Op welke partij zou je stemmen bij de eerstvolgende federale verkiezing?

• N-VA

• VB

• CD&V

• Open VLD

• Vooruit

• Groen

• PVDA

• Andere partij/blanco/geen stem

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Status
Niet open voor verdere reacties.
Over leeftijd is eerlijk gezegd niet zo veel bekend als het over kiesintenties gaat.

Het enige dat ik terug vond is een artikel op HLN waar dit in vermeld wordt

Naast het tijdstip van stemmen, onderzocht iVox welke mensen op welke partij stemden. Opvallend daarbij is onder meer dat het extreemrechtse Vlaams Belang een pak meer jonge dan oude kiezers aantrok. Van alle mensen die op Vlaams Belang gestemd hebben, is dertig procent jonger dan 34. Enkel Groen had tijdens deze verkiezingen nog meer jonge stemmers. Veertig procent van hen was jonger dan 34. Sp.a heeft dan weer de minst jonge kiezers: slechts 18 procent is jonger dan 34.

Bron: https://www.hln.be/binnenland/peili...sen-hebben-op-vlaams-belang-gestemd~a26394f6/

Dit is wel een artikel van 2019.

Het zou me persoonlijk wel niet verbazen dat dit bij volgende verkiezingen veranderd in de zin dat ook een deel jongeren voor Vooruit en Pvda zullen stemmen en in beide gevallen puur en alleen door dat Conner van Vooruit en Jos D’Haese van de Pvda een groot online publiek hebben. Vlaams Belang zal wel nog altijd de meeste jonge stemmen hebben daar heb ok geen twijfel over.

Het cliché is dat jongere mensen wat meer voor de extremen stemmen vanuit een soort jong idealisme/extremisme. Als ik terugdenk aan mijn middelbare schooltijd, toen we allemaal 16-18 jaar waren, waren de meningen toch vooral verdeeld tussen "nooit meer oorlog en red de walvis" en "doodstraf terug invoeren met de kogel", om het even op flessen te trekken.

Moesten er nu nog es echte liberalen in vlaanderen bestaan he...
GLB, zou er zo op stemmen moesten we kunnen.

Hier in Vlaanderen hebt ge spijtig genoeg de slappe versie waar zelfs niemand meer op kop wil gaan staan...

Nog maar is dezelfde fils a papa's uitmelken in 2024.

Het artikel van in de Humo van deze week met vader en zoon De Gucht was ook weer een sterk staaltje. Die hebben dus gewoon niet door dat ze fout zijn. Met debateren gaan we de mensen overtuigen 🫣.

Neen, moest je nu is duidelijk je standpunten bekend maken en deze ook proberen uit te voeren ipv elke keer gewoon postjes te willen pakken en dan maar je roots verloochenen. Dan zou je meer stemmen halen.

Beetje zelfde probleem bij cd&v trouwens. Vooruit onder Conner die hebben het precies begrepen en zijn van koers aan het wisselen.

Hier in Vlaanderen hebt ge spijtig genoeg de slappe versie waar zelfs niemand meer op kop wil gaan staan...

Het artikel van in de Humo van deze week met vader en zoon De Gucht was ook weer een sterk staaltje. Die hebben dus gewoon niet door dat ze fout zijn. Met debateren gaan we de mensen overtuigen 🫣.

Neen, moest je nu is duidelijk je standpunten bekend maken en deze ook proberen uit te voeren ipv elke keer gewoon postjes te willen pakken en dan maar je roots verloochenen. Dan zou je meer stemmen halen.

Beetje zelfde probleem bij cd&v trouwens. Vooruit onder Conner die hebben het precies begrepen en zijn van koers aan het wisselen.
Haha, grappig hoe we exact het tegenovergestelde willen :D
Als "slappe" versie van VLD betekent een liberale partij die de meest libertaire punten en ultrakapitalistische, totale marktvrijheid afzwakt ten voordele van een sociale compensatie, dan zou ik dat net iets wenselijk vinden...

De CD&V vind ik net in de juiste richting gaan, behalve met het Stikstofdossier (en euthanasie, op vlak van abortus hangt het af van het moment precies).

En Vooruit vind ik net niét meer te pruimen onder Rousseau: ik zou veel liever een centrumlinkse partij hebben die vér afstand houd van die extremistische Vlaams Belang-punten (en -praat) waar Rousseau graag mee flirt, en zelfs de typische altrighttactieken die hij gebruikt. Ik snap dat dat populisme werkt, maar het is niet omdat een partij waar ik me meestal wel in kan vinden het doet, dat het ineens goed is.

Ik merk nog altijd, en misschien zelfs nog sterker dan net voor de vorige verkiezingen, dat ik zit uit te kijken naar een sterk midden. Het zwaartepunt bij de centrumpartijen, en laat dan de extremen wat duwtjes geven aan het beleid. Voor mij is dat zoals het hoort, en niet het zwaartepunt aan de twee uiteinden die elkaar niet kunnen luchten, waardoor er nooit iets uit komt. Het lijkt flauw of zelfs cynisch, maar gewoon een: "wij besturen degelijk, zonder gekrakeel, en zijn bereid te luisteren naar iedereen"-partij. Zonder het stikstofdossier zou ik zelfs sterk overwegen om voor de CD&V te stemmen. En voor een sociaal-gecorrigeerde VLD (zonder de schandalen onder De Croo) zou ik ook nog kunnen stemmen. Nu? ik weet het niet...

Het lijkt flauw of zelfs cynisch, maar gewoon een: "wij besturen degelijk, zonder gekrakeel, en zijn bereid te luisteren naar iedereen"-partij. Zonder het stikstofdossier zou ik zelfs sterk overwegen om voor de CD&V te stemmen. En voor een sociaal-gecorrigeerde VLD (zonder de schandalen onder De Croo) zou ik ook nog kunnen stemmen. Nu? ik weet het niet...
Ik ga eigenlijk grotendeels akkoord. Ik overwoog ook CD&V eerlijk gezegd, tot deze recente move tegen vooruitgang en voor de boerenbond. VLD mag wel eerst eens een oppositiekuur van een jaar of 10 krijgen.

Maar goed, op dit moment zitten we dus bij het gewoonlijke "geen idee, meh".

Het probleem dat je hebt met deze manier van leiden is dat geen enkele partij nog serieus gaat proberen om grote hervormingen in dossiers te weeg te brengen.

Kijk naar de fiscale hervorming. Van Peteghem had een onderbouwde fiscale hervorming op de tafel gelegd en deze was opgemaakt door experts. Geen enkele partij wou de fiscale hervorming doorvoeren omdat elke partij een heilig huisje heeft waar ze niet aan toe wouden geven. En GLB was uiteindelijk mede verantwoordelijk voor het falen van de fiscale hervorming omdat hij net als bijna elke partij alleen aan stemmen denkt.

Het probleem dat je hebt met deze manier van leiden is dat geen enkele partij nog serieus gaat proberen om grote hervormingen in dossiers te weeg te brengen.

Kijk naar de fiscale hervorming. Van Peteghem had een onderbouwde fiscale hervorming op de tafel gelegd en deze was opgemaakt door experts. Geen enkele partij wou de fiscale hervorming doorvoeren omdat elke partij een heilig huisje heeft waar ze niet aan toe wouden geven. En GLB was uiteindelijk mede verantwoordelijk voor het falen van de fiscale hervorming omdat hij net als bijna elke partij alleen aan stemmen denkt.
Ben ook echt wel fan van Van Peteghem zijn hervormingen en kans is groot dat ik enkel omwille daarvan mijn stem aan CD&V zal geven, maar het was ook wel een beetje te verwachten dat dit niet zou lukken. Zo'n hervorming zou al vrij concreet moeten afgesproken zijn bij de regeringsonderhandeling, waar je nog een stok achter de deur hebt en waar je makkelijker compromissen kan sluiten die ook over andere dossiers gaan.

Dit zou al moeilijk geweest zijn in een veel stabielere regering, in deze regering leek het eerder een wanhoopsdaad om tegen beter weten in het publiek proberen te tonen dat ze wel nog kunnen regeren en dossiers aanpakken. Ik vermoed dat veel politici stiekem blij waren dat GLB het getorpedeerd heeft zodat ze het zelf geen stille dood meer moesten laten sterven.

Ben ook echt wel fan van Van Peteghem zijn hervormingen en kans is groot dat ik enkel omwille daarvan mijn stem aan CD&V zal geven, maar het was ook wel een beetje te verwachten dat dit niet zou lukken. Zo'n hervorming zou al vrij concreet moeten afgesproken zijn bij de regeringsonderhandeling, waar je nog een stok achter de deur hebt en waar je makkelijker compromissen kan sluiten die ook over andere dossiers gaan.

Dit zou al moeilijk geweest zijn in een veel stabielere regering, in deze regering leek het eerder een wanhoopsdaad om tegen beter weten in het publiek proberen te tonen dat ze wel nog kunnen regeren en dossiers aanpakken. Ik vermoed dat veel politici stiekem blij waren dat GLB het getorpedeerd heeft zodat ze het zelf geen stille dood meer moesten laten sterven.
Ja het zou me zeker niet verbazen als andere politici dit als een goede afloop zagen.

Van de andere kant had ik ergens wel gedacht dat ze een eerste stap gingen zetten in de fiscale hervorming alleen al zodat ze iets hadden om mee naar de kiezer te stappen. Maarja blijkbaar had ik nog een beetje te veel hoop.

Idem maar het blijft toch wachten op partijprogramma's om te weten of dit voor cd&v zal blijven een punt zijn. En zelfs dan nog.

Wat heeft jong zijn daarmee te maken?
Als 22% hier voor VB stemt, hebben we nog veel werk als maatschappij. Ik dacht oprecht dat dit in de volgende generatie (vergeleken met mezelf als 40er) gedaan zou zijn, vooral omdat onze schoolbanken voor 50% vol zitten met allochtoonse kinderen. Kleine kinderen hebben echt geen problemen meer met allochtonen en vinden hun 'zwart vriendje' doodnormaal.

Als 22% hier voor VB stemt, hebben we nog veel werk als maatschappij. Ik dacht oprecht dat dit in de volgende generatie (vergeleken met mezelf als 40er) gedaan zou zijn, vooral omdat onze schoolbanken voor 50% vol zitten met allochtoonse kinderen. Kleine kinderen hebben echt geen problemen meer met allochtonen en vinden hun 'zwart vriendje' doodnormaal.

Mss wordt erop gestemd omdat VB staat voor een strengere bestraffing van criminaliteit, ongeacht kleur of afkomst.

Mss wordt erop gestemd omdat VB staat voor een strengere bestraffing van criminaliteit, ongeacht kleur of afkomst.
Ik vind het enorm moeilijk om daar iets op te plakken. Puur anekdotisch maar de VB’ers rond mij kiezen toch voornamelijk voor de anti islam en migratiestandpunten. Als je vraagt wat het idee is over gezondsheidszorg bij het VB of over de pensioenen.. Wel daar is amper tot geen kennis van.
Een klassieker is om te vragen wie ‘onze mensen’ nu eigenlijk zijn. Een hoop getreuzel en semantiek over ‘onze waarden en normen’ maar het komt erop neer dat het zoveel mogelijk blank moet zijn.

Bon, anekdotisch. Ik weet het.

Ik vind het enorm moeilijk om daar iets op te plakken. Puur anekdotisch maar de VB’ers rond mij kiezen toch voornamelijk voor de anti islam en migratiestandpunten. Als je vraagt wat het idee is over gezondsheidszorg bij het VB of over de pensioenen.. Wel daar is amper tot geen kennis van.
Een klassieker is om te vragen wie ‘onze mensen’ nu eigenlijk zijn. Een hoop getreuzel en semantiek over ‘onze waarden en normen’ maar het komt erop neer dat het zoveel mogelijk blank moet zijn.

Bon, anekdotisch. Ik weet het.
Even anekdotisch maar mijn indruk is vaak een beetje een afkeer van het onbekende: het zijn altijd de vreemdelingen die kop van jut zijn, behalve de Rachid van hiernaast, diene Afghaan van de buurtwinkel, en Gildas die bij de plaatselijke ploeg shot, dát zijn "goeie".

Laatst bewerkt:
Als je vraagt wat het idee is over gezondsheidszorg bij het VB of over de pensioenen.. Wel daar is amper tot geen kennis van.

Klopt wel gewoon. Het is zelfs zo dat dit voor het VB ook gewoon niet belangrijk is. In hun 100 pagina's tellende partijprogramma is er één pagina die over pensioenen gaat. En zelfs op die pagina moet er nog vermeld worden dat iedere asielzoeker de Vlaming meer kost per maand dan een gemiddeld pensioen. "Deze regering kiest er dus voor asielzoekers te begunstigen boven gepensioneerden".

Het VB in 2023 staat dossiertechnisch wel een stuk sterker dan het VB van tien jaar geleden, dat is een verdienste van TVG. De tijd dat ze een leeghoofdige zweeppartij waren met enkel een neus voor populistische slogans is wel al even gepasseerd. Daarmee wil ik niet zeggen dat ze elk programmapunt grondig hebben uitgewerkt en ze hebben ook nul bestuurservaring, dus mocht het zo zijn dat ze in 2024 mee mogen besturen (wat ik betwijfel) gaan we daar ook nog flaters en schandalen zien gebeuren, net zoals bij elke andere partij die aan de vetpotten van de macht komt.

Je zou dan nog een stap verder kunnen gaan zelfs, vermits er meer en meer jongeren (en mensen tout court) met migratieachtergrond mogen stemmen, en het aantal migranten dat op het Belang stemt toch echt wel laag zal liggen neem ik aan, hebben er meer en meer mensen zonder migratieachtergrond de neiging Belang te stemmen (wat voor mij niet noodzakelijk gelijk staat aan nog veel werk als maatschappij, ik vermoed niet dat het Belang wordt voor mij maar ik zou een stem erop beter kunnen plaatsen dan een stem op sommige andere partijen als daar zijn bv VLD of pvda).

Op sommige vlakken kan ons migratiebeleid zeker verbeteren (vooral op werkintegratie doen we het niet zo goed) maar meestal als partijen zoals VB aan de macht komen gaan ze heel erg strenge regels toepassen waardoor bepaalde sectoren zonder werkvolk dreigen te vallen. Dit kan je in andere landen of staten zien zoals UK post brexit en Florida.

Bepaalde jobs moeten nu al ingevuld worden door migranten:

Een goede migratiestroom hebben we echt wel nodig zeker wanneer de vergrijzing crisis dichter en dichter komt.

Even anekdotisch maar mijn indruk is vaak een beetje een afkeer van het onbekende: het zijn altijd de vreemdelingen die kop van jut zijn, behalve de Rachid van hiernaast, diene Afghaan van de buurtwinkel, en Gildas die bij de plaatselijke ploeg shot, dát zijn "goeie".

En dat vind ik dan weer zo'n bizarre veralgemening. VB'ers willen vooral een blanke maatschappij volgens @toru. Of 't is allemaal de schuld van de vreemdelingen volgens jou. Maar als die gekleurde vreemdelingen dan sociaal en cultureel beginnen te integreren in de omgeving van de VB'er wordt er schamper gedaan omdat hij zijn mening bijstelt.

De karikaturale VB'er is voor mij al even afgezaagd als de karikaturale allochtoon. In mijn internationale werkomgeving zitten er verschillenden en hun stem-motivatie heeft niets met kleur te maken en alles met afkeer van de traditionele politiek, veiligheid, of culturele incompatibiliteit.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

• Gesloten
  • Opiniepeiling Opiniepeiling
Reacties
2K
Weergaven
136K
  • Gesloten
  • Opiniepeiling Opiniepeiling
Reacties