bespreken loon bij een sollicitatie

Aamout

Well-known member
Een tijdje terug in onderstaande situatie gekomen:

Bedrijf x is al een tijdje aan m'n mouw aan het trekken en uiteindelijk toch maar eens gaan praten. Het aanbod stond me wel aan en er was een klik. Maar op het puntje loon kwam natuurlijk weer de vraag; "wat verdien je op dit moment". Aangezien ik gevraagd ben en het om een ietwat andere functie ging, had ik zoiets van nee, doe me maar een aanbod en dan zien we wel.

Daarop werd het gesprek heel awkward. Er kwamen wat argumenten aan te pas waarom ik toch als eerste m'n huidige loon zou moeten geven, maar het kwam nogal over alsof ze me ineens niet meer vertrouwden en ik precies het onderste uit de kan wou halen (wat niet zo is overigens).

Dus de vraag is een beetje, is dit normale gang van zaken? Mij lijkt het erop dat als ik m'n huidige loon geef, ze gewoon een aanbod formuleren gebaseerd daarop (x % vooruit gaan, mss iets betere secundaire voorwaarden) terwijl het om een andere functie gaat dan ik momenteel doe, dus dan moeten ze me maar een aanbod geven op basis van wat ze daarvoor willen geven.

WDYT?
 
Een tijdje terug in onderstaande situatie gekomen:

Bedrijf x is al een tijdje aan m'n mouw aan het trekken en uiteindelijk toch maar eens gaan praten. Het aanbod stond me wel aan en er was een klik. Maar op het puntje loon kwam natuurlijk weer de vraag; "wat verdien je op dit moment". Aangezien ik gevraagd ben en het om een ietwat andere functie ging, had ik zoiets van nee, doe me maar een aanbod en dan zien we wel.

Daarop werd het gesprek heel awkward. Er kwamen wat argumenten aan te pas waarom ik toch als eerste m'n huidige loon zou moeten geven, maar het kwam nogal over alsof ze me ineens niet meer vertrouwden en ik precies het onderste uit de kan wou halen (wat niet zo is overigens).

Dus de vraag is een beetje, is dit normale gang van zaken? Mij lijkt het erop dat als ik m'n huidige loon geef, ze gewoon een aanbod formuleren gebaseerd daarop (x % vooruit gaan, mss iets betere secundaire voorwaarden) terwijl het om een andere functie gaat dan ik momenteel doe, dus dan moeten ze me maar een aanbod geven op basis van wat ze daarvoor willen geven.

WDYT?
Het is de normale gang van zaken, maar wat je beschrijft is exact wat er gaat gebeuren.
1) Er is niks mis met "het onderste uit de kan halen", zij proberen net hetzelfde door uw loon eerst te vragen.
2) Het is trouwens ook illegaal dat ze dit vragen, maarja...

https://www.hln.be/jobs/gouden-rege...e-huidige-salaris-vraagt-lieg-nooit~a5c7664e/

Ik vraag me wel af of je hen aanklaagt nadien omdat ze u weigeren omdat je niet op die vraag wil antwoorden, wat voor schadevergoeding je dan krijgt
 
Een tijdje terug in onderstaande situatie gekomen:

Bedrijf x is al een tijdje aan m'n mouw aan het trekken en uiteindelijk toch maar eens gaan praten. Het aanbod stond me wel aan en er was een klik. Maar op het puntje loon kwam natuurlijk weer de vraag; "wat verdien je op dit moment". Aangezien ik gevraagd ben en het om een ietwat andere functie ging, had ik zoiets van nee, doe me maar een aanbod en dan zien we wel.

Daarop werd het gesprek heel awkward. Er kwamen wat argumenten aan te pas waarom ik toch als eerste m'n huidige loon zou moeten geven, maar het kwam nogal over alsof ze me ineens niet meer vertrouwden en ik precies het onderste uit de kan wou halen (wat niet zo is overigens).

Dus de vraag is een beetje, is dit normale gang van zaken? Mij lijkt het erop dat als ik m'n huidige loon geef, ze gewoon een aanbod formuleren gebaseerd daarop (x % vooruit gaan, mss iets betere secundaire voorwaarden) terwijl het om een andere functie gaat dan ik momenteel doe, dus dan moeten ze me maar een aanbod geven op basis van wat ze daarvoor willen geven.

WDYT?
Ik zou gewoon zeggen, jullie zijn vragende partij. Voor mij moet het niet echt, ik zit goed. Maar ik ben wel geïnteresseerd om te zien wat jullie als marktconforme verloning mij waard achtten en een nieuwe uitdaging zie ik wel zitten, alsook staat jullie bedrijfscultuur van hetgeen ik tot op dit moment heb opgesnoven mij wel aan en zie ik mij daar wel in floreren.

Komen wij dan niet tot een vergelijk om welke reden dan ook, even goede vrienden.
 
Ik zou gewoon zeggen, jullie zijn vragende partij. Voor mij moet het niet echt, ik zit goed. Maar ik ben wel geïnteresseerd om te zien wat jullie als marktconforme verloning mij waard achtten en een nieuwe uitdaging zie ik wel zitten, alsook staat jullie bedrijfscultuur van hetgeen ik tot op dit moment heb opgesnoven mij wel aan en zie ik mij daar wel in floreren.

Komen wij dan niet tot een vergelijk om welke reden dan ook, even goede vrienden.
Ja zoiets heb ik ook aangehaald, to no avail.

ik blijf die hele stoelendans rond loon toch vreemd vinden, zeg dan toch gewoon wat je wilt geven voor iemand in die functie x met ervaring y.
 
Ja zoiets heb ik ook aangehaald, to no avail.

ik blijf die hele stoelendans rond loon toch vreemd vinden, zeg dan toch gewoon wat je wilt geven voor iemand in die functie x met ervaring y.
En als ze blijven zagen, dan zeg je uw loon en zeg je gewoon dat je "aanzienlijk meer" verwacht.
 
Ja zoiets heb ik ook aangehaald, to no avail.

ik blijf die hele stoelendans rond loon toch vreemd vinden, zeg dan toch gewoon wat je wilt geven voor iemand in die functie x met ervaring y.
Die HR mensen moeten hun loon nu eenmaal verdienen hé. Als ze u voor 4k bruto kunnen aanwerven terwijl ze in het andere geval een bod van 7k doen, Tsja, optimalisatie.

Loon is uiteindelijk hetgeen de zot ervoor wilt geven.
 
maar ze waren dan in principe wel bereid om 7K voor die rol te geven voor die aantal jaren ervaring. Dus wat is er mis mee om dat dan gewoon te doen?

Ale, ik snap het he, maar dan blijkt nog maar eens dat de wereld voor de brutalen is en niet voor de eerlijke mensen.

Ik heb het in het verleden trouwens ook al anders geweten, mensen die gewoon duidelijk aangaven wat de vork was waarin ik het kon gaan zoeken, dat maakt het debat heel wat eenvoudiger en duidelijker.
 
Bij mij is het vaak omgekeerd, ik geef ballpark figures van mijn huidige pakket incl. voordelen en de gesprekken zijn snel gedaan. :rolleyes:
 
maar ze waren dan in principe wel bereid om 7K voor die rol te geven voor die aantal jaren ervaring. Dus wat is er mis mee om dat dan gewoon te doen?

Ale, ik snap het he, maar dan blijkt nog maar eens dat de wereld voor de brutalen is en niet voor de eerlijke mensen.

Ik heb het in het verleden trouwens ook al anders geweten, mensen die gewoon duidelijk aangaven wat de vork was waarin ik het kon gaan zoeken, dat maakt het debat heel wat eenvoudiger en duidelijker.
Sommigen geven ballpark figuren en dan is het aan u om te bewijzen waarom je eerder aan de hoge kant van de vork dient te zitten. Anderen baseren zich gewoon op het loon dat je krijgt en lappen ze er wat bij. En gebruiken ze het tegelijkertijd als manier om te zien of de verloning bij hen op niveau zit ofdat ze hun personeel op termijn (bij een vertrek) meer moeten bieden en hoeveel meer. Of dat ze die gewoon moeten laten gaan, en dat anderen dat gat wel opvangen of een goedkopere geïntroduceerd wordt die ze dan wat tijd geven om opgeleid te zijn en 90% van de andere zijn efficiëntie te halen.

Onderhandelen is nu eenmaal nooit voor eerlijke mensen. Degene die het onderste van zijn tong laat zien, is gescheten.
 
Gewoon uw brutojaarloon geven: dus uw maandloon x 13.92 en dan ook al uw eventuele voordelen naar bruto omrekenen en erbij tellen. Zo wordt het bedrag toch een stuk hoger en heb je niet "gelogen".

Maar eerlijkgezegd heb ik die vraag nooit niet gekregen. Was altijd in de trant van "hoeveel zou je willen verdienen".
 
Het is de normale gang van zaken, maar wat je beschrijft is exact wat er gaat gebeuren.
1) Er is niks mis met "het onderste uit de kan halen", zij proberen net hetzelfde door uw loon eerst te vragen.
2) Het is trouwens ook illegaal dat ze dit vragen, maarja...

https://www.hln.be/jobs/gouden-rege...e-huidige-salaris-vraagt-lieg-nooit~a5c7664e/

Ik vraag me wel af of je hen aanklaagt nadien omdat ze u weigeren omdat je niet op die vraag wil antwoorden, wat voor schadevergoeding je dan krijgt
dat artikel gaat trouwens ook vooral uit van de assumptie dat je die job nodig hebt. En in dat geval is weigeren het te zeggen misschien geen goed idee.

Maar als je vanuit de andere positie bekijkt (je wordt gevraagd en je zit zelf in een zetel) dan is het eigenlijk andersom en heeft dat bedrijf er alle baat bij om gewoon hun vork te zeggen. Anders is de kans groter dat het afknalt (wat er hier ook gebeurd is)
 
Wat houdt je tegen om er een flink percentage bovenop uw loon te gooien en dat mee te geven?
Niets tbh, maar ik heb daar gewoon de visie van als je gevraagd wordt (en niet op basis van een vaag linkedin bericht), dat het dan niet aan jou is om je loon te geven.
 
Wat houdt je tegen om er een flink percentage bovenop uw loon te gooien en dat mee te geven?
Dit dus. Als ze mij dat vragen, geef ik gewoon het loon door dat ik van hun verwacht. En dan mogen ze daarna met een voorstel komen en zal ik wel zien of ik het goed vind.
 
Dit dus. Als ze mij dat vragen, geef ik gewoon het loon door dat ik van hun verwacht. En dan mogen ze daarna met een voorstel komen en zal ik wel zien of ik het goed vind.
En dan zien ze aan uw vakantieattest dat ge stevig gelogen hebt, en roepen ze u terug. Uw nieuwe werkgever zal altijd uw vorige loon te weten komen.
 
En dan zien ze aan uw vakantieattest dat ge stevig gelogen hebt, en roepen ze u terug. Uw nieuwe werkgever zal altijd uw vorige loon te weten komen.
Misschien heb ik me verkeerd uitgedrukt, maar als ze me vragen wat mijn huidig loon is, zeg ik "dat ik ongeveer x verwacht om over te stappen". Ik zeg niet wat mijn huidig loon is en laat hun ook weten dat ik mijn huidig loon niet aan hun bekend zal maken, ergo ik heb niet gelogen.
 
Laatst bewerkt:
Het is de normale gang van zaken, maar wat je beschrijft is exact wat er gaat gebeuren.
1) Er is niks mis met "het onderste uit de kan halen", zij proberen net hetzelfde door uw loon eerst te vragen.
2) Het is trouwens ook illegaal dat ze dit vragen, maarja...

https://www.hln.be/jobs/gouden-rege...e-huidige-salaris-vraagt-lieg-nooit~a5c7664e/

Ik vraag me wel af of je hen aanklaagt nadien omdat ze u weigeren omdat je niet op die vraag wil antwoorden, wat voor schadevergoeding je dan krijgt
Ik vraag me ook wel af in hoeverre dit echt beschouwd wordt als iets dat tot de privésfeer behoort en of dit al eens afgetoetst is in een rechtbank. Want zo duidelijk zoals dat in sommige artikels gesteld wordt lijkt me dat nu ook weer niet. Het loon dat je verdient kan een heel belangrijke indicator zijn van je ervaring en skillset, het is het bedrag dat een andere werkgever die immens veel meer info heeft over hoe goed je echt bent, bereid was je te geven. Als iemand 7K bruto voor een functie en daar al drie jaar werkt, dan is de kans groot dat hij zeker dat geld waard was. Het is geen perfecte informatie, verre van, maar alles wat je als werkgever via een sollicitatie krijgt is erg rudimentair en relatief onbetrouwbaar.

Het kan in sommige situaties misschien wel nadelig zijn om die informatie te delen met een potentiële werkgever, maar ik vind dat de vraag stellen op zich wel normaal is.
 
U terugroepen waarom?
Ok ze gaan zien dat je 'gelogen' hebt of het goed gespeeld hebt.
Maar uiteindelijk zijn jullie tot een overeenkomst gekomen, dus zij zijn ook akkoord gegaan met hun voorstel, ookal heb jij gezegd dat je meer verdiende dan je werkelijk deed.
Kan dit een slechte kijk op u geven, tgho te zien hoe die persoon dat opneemt.
Maar in zo'n positie zou ik toch ook eerder terughoudend zijn en echt wel hun voorstel willen weten omdat zij mij gevraagd hebben.
Hoe hate4recipe het beschrijft is het ook nog doenbaar maar dan kan jij wel content zijn met wat je wil maar zit je nog steeds in het ongewisse met wat zijn misschien wouden geven.
 
Terug
Bovenaan