besparen op dagelijkse uitgaven zonder aan kwaliteit in te moeten boeten

Bij VVW ga je meestal niet minder verbruiken of is het verschil miniem als je de thermostaat verlaagt voor korte periodes. Door de lage aanvoertemperatuur en doordat je een grote massa moet opwarmen. Hoe beter de isolatie hoe minder nuttig het zal worden.
 
^soms heb je nu eenmaal geen data nodig om te kunnen discussiëren. Wat jij beweert gaat in tegen principes van de (bouw)fysica. Ik denk trouwens ook niet dat je liegt hoor. Ik gok eerder dat je vergelijking in je eigen onderzoek gewoon niet ceteres paribus is.
maar in zijn situatie verwarmt hij al 2x per dag alles vanaf een lage temperatuur. Dat is zeker al nadeliger dan 1x. Want als je die lijn doortrekt op Micro schaal dan kunt ge dat vergelijken met een bad vullen: ofwel vult ge uw bad met de kraan vol open met een ketel in vollast en rookgassen van 100 graden, en telkens uw bad wat afkoelt hopla opnieuw vollen bak. ofwel vult ge u bad traag met een zeer laag debiet dat uw ketel laat verwarmen op exact 40 graden rookgassen van 45 graden en zet ge die kraan nooit dicht. Da eerste ga meer verbruiken.
 
Laatst bewerkt:
Is dat met vloerverwarming of met radiatoren? En compenseerde je dat ook als je ketel maar 6u per dag moet draaien of alleen als hij 16u per dag moet draaien?

Ik ga het alleszins zelf eens testen, vandaag stoken 16u-22u30 18.5 graden met max aanvoer 70 graden, dan opschrijven, en dan aan laten staan op 18.5 voor 24h aanvoer is tegen dan ongeveer 47 graden. Ik geloof nooit dat dit evenveel verbruikt of zelfs zuiniger is. Dat lees ik ook zo op diverse sites, dat dat meer verbruikt dus.

Ik verwacht zelfs dat hij minstens 50% extra en bijna het dubbel gaat verbruiken waardoor de win van het comfort het zeker niet waard zal blijken.

Bovendien is een 18.5 op 47 graden kouder dan een 18.5 op 70 graden omdat ge minder stralingswarmte voelt, dus “meer comfort” zou ik het niet helemaal noemen, tenzij je hem bovenop 3x langer draaien ook nog 0.5-1 graad hoger zet. Dan gaat het verbruik al helemaal de pan uit swingen.

Weersverwachting deze week is trouwens vrij continue dus ideaal voor testen en te delen.
Dat in de praktijk testen is gewoon te moeilijk. Veel te veel variabelen. Mij zouden zo'n testen al niks zeggen. Zeker niet dat je het ook maar 1 dag test.

Als ik al kijk naar het weer. Vandaag en morgen qua temperatuur hetzelfde, maar vandaag heeft de zon al heel de dag geschenen en morgen is het bewolkter.

Als ik keek naar mijn vorige woning zou de ketel vandaag niet veel verbruiken. Die zou pas tegen de avond aanspringen. Terwijl morgen door het bewolkt al sneller meer energie zou vragen en dus overdag al zou opspringen.
Vandaag is mijn vriendin veel meer uren thuis als morgen, wat ook al impact heeft. Ik kon bv perfect zien aan de temperatuur meter in de ruimtes om hoe laat die een ruimte binnen kwam en terug vertrok.

Reactie op het onderwerp:
Er gaat al zeker geen eenduidig antwoord zijn. Zal al veel afhangen of het om een woning gaat dat goed geïsoleerd is of niet.
In ons huidig huurhuis zakt de temperatuur als een baksteen, dat is op een paar uur al een paar graden bij dit weer. Terwijl bij mijn vorige woning daar paar dagen over deed.
 
Laatst bewerkt:
Dat in de praktijk testen is gewoon te moeilijk. Veel te veel variabelen. Mij zouden zo'n testen al niks zeggen. Zeker niet dat je het ook maar 1 dag test.
...
Hier is dat wel meetbaar hoor. Huis staat in schaduw van de bomen en overdag is hier niemand.
Dat warmt hier echt niet op met wat strepen zonlicht uit december dat door een raam ergens binnen schijnt of door een persoon dat 30 minuten vroeger thuis is en met lichaamswarmte een hele living opwarmt.

Weersvoorspelling dinsdag is bewolkt 1 tot -3
Weersvoorspelling woensdag is bewolkt 1 tot -4

Wat die temperatuur en zon variaties teweeg brengen zal minder uitmaken dan het verschil tussen 24h stoken op constante temperatuur vs 8h stoken beginnend op hogere temperatuur. Als je het linkt in de situatie dan valt daar weldegelijk een eenduidig antwoord op te geven of er effect is of niet.

Tenzij het verschil maar 15% ofzo is, dat zou ik te weinig significant noemen. Maar alles wat daar boven gaat is imo duidelijk in mijn situatie welliswaar. Of dat u niks zegt is uw keus natuurlijk. Tis maar informatie.

Vandaag heeft de vriendin uitzonderlijk 1 namiddag thuis moeten werken dus het experiment wordt 1 dag achteruit geschoven.
 
Laatst bewerkt:
Testen is effectief héél moeilijk. Je moet niet enkel dezelfde minimum en maximumtemperatuur hebben, maar het temperatuursverloop is minstens even belangrijk. Genoeg dagen waar het pas in de late voormiddag opwarmt tov al iets vroeger of waar de wind zo hard waait dat er wss ook een verschil is (harde wind = warmte blijft minder rond het huis hangen).

Zoiets moet je bijna echt in labo-opstellingen doen.

Nog een besparingstip:
Wij gaan nu onze jaarlijkse eindejaarsaankopen doen:
- dienstencheques: om het fiscaal voordeel eerder te krijgen, kopen we nu al de dienstencheques voor de komende maanden
- postzegels van bPost: stijgen jaarlijks en deze keer wel héél fors: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/1...ne postzegel wordt volgend,2,17 euro per stuk.

Nog iemand die dingen dit jaar al koopt ipv volgend jaar en zo bespaart?
 
Testen is effectief héél moeilijk. Je moet niet enkel dezelfde minimum en maximumtemperatuur hebben, maar het temperatuursverloop is minstens even belangrijk. Genoeg dagen waar het pas in de late voormiddag opwarmt tov al iets vroeger of waar de wind zo hard waait dat er wss ook een verschil is (harde wind = warmte blijft minder rond het huis hangen).

Zoiets moet je bijna echt in labo-opstellingen doen.

Nog een besparingstip:
Wij gaan nu onze jaarlijkse eindejaarsaankopen doen:
- dienstencheques: om het fiscaal voordeel eerder te krijgen, kopen we nu al de dienstencheques voor de komende maanden
- postzegels van bPost: stijgen jaarlijks en deze keer wel héél fors: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/12/01/bpost-verhoogt-posttarieven-fors/#:~:text=Een postzegel kost vanaf volgend jaar 1,39 euro per stuk.&text=Een gewone postzegel wordt volgend,2,17 euro per stuk.

Nog iemand die dingen dit jaar al koopt ipv volgend jaar en zo bespaart?
Nmbs 10 rittenkaart ... Stijgt iets van €9
 
Testen is effectief héél moeilijk. Je moet niet enkel dezelfde minimum en maximumtemperatuur hebben, maar het temperatuursverloop is minstens even belangrijk. Genoeg dagen waar het pas in de late voormiddag opwarmt tov al iets vroeger of waar de wind zo hard waait dat er wss ook een verschil is (harde wind = warmte blijft minder rond het huis hangen).

Zoiets moet je bijna echt in labo-opstellingen doen.

Nog een besparingstip:
Wij gaan nu onze jaarlijkse eindejaarsaankopen doen:
- dienstencheques: om het fiscaal voordeel eerder te krijgen, kopen we nu al de dienstencheques voor de komende maanden
- postzegels van bPost: stijgen jaarlijks en deze keer wel héél fors: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/12/01/bpost-verhoogt-posttarieven-fors/#:~:text=Een postzegel kost vanaf volgend jaar 1,39 euro per stuk.&text=Een gewone postzegel wordt volgend,2,17 euro per stuk.

Nog iemand die dingen dit jaar al koopt ipv volgend jaar en zo bespaart?
Postzegels op het werk bestelde ik standaard begin december, tijdens mijn opzeg nog een nota in de agenda gezet zelfs dat er in december 3 doosjes besteld moesten worden. 🙈
 
Ik had gisteren nog een discussietje over wat het beste van de 2 is:

- Ofwel uw huis continue 24/7 draaien op 20°, uiteindelijk komen uw radiatoren dan in een soort evenwicht met de warmteverliezen, en in dit evenwicht gaat uw ketel en radiatoren op de laagste mogelijke temperatuur gaan draaien (vb. 45°) en dus behoorlijk koude rookgassen naar buiten sturen

- Ofwel om 22u uw thermostaat lager zetten naar vb 16°, dan om 14u uw thermostaat aan zetten op 20°, maar water van 45° zal dan niet warm genoeg zijn om uw huis op tijd warm te krijgen, dan ga je dus eerst 4 uur stoken op 55° met hetere uitlaatgassen en dan daarna terug 45° zodra de 20° bereikt is

Ik ben voorstander van het 2de, mijn tegenstander van het eerste. Hij zou zelfs zijn badkamer 24/7 op 22° laten "om condens tegen te gaan als je gaat douchen" waar het anders "meer zou verbruiken als die badkamer moet warmgestookt worden vanaf lagere temp".

Dankzij HomeWizard en een digitale meter heb ik duidelijke grafieken van m'n gas verbruik en zo ook eens dezelfde test gedaan, het totale verbruik bij optie 2 was beduidend minder.
 
Testen is effectief héél moeilijk. Je moet niet enkel dezelfde minimum en maximumtemperatuur hebben, maar het temperatuursverloop is minstens even belangrijk. Genoeg dagen waar het pas in de late voormiddag opwarmt tov al iets vroeger of waar de wind zo hard waait dat er wss ook een verschil is (harde wind = warmte blijft minder rond het huis hangen). Zoiets moet je bijna echt in labo-opstellingen doen.
Zoals ik al zei, als je uw testresultaten linkt in de situatie, dan kunnen er weldegelijk uitspraken gedaan worden.

Bijvoorbeeld stel dat mijn verbruik lager is op maandag dan dinsdag, terwijl op maandag de volledige buitentemperatuurcurve onder de buitentemperatuurcurve van dinsdag lag, idem voor "natte bol temperatuur" (die dingen kan je gewoon van lokale weerstations halen), terwijl de binnentemperatuur bij aanwezigheid idem was, wel dan is er een zeer sterke indicatie dat uw verwarmingspatroon op maandag veel efficienter is dan op dinsdag.

Daar is geen lab voor nodig.
 
Laatst bewerkt:
*effe off topic*

De mutualiteit betaal je voor de voordelen zoals brillen en lenzen en andere diensten, het is de overheid die uiteindelijk terugbetalingen doet van dokter etc.
Als je geen nood hebt aan die extra diensten van bijvoorbeeld de CM is er de HZIV (Hulpkas van de overheid), die is gratis. Je kan altijd terug veranderen.

Hier dan maar even on topic antwoorden...

Ja, ik wist dit al, maar voor mij was het 1 à 2 jaar geleden het "verlies" nog waard, want ik kreeg nog op € 90 lidgeld ofzo, ruim € 55 terug via een sportpremie en brillen/lenzen (als ik geen nieuwe bril kocht, kocht ik wel wat lenzen). Voor € 35/jaar kon ik dan nog m'n briefjes in een lokale brievenbus deponeren, en mijn huisarts werkte nog niet via een regeling waarbij je enkel het remgeld betaalde zoals nu...

Nu? De balans is minder interessant: € 108 per jaar, waarvan ik nog "maar" € 55 terugkrijgen kan... dus geen fortuin, maar goed, ik zit duidelijk in de groep die netto moet betalen voor de voordelen van anderen (sportkampen kinderen, extra steun voor bejaarden, etc.), enkel de nieuwe tussenkomst voor tandzorg bij het plaatsen van een kroon is misschien nog de moeite... achteraan een slechte kies (de enige tand waar ik altijd problemen mee heb, slecht achteraan gepoetst vroeger). Dus twijfel nog...

In context van de originele post: Orange verhoogt z'n prijzen, maar doet tenminste nog een inspanning om de dienstverlening ook lichtjes mee te laten stijgen, andere zaken... worden enkel en alleen duurder. Familiale verzekering: van € 70 naar € 90! Dat is geen 10% inflatie meer denk ik dan...
 
Hier dan maar even on topic antwoorden...

Ja, ik wist dit al, maar voor mij was het 1 à 2 jaar geleden het "verlies" nog waard, want ik kreeg nog op € 90 lidgeld ofzo, ruim € 55 terug via een sportpremie en brillen/lenzen (als ik geen nieuwe bril kocht, kocht ik wel wat lenzen). Voor € 35/jaar kon ik dan nog m'n briefjes in een lokale brievenbus deponeren, en mijn huisarts werkte nog niet via een regeling waarbij je enkel het remgeld betaalde zoals nu...

Nu? De balans is minder interessant: € 108 per jaar, waarvan ik nog "maar" € 55 terugkrijgen kan... dus geen fortuin, maar goed, ik zit duidelijk in de groep die netto moet betalen voor de voordelen van anderen (sportkampen kinderen, extra steun voor bejaarden, etc.), enkel de nieuwe tussenkomst voor tandzorg bij het plaatsen van een kroon is misschien nog de moeite... achteraan een slechte kies (de enige tand waar ik altijd problemen mee heb, slecht achteraan gepoetst vroeger). Dus twijfel nog...

In context van de originele post: Orange verhoogt z'n prijzen, maar doet tenminste nog een inspanning om de dienstverlening ook lichtjes mee te laten stijgen, andere zaken... worden enkel en alleen duurder. Familiale verzekering: van € 70 naar € 90! Dat is geen 10% inflatie meer denk ik dan...
Je kan ook gewoon terug naar CM gaan als je een kroon wil laten plaatsen. Er is geen wachttijd voor dat voordeel.
Hier ook overgegaan van CM naar HZIV nadat CM voor de zoveelste keer fouten had gemaakt. HZIV betaalt daarbovenop véél vlotter uit en aangezien alles tegenwoordig rechtstreeks digitaal doorgestuurd wordt, moet ik ook geen briefjes meer aan hen bezorgen. Was dat wel het geval, is het bij HZIV zelfs eenvoudiger dan bij CM, want je krijgt gefrankeerde enveloppen en je kan die dus in eender welke rode BPost brievenbus steken.
 
Hier dan maar even on topic antwoorden...

Ja, ik wist dit al, maar voor mij was het 1 à 2 jaar geleden het "verlies" nog waard, want ik kreeg nog op € 90 lidgeld ofzo, ruim € 55 terug via een sportpremie en brillen/lenzen (als ik geen nieuwe bril kocht, kocht ik wel wat lenzen). Voor € 35/jaar kon ik dan nog m'n briefjes in een lokale brievenbus deponeren, en mijn huisarts werkte nog niet via een regeling waarbij je enkel het remgeld betaalde zoals nu...

Dacht wel dat je dat zou weten maar ik verbaas mij over het aantal mensen die de HZIV niet kennen en denken dat je bij de CM etc. moet zijn om een terugbetaling te kunnen krijgen. Ik heb zelf de CM 20 jaar lidgeld betaald en ze hebben nooit iets voor mij moeten doen, dan is het toch duur.
 
Dacht wel dat je dat zou weten maar ik verbaas mij over het aantal mensen die de HZIV niet kennen en denken dat je bij de CM etc. moet zijn om een terugbetaling te kunnen krijgen. Ik heb zelf de CM 20 jaar lidgeld betaald en ze hebben nooit iets voor mij moeten doen, dan is het toch duur.
Ik blijf er mij ook in verbazen. Zoveel mensen die denken (of er echt van overtuigd zijn) dat indien je geen lidgeld betaalt je gewoon geen zorgverzekering hebt.
 
Maakt het eigenlijk uit voor een doorstromer op gas hoe snel je warm water laat lopen?
Dus is er bijvoorbeeld meer verwarmingsenergie nodig om een warm bad te vullen in 1 minuut tijd, dan wanneer je er 5 minuten over zou doen?
 
Maakt het eigenlijk uit voor een doorstromer op gas hoe snel je warm water laat lopen?
Dus is er bijvoorbeeld meer verwarmingsenergie nodig om een warm bad te vullen in 1 minuut tijd, dan wanneer je er 5 minuten over zou doen?
Wij hebben hier het sanitair warm water op onze doorstromer op de koudst mogelijke temperatuur staan en dan maakt het wel uit hoe hard we het water laten lopen. Zetten we de kraan bij het douchen volledig open op koude dagen zoals deze, dan is het water te koud voor mij. Zet ik de kraan half open, wat voldoende is met de drukverhogende douchekop die we hebben, dan is het water aangenaam warm. Als ik de kraan volledig open zou willen zetten tijdens het douchen/bad laten vullen, moet de temperatuur van het sanitair warm water op de ketel omhoog en hebben we dus een hoger verbruik.
 
Wij hebben hier het sanitair warm water op onze doorstromer op de koudst mogelijke temperatuur staan en dan maakt het wel uit hoe hard we het water laten lopen. Zetten we de kraan bij het douchen volledig open op koude dagen zoals deze, dan is het water te koud voor mij. Zet ik de kraan half open, wat voldoende is met de drukverhogende douchekop die we hebben, dan is het water aangenaam warm. Als ik de kraan volledig open zou willen zetten tijdens het douchen/bad laten vullen, moet de temperatuur van het sanitair warm water op de ketel omhoog en hebben we dus een hoger verbruik.
Dus als je meer warm water gebruikt, verbruik je meer energie?
Da's wel een zotte conclusie...

De vraag zoals gesteld, of dat de insteltemperatuur iets uitmaakt voor een doorstromer, all else the same, heeft als simpel antwoord dat het er niet of heel weinig toe doet (or so I presume).
Als je een digitale meter hebt kan je dat trouwens heel eenvoudig eens uitproberen. Stel de temperatuur A in, vul een (half) bad. Wacht een halfuur (of kwartier of wat ook), stel temperatuur B in, vul het bad even vol. Kijk tijdje later op je meter. Dit kan je eigenlijk zelfs met een dag vertraging uitlezen op mijn.fluvius.be, directere resultaten kan je hebben met dat homewizard P1 ding.
Ik ben er vrij zeker van dat het verschil in verbruik minder dan 5% zal bedragen. Maar da's maar een gut feeling. Eigenlijk moet je dit dan enkele keren doen (bvb een week temperatuur A, een week temperatuur B, en telkens zeker zijn dat er tijdens de meettijd geen andere warmwatervraag is), zo beperk je de meetfout en ben je zekerder van je stuk.

Waarom denk ik dat het niet veel zal uitmaken? De aanvoer is even koud, de ketel is letterlijk een automatisch geregelde gaskraan met vlam. Minder vlam, minder warm, meer vlam, meer warm. Op inefficiënties van de ketel zelf na is dit een lineaire afhankelijkheid.
Indien je een boilervat hebt zou ik zelfs denken dat je beter condenseert bij lagere boilertemperatuur. Bij een doorstromer is de aanvoer natuurlijk even koud wat je insteltemperatuur ook is.
 
Maakt het eigenlijk uit voor een doorstromer op gas hoe snel je warm water laat lopen?
Dus is er bijvoorbeeld meer verwarmingsenergie nodig om een warm bad te vullen in 1 minuut tijd, dan wanneer je er 5 minuten over zou doen?
Er is een minimumdebiet nodig, anders slaat de ketel niet aan.
 
Dus als je meer warm water gebruikt, verbruik je meer energie?
Da's wel een zotte conclusie...
Als dat je conclusie is, zal je wel niet alles gelezen hebben...

Lagere aanvoertemperatuur voor sanitair water is minder gasverbruik bij evenveel waterverbruik. Uiteraard heeft meer warm water verbruik een hoger gasverbruik tot gevolg bij een doorstromer, maar als je evenveel water verbruikt door langer te douchen met een kraan die half open staat bij lage aanvoertemp en zo evenveel water verbruikt als iemand die korter doucht met de kraan volledig open en hogere aanvoertemp, dan zal de eerste minder verbruiken.
 
Terug
Bovenaan