Op welke partij zou je stemmen bij de eerstvolgende federale verkiezing?

• N-VA

• VB

• CD&V

• Open VLD

• Vooruit

• Groen

• PVDA

• Andere partij/blanco/geen stem

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Status
Niet open voor verdere reacties.
De toevloed van leefloners... Slechts 1,34% van de Belgen krijgt een leefloon. Hiervan zijn maar 15% vluchtelingen. Maar laat ons vooral populistisch reageren dat we asielzoekers en leefloners sponsoren.
Je mag me ook gerust cijfers geven over hoeveel belasting we per Belg juist betalen voor die toevloed als je de claim doet dat die torenhoog is.

De rest van je post is ook alles wat op een hoop gooien. Om er 1 ding uit te nemen: VB is ook gewoon voorstander voor meer snelheidscontroles. Ze willen de pakkans voor snelheidsovertreders verhogen. Daarnaast willen ze ook meer controles in drukke buurten.
maar het is natuurlijk veel makkelijker om de schuld van alles op de politiek, leefloners en migranten te steken dan eens na te denken op welke partijen je de voorbij 30 jaar gestemd hebt en kijkt of je wel niet lekker mee gedaan hebt met de wantoestanden te faciliteren door op bepaalde partijen te stemmen.
Ik kan niet zeggen dat ik schrik van die peilingen. Als ik in mijn omgeving (vrienden, collega's,...) kijk dan zie ik daar ook de trend richting extreem rechts. Welke partij mijn stem gaat krijgen weet ik nog niet. Tegen dat het zover is zal ik de programmapunten wel eens doornemen en enkele stemtesten doen. Sowieso gaat mijn stem nooit naar een extreme partij. Extreem links of extreem rechts is niks voor mij.

Waar vroeger bijna niemand openlijk durfde toegeven te stemmen voor het VB is dat nu veel meer bespreekbaar geworden. Dat is toch een verdienste van Tom Van Grieken. Zoals ik zei, ik stem er niet op, maar hij heeft zijn partij toch laten herrijzen, dubieuze figuren zoals Filip De Winter en Dries Van Langenhove naar de achtergrond geschoven,... Dat alles draagt ertoe bij dat mensen nu zonder schaamte durven zeggen dat ze voor het VB stemmen.
Het grootste probleem is dat mensen zich gewoon niet meer verdiepen in de politiek en maar wat her en der gaan ongeinformeerd stemmen. Om daarna een das haben wir nich gewunst mentaliteit te hebben en de schuld op een ander te steken.

Ik denk nochtans dat Driesje het zelf zo niet ziet. Wat doet die nu tegenwoordig? Wat volk opjutten op Telegram. Boehoehoe... Volgens mij begon die toch met ietsje meer ambitie aan politiek dan te moeten eindigen als een internet troll.

Hoe dan ook: feit is dat Dries veel minder met het VB publiek geassocieerd wordt. Tenzij ik mij vergis was hij ook altijd onafhankelijk zelfs. Het is juist door het imago van het VB op te poetsen dat nu meer mensen er publiek voor durven uitkomen.
Ah kom, enkel het VB zelf heeft ooit iets van die onafhankelijkheid geloofd. Dedecker heeft tenminste ooit zijn eigen partij gehad maar uiteindelijk zit die ook in de NvA nu.

Ik geloof werkelijk dat een grondig onderzoek naar verspillingszucht in de staatsbedrijven, onderwijs en de verdeling van de fondsen tussen de regio's miljarden oplevert. Dit geneuzel over belastingsdruk gelinkt aan migratieproblematiek is exact waarom VB zo groot wordt, terwijl het letterlijk over een kruimel van de koek gaat. Terwijl een echte zweeppartij zou moeten dienen om de inefficiëntie met het geïnde belastingsgelden moet aankaarten, non stop.
Neen, VB is niet zo groot geworden omwille van “geneuzel over belastingsdruk gelinkt aan migratie”, maar wel om de migratieproblematiek an sich en de complete onbereidheid van de klassieke partijen om hier iets aan te doen.

Veel mensen voelen dat hun Europese/Belgische identiteit verloren gaat temidden van een ongeziene migratiegolf gekoppeld aan een gefaald (of eerder onbestaand) integratiebeleid. Verder speelt het softe justitie-apparaat, dat criminelen allerhande laat wegkomen met een tik op de vingers, ook mee.
Ik denk dat deze thema’s, in combinatie met de pure anti-establishment stemmen, veruit het meest bijdragen tot het succes van VB.
De rest is gerommel in de marge.

Met andere woorden, als de klassieke partijen voorstander zouden zijn en werk zouden maken van
1) het opschuiven richting het Deens migratie- en integratiemodel (Dedecker, nu bij NVA, is fan. Dat is misschien een goede eerste stap in de normalisering van dat gedachtegoed in België)
en 2) een veel strengere justitie voor criminele elementen in de maatschappij, dan zou VB op een paar jaar tijd wellicht een groot deel van haar stemmen verliezen aan die partijen…

Maar neen, het komt de klassieke partijen beter uit om dit te classificeren onder « extremisme » en te kiezen voor de cordon sanitaire. VB groeit verder door richting 30%? Prima nieuws, dan kunnen wij als compleet irrelevant geworden partijtje zoals Groen of VLD alsnog postjes pakken in de regering :woohoo:

het cordon zorgt ervoor dat er steeds meer baldadig gedrag komt bij de “traditionele” partijen, want ze zijn toch zeker van regeringsdeelname.
Eigenlijk zitten we de facto in een dictatuur met enkele partijen.
Waarom zouden van Quickenborne of Connor zich moeten gedragen? Of hun partij nu 20% haalt of 8%, maakt niet uit want door cordon zijn ze zeker van hun postje.

Kans op corruptie en ons kent ons neemt ook toe als steeds dezelfde partijen de lakens uitdelen.
Een louterende oppositiekuur? Onbestaande.

Het grootste probleem is dat mensen zich gewoon niet meer verdiepen in de politiek en maar wat her en der gaan ongeinformeerd stemmen. Om daarna een das haben wir nich gewunst mentaliteit te hebben en de schuld op een ander te steken.

Ik herinner me de eerste 2 zwarte zondagen niet echt ( 88 en 91 ? ) maar al de andere sinds dan is dat toch ook altijd hetzelfde verhaal, niet? 'de mensen weten niet waarop ze stemmen'. Ik denk niet dat men ondertussen al 35 jaar niet weet waarop men stemt.

En ik denk ook niet dat men zich ooit verdiept heeft in de politiek.

Ik herinner me de eerste 2 zwarte zondagen niet echt ( 88 en 91 ? ) maar al de andere sinds dan is dat toch ook altijd hetzelfde verhaal, niet? 'de mensen weten niet waarop ze stemmen'. Ik denk niet dat men ondertussen al 35 jaar niet weet waarop men stemt.

En ik denk ook niet dat men zich ooit verdiept heeft in de politiek.
Ik heb het hier niet exclusief over vb hoor. Maar dat mensen opeens verwonderd zijn dat men gaat voor kilometerheffing, bepaalde fiscale zaken die afgeschaft worden en ga zo maar door. Nee, ik snap het soms niet gezien veel van die zaken wel ergens in de partijprogramma's staan.

Dat gezegd zijnde ik ben nu de verkiezingsshow van 91 aan het bekijken en dat is dus exact hetzelfde als nu, nog niks anders. Niemand die verliest. Ofwel verliezen ze minder dan verwacht of minder dan de rest en dus mogen we dat toch eigenlijk ook als een overwinning zien.

Het is zowel triestig als grappig.

Ik geloof werkelijk dat een grondig onderzoek naar verspillingszucht in de staatsbedrijven, onderwijs en de verdeling van de fondsen tussen de regio's miljarden oplevert. Dit geneuzel over belastingsdruk gelinkt aan migratieproblematiek is exact waarom VB zo groot wordt, terwijl het letterlijk over een kruimel van de koek gaat. Terwijl een echte zweeppartij zou moeten dienen om de inefficiëntie met het geïnde belastingsgelden moet aankaarten, non stop.

Het is dan ook een én én verhaal, en géén of verhaal omdat je niet graag wilt erkennen dat niet-Europese migratie een nettokost is.

Als je in België een belastindruk hebt die de 50% overschrijdt moet je inderdaad naar alles kijken, waarbij sommige uitgaven groter zijn dan anderen.
Een niet efficiënte staatsstructuur met 6 regeringen, een "vrijheid" van onderwijs waardoor we extra veel administratief waterhoofd hebben, nog wat unieke subsidies op elk regionaal niveau... zal allemaal wel een rol spelen.

Neemt niet weg dat mensen terecht migratie als een probleem zien, zeker wanneer je bepaalde problemen in onze grootsteden groter en groter ziet worden, en het belastingaspect is daar maar een klein deel van eerlijk gezegd. Zelfs zou (niet-Europese) migratie budgetneutraal zijn, of qua belastingen zelfs geld opbrengen, ... dan nog zit je met een onveiligheidsgevoel, een gevoel van vervreemding in je eigen steden (tot zelfs de taal in de winkelopschriften toe), een aantoonbare invloed op criminaliteit (anders heb je niet zo'n groot aantal buitenlanders in je gevangenissen), ...

Dat VB zo groot geworden is, mede dankzij een thema als migratie, zou toch een teken aan de wand mogen zijn hoe de bevolking denkt over dergelijke evoluties. Beelden zoals Lampedusa dat overspoeld wordt door een veelvoud aan migranten, t.o.v. het aantal originele inwoners, helpt daar echt niet bij.

Het is dan ook een én én verhaal, en géén of verhaal omdat je niet graag wilt erkennen dat niet-Europese migratie een nettokost is.

Als je in België een belastindruk hebt die de 50% overschrijdt moet je inderdaad naar alles kijken, waarbij sommige uitgaven groter zijn dan anderen.
Een niet efficiënte staatsstructuur met 6 regeringen, een "vrijheid" van onderwijs waardoor we extra veel administratief waterhoofd hebben, nog wat unieke subsidies op elk regionaal niveau... zal allemaal wel een rol spelen.

Neemt niet weg dat mensen terecht migratie als een probleem zien, zeker wanneer je bepaalde problemen in onze grootsteden groter en groter ziet worden, en het belastingaspect is daar maar een klein deel van eerlijk gezegd. Zelfs zou (niet-Europese) migratie budgetneutraal zijn, of qua belastingen zelfs geld opbrengen, ... dan nog zit je met een onveiligheidsgevoel, een gevoel van vervreemding in je eigen steden (tot zelfs de taal in de winkelopschriften toe), een aantoonbare invloed op criminaliteit (anders heb je niet zo'n groot aantal buitenlanders in je gevangenissen), ...

Dat VB zo groot geworden is, mede dankzij een thema als migratie, zou toch een teken aan de wand mogen zijn hoe de bevolking denkt over dergelijke evoluties. Beelden zoals Lampedusa dat overspoeld wordt door een veelvoud aan migranten, t.o.v. het aantal originele inwoners, helpt daar echt niet bij.
Het overgrote probleem is dat het VB doet alsof ze dat probleem kunnen oplossen door de populatie van migranten te doen krimpen terwijl wettelijk gezien er eigenlijk enkel een mogelijkheid is om toekomstige migratie tegen te gaan, de huidige populatie migranten (uitgezonderd de illegalen in ons land) kunnen we niet meer buiten gooien om het cru te stellen. Dus om het probleem aan te pakken is wel wat meer nodig dan enkele holle slogans.

Dat filmpje van de voorzitters van Groen op sociale media. Maar jongens toch. Ik zit knal in die partij hun doelpubliek en ik besterf het van de cringe. Die partij moet echt dringend eens volwassen en professioneel worden.

Het is echt niet plezant om links te zijn in dit land. De maatschappij schuift steeds meer op naar extreemrechts en op de linkerflank heb je een partij die alles inzet op een narcistische populist met een drankprobleem, een partij die bestuurd wordt door een bende goedgelovige kleuters en verder nog een partij waar ze nog geloven dat Sinterklaas bestaat en ze blijven heulen met met de communistische regimes van weleer.

Jeremy zijn katholiek gedweep in de afspraak (of terzake, don't remember) vrijdagavond was ook een goeie om nog wat linkse stemmen weg te duwen.

Dan is Diependaele verstandiger met "zaak van het gerecht" en klaar ermee.

Denk je echt dat mensen partijprogramma's lezen? De groep die dat daadwerkelijk doet is volgens mij zeer klein.
Hoe kan ik een Vlaams Belanger overtuigen van zijn ongelijk, met hun partijprogramma? En dan heb ik het niet over ‘stop islamisering’ maar zouden we die mensen schaakmat kunnen zetten op een of andere manier? Staan daar gekke zaken in buiten hun racistische praat?

Dat filmpje van de voorzitters van Groen op sociale media. Maar jongens toch. Ik zit knal in die partij hun doelpubliek en ik besterf het van de cringe. Die partij moet echt dringend eens volwassen en professioneel worden.

Het is echt niet plezant om links te zijn in dit land. De maatschappij schuift steeds meer op naar extreemrechts en op de linkerflank heb je een partij die alles inzet op een narcistische populist met een drankprobleem, een partij die bestuurd wordt door een bende goedgelovige kleuters en verder nog een partij waar ze nog geloven dat Sinterklaas bestaat en ze blijven heulen met met de communistische regimes van weleer.
Het feit dat Vlaams Belang op een verkiezingsoverwinning afstevent mag je denk niet verwarren met dat de maatschappij richting extreem rechts gaat. Het lijkt mij eigenlijk net het omgekeerde, de maatschappij wordt steeds linker, en op veel vlakken gaat dat vrij snel. Extreemrechts wint misschien wel op stemmenvlak, maar zowat alle partijen zijn nu linkser dan ze vroeger waren, zelfs een Vlaams belang is duidelijk minder extreem dan vroeger.

Hoe kan ik een Vlaams Belanger overtuigen van zijn ongelijk, met hun partijprogramma? En dan heb ik het niet over ‘stop islamisering’ maar zouden we die mensen schaakmat kunnen zetten op een of andere manier? Staan daar gekke zaken in buiten hun racistische praat?

Een standpunt dat veel mensen niet kennen is dat ze een netwerk van ANPR camera's willen dat alle politiezone's dekt en dat ze voorstander zijn van meer bewakingscamera's.
Jonge mensen schrikken er ook vaak van dat ze een gemeenschapsdienst van enkele maanden willen, waarbij er de voorkeur is voor een legerdienst.
Ze willen één neutraal ziekenfonds ipv de huidige gekleurde fondsen.
Ze zijn voorstander van autodelen en willen dat Vlaanderen dit fasciliteert en coördineert.
Ze willen meer snelheidscontroles en willen dat de politie in het verkeer ook fietsers en voetgangers meer controleren en sanctioneren.
Ze willen ook een minimumdienstverlening voor gevangenispersoneel, wat bij die groep toch erg moeilijk ligt.

Schaakmat zetten ga je ze niet snel doen, aangezien in zo goed als elk partijstandpunt een verwijzing staat naar migratie. Het grootste probleem is dat hun hele partijprogramma (en dat van vele andere partijen) volstaat met investeringen in vanalles en nog wat, maar er op geen enkele manier wordt gesproken over de kosten hiervoor (behalve migratie stoppen, maar daarmee ga je alles niet kunnen betalen wat ze willen).

Het feit dat Vlaams Belang op een verkiezingsoverwinning afstevent mag je denk niet verwarren met dat de maatschappij richting extreem rechts gaat. Het lijkt mij eigenlijk net het omgekeerde, de maatschappij wordt steeds linker, en op veel vlakken gaat dat vrij snel. Extreemrechts wint misschien wel op stemmenvlak, maar zowat alle partijen zijn nu linkser dan ze vroeger waren, zelfs een Vlaams belang is duidelijk minder extreem dan vroeger.
er is toch sowieso een polarisering? na VB en NVA is Vooruit de grootste partij in de peiling. zelfs na Connor zijn capriolen.

er is toch sowieso een polarisering? na VB en NVA is Vooruit de grootste partij in de peiling. zelfs na Connor zijn capriolen.
Als je kijkt naar hoe de maatschappij opgeschoven is qua houding tegenover minderheden en hoe het nu linkse ideeën zijn die bepalen wat fatsoenlijk is en wat niet. zowat alle wettelijke topics die zich op een links/rechts spectrum bevinden, schuiven op naar links. Er is inderdaad polarisatie maar dat neemt niet weg dat de grondstroom van maatschappij wel degelijk richting links gaat en rechts blijkt daar, ondanks het geroep, weinig impact te hebben. Je kan dat ook zien in waar die polarisatie over gaat, dat gaat meestal over topics die links introduceert, en waar rechts dan vaak uiteindelijk tevergeefs, op de rem gaat staan.

Heb je een link? Ik zit niet op sociale media en vind niet meteen iets.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Reacties
651
Weergaven
36K
  • Gesloten
  • Opiniepeiling Opiniepeiling
Reacties
2K
Weergaven