Bikeporn - Post hier je pics!

Eindelijk klaar.


1.jpg


Na een paar maanden sourcen naar alle onderdelen.
- Frame: Fearless Warlock (stalen frame + vork uit de UK, redelijk progressieve geo, flatmount brakes, thru-axles,... Met een andere lower bearing kan er ook een "standaard" carbon vork in - want straight 44mm). De lak (poeder) en welds zijn echt prachtig.
- groep: full full GRX600 (812 derailleur, 600 brifters, 400 remmen, 600 cranks. 1x11) BBR60 Bottombracket (Ultegra)
- Wielen: nog te maken, hier met Mavic Aksium UST disc. 19mm internal, dus te smal. ID360 naven zijn heerlijk stil
- banden: Pirelli Cinturato H 45mm - vallen als 44 op deze rims. Prachtig afgewerkte banden. Toolfree tubeless :)
- Zadel: Brooks Swift - het loodzware "racezadel" van Brooks. Wou ik al altijd eens, maar de eerste fiets waar het ook bij past. Ik zie wel waar ik ermee land
- Zadelpen: de std Canyon pen uit mijn Lux - 30.9 (want frame heeft MTB seattubing, om zo compatibel te zijn met meer droppers (ook internal geleiding)
- Stuur: Ritchey Venturemax Comp
- Balhoofd: Ritchey
- Stem: -8° XLC ST-M31 Raceby - vlakke bovenkant, that's why!
- Stuurlint: Supacaz galaxy Oil Slick - had ik nog nieuw liggen. Witte sterren waren mooier geweest
- bottlecages: Bontrager (niet echt het juiste oranje, but hey!)

TO Do:

steerer is al serieus ingekort, maar ik ga nu even zo rijden. Zal op termijn wel wat lager komen te staan, maar speed is niet prioritair.

Special thanks to adaptorspecialist @Mr.Fingers. Heeft heel wat tijd en frustratie bespaard. DAMN YOU SHIMANO!!!
 
Mooi werk, resultaat mag er zijn! Uit nieuwsgierigheid, waar zaten de adaptorproblemen? Ik kan het wel raden, maar hoor het graag eens volledig.
 
Mooi werk, resultaat mag er zijn! Uit nieuwsgierigheid, waar zaten de adaptorproblemen? Ik kan het wel raden, maar hoor het graag eens volledig.
Problemen zijn een groot woord, maar ik was er na héél veel zoeken uit dat ik een leiding met SS moest hebben (ik heb de brifters, klauwen en leidingen apart besteld door de schaarste) met een rechte aansluiting ipv een J. Toen ik dan de leiding (SM-BH90-J-SS) kreeg, bleken die nippels niet te passen op de brifter. Want daar had je blijkbaar de SM-BH90-J-SSR voor nodig. En dus kreeg ik de tip van Vinger om de Y8RD98010 apart te kopen (die natuurlijk ook overal uitverkocht was, en 10 euro kost voor een dwaze bout).

Daarnaast kon ik ook enkel achterste remklauwen vinden, zonder adaptors. Dus ook daar moest ik weer aan de slag om te kijken welke nu precies de juiste waren voor mijn 160mm voor en achter :)
 
Problemen zijn een groot woord, maar ik was er na héél veel zoeken uit dat ik een leiding met SS moest hebben (ik heb de brifters, klauwen en leidingen apart besteld door de schaarste) met een rechte aansluiting ipv een J. Toen ik dan de leiding (SM-BH90-J-SS) kreeg, bleken die nippels niet te passen op de brifter. Want daar had je blijkbaar de SM-BH90-J-SSR voor nodig. En dus kreeg ik de tip van Vinger om de Y8RD98010 apart te kopen (die natuurlijk ook overal uitverkocht was, en 10 euro kost voor een dwaze bout).

Daarnaast kon ik ook enkel achterste remklauwen vinden, zonder adaptors. Dus ook daar moest ik weer aan de slag om te kijken welke nu precies de juiste waren voor mijn 160mm voor en achter :)
Ik dacht inderdaad al iets in die richting. Hydraulische systemen en schijfremmen zijn cool enzo, maar 't is soms een gedoe. :biglaugh:
 
Het is gewoon vreemd dat Shimano identieke leidingen met andere aansluitnippels als aparte producten verkoopt, en niet die nippels bij de brifter/remschoen zelf meelevert (dat zou het meest logische zijn).
 
Allemaal mooie fietsen in deze thread!

Voor het zwaardere bergwerk heb ik een Commencal Meta AM 4.2 race.

upgrades:

Hope wheelset
Carbon stuur
Sram XO1 derailleur
Esi grips
Ergon zadel

anyqu1I.jpg


Hier in actie tijdens de Megavalanche van 2019.

K4LMV7N.jpg

Voor de snellere dijkwegen heb ik een Canyon Aeroad CF SL8 van 2020.

upgrades:

Sram red cranks incl powermeter
Sram red ketting
Supacaz stuurlint
Tubeless setup met Pirelli p-zero sl banden


K13cALk.jpg
 
C4diK4r.jpeg


Iemand moest de eerste zijn hier, dus ik heb die taak dan maar op mij genomen. Gloednieuwe Canyon Grizl CF SL 7. De nieuwe "adventure gravel bike" van Canyon, gemaakt voor de stevigere offroad ipv pure snelheid. Hoewel deze van afmetingen en geometrie zeer gelijkend is aan de Grail, merk je toch echt wel een verschil. Stuurt iets "gezapiger" en is wat lomer in de acceleratie, echter zonder aan te voelen als een tractor.
 
Laatst bewerkt:
Allemaal mooie fietsen in deze thread!

Voor het zwaardere bergwerk heb ik een Commencal Meta AM 4.2 race.

upgrades:

Hope wheelset
Carbon stuur
Sram XO1 derailleur
Esi grips
Ergon zadel

anyqu1I.jpg

Amai, die Michelins lijken net tractor banden onder dat frame. Wel knappe fiets! (heb dezelfde gehad in een ander kleurtje wat jaartjes ouder).
 
C4diK4r.jpeg


Iemand moest de eerste zijn hier, dus ik heb die taak dan maar op mij genomen. Gloednieuwe Canyon Grizl CF SL 7. De nieuwe "adventure gravel bike" van Canyon, gemaakt voor de stevigere offroad ipv pure snelheid. Hoewel deze van afmetingen en geometrie zeer gelijkend is aan de Grail, merk je toch echt wel een verschil. Stuurt iets "gezapiger" en is wat lomer in de acceleratie, echter zonder aan te voelen als een tractor.
Babyblauw? Of iets anders int echt?
En nu de andere weg of ?
 
Ik had de Grail al, deze vervangt het, omdat snelheid voor mij van ondergeschikt belang is aan veelzijdigheid, en dan vooral off-paved (ik rij echt zelden op het verharde). En het oog wil ook wat natuurlijk.
 
Ik had de Grail al, deze vervangt het, omdat snelheid voor mij van ondergeschikt belang is aan veelzijdigheid, en dan vooral off-paved (ik rij echt zelden op het verharde). En het oog wil ook wat natuurlijk.
hoe schat je dat verschil in qua snelheid?

Ik heb mijn oog ook laten vallen op deze gravel fiets als vervanging van mountainbike. Ik heb wel wat 'light' gravel gedaan op mijn mountainbike (met lichter profiel banden dan ook), maar ik vind de houding niet zo heel comfortabel t.o.v. een koersfiets. En ook de snelheid op het verharde valt met een mountainbike dan ook wel tegen.

Is het dan qua snelheid dan: grail > grizl > typische hardtail mountainbike ?
 
hoe schat je dat verschil in qua snelheid?

Ik heb mijn oog ook laten vallen op deze gravel fiets als vervanging van mountainbike. Ik heb wel wat 'light' gravel gedaan op mijn mountainbike (met lichter profiel banden dan ook), maar ik vind de houding niet zo heel comfortabel t.o.v. een koersfiets. En ook de snelheid op het verharde valt met een mountainbike dan ook wel tegen.

Is het dan qua snelheid dan: grail > grizl > typische hardtail mountainbike ?
Jij vindt een een koersfiets comfortabeler dan een MTB? Of lees ik het nu verkeerd?
 
Jij vindt een een koersfiets comfortabeler dan een MTB? Of lees ik het nu verkeerd?
ja, ik bedoel niet dat als je over een put, onverhard of kasseien rijdt dat een koersfiets comfortabeler is, maar het gekromd stuur ligt me beter bij langere tochten waar je af en toe wat light gravel stroken hebt) omdat je dan toch je polsen wat meer kan ontlasten door een andere houding aan te nemen t.o.v. een mountainbike waar je toch meer het stuur op slechts één manier kan vasthouden (kan ook zijn door een foute houding dat ik aanneem op de mountainbike ;) )
 
Terug
Bovenaan