Besparing op onnuttige uitgaven, daar moeten we naartoe.
Verspilling en verkwisting tegengaan. Niet besparen op de kwaliteit van de gezondheidszorg maar besparen op het misbruik ervan.
Wat onnuttig is volgens u, is nuttig volgens een ander. Daardoor ook dat zulke slogans zoals bespaar op onnuttige zaken, gewoonweg nonsens zijn. Het enigste dat telt is dat voor de gemaakte keuzes als maatschappij naar waar de overheid zich mee moeit dat daarvoor het geld voorzien wordt op een zo eerlijk mogelijke wijze. In plaats van arbeid bij wijze van spreken lobsided te belasten.
Ter voorbeeld, voor mij hoeven investeringen in kunst, cultuur, patrimonium niet. Voor mij zijn die volstrekt nutteloos. Voor mij hoeven de talloze subsidies niet. Voor mij hoeven de budgettaire maatregelen genomen voor corona- (uitdeelpolitiek) en de energiecrisis (zit maar op de blaren) niet.
Echter is het duidelijk dat voor velen die maatregelen toch wel nuttig en noodzakelijk waren.
Sowieso, ben ik geen voorstander van statements als dat we moeten besparen door het misbruik ervan te voorkomen. Ik ben eerder voorstander van hervormingen die de misbruikmogelijkheden dichttimmeren. Dan extra controles om het misbruik eruit te filteren.
Want dat misbruik detecteren en controleren lijkt mij allemaal niet zo evident noch goedkoop.
Waarna je de hervormingen verder screent naar verdere achterpoortjes die je dan ook weer zo snel mogelijk verder dichttimmert.
Volgens mij zijn dit namelijk haalbare opties. In tegenstelling tot diepgaande hervormingen zoals pensioenen van overheid en brutolonen van de overheid verlagen. Extralegale voordelen volledig schrappen. Zelfstandigenstatuut volledig hervormen. Al ben ik nog altijd voorstander van sommige zaken (en bereidwillig om andere zaken op te offeren indien dat als chip gebruikt moet worden om de andere wijzigingen erdoor te kunnen krijgen). In de hoop dat op termijn als land er beter voor staan.
Op een gegeven moment moeten we gewoon kunnen toegeven dat mensen die werken en het geluk hebben iets welgestelden te zijn kapotbelast zijn. Het stopt ook wel ergens.
Zeker als er voor de iets minder gelukkigen 1001 mogelijkheden zijn en zij langs alle kanten geholpen worden en er geld naar hun kant toe geschoven wordt.
Maar dat is juist het punt. Zelfs nu vinden zelfstandigen dat ze kapotbelast worden. Desondanks dat ze talloze mogelijkheden hebben om zaken af te trekken, zaken aan te kopen voor hun eigen op kosten van de zaak en geld uit de vennootschap te trekken tegen zo lage tarieven waar gewone werkmensen van achterover vallen.
Wil dat zeggen dat ik daarom tegen een hervorming ben van de manieren hoe mensen geholpen worden om dit te stroomlijnen, zodanig dat men met curves werkt en het niet een defacto binaire factor is. En dat je die hulp nu krijgt of je werkt of niet. Of dat voor andere zaken ik liever de voordelen in natura zie dan in effectief geld.
Aan de andere kant, van ergens gaat het geld moeten komen. Uiteindelijk is het nog altijd beter om een netto bijdrager te zijn dan een netto steuntrekker. Daarmee bedoel ik dat je gemiddeld gezien een beter leven gaat hebben als werkende dan als steuntrekkende. Zo een vetpot is dat nu ook allemaal niet...
Al zou ik daar perfect mee rondkomen. Zeker eens dat mijn woning volledig afbetaald is. Maar ik heb toch nog altijd liever 2 - 4k netto dan 1600€.
We moeten gewoon een kat een kat durven noemen en durven deels afstappen van de mentaliteit dat er voor alles wel een vangnet is. En dat er geld verbrand wordt.
Je zou maar arbeider die een gewoon inkomen heeft. Je hebt een auto nodig om op je werk te geraken die je moet aanschaffen want leasen dat bestaat niet, je betaalt belasting op aankoop, inschrijving, jaarlijkse wegenbelasting en op de brandstof.
Voor elke scheet die je laat betaal je belastingen. Wordt je ziek? Ahnee verhoogde tegemoetkoming dat heb je niet want je verdient te veel. Op vakantie gaan? Tgoh budget is toch wat beperkt dus het zal een weekendje zee worden.
En hoe weet jij dat het geld verbrand wordt ? Vandenbroecke heeft er niets mee te maken zunne...
Die arbeider gaat het nog altijd, zeker op lange termijn, beter hebben dan die persoon die steun gaat trekken. Mensen moeten eens verder kijken dan hun neus lang is.
Ik zie gewone techniekers met 2.4 - 2.8k netto thuiskomen op maandbasis. Dat is stukken meer dan die 1671, 1354, 703€ die respectievelijk een gezinshoofd, alleenstaande, samenwonende krijgt. (
https://www.rva.be/documentatie/bedragen/volledige-werkloosheid)
Daar word je nu eens echt niet rijk van hoor. Daarmee ga ik ook niet echt veel verder dan een weekendje zee. Of ik moet natuurlijk steuntrekker zijn terwijl ik 5 woningen verhuur aan 700€ per woning of een erfenis hebben gekregen van 2 miljoen €, dividend trek van een investering van 2000€ per maand. Of waarom denk je dat ik zo'n grote voorstander ben van het feit dat we ALLE inkomsten moeten tellen en belasten ipv enkel die uit arbeid...
Vertel zo iemand die zijn eigen een bult werkt maar eens dat de belastingen omhoog zullen gaan want jij wilt niet in een maatschappij leven waar we moeten besparen.
Ik denk dat die persoon eens best wat dieper nadenkt in plaats van mee te gaan met populistische statements dat het dat vangnet zo tof is.
Al moet ik wel de opmerking maken dat ik NERGENS gezegd heb dat ik niet in een maatschappij wil leven waar we moeten besparen.