Body positivity, gezondheid, discriminatie: een balans

Ja. Laat dat zeker duidelijk zijn.
Ik denk ook dat de dikkere medemens dit ook zal vinden.
Problematisch is ook de industrie die foute voedingskeuzes hebben opgedrongen aan de consument.
De voedingsdriehoek die door de graan industrie is opgesteld is er daar maar 1 van.
Wat ik zelf wel merk, is dat mensen heel vaak uitgaan dat dikkere mensen per definitie "ongezond" eten.
Terwijl er gewoon ook héél weinig kennis is rond effectieve voedingsstoffen.
Je kan u perfect dik eten enkel met gezonde voeding, daar moet je zelfs niet veel moeite voor doen...

Dus voor mij is de reden totaal onbelangrijk, net als schuld. Het draagt niks bij aan de discussie. Wat maakt het uit voor mij of de weervrouw nu op dit moment moeite heeft met haar gewicht of er vrede mee neemt, en wat precies de reden is?

Wat is het punt van (politieke/maatschappelijke) discussies wanneer uw uitgangspunt is dat het niet uitmaakt waarom mensen maatschappelijk negatieve zaken doen? Hoe kan je discussie hebben over iets als je per definitie stelt dat het waarom van een negatieve ( of positieve) actie irrelevant is?

Ik ben effectief nieuwsgierig hoe jij denkt dat we als een maatschappij zaken kunnen veranderen of beïnvloeden als we de oorzaak van een bepaald gedrag niet willen weten?

Alleen wordt hier keer op keer gedaan alsof dat over de 0,1% gaat waarin Benjiroc verkeert, en 99,9% bijgevolg gaat over "wilskracht".
Terwijl dat er talloze andere medische redenen kunnen zijn.
Voor bepaalde zaken zoals de kost van een ziekteverzekering mag dat zeker een rol spelen vind ik, in de VS rekent men mensen met obesitas extra aan voor een ziekteverzekering. Ik vind dat te ver gaan, ik vind dat er nog moet een verschil zijn tussen obesitas omwille van een medische reden of obesitas die veroorzaakt wordt door een ongezonde levensstijl.
Dus voor mij is de reden totaal onbelangrijk, net als schuld. Het draagt niks bij aan de discussie. Wat maakt het uit voor mij of de weervrouw nu op dit moment moeite heeft met haar gewicht of er vrede mee neemt, en wat precies de reden is?
Voor haar selectie/beroep als presentatrice mag haar overgewicht niet uitmaken. Ze kan natuurlijk moeilijk eisen van de VRT dat ze hun infrastructuur speciaal gaan aanpassen voor haar.

Wat is het punt van (politieke/maatschappelijke) discussies wanneer uw uitgangspunt is dat het niet uitmaakt waarom mensen maatschappelijk negatieve zaken doen? Hoe kan je discussie hebben over iets als je per definitie stelt dat het waarom van een negatieve ( of positieve) actie irrelevant is?

Ik ben effectief nieuwsgierig hoe jij denkt dat we als een maatschappij zaken kunnen veranderen of beïnvloeden als we de oorzaak van een bepaald gedrag niet willen weten?
Maar dat is het verschil waar ik hier -en trouwens in andere discussies- vaak op uitkom: schuld heeft niks te maken met oorzaak.
Oorzaak zoeken: uitstekend en belangrijk. Maar als je een oorzaak ergens wilt aanduiden, zijn er veel mensen die dat opvatten als excuses zoeken voor en negeren van individuele verantwoordelijkheid of schuld. Goed, is het je eigen schuld (tot op zekere hoogte). En dan? Hoe zijn we daarmee verder geholpen?

Is het niet zinniger om te kijken naar oorzaken? Zoals betere informatie aanreiken op dat vlak. En dat gaat dan in beide richtingen, want er is ook veel ongeïnformeerdheid over de oorzaken bij mensen die het "hun schuld" noemen en zeggen dat ze gewoon minder moeten eten. Daar valt onder ander body positivity onder voor mij, omdat je kunt laten zien dat die mensen zich niet laten tegenhouden daardoor, je leven is dan niet voorbij.
De socio-economische kloof ook op dat vlak proberen te dichten. Suikertaks op een doeltreffende manier, en hogere prijzen voor producten van een overgesubsidieerde bio-industrie en processed foods, zodat de andere prijzen omlaag kunnen. Want hoewel ik het eens ben met wat @Marsu zei over zelf koken, is de realiteit vaak anders: diepvriesfrieten in de oven met frikandellen van de AH zal bijna altijd goedkoper zijn dan een zelfgemaakte groentemaaltijd. En "smakelijker" omdat het vol sterke smaken zit.
Scholen spelen daarin een grote rol, maar als je daarmee gaat doorslaan, kom je in iets contraproductiefs uit, waarin slank het ideaal is en dik de duivel. 4 lasagnes eten en dan een week compenseren is niet noodzakelijk gezonder dan wat overgewicht. Sterker nog, ik zal ook wel wat kosten aan de gezondheidszorg als loper wanneer ik weer naar de kine moet voor een blessure. Of die kost gemiddeld zo veel lager is dan voor iemand met overgewicht?

Het is allemaal niet zo zwartwit, is wat ik in het begin zei. En daar blijf ik wel bij.

Maar dat is het verschil waar ik hier -en trouwens in andere discussies- vaak op uitkom: schuld heeft niks te maken met oorzaak.
Oorzaak zoeken: uitstekend en belangrijk. Maar als je een oorzaak ergens wilt aanduiden, zijn er veel mensen die dat opvatten als excuses zoeken voor en negeren van individuele verantwoordelijkheid of schuld. Goed, is het je eigen schuld (tot op zekere hoogte). En dan? Hoe zijn we daarmee verder geholpen?
Uiteindelijk is wat jij oorzaak noemt, wat ik schuld noem.

Eerder in het topic zeiden mensen dat het kon komen door beschikbaarheid van gezond eten. AKA het is "de schuld" van wat er in de winkel ligt.
Naar mijn mening is het dan weer "de schuld" van de persoon die het consumeert. AKA de oorzaak is de consumtie van het goed.

Ik vind het oprecht goed dat je zo goede hoop hebt in de gemiddelde mens. Maar ik denk dat je hier de oorzaak ook iets te veel plakt op niet weten ipv niet willen. Iedereen weet dat een frituur, Kebap, ...ongezond is. Iedereen weet dat sauzen grotendeels enorm ongezond zijn. En toch zie ik in mijn omgeving dat dat veel mensen niet stopt van hier overmatig gebruik van te maken (studenten die vooral fastfood eten bv, non stop bier drinken en dan overgewicht krijgen).

Maar mensen gaan dat niet plots beginnen doen omdat er een nieuw fietspad ligt. Fietsostrades aanleggen etc helpt een beetje, maar gaat vooral die mensen die al fietsen motiveren om meer te fietsen. Maar niet de mensen die niet fietsen om plots wel op de fiets te springen.
Bwa, hier in de buurt toch een pak meer volk dat fietst naar het werk dan +/- 5 jaar geleden. Ook de elektrische fiets heeft hier een positief aandeel in.
Als mensen op deze manier bewegen tof beginen te vinden is dit enkel maar positief.
Als er nog altijd veel overgewicht is dan is het blijkbaar nog altijd veel te goedkoop :p
Rommel is inderdaad te goedkoop, deftig eten minder.

Ik vind het allemaal een beetje semantisch hoor. Reden, oorzaak, schuld, ... ja ok. Ik denk dat we kunnen zeggen dat geen enkel menselijk gedrag simpel zwart/wit te verklaren is? Mensen maken altijd keuzes volgens de opties die ze zien en de ervaringen die ze in het verleden hebben opgedaan.

Voor mijn part ga je wat harder in op de "eigen verantwoordelijkheid", maar net zoals bij bevoorbeeld de discussie over armoede, duiken er dan altijd posts of posters op die liever compleet blind blijven voor het feit dat niet iedereen dezelfde achtergrond heeft en dus "een goed doordachte beslissing" op dezelfde manier invult. Sommigen weten niet beter, en die help je niet door achteraf hen te zeggen dat ze het maar niet hadden moeten doen.

Ik vind het trouwens even fout om te schermen met een minderheid die te zwaar is door een medische reden, om ze te zeggen dat niemand kritiek mag hebben op mensen die duidelijk obees zijn. Pas op, kritiek is iets anders dan: "hé dikzak eet eens sla misschien" natuurlijk.

Het is wel mijn persoonlijke mening dat het gevaarlijk wordt wanneer "begrip voor iets" omslaat in "goedkeuring". Zo vind ik niet dat we dik zijn als een soort neutrale of positieve "lifestyle" moeten zien.

Uiteindelijk is wat jij oorzaak noemt, wat ik schuld noem.

Eerder in het topic zeiden mensen dat het kon komen door beschikbaarheid van gezond eten. AKA het is "de schuld" van wat er in de winkel ligt.
Naar mijn mening is het dan weer "de schuld" van de persoon die het consumeert. AKA de oorzaak is de consumtie van het goed.

Ik vind het oprecht goed dat je zo goede hoop hebt in de gemiddelde mens. Maar ik denk dat je hier de oorzaak ook iets te veel plakt op niet weten ipv niet willen. Iedereen weet dat een frituur, Kebap, ...ongezond is. Iedereen weet dat sauzen grotendeels enorm ongezond zijn. En toch zie ik in mijn omgeving dat dat veel mensen niet stopt van hier overmatig gebruik van te maken (studenten die vooral fastfood eten bv, non stop bier drinken en dan overgewicht krijgen).

Niet om me te mengen in de schuld / oorzaak discussie, maar dat laatste punt is in deze context wel terecht.

Anecdotisch maar van de mensen in mijn omgeving met ongezond overgewicht, had de meerderheid geen aanleg tot bijkomen en al helemaal geen medische oorzaak - die hebben er de laatste 10-20 jaar letterlijk 60 à 80 kg bij gegeten. En dan heb ik het echt over voortdurend veel vettig eten waarvan iedereen inclusief zij weten dat het ongezond is. Dan moet je de oorzaak inderdaad nergens anders leggen.

Heel andere manier van leven dan die ene persoon die ik ken die wel een medische reden had, of een paar mensen met grote aanleg (al dan niet genetisch bepaald) tot overgewicht.

Da's iets dat je wel vaak hoort maar waar er eigenlijk geen wetenschappelijke basis voor is, er is weinig dat er op wijst dat er tussen mensen een grote variabiliteit is in hoe efficiënt ze voedsel verwerken, toch in de richting dat er mensen zijn die superefficiënt zijn en met een normaal aantal calorieën toch obees worden.
Geen wetenschappelijke basis? Ik denk dat ik even door de grond zak…

Wat is trouwens een normale inname van calorieën. Zonder meer daar een uitspraak over doen is onmogelijk.

Je hebt iets zoals basaal metabolisme, dit is niet voor iedereen hetzelfde. De enige manier om dit correct te meten is in een labo.
Ook is niet iedereen zijn stofwisseling is hetzelfde.
Nog maar simpel ieder zijn reactie op beweging is niet hetzelfde. Sommige mensen hun lichaam reageren hun snel op prikkels en gaan heel snel over tot het aanmaken van spierweefsel. Andere mogen dan weer 10x meer energie erin steken.
Sommige hun lichaam zetten ook vet een heel pak moeilijker om naar energie. De normale reactie van het lichaam is energie opslaan in de vorm van vet, en normaal wordt dit gebruikt om energie uit te putten. Maar als uw lichaam dit niet voldoende doet of efficiënt doet dan blijft dat vet zitten en als de suikers op zijn gaat de kaars ook uit.
En dan heb ik het nog niet over stofwisselingsziektes.
Of nog niet over lipoedeem wat een ziekte is waarbij je gewoon massaal vet gaat ophopen.

Dus zomaar stellen dat er geen wetenschappelijke basis is. Dat is echt wel kort door de bocht.

En sport is dan ook maar een klein element natuurlijk. voeding is veel belangrijker.
Nochtans is beweging en uw lichaam triggeren om actief energie vrij te maken echt wel zeer belangrijk.
Als jij een puur sedentair leven lijdt dan heb je bizar weinig voedingsstoffen nodig. Maar dit staat los van uw hongergevoel en uw emotionele toestand.
Depressieve gedachten door een te weinige inname van voedsel is niks nieuws.

Wat is trouwens een normale inname van calorieën. Zonder meer daar een uitspraak over doen is onmogelijk.

Je hebt iets zoals basaal metabolisme, dit is niet voor iedereen hetzelfde. De enige manier om dit correct te meten is in een labo.
Nog maar simpel ieder zijn reactie op beweging is niet hetzelfde. Sommige mensen hun lichaam reageren hun snel op prikkels en gaan heel snel over tot het aanmaken van spierweefsel. Andere mogen dan weer 10x meer energie erin steken.
Sommige hun lichaam zetten ook vet een heel pak moeilijker om naar energie. De normale reactie van het lichaam is energie opslaan in de vorm van vet, en normaal wordt dit gebruikt om energie uit te putten. Maar als uw lichaam dit niet voldoende doet of efficiënt doet dan blijft dat vet zitten en als de suikers op zijn gaat de kaars ook uit.
Of nog niet over lipoedeem wat een ziekte is waarbij je gewoon massaal vet gaat ophopen.

Dus zomaar stellen dat er geen wetenschappelijke basis is. Dat is echt wel kort door de bocht.
Tbh, uw BMR kunt ge wel berekenen. Genoeg online BMR-calculators... Daar hebt ge echt absoluut geen labo voor nodig? Track uw calorieën en gewicht / foto's voor een maand of 2, pas # calorieën aan da ge fret per dag en ge zijt al een héél héél héééééél eind verder met uw weight loss / gain progress. Kleine moeite hoor.

Hoeveel mensen van de totale mensen met overgewicht hebben daadwerkelijk aan aandoening (fysiek of mentaal, want dat is weer dan totaal iets anders, waar ze niet direct controle over hebben zonder hulp of medicatie).

Nochtans is beweging en uw lichaam triggeren om actief energie vrij te maken echt wel zeer belangrijk.
Als jij een puur sedentair leven lijdt dan heb je bizar weinig voedingsstoffen nodig. Maar dit staat los van uw hongergevoel en uw emotionele toestand.
Depressieve gedachten door een te weinige inname van voedsel is niks nieuws.

Maar hoe je het ook draait of keert, gaat het om de meeste gevallen om calorieën in vs calorieën uit en das ... voeding.
Al de rest is een uitzondering? (fysiek of mentale problemen, want dat kan inderdaad heel veel invloed hebben)

Dat men aan zulke zaken aandacht schenkt is toch ook weerzinwekkend. Ja,ge kunt eten als een varken, proficiat. Imo zou het verboden moeten worden dat eetgelegenheden zulke challenges organiseren. Dit werkt enkel ongezond eetgedrag in de hand.

Tbh, uw BMR kunt ge wel berekenen. Genoeg online BMR-calculators... Daar hebt ge echt absoluut geen labo voor nodig? Track uw calorieën en gewicht / foto's voor een maand of 2, pas # calorieën aan da ge fret per dag en ge zijt al een héél héél héééééél eind verder met uw weight loss / gain progress. Kleine moeite hoor.

Hoeveel mensen van de totale mensen met overgewicht hebben daadwerkelijk aan aandoening (fysiek of mentaal, want dat is weer dan totaal iets anders, waar ze niet direct controle over hebben zonder hulp of medicatie).
Je kan daarvan een ruwe schatting krijgen.
Wil je echt weten dan is de enige manier het testen in een labo.

Het is net die ingesteldheid en denkwijze dat het allemaal simpel en eenvoudig is, eet gewoon wat minder, calorie in en calorie uit, die het probleem is.
Het is net iets moeilijker dan dat. Een diëtist is niet voor niks een beschermd beroep en een beschermde titel.

Er zijn heel veel basisideeën die kloppen ja. Maar het basisidee dat je gewoon minder moet eten en dat iedereen met overgewicht het aan zichzelf te danken heeft, die is gewoon pertinent onjuist.
Maar hoe je het ook draait of keert, gaat het om de meeste gevallen om calorieën in vs calorieën uit en das ... voeding.
Al de rest is een uitzondering? (fysiek of mentale problemen, want dat kan inderdaad heel veel invloed hebben)

Voeding is een heel belangrijke pijler ja.
Maar voeding is heel breed en je kan hele menu’s maken die zeer gezond zijn en toch zeer calorierijk zijn.
Zaken zoals cola zero bevatten zeer weinig calorieën, maar toch is het geen verstandige keuze en is het in grote hoeveelheid niet gezond.

En je kan overgewicht niet losmaken van de andere problematieken.

Ruwe schatting of niet, dat is meer als voldoende. Period, point, blank. Daar hebben zelfs de DIKSTE onder ons, absoluut, 100% géén labo voor nodig.

Het is ook exact dat voor de grote populatie? Simpel. Calorie in vs calorie out. Puur biologisch gezien, is het, nogmaals voor de meeste onder ons die een overgewicht hebben, enkel dat. Al de rest zijn ofwel excuusjes of, inderdaad fysieke / mentale zaken.

Dat een diëtist een beschermd beroep is irrelevant...? Nogmaals voor de MEESTE, opnieuw, MEESTE (want je wilt dit precies niet lezen/snappen), is een BMR-tooltje genoeg om ZELF aan de slag te gaan. Denk je dat een diëtist je naar het labo stuurt om jouw BMR te berekenen? (die overigens constant wijzigt naar gelang uw activiteitsniveau, gewicht en eventueel vet %)
Maar voeding is heel breed en je kan hele menu’s maken die zeer gezond zijn en toch zeer calorierijk zijn.
Zaken zoals cola zero bevatten zeer weinig calorieën, maar toch is het geen verstandige keuze en is het in grote hoeveelheid niet gezond.
Relevance?

En je kan overgewicht niet losmaken van de andere problematieken.
Waar doe ik dat?

Nogmaals, voor de meesten onder ons die kampen met overgewicht zijn het vaak excuses / onwetendheid / overeating hoor waardoor ze niet afvallen. Kan een diëtist hierbij helpen? Absoluut, maar ik ken er genoeg die exact hetzelfde als mij zeggen. Energy in vs energy out :)

Da's natuurlijk al lichtjes anders dan wat je eerst zei over dat sommige mensen weinig eten maar dat gewoon niet verbranden. Het is niet voor iedereen hetzelfde, maar als je de voor de hand liggende factoren als lengte, gewicht, leeftijd, spiermassa en geslacht in beschouwing neemt dan zal er vrij weinig afwijking zijn tussen twee gezonde mensen. En als mensen toch sterk afwijken van de norm zal dat bijna altijd zijn in de richting dat ze meer energie nodig hebben, niet minder. Drastisch minder energie nodig hebben om je lichaamsprocessen te voorzien of minder energie nodig hebben om een bepaalde hoeveelheid arbeid te verrichten zijn evolutionaire superkrachten die je niet zomaar per toeval kan hebben.

ZIe bvb deze studie: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15534426/
8% standaardafwijking voor BMR and 2% voor sporten.

Bovendien gaatje het ook vooral om de balans tussen eten en energie nodig hebben. Als je om wat voor reden dan ook minder energie nodig hebt ( bv stofwisselingsziekte maar ook simpelweg kleiner zijn) dan is dat op zich gen probleem omdat je hongergevoel zich daaraan zal aanpassen, net zoals je meer honger zal hebben op dagen dat je sport dan op dagen dat je niks actief doet. De variabiliteit tussen mensen zal er vooral in bestaan dat sommige mensen een pak meer honger zullen voelen dan andere, en niet zozeer in hoe efficiënt ze caloriën ze voldoen.

Al die uitvluchten dat je hier weer leest zijn toch ook weer ongelofelijk.

Geen tijd om te sporten. Heb je tijd om een uur voor tv chips te vreten? Dan heb je ook tijd om in de plaats een uur te sporten. Geen tijd hebben is gewoon dikke zever. De enige die ik dat mag horen zeggen is een alleenstaande met kleine kinderen die niet alleen kunnen zijn. Van al de rest is het gewoon geen goesting.
En problemen met dit of dat... Er is altijd een sport die je wel kan doen.

Om te vermageren mag je in deze tijden zelfs een randdebiel zijn. Er zijn apps genoeg waar je gewoon je gewicht in vult en hoeveel je wil vermageren per week/maand/.. Het is zelfs zo simpel dat je enkel de barcode van wat je wil eten moet inscannen.

Je mond zal open vallen van wat je allemaal wel mag eten op een dag, je moet verre van honger lijden om te vermageren. En het besef zal er ook rap komen hoe veel te veel je vroeger eigenlijk onnodig aan het eten was.

Doe je zelfs die kleine moeite niet, dan moet je ook niet afkomen met van dat zelfbeklag alsof de kilo's er gewoon aankomen van naar eten te kijken of klagen dat je in een attractie niet kan.

Als ik mijn schoonvader zie vreten. Het is precies een voederbak voor een groot varken en dan zeggen dat hij graag wat magerder zou zijn. Dan moet ik gewoon buiten gaan om me te bedwingen. En die is niet depressief of ziek, het is gewoon een veelvraat en zelfs zonder schaamte als hij ergens gaat uiteten ook.

Er wordt zoveel gemekkerd op de ecologische voetafdruk van de mens en zelfs op degene die honden hebben als huisdier, maar degene die dubbel zoveel eten als hun normale energiebehoefte eigenlijk is laten ook een fameuze ecologische voetafdruk achter.

Als ik hier sommige commentaren lees zouden we er nog compassie mee moeten hebben ook. Ik heb daar geen compassie mee, en ook niet met druggebruikers als de vergelijking toch gemaakt wordt. Dat zijn dingen die je jezelf aan doet.
Het is niet dat je in 2 dagen plots 30kg overgewicht hebt. Als je al eens 10kg bijgekomen bent zie je dat al en is het nog niet te laat om er iets aan te doen. Als je dan blijft doordoen, tja dan gaat het idd altijd maar moeilijker worden.
En na die eerste 10 kg heb je mss soms wel eens deugd om de platte waarheid te horen om te beseffen dat je mss toch beter begint op te letten.

Deze die het hier heeft over die 3 taartjes benoemd gewoon hoe het is (of het waren 3 potten mayonaise). Maar in de maatschappij van nu voelt iedereen zich dan direct aangevallen natuurlijk als iemand gewoon de platte waarheid zegt.

Laatst bewerkt:

Al de rest is een uitzondering? (fysiek of mentale problemen, want dat kan inderdaad heel
Ruwe schatting of niet, dat is meer als voldoende. Period, point, blank. Daar hebben zelfs de DIKSTE onder ons, absoluut, 100% géén labo voor nodig.

Het is ook exact dat voor de grote populatie? Simpel. Calorie in vs calorie out. Puur biologisch gezien, is het, nogmaals voor de meeste onder ons die een overgewicht hebben, enkel dat. Al de rest zijn ofwel excuusjes of, inderdaad fysieke / mentale zaken.

Dat een diëtist een beschermd beroep is irrelevant...? Nogmaals voor de MEESTE, opnieuw, MEESTE (want je wilt dit precies niet lezen/snappen), is een BMR-tooltje genoeg om ZELF aan de slag te gaan. Denk je dat een diëtist je naar het labo stuurt om jouw BMR te berekenen? (die overigens constant wijzigt naar gelang uw activiteitsniveau, gewicht en eventueel vet %)

Relevance?

Waar doe ik dat?

Nogmaals, voor de meesten onder ons die kampen met overgewicht zijn het vaak excuses / onwetendheid / overeating hoor waardoor ze niet afvallen. Kan een diëtist hierbij helpen? Absoluut, maar ik ken er genoeg die exact hetzelfde als mij zeggen. Energy in vs energy out :)
Bullshit

uw bmr calculator zit er zomaar even 50% naast bij mij
Genoeg bro science hier

Laatst bewerkt:
Bmr berekenen is totale bullshit.
Das nog erger dan Bmi.

Ter info volgens de berekening zou ik bijna 3000kcal mogen eten met mijn sport erbij.
Of 2000 zonder.
Ik verdik vanaf 1500 Met meer als 2 uur sport per dag.

Dus nee alleen via een 24u test is dit mogelijk en accuraat.
In minder extreme gevallen

Bullshit

uw bericht calculator zit er zomaar even 50% naast bij mij
Die regel van Kcal in vs Kcal in out is op iedereen van toepassing (los van absorptieproblemen). Alleen in jouw specifiek geval zal je verbruik per uur lager liggen dan bij de doorsnee persoon.
Maar als je 2 uur sport per dag zal je altijd meer verbruiken dan wanneer je 0 uur sport per dag.

Laatst bewerkt:
Die regel van Kcal in vs Kcal in out is op iedereen van toepassing. Alleen in jouw specifiek geval zal je verbruik per uur lager liggen dan bij de doorsnee persoon.
Maar als je 2 uur sport per dag zal je altijd meer verbruiken dan wanneer je 0 uur sport per dag.
En bij sommige mensen is 2 uur lopen 1000 kcal verlies en bij sommigen 400. ( ook dit testen ze in het labo).

Ook als je bmr heel laag is, is het heel vaak het geval dat je ook in beweging veel minder verbrand als iemand anders.

Ps de reden dat ze niet iedereen die testen laten doen is omdat dit een opname van minstens 24 uur is en je aan een prijskaartje moet denken can ongeveer 2k hiervoor.

Wat minder opvliegend taalgebruik graag.
Bullshit

uw bericht calculator zit er zomaar even 50% naast bij mij
Genoeg bro science hier
Okay “bro”. Ik ben elke dag bezig met sporten en men voeding. Heb jij dit 3 maand lang volgehouden en opgevolgd en zien of je meer of minder moet eten?

Maar toch merci voor je nutteloze reply. Bro.

Dit werkt effectief voor de meeste mensen en je hebt hier voor de majority van mensen geen labo voor nodig. Het is eerder een indicatie / basis voor hoeveel calorieën je zou moeten eten. Los van het feit of bmr onzin is of niet, blijft het een verhaal van calorie intake hoor.

Bro.

Laatst bewerkt:
Bullshit

uw bmr calculator zit er zomaar even 50% naast bij mij
Genoeg bro science hier
Dat is natuurlijk wel een oneerlijk argument als jij er niet bij vermeld dat jij een medische aandoening hebt waardoor uw BMR extreem laag is.

Je gaat altijd outwires hebben. Maar voor iedereen die geen medische factoren heeft die meespelen werken die calculators om een goed startpunt te geven. Heeft helemaal niets met broscience te maken.

Terug
Bovenaan