Op welke partij zou je stemmen bij de eerstvolgende federale verkiezing?

• N-VA

• VB

• CD&V

• Open VLD

• Vooruit

• Groen

• PVDA

• Andere partij/blanco/geen stem

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Status
Niet open voor verdere reacties.
Tuurlijk wel. Volgens u mag een staking alleen als iedereen akkoord is.

Euh, nee, dat is jouw projectie :).

Voor mij staakt wie wil staken, en wie wil werken die werkt. De ene hoeft de andere daar niet in tegen te houden. Lekker eenvoudig & straightforward.

En aangezien de rest toch maar voort borduurt op die projectie, is dit voldoende: <knip>

Euh, nee, dat is jouw projectie :).

Voor mij staakt wie wil staken, en wie wil werken die werkt. De ene hoeft de andere daar niet in tegen te houden. Lekker eenvoudig & straightforward.

En aangezien de rest toch maar voort borduurt op die projectie, is dit voldoende: <knip>
Ja maar ik ga het nu heel simpel maken.

Waarom zou er in de eerste plaats gestaakt worden?
En daar bijhorend waarom zou je als er gestaakt wordt gaan werken?

Het is zijn twee heel simpele vragen, die wel van heel groot belang zijn.
Er wordt niet zomaar gestaakt voor alle duidelijkheid, daar zit altijd een reden achter. In alle gevallen een reden die het collectief ten goede komt.

Als werknemer moet je zelf uw rechten niet verdedigen, daarvoor geef je een mandaat aan uw vertegenwoordigers die dit voor u doen. Als er een staking komt dan zullen de vertegenwoordigers ook in veel gevallen een mandaat komen vragen om dit te doen.

Wil je gewoon gaan werken dan kan dat, doe gerust. Maar ik ben dan ook van mening dat elke positieve uitkomst niet voor diegenen zal zijn die gewoon gaan werken is. Logisch, voor hen was alles oké en was er geen reden tot onvrede. Je kan dan achteraf ook niet meesurfen op de uitkomst.
Sommige zullen rare ogen trekken denk ik dan.

En ik weet ook waar het vandaan komt hoor, er komen herstructureringen en als ik ga werken mag ik misschien blijven. Maar dergelijke chantage en oneerlijkheid is nu net waar de vakbond tegen wilt strijden.

Ja maar ik ga het nu heel simpel maken.

Waarom zou er in de eerste plaats gestaakt worden?

Kies maar; dat kan van heel valide redenen gaan, tot de willekeur van de vakbond/de delegue en/of van waar de wind die dag waait.

Idiote cases die ik zien gebeuren heb:
- Delegue die een manager op zijn gezicht slaat en ontslaan wordt, waarna enkele mede-activisten een wilde staking uitroepen inclusief blokkeren site
- Favorietje die aan strike 3 zit voor onveilig gedrag (waarbij hij anderen niet alleen in gevaar brengt maar in het laatste geval zelfs zwaar verwond): groen is de andere kleur en gaat 100% akkoord, rood wil favorietje beschermen en gaat staken
- Herstructurering in 1 afdeling van 10 man op een site van 800 man, flash-blokkade door enkele van die 10 man gedurende 3 uur onder het mom van "staking"
- Nationale vakbond wil zich profileren tegen Zweeds, en roept een nationale staking uit, terwijl onze bonden niet eens aan staken willen beginnen, maar worden locked via toegangswegen en zelfs mobiel piket met niet-werknemers

En daar bijhorend waarom zou je als er gestaakt wordt gaan werken?

Omdat, and this may shock you, je het domweg niet eens bent met de reden voor staking?
Of beter nog: omdat een vakbond niet per definitie gelijk heeft, enkel omdat ze ten tijde van Woeste een meerwaarde boden?

Reden genoeg, tenzij je mensen hun eigen keuze wil ontzeggen. Vanwaar die angst?

M.b.t. de septemberverklaring heb ik toch de indruk dat het akkoord er grosse mode eentje is die de doelgroep van de partijen toch iet of wat zou moeten bekoren:
  • Kinderopvang
  • Job bonus (al is deze marginaal - maar het te besteden budget is dan ook klein)
  • Relatief goedkope dienstencheques
  • Premie voor (dure) elektrische wagen
  • Energiepremies
Toch maatregelen die vooral ten dienste staan van de werkende klasse, ook al is het een mini -akkoord.

Kies maar; dat kan van heel valide redenen gaan, tot de willekeur van de vakbond/de delegue en/of van waar de wind die dag waait.

Idiote cases die ik zien gebeuren heb:
Hier nog 2 die ik bij mijn vorige klant zelf heb meegemaakt om toe te voegen aan het lijstje.
1) Een staking + volledige blokkade tot de site 3 weken nadat een werknemer op de nieuwjaarsreceptie zich paraplu gedronken had en zich niet meer kon beheersen. Die is een vrouwelijke collega achterna gelopen in de vrouwentoiletten en heeft haar billen betast in de hoop onder haar rok te mogen voelen. Die vrouw heeft heel duidelijk "nee" gezegd en hem weg geduwd. Zij heeft dit gerapporteerd aan haar manager en de viespeuk is op staande voet ontslagen. Maar... die viespeuk was lid van de vakbond. Die zijn normaal overbeschermd, maar in geval van zware fouten zoals dit kunnen die wel ontslaan worden. De andere vakbondsleden waren het daarmee niet eens en hebben een spontane staking + blokkade uitgeroepen om hem terug een job aan te bieden. Funfact: die man zelf was achteraf (eens hij terug nuchter was) zo beschaamd wat hij gedaan had dat hij niet eens terug wou komen werken om zijn collega's terug onder ogen te moeten komen. De vakbond wist goed genoeg dat die man niet terug wou maar het was een mooie zonnige winterdag, paletten werden opgestookt en de jenever vloeide rijkelijk. Het was toch een goeie dag voor hen.

2) Soep! Die klant had personeel die in busjes rondreed naar werven terwijl er ook administratief personeel in de kantoren zaten. Op kantoor werd soep voorzien 's middags voor het personeel, maar voor het personeel op de werven kon dit niet. Dit leidde tot discussie onderling en de vakbond eiste dat iedereen toegang had tot verse soep 's middags. Jammer genoeg is 30 min middagpauze niet genoeg om snel naar kantoor te rijden vanaf een werf, soep te eten en terug naar de werf te rijden. Na discussie en opnieuw een blokkade heeft het hogere management dan maar beslist dat niemand nog soep kreeg 's middags. Thanks a lot, vakbonden.

Er was een peiling gebeurd voor West-Vlaanderen.

Heel veel resultaten waren op zich wel te verwachten maar bepaalde resultaten zijn toch nog interessant.

Dat Vlaams Belang de grootste partij is, is geen verassing maar dat Vooruit misschien de tweede grootste word toont aan dat de beschuldigingen tov Conner geen effect hebben op hun stemmers aangezien deze peiling werd afgenomen in september.

Cd&V zakt naar 12% en beland in de 4de plaats wat eigenlijk heel veel alarm bellen zou moeten doen rinkelen bij de partij want West-Vlaanderen was waar ze vroeger het meeste stemmen binnen haalden.

Ondanks de houding van Groen tov Ventilus en landbouw in het algemeen hebben ze geen stemmen verloren.

Pvda gaat met 6,1% over de kiesdrempel in West-Vlaanderen wat niet zo speciaal lijkt maar ik kan me herinneren dat ze in 2019 maar iets van de 2,… hadden in West-Vlaanderen en dat West-Vlaanderen de enige provincie was waar ze onder de kiesdrempel zaten. Ik heb geprobeerd om het artikel terug te vinden waar ik dit toen had gezien maar ik vind dit niet meteen terug.

Er was een peiling gebeurd voor West-Vlaanderen.

Heel veel resultaten waren op zich wel te verwachten maar bepaalde resultaten zijn toch nog interessant.

Dat Vlaams Belang de grootste partij is, is geen verassing maar dat Vooruit misschien de tweede grootste word toont aan dat de beschuldigingen tov Conner geen effect hebben op hun stemmers aangezien deze peiling werd afgenomen in september.

Cd&V zakt naar 12% en beland in de 4de plaats wat eigenlijk heel veel alarm bellen zou moeten doen rinkelen bij de partij want West-Vlaanderen was waar ze vroeger het meeste stemmen binnen haalden.

Ondanks de houding van Groen tov Ventilus en landbouw in het algemeen hebben ze geen stemmen verloren.

Pvda gaat met 6,1% over de kiesdrempel in West-Vlaanderen wat niet zo speciaal lijkt maar ik kan me herinneren dat ze in 2019 maar iets van de 2,… hadden in West-Vlaanderen en dat West-Vlaanderen de enige provincie was waar ze onder de kiesdrempel zaten. Ik heb geprobeerd om het artikel terug te vinden waar ik dit toen had gezien maar ik vind dit niet meteen terug.

Toch wel een belangrijk detail om aan te stippen. VB is de grootste maar peilt 9% boven hun uitslag van 2019.

Holy shit mannekes.

Toch wel een belangrijk detail om aan te stippen. VB is de grootste maar peilt 9% boven hun uitslag van 2019.

Holy shit mannekes.
Stevig, maar ik weet niet of JMDD daar nog een noemenswaardig effect op gaat hebben.

Er is ook veel wantrouwen in de politiek. Als je El Kouakibi ziet spreken in het halfrond en afgeeft op de toxische omgeving die de politiek is, dan zakt je broek toch af van ongeloof. Het zal in het verleden af en toe ook erg zijn geweest maar als de schandalen, gezeik en gefikfak niet gaat stoppen tegen de verkiezingen denk ik dat de antipolitiek het gaat halen. Een VB die incontournable is lijkt me niet waarschijnlijk, maar de tijd dat zij richting de kiesdrempel dreigden te gaan is nu definitief voorbij. En ze moeten niet eens veel moeite doen om kiezers binnen te rijven. Allez, misschien verdient de politiek gewoon zo'n pandoering, denk je niet?

Viel me ook op:
Krachtige toespraak van Valerie Van Peel

Stevig, maar ik weet niet of JMDD daar nog een noemenswaardig effect op gaat hebben.

Er is ook veel wantrouwen in de politiek. Als je El Kouakibi ziet spreken in het halfrond en afgeeft op de toxische omgeving die de politiek is, dan zakt je broek toch af van ongeloof. Het zal in het verleden af en toe ook erg zijn geweest maar als de schandalen, gezeik en gefikfak niet gaat stoppen tegen de verkiezingen denk ik dat de antipolitiek het gaat halen. Een VB die incontournable is lijkt me niet waarschijnlijk, maar de tijd dat zij richting de kiesdrempel dreigden te gaan is nu definitief voorbij. En ze moeten niet eens veel moeite doen om kiezers binnen te rijven. Allez, misschien verdient de politiek gewoon zo'n pandoering, denk je niet?

Viel me ook op:

Valerie Van Peel heeft het hart op de juiste plaats. Het verbaast me niets die speech. Ik heb haar horen spreken in de commissie Eternit. Dat zijn stemklanken die je niet geacteerd krijgt. Of toch niet de hoop meelzakken die daar in het halfrond zit.

Ik hou er een andere mening op na wat betreft die pandoering. Ik ben daar vrij duister in. Maar ik vermoed dat de traditionele partijen in het straatje van de kettingroker ziek zijn. Het gaat al lang niet meer om niet willen veranderen. Het gaat over niet meer kunnen veranderen. En dan is de vraag wat die pandoering zal uithalen. De gezichten zijn afgeleefd. Het imago is de weg van Facebook voor de jeugd opgegaan. 't is voorbije jongens.

Wat komt er na de trado's? Niemand die het weet.

Viel me ook op:
In de peiling kon je ook zien wat de belangrijkste thema’s in de keuze voor te kiezen voor bepaalde partijen.

Bij het thema Corruptie en financiële of politieke schandalen stond Pvda eerst met 53, Vlaams Belang dan met 36. Dus des te meer schandalen er uit komen des te meer dit mensen kan duwen richting deze partijen.

En nu hebben we ook vandaag een nieuwe peiling die niet alleen gefocust is op West-Vlaanderen.

Ik weet niet wat ik verwachte bij het begin van de Vivaldi regering maar Pvda die groter ging worden dan Groen of Open Vld zag ik niet meteen aankomen. Dit is ook de eerste peiling waar Pvda aan de Waalse kant groter word dan MR al is het maar 0,1%.

ik zie toch problemen, tbh. met VB en NVA heb je geen meerderheid, en de rest wilt niet met VB samenwerken. dus als NVA dwars ligt, gaan ze moeten Vivaldi'en met PVDA, en hoe realistisch is dat?

en trouwens, "gebrek aan opties" is bij deze generatie politici duidelijk geen bezwaar om moeilijk te gaan doen.

ik zie toch problemen, tbh. met VB en NVA heb je geen meerderheid, en de rest wilt niet met VB samenwerken. dus als NVA dwars ligt, gaan ze moeten Vivaldi'en met PVDA, en hoe realistisch is dat?

en trouwens, "gebrek aan opties" is bij deze generatie politici duidelijk geen bezwaar om moeilijk te gaan doen.
Hoeft toch niet? Gewoon Vivaldi 2 + les engages

Een VB die incontournable is lijkt me niet waarschijnlijk, maar de tijd dat zij richting de kiesdrempel dreigden te gaan is nu definitief voorbij. En ze moeten niet eens veel moeite doen om kiezers binnen te rijven. Allez, misschien verdient de politiek gewoon zo'n pandoering, denk je niet?

Mss wel, een echte schok zet gewoonlijk alles en iedereen ook terug op scherp.

Trouwens ook benieuwd hoe VB zich zal positioneren, het momentum was zelden zo groot.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

• Gesloten
  • Opiniepeiling Opiniepeiling
Reacties
2K
Weergaven
136K
  • Gesloten
  • Opiniepeiling Opiniepeiling
Reacties