bespreken loon bij een sollicitatie

De reden voor die vraag is tweeledig. Enerzijds kunnen ze hun loononderhandelingen spiegelen aan dat bedrag, maar het dient ook als referentie voor wat andere mensen bij dat bedrijf verdienen. Stel dat je daar duizend euro meer hebt per maand dan anderen met dezelfde functie dan gaat dat frustratie geven als dat uitkomt.

Je kan ook de bal terugspelen en zeggen welk bedrag je graag wilt verdienen. Voor een recruiter heeft dat antwoord in principe even veel waarde als je huidige salaris.
 
En dat zegt alleen hoeveel je gewerkt hebt
Niets van netto-vergoedingen, andere bruto's die niet in je maandloon zitten, extralegale voordelen, ...
Idd, het is enkel info over je bruto en alles wat in je vakantiegeld zit (zoals bonussen). Voordelen alle aard en dergelijke kunnen ze niet zien, maar da's vaak wel vrij standaard in sectoren. Als je 10% liegt gaan ze het niet zien op basis van die vakantieattesten maar als je 50% liegt gaan ze misschien wel iets vermoeden.
 
Idd, het is enkel info over je bruto en alles wat in je vakantiegeld zit (zoals bonussen). Voordelen alle aard en dergelijke kunnen ze niet zien, maar da's vaak wel vrij standaard in sectoren. Als je 10% liegt gaan ze het niet zien op basis van die vakantieattesten, maar als je 50% liegt gaan ze misschien wel iets vermoeden.

Als je er volledig overgaat wel natuurlijk. Al is dat bij alles zo. Ik dacht aan 10, max 20 procent.
 
De reden voor die vraag is tweeledig. Enerzijds kunnen ze hun loononderhandelingen spiegelen aan dat bedrag, maar het dient ook als referentie voor wat andere mensen bij dat bedrijf verdienen. Stel dat je daar duizend euro meer hebt per maand dan anderen met dezelfde functie dan gaat dat frustratie geven als dat uitkomt.

Je kan ook de bal terugspelen en zeggen welk bedrag je graag wilt verdienen. Voor een recruiter heeft dat antwoord in principe even veel waarde als je huidige salaris.
Maar het wordt dan blijkbaar wel algemeen aanvaard als het andersom is.
Als je een mindere onderhandelaar bent en je verdient 1000e minder dan je peers, dan is het "goed gedaan werkgever" => Dat geeft dezelfde frustraties maar dan alleen maar op kleinere schaal en dus met minder risico voor de werkgever.

Dat er zo weinig over lonen gepraat wordt in Belgie (ale, dat het zo'n taboe lijkt te zijn) is toch nog steeds een zeer nadelige positie als werknemer, ook al zit je in een gebied waar er meer vraag is dan aanbod.
 
Maar het wordt dan blijkbaar wel algemeen aanvaard als het andersom is.
Als je een mindere onderhandelaar bent en je verdient 1000e minder dan je peers, dan is het "goed gedaan werkgever" => Dat geeft dezelfde frustraties maar dan alleen maar op kleinere schaal en dus met minder risico voor de werkgever.

Dat er zo weinig over lonen gepraat wordt in Belgie (ale, dat het zo'n taboe lijkt te zijn) is toch nog steeds een zeer nadelige positie als werknemer, ook al zit je in een gebied waar er meer vraag is dan aanbod.
Misschien is dat een goede counter: "wat verdienen de laatste 20 mensen die jullie hebben aangenomen?"
 
Maar het wordt dan blijkbaar wel algemeen aanvaard als het andersom is.
Als je een mindere onderhandelaar bent en je verdient 1000e minder dan je peers, dan is het "goed gedaan werkgever" => Dat geeft dezelfde frustraties maar dan alleen maar op kleinere schaal en dus met minder risico voor de werkgever.

Dat er zo weinig over lonen gepraat wordt in Belgie (ale, dat het zo'n taboe lijkt te zijn) is toch nog steeds een zeer nadelige positie als werknemer, ook al zit je in een gebied waar er meer vraag is dan aanbod.

Dat werkt (normaal gezien) in twee richtingen. Ze gaan er uiteraard ook niet voor zorgen dat je daar volledig onderbetaald komt te zitten.

En ik zou niet inzien waarom dat algemeen aanvaard is. Het staat elke sollicitant vrij om het omgekeerde ook te doen.
 
Misschien is dat een goede counter: "wat verdienen de laatste 20 mensen die jullie hebben aangenomen?"
Het grappige is dat als je die vragen terugstelt, je ineens zo een blik krijgt van wat durf jij nu te vragen.

Nu ja, is inderdaad wel een goede graadmeter op te zien of je wel of niet daar aan de slag wilt.

Wel een disclaimer hierbij. Ik spreek over kleine bedrijfjes, als je door HR geïnterviewd wordt, dan heeft dat een ander effect omdat je meestal toch op een andere dienst gaat werken en eigenlijk zelden met HR te maken hebt. Bij die kleine bedrijven is dat meestal 1 en dezelfde persoon.
 
Ik zou toch echt gewoon een bedrag uitspreken, hoger dan je nu verdient. Je ziet dan onmiddellijk of ze serieus zijn of niet.

Ben zo ook eens gaan luisteren voor exact dezelfde functie bij onze grootste concurrent, was via een headhunterskantoor dat mij contacteerde. Na hun aandringen toch langs gegaan, bedrijf en functie zijn quasi exact hetzelfde.

Vraagt die zaakvoerder van dat bureau "wat is voor jou de reden om over te stappen?". Ik zeg dat als ik minstens zoveel kan verdienen ik de job zou overwegen, doet die wat verontwaardigd "dat geld toch niet het belangrijkste kan zijn...". Tja.

Onlangs nog eens gebeld door zo een kantoor voor een job bij een ander bedrijf, heb gewoon aan de telefoon gezegd wat ik minstens wil verdienen, dat mens begon te stamelen dat ze dat toch eens moest navragen bij die firma :)

Wees gewoon transparent, als HR recruiter of werkgever doen ze al snel nogal melig "dat er toch meer is dan je loon", maar dat is makkelijk praten natuurlijk en meestal een teken dat ze onderbetalen.
 
Onlangs nog eens gebeld door zo een kantoor voor een job bij een ander bedrijf, heb gewoon aan de telefoon gezegd wat ik minstens wil verdienen, dat mens begon te stamelen dat ze dat toch eens moest navragen bij die firma :)

Wees gewoon transparent, als HR recruiter of werkgever doen ze al snel nogal melig "dat er toch meer is dan je loon", maar dat is makkelijk praten natuurlijk en meestal een teken dat ze onderbetalen.
Zo doe ik het ook. Ik heb zelf geen redenen om te veranderen op dit moment, dus als iemand mij vraagt, zeg ik direct aan telefoon mijn verwachting al ook al vragen ze er zelf niet achter. Kwestie van iedereen een hoop tijd te besparen moest dat veel te ver uit elkaar liggen.

Ik heb geen reden om te veranderen, dus als het bedrijf mij wilt uitnodigen voor een gesprek, mogen ze ook direct hun kaarten op tafel leggen. Al teveel meegemaakt dat er eerst veel beloofd werd, maar dat het dan mis liep op loonafspraken, die eerst geen probleem zouden zijn.
 
Tsja. Een moeilijke.
Ik ben een aantal jaren geleden ook ingegaan op enkele uitnodigingen voor een aanbieding. Ik antwoorde dat mijn huidige loon vertrouwelijke informatie is tussen mijn werkgever en mezelf, en dat ik contractueel heb afgesproken om dat niet te communiceren (wat in mijn geval ook het geval is), en dat ik me aan een contract wil houden. Ik gaf wel altijd een richtbedrag van het jaarsalaris dat ik wou ontvangen + minimale extra-legale voordelen, maar dat daar over onderhandeld kan worden in functie van de exacte jobinhoud en het verhaal achter het bedrijf.

Dat melden is echt wel belangrijk en ik deed dat al snel standaard aan 't begin van het eerste gesprek. Dat had ik geleerd na mijn eerste interview, waar ze na een uur over de loonvoorwaarden begonnen en aangaven dat ze voor die functie aan een salaris dachten dat ongeveer de helft was van mijn huidige verloning. Dus toch wel wat duidelijkheid scheppen om geen tijd te verliezen.
 
Tsja. Een moeilijke.
Ik ben een aantal jaren geleden ook ingegaan op enkele uitnodigingen voor een aanbieding. Ik antwoorde dat mijn huidige loon vertrouwelijke informatie is tussen mijn werkgever en mezelf, en dat ik contractueel heb afgesproken om dat niet te communiceren (wat in mijn geval ook het geval is), en dat ik me aan een contract wil houden. Ik gaf wel altijd een richtbedrag van het jaarsalaris dat ik wou ontvangen + minimale extra-legale voordelen, maar dat daar over onderhandeld kan worden in functie van de exacte jobinhoud en het verhaal achter het bedrijf.

Dat melden is echt wel belangrijk en ik deed dat al snel standaard aan 't begin van het eerste gesprek. Dat had ik geleerd na mijn eerste interview, waar ze na een uur over de loonvoorwaarden begonnen en aangaven dat ze voor die functie aan een salaris dachten dat ongeveer de helft was van mijn huidige verloning. Dus toch wel wat duidelijkheid scheppen om geen tijd te verliezen.
Dat is dus de reden dat ik het nu gewoon aan de telefoon meteen vraag. Ik heb echt geen zin om bij zo een kantoor op gesprek te gaan om dan te horen dat de voorwaarden absoluut niet toereikend zijn. Dat is tijdverlies voor alle partijen imo.
 
Dat is dus de reden dat ik het nu gewoon aan de telefoon meteen vraag. Ik heb echt geen zin om bij zo een kantoor op gesprek te gaan om dan te horen dat de voorwaarden absoluut niet toereikend zijn. Dat is tijdverlies voor alle partijen imo.
Is inderdaad tijdsverlies. Maar ik heb het ook neergeschreven in de ergernissen-thread een paar dagen geleden, ik stel de professionaliteit van sommige van die bedrijven in vraag.
 
mijn advies is altijd : wees eerlijk. Recent uit noodzaak moeten solliciteren (ontslag in okt.2020 na 21 jaar dienst), en ik heb altijd rechtuit gezegd wat ik bruto/maand wou verdienen + extralegale voordelen (auto, mc,...). Het heeft 4 maand geduurd, maar uiteindelijk was een bedrijf zo correct om rekening te houden met mijn ervaring, kennis en bagage ; en die hadden geen probleem om mijn vorig loon te evenaren met behoud v/d voordelen. Ik heb steevast mijn loonfiche getoond bij het solliciteren. Er is niks mis mee om open over je loonverwachtingen te spreken, ze kunnen altijd weigeren hé. Al die zever van “het loon is niet het belangrijkste” is BS : je moet de job graag doen natuurlijk, maar je loonpakket is toch dé barometer van waardering?
Dus Rofco : zij zijn vragende partij, jij hebt werk. Gezien het een andere andere functie betreft, zou ik er vriendelijk op wijzen dat je huidig loon dan niet relevant is. Zeg hen wel gerust wat je nu verdient, en zeg er meteen bij wat je verwacht als marktconform loon voor de nieuwe functie. Die mannen weten heel goed wat gangbaar is, en zullen - als ze je echt willen - daar geen probleem van maken. Veel succes!
 
Een tijdje terug in onderstaande situatie gekomen:

Bedrijf x is al een tijdje aan m'n mouw aan het trekken en uiteindelijk toch maar eens gaan praten. Het aanbod stond me wel aan en er was een klik. Maar op het puntje loon kwam natuurlijk weer de vraag; "wat verdien je op dit moment". Aangezien ik gevraagd ben en het om een ietwat andere functie ging, had ik zoiets van nee, doe me maar een aanbod en dan zien we wel.

Daarop werd het gesprek heel awkward. Er kwamen wat argumenten aan te pas waarom ik toch als eerste m'n huidige loon zou moeten geven, maar het kwam nogal over alsof ze me ineens niet meer vertrouwden en ik precies het onderste uit de kan wou halen (wat niet zo is overigens).
Zonder in detail te gaan, ik vind dat ook een rare stap van jou om je huidig loon niet te willen vermelden. Ben de voorbije jaren zelf al een aantal keer gewijzigd van werkgever (vnl. multinationals in de chemie-farma) en elke keer vragen ze je huidige loonpakket en gebruiken ze dat als basis voor hun voorstel. Lijkt mij ook maar de meest voor de hand liggende manier van werken.
 
Misschien heb ik me verkeerd uitgedrukt, maar als ze me vragen wat mijn huidig loon is, zeg ik "dat ik ongeveer x verwacht om over te stappen". Ik zeg niet wat mijn huidig loon is en laat hun ook weten dat ik mijn huidig loon niet aan hun bekend zal maken, ergo ik heb niet gelogen.
Mij hebben ze al 3x achteraf een loonbrief opgevraagd nadat ik mijn loon vermeldde en dan zien ze meteen wat je hebt. Ook op je vakantie-attest staat het. Pas daar dus mee op, dit komt quasi zeker uit als ze het willen checken.
 
Mij hebben ze al 3x achteraf een loonbrief opgevraagd nadat ik mijn loon vermeldde en dan zien ze meteen wat je hebt. Ook op je vakantie-attest staat het. Pas daar dus mee op, dit komt quasi zeker uit als ze het willen checken.

wat je hebt, is niet relevant omdat hij zei wat hij wou om de overstap te willen maken. Dat hoeft niet eens hoger te zijn.
 
Zonder in detail te gaan, ik vind dat ook een rare stap van jou om je huidig loon niet te willen vermelden. Ben de voorbije jaren zelf al een aantal keer gewijzigd van werkgever (vnl. multinationals in de chemie-farma) en elke keer vragen ze je huidige loonpakket en gebruiken ze dat als basis voor hun voorstel. Lijkt mij ook maar de meest voor de hand liggende manier van werken.
Andere functie, dus ik zie niet in waarom mijn huidig loon relevant is (buiten dat ze het dan erop kunnen afstemmen ipv te geven wat ze voor die functie voor ogen hebben).


edit; en zoals gezegd, het gaat niet over multinationals waar er vaste processen en baremas en what dan al niet in plaats zijn, maar over KMO's. Dus das ook al een verschil, bij een multinational zal dat allemaal wel wat gestroomlijnder lopen waarschijnlijk maar daar zijn dan andere issues waardoor ik er voor kies om niet naar zo'n bedrijven te gaan :)
 
Bij mijn vorige sollicitatie bij een KMO (bedrijf had mij gecontacteerd) vroegen ze zich ook af hoeveel ik verdiende. Ik heb dan heel vriendelijk gezegd dat ik dat liever niet wou zeggen maar een voorstel wou krijgen van hun. Heb toen ook niet gezegd hoeveel ik wou verdienen, hebben ze toen ook niet achter gevraagd.
Werd volgens mij aanzien als normaal want ik kreeg gewoon enkele dagen later een voorstel.

Bij een andere sollicitatie (grote onderneming) vroegen ze wel wat ik wou verdienen en heb ik dat ook gewoon gezegd én gekregen.
 
Terug
Bovenaan