Bikeporn - Post hier je pics!

hoe schat je dat verschil in qua snelheid?
Hangt natuurlijk van rijder tot rijder af. Peter Stetina is afgelopen week derde geworden op het officieus wereldkampioenschap gravel (Dirty Kanza / Unbound Gravel) op zijn custom-built Grizl.

Canyon heeft een vergelijkingskaart gemaakt over hun gravelfietsen, en waar ze het beste op uitblinken, en ik moet zeggen dat ik hen daar wel in kan volgen. De Endurace als "wegfiets maar met bandenruimte voor 33mm zodat je wel eens een strookje grind kunt meenemen", aan het andere uiterste dan de Exceed hardtail MTB als "XC mountainbike die licht en vinnig genoeg is om ook serieus door te rijden op onverharde paden", en dan daartussen de Grizl en Grail quasi naast elkaar. Zeer kort door de bocht zou je kunnen zeggen dat de Grail een koersfiets is met dikkere banden, en de Grizl een mountainbike is zonder vering en met een krom stuur. Het verschil in rijderspositie is wel echt merkbaar, je zit toch wel rechter op de Grizl dan op de Grail.

Ik merk dat de Grizl iets "lomer" is dan de Grail als het echt op explosiviteit en vinnigheid aankomt (zowel acceleratie als sturen), zonder als een echte MTB aan te voelen. Het voordeel van de Grizl is dan wel weer dat die een stabiliteit en balans aanbiedt, zelfs op vrij zwaar terrein (waar je bij de Grail dan toch eerder voet aan grond zult moeten zetten).

De Grail is echt een gravel-racer, met een best agressieve positie voor de berijder voor een gravelbike, bijna zoals op een racefiets. De Grizl is daar niet zo extreem in (zonder er als een chopper op te zitten, je zit er nog altijd meer aero op dan op een Specialized Roubaix).

MrsFingers heeft de Grail en de Exceed, en ik merk inderdaad wel dat ik daar zowat tussen hang qua snelheid met de Grizl. Als zij met de Grail rijdt, moet ik mijn tenen uitkuisen om bij te benen in de acceleratie, maar ik kan dan weer sneller rijden over grovere stroken waar zij naar alle kanten wordt geslingerd. En straks gaan we eens met de Exceed proberen, en daar zal het het omgekeerde verhaal zijn.
 
Laatst bewerkt:
Deze week een mooie update gedaan,
Sram force --> Red etap, wel al enkele jaren oud maar quasi ongebruikt
cheap alu wielen --> Zipp 303 ook enkele jaren oud maar nooit gebold

Strak!

Goede groep, maar op die aerolink remmen heb ik toch al gevloekt. Echt krengen om af te stellen.
 
Dat afstellen is eigenlijk vrij vlot gegaan, nu hopen dat ik ze niet elke maand moet bijregelen

Ik heb gewoon uiteindelijk mijn remkabels en vooral de gehele behuizing vervangen. Die laatste bleken niet goed te zijn qua lengte waardoor het onmogelijk werd om de remklauw deftig te positioneren :crazy:. Indien dat snor zit, zal je vermoedelijk niet te veel moeten bijstellen.
 
Scott Spark GX AXS.
Voorlopig Silverton SL wielen (komt iets in met dt240 naven).Tov de standaard versie is er een dropper geïnstalleerd, esi grips, 34t voorblad, XX1 rainbow ketting. (Fizik zadel omdat mijn kont daar aan gewend is)

IMG-20210906-132754-01.jpg


IMG-20210905-130624-01-1.jpg


Daarnet nog een sopje gegeven, geeft een mooi beeld van de kleur.
IMG-20210906-191112.jpg
 
Laatst bewerkt:
Is de achtervork nu eigenlijk mat of toch blinkend? Een 'matte' mountainbike lijkt me heel lastig om te poetsen/proper te houden.
 
Scott Spark GX AXS.
Voorlopig Silverton SL wielen (komt iets in met dt240 naven).Tov de standaard versie is er een dropper geïnstalleerd, esi grips, 34t voorblad, XX1 rainbow ketting. (Fizik zadel omdat mijn kont daar aan gewend is)


Daarnet nog een sopje gegeven, geeft een mooi beeld van de kleur.

Amai, dure fiets om hier wat in de buurt mee rond te rijden. Is fully geen overkill? Uiteindelijk zijn het de benen die het doen hé en je gaat er niet sneller van fietsen... Tbh zou je jezelf moeten schamen dat je daar zoveel geld aan geeft.







:hug:
 
Is de achtervork nu eigenlijk mat of toch blinkend? Een 'matte' mountainbike lijkt me heel lastig om te poetsen/proper te houden.
Mat. Mijn voorkeur gaat ook uit naar blinkend maar ja, mijn koersfiets is mat en zo'n onoverkomelijk probleem is dat nu ook niet. Vooral dat je op mat wat sneller krasjes gaat zien.

Ga je nog iets van frame-bescherming aanbrengen?
Nog niet echt over nagedacht eigenlijk, misschien een skean, maar dat is zo lelijk hé. Een knock block in het frame had het wel afgemaakt.
 
Mat. Mijn voorkeur gaat ook uit naar blinkend maar ja, mijn koersfiets is mat en zo'n onoverkomelijk probleem is dat nu ook niet. Vooral dat je op mat wat sneller krasjes gaat zien.


Nog niet echt over nagedacht eigenlijk, misschien een skean, maar dat is zo lelijk hé. Een knock block in het frame had het wel afgemaakt.
Ik dacht eerder aan een Invisiframe of zoiets. Op een nieuwe fiets zou ik dat toch zwaar overwegen.
 

Deze week een mooie update gedaan,
Sram force --> Red etap, wel al enkele jaren oud maar quasi ongebruikt
cheap alu wielen --> Zipp 303 ook enkele jaren oud maar nooit gebold
Heel knap eigenlijk.
Traditioneel frame zonder teveel speciallekes.
Maar gewoon een echte race bak.
 
Ik zal ook maar eens de fietsen posten waar ik mee rijd (I fully support bikeporn). Enkel de 'sport' fietsen, naast 2 onderstaande heb ik nog wat cargo-bikes en een toer/stadsfiets.

Salsa Cutthroat, veelal geïdentificeerd als gravelbike, terwijl het wel echt een (drop-bar) mtb is. Lange tijd met een echte gravelbike rond gereden (Sonder Camino), en dat ging eigenlijk allemaal wel; gevarieerde tochten in Vlaanderen, mtb tracks in Wallonië,... Toegegeven, ik reed wel met 650b wielen en 50mm banden. Maar ik merkte dat ik soms wat te kort kwam voor technischere stukken. Het ging allemaal wel met de gravelbike, maar toch....
Enter de Cutthroat, een fiets ontwikkeld door Salsa specifiek voor het bikepacken. Een mtb gefocust op comfort, snelheid, en de mogelijkheid om een hoop bagage mee te nemen (gigantsche driehoek in het frame laat toe een grote frametas te plaatsen). Ik gebruik hem voor bikepacken, mtb ritten, maar evnegoed winterse trainingen op de weg. Het is misschien niet altijd de snelste fiets, maar een verdomd plezante om mee te rijden!
1x11 groep (Sram Apex1, momenteel met 11-46 cassette en 34T blad vooraan), TRP Spyre Mechanische schrijfremmen, setje zelfgespaakte DT Swiss wielen (240 naaf achteraan, 350 vooraan), ondertussen al alle kabels en housing vervangen, alsook de lagers van het bottom bracket, en geëxperimenteerd met een aantal zadels. Recent ook een nieuw stuur erop, Ritchey Venturemax WCS. Dit omwille van de platte bovenkant van het stuur, dat zou moeten helpen om de druk te verspreiden op langere tochten (momenteel zijn de zenuwen in de ringvinger en pink van mijn linkerhand nog niet gerecupereerd van een tocht in juni....).
Ik denk niet dat ik er de komende maanden nog veranderingen aan ga doen. Op termijn zie ik de remmen en de aandrijving wel nog veranderen. Niet omdat het niet werkt of niet goed is, maar gewoon omdat ik graag sleutel en om alles perfect naar mijn goesting te krijgen.

Rose Pro SL koersfiets. Een jaar of 2 geleden (of was het nu 3?)gekocht omdat ik -naast mijn gravelfiets- ook een 'echte' koersfiets wou proberen. Mijn budget had ik op €1000 gelegd, met een kwalitatief frame, carbon vork, en 105 groepset. Rose en Canyon waren eigenlijk de enigen die zoiets konden realiseren. Goed frame, standaard Mavic wielsetje, Ritchey afmontage. Ook nog niks aan veranderd, met uitzondering van stuurlint en zadel. Een simpele fiets, die gewoon goed is.
 
Terug
Bovenaan