Body positivity, gezondheid, discriminatie: een balans

Ik denk écht niet dat veilige fietspaden voor minder overgewicht gaan zorgen hoor :).
Iemand die niet fietst, heeft niks aan veilige fietspaden. Het probleem is dat er te veel mensen geen tijd/goesting hebben om 's avonds na hun werk nog te gaan sporten.
En sport is dan ook maar een klein element natuurlijk. voeding is veel belangrijker.

Ik denk écht niet dat veilige fietspaden voor minder overgewicht gaan zorgen hoor :).
Iemand die niet fietst, heeft niks aan veilige fietspaden. Het probleem is dat er te veel mensen geen tijd/goesting hebben om 's avonds na hun werk nog te gaan sporten.
Ik was eens in Eindhoven om de halve marathon te lopen, en daar zag je geen dikke mensen in het straatbeeld, en wel massaal mensen op de fiets.
De fiets gebruiken als transportmiddel, om naar het werk te gaan en je boodschappen mee te doen, is al een begin, dat is dan ook geen verloren tijd. Dat vind ik dan het leuke als ik met de fiets naar het werk kan gaan: ik hoef nadien niet meer te gaan sporten, want ik heb mijn sport/beweging al gedaan.

En sport is dan ook maar een klein element natuurlijk. voeding is veel belangrijker.
Anderzijds is voeding hier in België al zeer duur vergeleken met andere landen en toch is er hier meer overgewicht als je vergelijkt met landen zoals Spanje en Frankrijk denk ik. Hoewel de lonen hier ook hoger zullen zijn dan in Spanje. Voeding zou op den duur voor sommige mensen onbetaalbaar worden moest het nog meer getaxeerd worden.

Anderzijds is voeding hier in België al zeer duur vergeleken met andere landen en toch is er hier meer overgewicht als je vergelijkt met landen zoals Spanje en Frankrijk denk ik. Hoewel de lonen hier ook hoger zullen zijn dan in Spanje. Voeding zou op den duur voor sommige mensen onbetaalbaar worden moest het nog meer getaxeerd worden.
Als er nog altijd veel overgewicht is dan is het blijkbaar nog altijd veel te goedkoop :p

Ik was eens in Eindhoven om de halve marathon te lopen, en daar zag je geen dikke mensen in het straatbeeld, en wel massaal mensen op de fiets.
De fiets gebruiken als transportmiddel, om naar het werk te gaan en je boodschappen mee te doen, is al een begin, dat is dan ook geen verloren tijd.
Maar mensen gaan dat niet plots beginnen doen omdat er een nieuw fietspad ligt. Fietsostrades aanleggen etc helpt een beetje, maar gaat vooral die mensen die al fietsen motiveren om meer te fietsen. Maar niet de mensen die niet fietsen om plots wel op de fiets te springen.

Amai zeg, je hebt daar geen enkele "dikke" mens gezien? Serieus? Daar moet wat in de grond zitten zeg. Geen enkele dikke mens in een stad van 600k inwoners. Straf.

En waar haal je dat?

De cijfers in Frankrijk zijn iets beter dan in België, in Spanje zijn ze slechter. In Nederland, het fietsland bij uitstek, zijn ze quasi gelijk aan België.

De fiets gebruiken als transportmiddel, om naar het werk te gaan en je boodschappen mee te doen, is al een begin, dat is dan ook geen verloren tijd. Dat vind ik dan het leuke als ik met de fiets naar het werk kan gaan: ik hoef nadien niet meer te gaan sporten, want ik heb mijn sport/beweging al gedaan.
De dikke mensen blijven binnen.
Uit schaamte om commentaren te krijgen van onwetende mensen

Ja misschien dat die daar in een hol onder de grond wonen ofzo
Ah want jij gaat overal binnen in een stad. Bij de mensen thuis?
Als ge zegt dat daar minder dikke mensen zijn dan hier dan ben je gewoon fout.

Ps. Ik mag 1500kcal eten heel mijn leven om niet te verdikken als man van 95 kilo en 1m85 met elke dag minstens 10 km stappen.
Ik eet cleaner als de meeste wielrenners.
Kip groenten en 50gr rijst per dag
Is het ook mijn fout dat ik hierdoor ooit 170 kilo heb gewogen? En dat het bijna 20 jaar heeft geduurd eer ze dit medisch hebben kunnen ontdekken en of/opvolgen? En dat was met een gewoon eetpatroon. ( niet super gezond maar ook niet extreem ongezond)

Pas op. Ook ik snap niet waarom die Franse aan het klagen was. Ze zou blij moeten zijn voor haar veiligheid

Maar er is toch precies nog een groot stigma op dikker zijn hier. ( op een forum met hoog opgeleide mensen dan nog wel)

Is het ook mijn fout dat ik hierdoor ooit 170 kilo heb gewogen? En dat het bijna 20 jaar heeft geduurd eer ze dit medisch hebben kunnen ontdekken en of/opvolgen? En dat was met een gewoon eetpatroon. ( niet super gezond maar ook niet extreem ongezond)
Mag ik vragen wat de oorzaak dan was? Altijd handig om meer te weten over dit soort onderwerpen.

Maar er is toch precies nog een groot stigma op dikker zijn hier. ( op een forum met hoog opgeleide mensen dan nog wel)
Sommige commentaren ontbreken empathie, zoals wel vaker, maar de algemene teneur lijkt me toch gewoon dat overgewicht problematisch is en dus niet als een soort lifestylekeuze moet gezien worden? Wat me volgens mij correct lijkt, en aangezien jij toch ook moeite doet om te vermageren denk ik dat je daar wel akkoord mee kan gaan?

Het gemiddeld BMI van de Vlaming en Nederlands is 25.3. Nederlanders hebben dus evenveel overgewicht als Belgen ;)

Mag ik vragen wat de oorzaak dan was? Altijd handig om meer te weten over dit soort onderwerpen.
Dat mag zeker
Ik heb een stofwisseling van een vrouw van 1m50 met 40kilo.
Oorzaak is nog altijd niet gekend.
Is al sinds van kind aan. Heb heel mijn leven veel te zwaar geweest en heb nooit echt gesnapt waarom anderen 5x konden eten wat ik mocht eten.
Uiteraard had ik ook op een bepaald moment iets van ja whatever ik ga dit niet mijn hele leven doen
(Tot er een paar jaar erna 167kilo op de weegschaal stond)

Pas op. Ik wil zeker niet zeggen dat het soms ook niet de fout is van de persoon zelf. Maar spijtig genoeg staat dat niet op de persoon zijn hoofd geschreven.

En wat ik nog erger vind
Zelfs ik heb vooroordelen bij dikkere mensen.
Zo van zou je er niets aan doen? Zijn wss lui enzo.
Ik denk dat dat iets is wat onbewust ons aangeleerd is

In before: 'BMI is slecht want voor 0,1% van de bevolking, zie hier mijn voorbeeld, gaat dat niet op'.
Het is wel een pak meer dan 0.1% hoor. Eigelijk iedereen die bovengemiddeld klein, groot, gespierd, ... is. BMI op zich geeft een eerste schatting en het is gemakkelijk, maar je zou het moeten combineren met dingen zoals het meten van de buikomtrek.

Dat mag zeker
Ik heb een stofwisseling van een vrouw van 1m50 met 40kilo.
Oorzaak is nog altijd niet gekend.
Is al sinds van kind aan. Heb heel mijn leven veel te zwaar geweest en heb nooit echt gesnapt waarom anderen 5x konden eten wat ik mocht eten.
Uiteraard had ik ook op een bepaald moment iets van ja whatever ik ga dit niet mijn hele leven doen
(Tot er een paar jaar erna 167kilo op de weegschaal stond)

Pas op. Ik wil zeker niet zeggen dat het soms ook niet de fout is van de persoon zelf. Maar spijtig genoeg staat dat niet op de persoon zijn hoofd geschreven.

En wat ik nog erger vind
Zelfs ik heb vooroordelen bij dikkere mensen.
Zo van zou je er niets aan doen? Zijn wss lui enzo.
Ik denk dat dat iets is wat onbewust ons aangeleerd is
Bedankt voor het delen!

Ik denk ook wel dat je in een enorm enorm enorm minieme groep zit. Kan me wel inbeelden dat het enorm frustrerend is als je de echte oorzaak nooit te weten komt.

Goed om te horen dat jij er je manier in hebt gevonden! Ook hier bewijs je dan wel ergens dat extra factoren het moeilijker maken, niet onmogelijk.

Sommige commentaren ontbreken empathie, zoals wel vaker, maar de algemene teneur lijkt me toch gewoon dat overgewicht problematisch is en dus niet als een soort lifestylekeuze moet gezien worden? Wat me volgens mij correct lijkt, en aangezien jij toch ook moeite doet om te vermageren denk ik dat je daar wel akkoord mee kan gaan?
Ja. Laat dat zeker duidelijk zijn.
Ik denk ook dat de dikkere medemens dit ook zal vinden.
Problematisch is ook de industrie die foute voedingskeuzes hebben opgedrongen aan de consument.
De voedingsdriehoek die door de graan industrie is opgesteld is er daar maar 1 van.
Ook ik heb op school geleerd wat gezond en ongezond was en dat ik als man x aantal kcal mocht eten

Ah want jij gaat overal binnen in een stad. Bij de mensen thuis?
Als ge zegt dat daar minder dikke mensen zijn dan hier dan ben je gewoon fout.

Ps. Ik mag 1500kcal eten heel mijn leven om niet te verdikken als man van 95 kilo en 1m85 met elke dag minstens 10 km stappen.
Ik eet cleaner als de meeste wielrenners.
Kip groenten en 50gr rijst per dag

Pas op. Ook ik snap niet waarom die Franse aan het klagen was. Ze zou blij moeten zijn voor haar veiligheid

Ik heb in mijn vorige posts wel een uitzondering gemaakt voor mensen met een medische reden voor hun overgewicht (als het niet komt door een ongezonde levensstijl)

Ik heb in mijn vorige posts wel een uitzondering gemaakt voor mensen met een medische reden voor hun overgewicht (als het niet komt door een ongezonde levensstijl)
Alleen wordt hier keer op keer gedaan alsof dat over de 0,1% gaat waarin Benjiroc verkeert, en 99,9% bijgevolg gaat over "wilskracht".
Terwijl dat er talloze andere medische redenen kunnen zijn.

Dus voor mij is de reden totaal onbelangrijk, net als schuld. Het draagt niks bij aan de discussie. Wat maakt het uit voor mij of de weervrouw nu op dit moment moeite heeft met haar gewicht of er vrede mee neemt, en wat precies de reden is?

Terug
Bovenaan