Op welke partij zou je stemmen bij de eerstvolgende federale verkiezing?

• N-VA

• VB

• CD&V

• Open VLD

• Vooruit

• Groen

• PVDA

• Andere partij/blanco/geen stem

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Status
Niet open voor verdere reacties.
Om dan weer een voorwaardelijke straf uit te spreken van een paar maanden? Het zou me verbazen mocht ons justitiesysteem deze groepsverkrachtingen eindelijk eens serieus beginnen te nemen en ze (zwaar) bestraffen.
Assisen gaan normaal geen voorwaardelijke straffen uitspreken.

Benieuwd welke maatregelen het wel of niet gaan halen... ik denk dat dat van de tankkaarten inperken waarschijnlijk zal sneuvelen, hoewel het niet meer dan terecht zou zijn, maar soit.

Benieuwd welke maatregelen het wel of niet gaan halen... ik denk dat dat van de tankkaarten inperken waarschijnlijk zal sneuvelen, hoewel het niet meer dan terecht zou zijn, maar soit.
  1. Maatregelen om het energieverbruik verminderen
    Hieronder vallen de voorstellen om het gebruik van de tankkaarten in te perken en de maximumsnelheid op snelwegen te verlagen naar 100 km/u.
  2. Sociaal tarief uitbreiden
    De experten stellen voor om het sociaal tarief voor energie uit te breiden naar meer huishoudens - de lagere middenklasse - maar dan in de vorm van energiecheques.
  3. Belastingschijven indexeren
    Omdat de snelle loonindexering voor sommigen fiscaal nadelig kan zijn, stellen de experten voor om de belastingsschalen niet pas in december, maar al per 1 juli te indexeren.
  4. Werkzaamheidsgraad verhogen
    De experten adviseren de regering om de werkzaamheidsgraad verder op te krikken, omdat werken burgers beschermt tegen koopkrachtverlies én omdat het bedrijven helpt in hun huidige zoektocht naar personeel. De adviezen bestaan uit de bekende recepten op dit vlak.
  5. Btw en belastingen op elektriciteit en gas hervormen
    De verlaging van de btw op gas en elektriciteit van 21 naar 6 procent vinden de experten op de lange termijn geen goede oplossing. De experten pleiten voor een meer doelgerichte belasting van energie.
  6. Weer vaste energiecontracten vragen
    De experten zien dat energieleveranciers amper nog vaste energiecontracten aanbieden en de prijsschokken volledig doorrekenen aan de klant. Ze pleiten ervoor om leveranciers te vragen minstens één vaste en één variabele contractformule aan te bieden.
  7. Overwinsten van energiebedrijven belasten
    Omdat energiebedrijven door de huidige hausse forse winsten boeken, stellen de experten voor om sterke overwinsten in de toekomst te belasten. Bedrijven die genoeg investeren in hernieuwbare energie zouden hiervoor een uitzondering krijgen.
  8. Belgische bedrijven ondersteunen
    Bedrijven die sterk lijden onder de hoge energieprijzen zouden volgens de experten gebruik moeten kunnen maken van “bank holidays” en leningen waarvoor de overheid garant staat.
  9. Automatische loonindexering opvolgen en aanpassen
    Ten slotte keken de experten kritisch naar het Belgische systeem van automatische loonindexering. Ze adviseren o.a. om de competitiviteit goed op te volgen en de eindafrekeningen (en niet de prijzen) van energiecontracten in de index op te nemen.
Wij worden geregeerd door clowns.

1. Maatregelen om het energieverbruik verminderen
    Hieronder vallen de voorstellen om het gebruik van de tankkaarten in te perken en de maximumsnelheid op snelwegen te verlagen naar 100 km/u.
  2. Sociaal tarief uitbreiden
    De experten stellen voor om het sociaal tarief voor energie uit te breiden naar meer huishoudens - de lagere middenklasse - maar dan in de vorm van energiecheques.
  3. Belastingschijven indexeren
    Omdat de snelle loonindexering voor sommigen fiscaal nadelig kan zijn, stellen de experten voor om de belastingsschalen niet pas in december, maar al per 1 juli te indexeren.
  4. Werkzaamheidsgraad verhogen
    De experten adviseren de regering om de werkzaamheidsgraad verder op te krikken, omdat werken burgers beschermt tegen koopkrachtverlies én omdat het bedrijven helpt in hun huidige zoektocht naar personeel. De adviezen bestaan uit de bekende recepten op dit vlak.
  5. Btw en belastingen op elektriciteit en gas hervormen
    De verlaging van de btw op gas en elektriciteit van 21 naar 6 procent vinden de experten op de lange termijn geen goede oplossing. De experten pleiten voor een meer doelgerichte belasting van energie.
  6. Weer vaste energiecontracten vragen
    De experten zien dat energieleveranciers amper nog vaste energiecontracten aanbieden en de prijsschokken volledig doorrekenen aan de klant. Ze pleiten ervoor om leveranciers te vragen minstens één vaste en één variabele contractformule aan te bieden.
  7. Overwinsten van energiebedrijven belasten
    Omdat energiebedrijven door de huidige hausse forse winsten boeken, stellen de experten voor om sterke overwinsten in de toekomst te belasten. Bedrijven die genoeg investeren in hernieuwbare energie zouden hiervoor een uitzondering krijgen.
  8. Belgische bedrijven ondersteunen
    Bedrijven die sterk lijden onder de hoge energieprijzen zouden volgens de experten gebruik moeten kunnen maken van “bank holidays” en leningen waarvoor de overheid garant staat.
  9. Automatische loonindexering opvolgen en aanpassen
    Ten slotte keken de experten kritisch naar het Belgische systeem van automatische loonindexering. Ze adviseren o.a. om de competitiviteit goed op te volgen en de eindafrekeningen (en niet de prijzen) van energiecontracten in de index op te nemen.
Wij worden geregeerd door clowns.

Dat noemt zich dan experten. Ik zie eigenlijk totaal niet in hoe deze maatregelen onze koopkracht moeten verhogen?!
Ik heb eerder het tegenovergestelde gevoel. Tankkaarten inperken (verlies), lagere snelheid op snelweg (seriously..), btw-verlaging op elektriciteit vinden ze niet goed, maar dan wel loze energiecheques verder uitdelen.
Echt, wie zit er in zo'n groepen of hoe geraak je daarin?

Dat noemt zich dan experten. Ik zie eigenlijk totaal niet in hoe deze maatregelen onze koopkracht moeten verhogen?!
Ik heb eerder het tegenovergestelde gevoel. Tankkaarten inperken (verlies), lagere snelheid op snelweg (seriously..), btw-verlaging op elektriciteit vinden ze niet goed, maar dan wel loze energiecheques verder uitdelen.
Echt, wie zit er in zo'n groepen of hoe geraak je daarin?
Blijkbaar zowel energie als koopkrachtmaatregelen.

Waarom zou het terecht zijn? Een tankkaart is onderdeel van het loon.
Als ge iemand hebt die puur woon-werk verkeer aan 400€/mnd zit en ze beperken de tankkaart tot 200€..Dan is dat toch puur verlies voor de werknemer? Ik zie niet waar ge de koopkracht dan doet stijgen... Want ipv deze kost door de werkgever te laten betalen, moet de werknemer het nu uit eigen zak betalen.
We zullen anders ook de maaltijdcheques eens beperken. ipv 8€/dag zult ge vanaf nu 5€/dag krijgen. Dan zult ge maar beetje beter op uw voedingsuitgaves moeten letten. Geen grote merken meer, maar allemaal Everyday producten. Dat is net hetzelfde gevoel.
Of die werknemer nu voor 1000€/mnd aan naft in de privé gebruikt of ni..zolang de deal tussen WG en WN gerespecteerd wordt, zie ik het probleem niet. De overheid moet zich daar nu niet mee moeien.

Wat gebeurt er met werknemers, waaronder mezelf, die onbeperkt mogen rijden/tanken als die maatregeldoorgevoerd wordt?

Inderdaad. Stel u toch eens voor dat ge zelf zou moeten betalen voor de privé km die je vrije tijd maakt en bijgevolg niks met uw werkgever te maken hebben.
Wie verzint zo'n horror :sarcastic: Ongezien dat men daar zelf voor zou moeten betalen, toch ?

Het is toch wel duidelijk dat er nog heel veel van die salariswagens en tankkaarten op de schop kunnen en we aan eerlijke fiscaliteit kunnen beginnen denken

Je moet lezen wat er staat hé.
Privé gebruik is toch ook onderdeel van het loonpakket? Net zoals ge een bedrijfs gsm/laptop ook in sommige gevallen privé moogt gebruiken? Daar betaalt ge net VAA voor..

Inderdaad. Stel u toch eens voor dat ge zelf zou moeten betalen voor de privé km die je vrije tijd maakt en bijgevolg niks met uw werkgever te maken hebben.
Wie verzint zo'n horror :sarcastic: Ongezien dat men daar zelf voor zou moeten betalen, toch ?

Het is toch wel duidelijk dat er nog heel veel van die salariswagens en tankkaarten op de schop kunnen en we aan eerlijke fiscaliteit kunnen beginnen denken
Ja maar daar gaat de koopkracht toch niet door stijgen?

Privé gebruik is toch ook onderdeel van het loonpakket? Net zoals ge een bedrijfs gsm/laptop ook in sommige gevallen privé moogt gebruiken? Daar betaalt ge net VAA voor..

Ja maar daar gaat de koopkracht toch niet door stijgen?
Uw koopkracht is al enorm gestegen door die gratis tankkaart en de stijgende brandstofprijzen
Ze zullen er vanuit gaan dat het ook met een beetje minder kan zeker ?

Het verkopen onder koopkracht verhoging begrijp ik eerlijk gezegd ook niet goed hoor, maar het is wel iets dat aangepakt mag worden

Uw koopkracht is al enorm gestegen door die gratis tankkaart en de stijgende brandstofprijzen
Ze zullen er vanuit gaan dat het ook met een beetje minder kan zeker ?

Het verkopen onder koopkracht verhoging begrijp ik eerlijk gezegd ook niet goed hoor, maar het is wel iets dat aangepakt mag worden
Ok voila, goed dat je dit even nuanceert :). Daarmee dat ik er zo fel op reageerde.

Ding is dat bedrijfswagens/salariswagens met tankkaart (dus heb het niet over laadkaarten) <=> ecologie.
Maar de fiscaliteit/het concept "bedrijfswagen" is ook een zegen voor de transitie naar een ecologischere mobiliteit natuurlijk. Ik zie een particulier nog geen 40-45k voor een basic elektrische wagen betalen. Bedrijfswagens zullen ons wel helpen ons ecologisch doel te halen.

En hebben we het nog niet over het openbaar vervoer: Dit kan beter/stipter en met minder problemen. Maak dit aub aantrekkelijker en je zal ook meer mensen naar OV helpen overschakelen.

Ok voila, goed dat je dit even nuanceert :). Daarmee dat ik er zo fel op reageerde.

Ding is dat bedrijfswagens/salariswagens met tankkaart (dus heb het niet over laadkaarten) <=> ecologie.
Maar de fiscaliteit/het concept "bedrijfswagen" is ook een zegen voor de transitie naar een ecologischere mobiliteit natuurlijk. Ik zie een particulier nog geen 40-45k voor een basic elektrische wagen betalen. Bedrijfswagens zullen ons wel helpen ons ecologisch doel te halen.

En hebben we het nog niet over het openbaar vervoer: Dit kan beter/stipter en met minder problemen. Maak dit aub aantrekkelijker en je zal ook meer mensen naar OV helpen overschakelen.
Ik denk dat we het hier nog al eens over gehad hebben tijdje terug

Als men de fiscale scheefgroei van salariswagens-tankkaarten zou aanpakken en dat "correct" zou belasten
ALS men die € 1 op 1 zou herverdelen kan men voor particulieren al een mooie aanmoedigingspremie geven

tankkaarten gaan er sowieso uit.
Vanaf 2028 is brandstof 0% aftrekbaar

en dan worden het laadpasjes

Ik denk dat we het hier nog al eens over gehad hebben tijdje terug

Als men de fiscale scheefgroei van salariswagens-tankkaarten zou aanpakken en dat "correct" zou belasten
ALS men die € 1 op 1 zou herverdelen kan men voor particulieren al een mooie aanmoedigingspremie geven
1 op 1 ga je nooit kunnen doen.
Niemand rijdt evenveel km privé.

Ik vraag me af hoe men dat kan controleren dat een tankkaart niet voor privé gebruik gebruikt wordt?
ik neem aan dat de VAA dan ook zakt gezien dit 'voordeel' dan komt te vervallen?

1 op 1 ga je nooit kunnen doen.
Niemand rijdt evenveel km privé.
Neenee ik bedoel. Salariswagens verbieden en dat omzetten in bruto loon
Als je die extra inkomsten aan belastingen 1 op 1 zou gebruiken (dus niet gebruiken voor één of andere put te dichten) kan je wel al wat premies uitdelen aan particulieren die elektrisch willen gaan

Bedrijfswagens is een scheef gegroeid systeem, maar dat kan je niet afschaffen zonder een grondige hervorming van ons hele loonsysteem. Zonder een grondige aanpassing is het een gigantische aanslag op het inkomen van de middenklasse.

De rijken voelen het bijna niet
De middenklasse is veel geld kwijt
Voor de werkende armen geen verschil
En de niet werkenden genieten verder van moedertje staat

Ik vraag me af hoe men dat kan controleren dat een tankkaart niet voor privé gebruik gebruikt wordt?
ik neem aan dat de VAA dan ook zakt gezien dit 'voordeel' dan komt te vervallen?
Ja vraag ik me ook af. Kunt die vrijdag voltanken (ahja.."werkdag" eh) en de dag erna mee op vakantie vertrekken.
Een praktisch detail. In NL kent men al heel lang kilometerregistratie hiervoor.

Waarom? Verzekering, inschrijving, onderhoud, aankoop,... wordt nog steeds door je baas betaald.
Ja klopt, ken hier ook ene die zo een soort knopke heeft zodat zijn werkgever een onderscheid kan maken tussen privé/werk kilometers.

En verlaagde VAA moet er dan sowieso komen. Ge gaat echt niet dezelfde VAA betalen terwijl ze een deel van het voordeel afpakken. Deel voordeel afpakken is ook deel VAA weg eh.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Reacties
750
Weergaven
40K
  • Gesloten
  • Opiniepeiling Opiniepeiling
Reacties
2K
Weergaven