstens de helft toegevoegde suikers heeft met daaronder diepvriezers vol frituursnacks
Dan 2 rayons vlees/vis/diepvriesgroenten met blikken en bokalen groenten erboven
Dan nog een rayon vol ijs en bij de kassa's afbak koffiekoeken en daarboven sigaretten

Ge wordt om uw oren geslagen met ongezonde keuzes. Er is een deel gezond verstand en individuele verantwoordelijkheid maar het is niet te onderschatten hoe hard mensen richting ongezonde voeding worden verleid. En heb je een kakdag achter de rug, moet je door de winkel rushen wegens weinig tijd, zit je niet goed in uw vel, enzoverder enzovoort dan is de keuze heel makkelijk gemaakt als de ongezonde voeding u zowat door de strot wordt geramd.

Het is én individuele verantwoordelijkheid én een omgeving die u richting ongezonde/verslavende keuzes verleidt.

Als ik van mijn kinderen hoor hoeveel brol veel klasgenootjes meeheb als middag"maal" kan ik moelijk geloven dat dit enkel een puur individuele verantwoordelijkheid is.
Wat je hier zegt klopt hé, maar dat is ook wel gewoon vraag en aanbod. Mensen kopen gemiddeld gezien niet enkel verse groenten en fruit, en de supermarkt zal ook wel meer marge krijgen op "verwerkte brol nummer 11" vermoed ik. Verder is het ook psychologie, door mensen doorheen een paar gangen te sturen die heel aanlokkelijk zijn voor een spontane aankoop terwijl ze op zoek zijn naar het noodzakelijke, zullen ze meer omzet draaien (het is te zeggen, in mijn lokale Delhaize ga je eerst wel langs de verse groenten en fruit, maar de totale inhoud is niet zo verschillend).

Je kan zeggen dat dit niet klopt, al is het volgens mij te verwachten van een commerciële instelling. Anderzijds heb ik toch al lang geleden "tips" gehoord zoals: maak een lijst en hou je eraan, ga niet winkelen met honger, enz. Dus het nu niet "nieuw" dat je jezelf wat in het gareel moet houden. Verder stijgt ook de algemene bewustwording, hier is het al jaar en dag standaard dat er een tabel op de verpakking staat met voedingswaarden per portie en per 100g om te kunnen vergelijken (in de VS ontbreekt die laatste vaak had ik de indruk), en ook die nutriscore heeft ingang gevonden.

In hoeverre de sociale druk daarin speelt kan ik moeilijk zeggen, ik voel die namelijk niet echt, en mijn dochter is nog te jong om thuis te komen met "iedereen eet een koek en ik niet" (misschien dat die scholen die brol verbieden dan nog zo slecht niet zijn). Wat wel opvalt is hoe je ook al bij de babyvoeding rond de oren wordt geslagen met koekjes om in de pap de draaien en dergelijke, alsof een kind dat dagelijks fruitpap eet nog toegevoegde suikers nodig zou hebben.

Persoonlijk: ik passeer enkel langs de gangen waar ik moet zijn, en heb eigenlijk geen enkele moeite om me te beperken tot wat ik wou. Die gang met snoeprepen, daar ga ik niet door. Al die gesuikerde ontbijtgranen negeer ik. De gang met melk en frisdrank, daar pak ik een pak melk en ik ben weg, enz. En het voorstellen als:
Fuck it dat ik of mijn kinderen gelijk een asceet alleen maar ga leven van gezond eten.
lijkt me toch een valse tegenstelling? Ik denk dat niemand die niet extreem daarmee bezig is (en dat dus IMO nooit volhoudt) niet geregeld zondigt. Als je grotendeels gezond eet kan je op vrijdagavond best wel een pizza bestellen of eens een boterham met choco eten hoor. Maar anderzijds vind ik wel dat je moet proberen om je kinderen bij te brengen dat enkel choco of frosties als ontbijt gewoon dikke brol is.

En dat sluit aan bij de, IMO, pijnlijke discussie van de laatste pagina's. Het lijkt alsof sommigen dat hier heel binair opvatten. Als je gezond wil eten, dan moet je elk macro- en micronutriënt uittellen, en het perfecte maaltijdplan uittekenen, of je doet maar beter niets. En het is allemaal zo ongeloofelijk ingewikkeld. "Perfect is the enemy of good", zoals ze in het Engels zeggen. Als je het enkel maar wil doen als het perfect is, dan ga je het volgens mij nooit doen.


Overigens kan je smaken ook trainen. Het is niet enkel bier dat je moet leren drinken of oesters die je moet leren eten. Als je nooit meer hebt geproefd dan extreem zoute en zoete dieprviesmaaltijden en instantpasta, gaat een verse maaltijd niet zo smaken. Want die smaken zijn minder sterk, complexer, en subtieler. Ook dat is volgens mij opvoeding.
 
Terug
Bovenaan