Je maakt geen statement door gewoon ‘blind’ te stemmen op een anti systeempartij, je maakt geen statement door jezelf te laten leiden door makkelijke en loze leuzen. PvdA profileert zich ook door gewoon te zeggen: men doet het slecht, wij gaan het beter doen want wij gaan dingen doen die nog nooit zijn gedaan! (Dat ze tegen alle regelgeving en logica indruisen vergeten we even)
Ik zie echt niet in waarom dat dit blind stemmen zou noemen. Of dat dit enkel zou gebaseerd zijn op makkelijke en loze leuzen. Wil dat zeggen dat er geen kiezers zijn die op basis van die makkelijke en loze leuzen voor hen stemmen? Neen tuurlijk niet, die ga je altijd hebben. Maar dat kan je absoluut zeggen voor AL de partijen. Of dat nu SP, VLD,NVA,GROEN,... is. SP : dat is de partij van het werkvolk, NVA dat is de partij die staat voor verandering !!!, VLD dat is de partij voor de echte liberaal, groen : dat is de partij voor het klimaat, CD&V dat is de partij waarvoor den pastoor vond dat je moet stemmen of de partij van de burgemeester die uw verkaveling in orde heeft gebracht !!! Of die u de vorige keer heeft getrakteerd op café...
Voor de rest komt innovatie van dingen doen die nog nooit gedaan zijn. Met negatieve, positieve of meh resultaten als gevolg.
Door die continue drang om hen eruit te houden, laat je hen nog harder het nest bevuilen. Want ipv dat er aangetoond is dat ze noegabollen verschil maken. Heb je ze al die decennia mogelijks zelfs zonder veel effectieve meerwaarde een bom geld doen verdienen.
En uiteindelijk is stemmen de enigste manier om een statement te maken. De bevolking heeft niet echt een andere laagdrempelige vorm.
Ik vind dat te simpel. Dat mensen zich niet begrepen voelen is menselijk, maar ‘conservatieve’ partijen proberen zich meer binnen het realistische kader te houden. Daar kan je geen acties/partijprogramma van verwachten wat alle wensen van een bevolking invult.
Oh dat begrijp ik perfect. Maar in plaats van die onhaalbare zaken in discussies of op politieke platformen te communiceren. Te doorprikken. Door in discussie te gaan met die partijen bij een regeringsvorming,... is de strategie echter :
Foei foei stemmer, jij bent stout en racistisch of een geiten wollen sok. Ja dat is echt een strategie die die mensen van mening gaat doen veranderen. Zeker bij een bevolking die nogal een boon heeft voor de "underdog". Vooral als je dan zelf stap voor stap punten die van hen misschien toch minder stout of racistisch of geiten wollen sok waren een verslapte vorm ervan over te nemen.
Dat is echt een realistisch kader propageren... en komt bij veel mensen eerder over als dat we er alles aan doen om aan de "macht" te blijven en postjes te vullen. Zelfs tot op het niveau dat met het feit dat die groep groter wordt we gewoon die groep gaan doodzwijgen.
En daarnaast moet je u gewoon ook neerleggen dat er altijd mensen zijn die contrarie gaan doen. Dat heeft volgens mij Corona ons wel geleerd denk ik.
Dat is in mijn ogen de oorzaak van het falen van de politiek in het beteugelen van het VB (en eigenlijk ook de NVA...). Want als je het programma van de NVA eens echt diepgaand bekijkt dan is er geen enkele reden voor zo'n grote groep om voor hen te stemmen. Zelfs stemmen voor de VLD is voor de meerderheid nog logischer dan voor de NVA rekening houdende met hun ultra liberale standpunt. Maar zijn hun opgestapelde fratsen (ons el kouakibi heeft hen echt niet geholpen...) hetgeen wat hen heeft doen wegglijden. Ipv hun effectieve standpunten ( of concessies).
Al helpt het natuurlijk niet voor regeringspartijen om met enorm veel partijtjes in een regering te zitten. De kans is enorm groot dat je door al de verschillende concessies die je hebt moeten maken om tot een vergelijk te komen dat het voor de mensen die op u stemmen lijkt alsof je uw waarden / identiteit hebt te grabbel gegooid voor de postjes. Ongeacht hoe je het naar buiten toe vergoelijkt. Desondanks dat je het mogelijks perfect hebt gedaan om goed te doen, om ervoor te zorgen dat er bestuurd kon worden.
Maar voor de mensen die op de partijen gestemd hebben zoals de NVA en het VB werkt dat juist exact tegenstrijdig. Omdat ze zich juist weer niet gehoord voelen. Wat als ze 5% halen, je al eens kunt shruggen. Als ze 20 - 30% halen is dat al wat moeilijker... en gevaarlijker...