besparen op dagelijkse uitgaven zonder aan kwaliteit in te moeten boeten

Mulan

Well-known member
Blijkbaar is er nog geen "hoe bespaar ik op dagdagelijkse zaken"-topic?

Allereerst:
- De tips hieronder hebben NIET als doel om elke vorm van comfort op te geven. Wel om een reeds aanwezige levensstijl betaalbaarder te maken of houden.
- Het is NIET de bedoeling om een ander zijn rekening te maken hier! Ga anderen dan ook niet gaan viseren of "adviseren" met tips specifiek naar 1 iemand gericht. Hou het algemeen.
- Val een ander ook niet aan omwille van de tips die ze geven, we zitten hier met een groep die VEEL geld "op overschot" heeft, als in "wij kunnen als koppel maandelijks een paar duizend euro's apart zetten" maar evengoed met mensen die op een uitkering moeten zien rond te komen. Zijn tips niet op jou van toepassing, laat die dan gewoon passeren.
- Post hier enkel tips die op "de doorsnee werknemer" van toepassing zijn. Geen "trucjes" om wat creatief om te gaan met belastingen die enkel voor zelfstandigen van toepassing zijn bvb. Daarvoor zijn andere topics meer gepast.
- Groepeer je tips wat in categorieën, dat vergroot de leesbaarheid.
- Edit van de crew: hou het legaal, binnen de terms of use van de diensten en gezond
 
Laatst bewerkt door een moderator:
voeding
- ik gebruik soms de app ToGoodToGo, het aanbod en de bruikbaarheid hangt af van de regio en het aanbod in je regio, zeker niet voor iedereen dus gegarandeerd succes
- ik heb geïnvesteerd in een grote diepvriezer en koop met hoeveelheidskortingen regelmatig enkele kg in de Colruyt bij interessante promo's
- Zowel Albert Heijn, Jumbo als Delhaize geven kortingen van -35% tot -50% op de producten die die dag zelf vervallen. Vaak koop ik dan "op voorhand" en vries ik direct in.
- Ik volg echt wel promo's op, vb van Delhaize en Colruyt in de app, voor andere winkels de papieren folders.
- zeker bij Colruyt loont het de hoeveelheidskortingen in de gaten te houden, frisdrank koop ik bvb enkel met korting.
- probeer af en toe eens een huismerk uit, soms valt dat tegen, soms valt dat mee.

energie
- speel met instellingen om te zien wat voor jullie comfortabel is en wat niet. Zo gaat de thermostaat al in nachtstand om 19u bij mij, ik lig altijd onder een fleeceke voor de tv dus voor mij voelt het niet te koud aan als ik om 21u30 naar boven ga bvb.
- Investeer in zaken die je verbruik beperken of monitoren zoals spaardouchekoppen, thermostatische kranen, thermostaat die je instelt met tijdszones,...
- Met de stijgende benzineprijzen neem ik veel meer de elektrische fiets dan vroeger. Ik spaar door meer te voet te doen of de fiets te nemen, zeker 20 euro per maand aan benzinekosten uit nu.
- Kijk of je samen kan rijden met iemand of openbaar vervoer niet goedkoper is, vooral als je alleen ergens naar toe gaat.
- Bekijk of het niet verstandiger is grote verbruikers te vervangen, ook al zijn ze nog niet stuk. Zo heb ik mijn gasketel vervangen en mijn gasverbruik gehalveerd hoewel deze na 20j "wel nog dienst deed", heb ik mijn oude koelkast voor 100 euro kunnen verkopen en een nieuwe in Vandenborre Outlet kunnen kopen die veel energiezuiniger was, heb ik mijn verlichting vervangen door Leds toen er korting in Brico was op ledlampen,..

Varia
- Eens per jaar kijk ik mijn verzekeringen na met de verzekeringsagent en schrap ik wat mij overbodig lijkt. Kijk ook na of je niet dubbel verzekerd bent voor sommige zaken
- Kijk op je rekeninguittreksels eens na welke abonnementen je hebt lopen en of deze nog echt wel gewenst zijn. Een fitnessabonnement is een typische...
- eens per jaar kijk ik ook na of mijn gebruik nog wel afstemt met mijn abonnement wat tv/internet/gsm betreft.
 
Van voeding is er wel al een supermarkt topic waar ook tips in staan.
Madam is er wel zo een die dat niet geloofd tot ze het effectief proeft, zelfde product van Delhaize naar boni /...
 
voeding
- Zowel Albert Heijn, Jumbo als Delhaize geven kortingen van -35% tot -50% op de producten die die dag zelf vervallen. Vaak koop ik dan "op voorhand" en vries ik direct in.
- Ik volg echt wel promo's op, vb van Delhaize en Colruyt in de app, voor andere winkels de papieren folders.
Aanvulling: Lidl en Aldi ook. Lidl heeft via zijn app soms wel goede promos en spaaracties.
 
Voeding:
Eet wat minder vlees (vaak het duurste ingrediënt) en vervang dit door bv. peulvruchten. Die kan je vaak voordelig (online) bestellen in grote hoeveelheden en zijn gedroogd, waardoor ze zeer lang goed blijven. Laat die een nachtje weken en kook ze dan met recepten die je opzoekt. Gezond en goedkoper.
Moet het vlees zijn? Er zijn stukken vlees die niet zo duur zijn wegens weinig populair, een klassiekier hier thuis zijn kippenharten: iedereen wil kipfilet maar de harten zijn goedkoop.

Veel zaken zijn uiteindelijk een pak goedkoper als je ze (gedroogd) in grotere hoeveelheden koopt. In plaats van je rijst in van die buideltjes te kopen van Uncle Ben's, koop gewoon een paar kg tegelijkertijd en gebruik een zeef.

En dranken, uiteraard is water het gezondste, en kraantjeswater is vele malen goedkoper dan flessenwater. Hangt van de streek af denk je misschien, maar ook gewoon van je eigen gewenning en of je het even in de koelkast zet.
 
koop op voorhand
een evidente voor mij, maar niet voor iedereen bedenk ik me net:
Als het solden zijn of kortingen, sla ik dingen in zoals speelgoed voor de dochter, cadeautjes om uit te delen op verjaardagsfeestjes,...
Wacht ook niet "tot het het juiste seizoen is" om aankopen te doen, zo kocht ik mijn eerste (plastieken) kerstboom in januari aan -50%, is dit het moment om goedkopere tuinmeubels te scoren,...
Solden dienen dus niet alleen om kleren en schoenen in te slaan.

koop tweedehands
Afhankelijk van wat je zelf comfortabel vindt, koop ik vaak zaken die er nog als nieuw uit zien, maar het niet meer zijn. Gaande van mijn auto tot schoenen voor de dochter (steeds dezelfde merken waarvan ik zeker weet dat ze goed zitten) en allerhande kinderspullen. Persoonlijk gebruik ik vooral Vinted hiervoor.

Niet echt tweedehands, maar licht beschadigde toestellen zijn ook een optie. Dat doe ik op Amazon, Vandenborre Outlet (Loeters is ook zo eentje), in elektrozaken en meubelzaken heb je vaak ook de verkoop van de toonzaalmodellen.
 
Voeding: eet goedgekoop en gezond, er zijn hier nog genoeg alternatieven die niets kosten. Ik eet al jaren deze havermout , met zo 1 pak kan ik een hele week uitgebreid ontbijten en het zit vol met vezels. En dat voor 0,59€.
Ben je dat zelf niet beugegeten na een tijd? Ik wissel af en toe wel graag af.

Ik hou de promo's zelf wel wat meer in de gaten de laatste tijd. Wellicht zou ik al veel kunnen besparen als ik geen bier of wijn meer drink, maar dat is iets wat ik niet wil opgeven. Dus probeer ik daar wat op te besparen door geen dure wijn meer te kopen - ik heb bij Colruyt en AH wel enkele favorieten van €6-€8 per fles en te zien wat er in promotie staat. Onlangs 50% korting op een tweede karton Cornet bij Colruyt bijvoorbeeld.
 
Betaal gespreid
Dat doen we bijna allemaal voor elektriciteit, gas,... Maar vraag eens na bij grotere betalingen of dat ook kan?
Wij hebben dat gedaan toen de hospitalisatieverzekering van de dochter nog niet in orde was, maar er wel een rekening van duizenden euro's binnen kwam. We hebben direct gebeld en gevraagd of we 200 euro per maand mochten afbetalen dat direct werd toegestaan. Na 2 maand konden we dan het bedrag van de hospitalisatieverzekering aanvragen en de schuld in 1x aflossen.
Ook mijn verzekeringen betaal ik maandelijks.

Maar blijkbaar kan dat ook voor zaken als het jaarlijks lidgeld van een sportclub leerde ik deze week.

Mijn kinesist betaal ik ook enkel als ik het geld eerst ontvangen heb van de mutualiteit. Natuurlijk in overleg met de kinesist. 😉
 
Betaal gespreid
Dat doen we bijna allemaal voor elektriciteit, gas,... Maar vraag eens na bij grotere betalingen of dat ook kan?
Wij hebben dat gedaan toen de hospitalisatieverzekering van de dochter nog niet in orde was, maar er wel een rekening van duizenden euro's binnen kwam. We hebben direct gebeld en gevraagd of we 200 euro per maand mochten afbetalen dat direct werd toegestaan. Na 2 maand konden we dan het bedrag van de hospitalisatieverzekering aanvragen en de schuld in 1x aflossen

Maar blijkbaar kan dat ook voor zaken als het jaarlijks lidgeld van een sportclub leerde ik deze week.

Mijn kinesist betaal ik ook enkel als ik het geld eerst ontvangen heb van de mutualiteit. Natuurlijk in overleg met de kinesist. 😉
Een kleine nuance in dat gespreid betalen, kijk ook zeker na of het effectief hetzelfde bedrag is als je gespreid betaald, want sommige zaken durven wel eens duurder uitvallen als je gespreid wil betalen. Dan ben je imo beter af om te pogen elke maand wat geld opzij te zetten om het jaar erop dat in 1 keer te betalen.
 
En hoe bespaar je hiermee?
Het bedrag is ofwel hetzelfde, ofwel wordt er een meerkost voor aangerekend...
Omdat je soms dingen zal laten omdat je het niet kan betalen, zoals het lidgeld van de voetbalclub. Veel ouders zullen nu aan hun kinderen moeten zeggen dat ze hun hobby's niet kunnen uitoefenen omdat het te duur is. Als je 400 euro echter kan spreiden over 8 of 10 maanden, kan het wél betaalbaar zijn en kan je je levensstandaard aanhouden hoewel het eerst geen optie leek.
Het is geen financiële besparing maar wel het behouden van meer comfort eerder.
 
Omdat je soms dingen zal laten omdat je het niet kan betalen, zoals het lidgeld van de voetbalclub. Veel ouders zullen nu aan hun kinderen moeten zeggen dat ze hun hobby's niet kunnen uitoefenen omdat het te duur is. Als je 400 euro echter kan spreiden over 8 of 10 maanden, kan het wél betaalbaar zijn en kan je je levensstandaard aanhouden hoewel het eerst geen optie leek.
Het is geen financiële besparing maar wel het behouden van meer comfort eerder.
Maar dat is geen besparen, dat is gewoon weten welke kosten je hebt en gaat hebben.

Het is geen slechte tip, maar echt besparen doe je daar niet mee. Wij doen dat ook maar we doen het zo dat we alle kosten van een jaar opgeteld hebben ( eten, kleding, abbonementen, stroom, verzekering, etc), gedeeld door 12 en dan zetten we dat bedrag elke maand op die rekening. Soms hoopt dat op en soms gaat er op een maand een grote hoop af. Maar het is nooit een schok.

Dat gezegd zijnde, de enige tip die ik kan bedenken waar je ietwat bespaart zonder veel in te boeten is 1 keer op de week naar de winkel gaan met een lijst en u aan die lijst houden. Veel minder random crap en veel minder overschotten die weg gesmeten worden. Dat werkt nu toch al 10 jaar goed.
 
Mijn grootste tip: kijk eens op een jaar hoeveel geld je aan welke "categorie" uitgeeft, dan zie je al snel waar het de moeite is van te besparen. Ik vind van mezelf dat ik niet zot doe met geld en een redelijk idee heb van hoeveel ik uitgeef, maar toch een paar verrassende inzichten gekregen.

2e tip: ik hoor vaak mensen klagen dat gezond eten duur is, maar er zijn genoeg groenten bv. die echt quasi niets kosten (wortelen om maar iets te noemen). En ik zie ook redelijk wat mensen die heel erg besparen op het eten dat ze in de supermarkt kopen, maar dan wel 1-2-... keer per week eten laten komen, wat in verhouding vaak duur is.

3e tip: minder voor dagelijkse uitgaven maar voor éénmalige als dat OK is: over de levensduur van een wasmachine, is de energiekost per wasbeurt voor de meeste modellen meer dan de aankoopprijs van het toestel verdeeld over die wasbeurten. De aankoopprijs afgeschreven per wasbeurt loopt verrassend gelijk tussen goedkopere en duurdere merken, vooral de energiezuinigheid maakt het verschil - tot je in de extreem zuinige klasse gaat shoppen, die ineens stukken duurder is wat je er zelfs met de energieprijzen vandaag niet uit wint op termijn.

@zarathustra : dat van overschotten wegsmijten is wel een hele goeie, zie ik ook te vaak bij mensen. En gewoon op voorhand een lijst maken, helpt daarbij zeker!
 
Vraagje over besparen op verwarming:
stel, ik ben alleen thuis en wil boven werken. Er is enkel een thermostaat beneden. Wat moet ik doen opdat ik het beneden niet teveel verwarm om het deftig warm te krijgen boven?
Als ik beneden alle radiatorknoppen toedraai, dan lijkt het me dat onze chauffage compleet zot hard gaat draaien omdat het hem maar niet lukt de benedenverdieping warm te krijgen. Thermostaat beneden op 17°c instellen met één halfopen kraan in de buurt?
 
- Koop een diepvriezer als je die nog niet hebt.
- Douche op het werk als je die mogelijkheid hebt. Zal vooral voor arbeiders zo zijn.
- Koop spullen eens 2dehands ipv alles nieuw.
- Verkoop ongebruikte spullen op 2dehands.
- Probeer sommige klusjes zelf te doen ipv dure vakmannen te gebruiken. Google staat vol met diy video’s en omtrent elk vakgebied is er wel een forum beschikbaar. Je kan meer dan je zelf denkt ( maar niet alles natuurlijk).
- Stop met lunch overdag ergens onderweg te kopen maar neem deze zelf mee. Hier is voor sommigen veel winst te halen.
- Ga met de fiets naar het werk en krijg fietsvergoeding als je werkgever dit toestaat. Is eerder extra inkomen ipv besparing. Alhoewel je wel brandstof en fitnessabbo bespaart.
 
Vraagje over besparen op verwarming:
stel, ik ben alleen thuis en wil boven werken. Er is enkel een thermostaat beneden. Wat moet ik doen opdat ik het beneden niet teveel verwarm om het deftig warm te krijgen boven?
Als ik beneden alle radiatorknoppen toedraai, dan lijkt het me dat onze chauffage compleet zot hard gaat draaien omdat het hem maar niet lukt de benedenverdieping warm te krijgen. Thermostaat beneden op 17°c instellen met één halfopen kraan in de buurt?
Hangt er vanaf, als je thermostaat kranen hebt op je radiatoren kan je die in de kamer die te verwarmen is op een stand zetten waardoor het daar maar tot x graden opwarmt.
 
Voeding:

- Een tip voor iedereen die graag een stukje vlees lust - traditioneel een duur ingrediënt: wijk eens af van het klassieke pad en contacteer een groothandel of vleesverwerker - bij heel veel van deze bedrijven kan je prima als particulier terecht vanaf een paar kg vlees.
- overweeg een kleine (paar m² is voldoende) groentetuin voor makkelijke groenten: ik denk aan boontjes (die trouwens heel duur zijn om te kopen), sla, sjalot, bieslook, ...
- aardappels/appels/kolen ... kijk eens of er geen landbouwer dichtbij zit, waar ik woon zijn er een aantal waar je goede kwaliteit aan goede prijzen kan kopen
- probeer om effectief alles op te eten wat je aangekocht hebt

Algemeen:

- zoals @Mulan al aangaf: koop eens 2de hands, kledij is klassiek maar denk ook aan bouwmaterialen, tuingereedschap, gereedschap, wijn, emmers, parfum, keukentoestellen ... je kan het zo gek niet bedenken of het wordt te koop aangeboden
- Durf gewoon korting te vragen, ook al staat dit niet specifiek aangegeven, dat kan ook onder de vorm van iets extra.
- Geef aan op restaurant dat je cash zal betalen (bij bestellen aperitief bvb), je zal merken dat bepaalde zaken spontaan een korting geven
- Behoed u voor een miskoop/impulsieve aankoop - ga kijken en keer terug bij twijfel om er nog eens over na te denken
- overweeg een eigen watervoorziening - niet zelden goedkoper dan een extra regenwaterput, voor diegenen met grote tuin of dieren is het quasi altijd het overwegen waard
- zonnepanelen
- Kijk de temperatuur van de boiler eens na, veel mensen stellen deze te hoog in (thuis staat die op 50°C bvb)
- controleer je woning op kieren die er niet horen te zijn, deze zorgen voor grote warmteverliezen
- zorg dat je koelkast voldoende gevuld is, een 50% gevulde koelkast zal meer verbruiken
- werk aan goede gewoontes: deur sluiten wanneer je buiten gaat, laat de deur van de koelkast/diepvriezer niet openstaan, maak een boodschappenlijst om onnodige winkelbezoeken te vermijden
- pas je rijstijl aan, vlot rijden in Vlaanderen is een uitdaging, kan je evengoed zuinig rijden.
- Indien niet absoluut noodzakelijk, betaal geen voorschot
- doe eens zot en koop 200 rollen toiletpapier / 30kg waspoeder als de prijs echt goed is (en je plaats hebt)
 
Mijn tips:
-Gebruik een weegschaal als je eten klaarmaakt / porties invriest. Je krijgt op die manier bitter weinig overschot en je kan op die manier ook makkelijker weten wat en hoeveel je eet.
-Leer hoe inmaken (wecken) werkt en gebruik die kennis ook. Ideaal voor mensen met een moestuin.
-Gebruik een vacumeermachine om overschotten in te vriezen. Je hebt minder kwaliteitsverlies en ook minder verloren ruimte.
-als je zaken in grote hoeveelheden koopt om op gelijke manier te bereiden (zoals stoofvlees, kip voor vol au vent, groenten en vlees voor spaghettisaus) bereid die dan voor het invriezen in 1 keer. Mits de juiste bewaartechniek heb je bitter weinig smaakverlies, spaar je tijd en energie.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Het delen van accounts is bij de meeste diensten niet toegestaan en kan ervoor zorgen dat je account wordt opgezegd/verbannen. Dat is geen advies dat hier hoort.
Hierbij wat tips die mij veel geholpen hebben

  1. Minder betalen
    1. Cashbacks: Check altijd eerst of je een cashback kan krijgen. Sommige banken (bijvoorbeeld KBC) bieden cashbacks aan bij bepaalde handelaars, of je kan soms cashbacks krijgen bij aankoop van een product.
    2. Kortingsbonnen:
      Via mijn werk (benefits at work) kan ik korting krijgen bij onder andere bol.com, Colruyt, Orange, Disneyland,...
      Ook kan ik via mijn energieleverancier enorm veel kortingen krijgen (bijvoorbeeld 15% bij de Gamma).
      Als Cera vennoot bent kan je soms ook bonnen kopen met extra korting
    3. Klantenkaarten: met klantenkaarten kan je extra korting krijgen
    4. Verbruik minder:
      1. Temperatuur lager zetten
      2. Minder vlees eten
      3. Minder op restaurant gaan
      4. Minder snel nieuwe kleren kopen
    5. Switch eens naar huisproducten (Coca-Cola is bijvoorbeeld extreem duur in vergelijking met een huisproduct)
    6. Koop in bulk voor bepaalde producten (meestal huishoud)
    7. Vergelijk prijzen tussen winkels/webshops
    8. Koop materiaal dat lang meegaat, zelfs al is het duurder (voor dingen die je vaak gebruikt)
    9. mijnenergie.be --> kijk of het elders goedkoper is
    10. Deel subscriptions, of neem het gewoon niet (Netflix, Spotify, Disney+,...)
    11. App Too Good to Go --> goedkoop eten kopen dat anders toch in de vuilbak gaat
  2. Budgetteren
    1. Domiciliëring: zet voor zoveel mogelijk noodzakelijke diensten (verzekering, energie, water) een domiciliëring op, bij voorkeur op maandelijkse basis (tenzij het goedkoper is om op jaarlijkse basis te betalen)
    2. Zet na verkrijgen van uw loon direct uw geld opzij in categorieën
      Persoonlijk heb ik een extra (gratis) spaarrekening geopend waar ik al mijn toekomstige uitgaven in plan/budgetteer.
      In een excel categoriseer ik dan al dat geld voor bepaalde doelen (bijvoorbeeld vakantie/cadeaus/multimedia/kadastraal inkomen).
      Eens die grote kost dan gemaakt moet worden, haal je gewoon het geld van die rekening
    3. Betaal uw facturen altijd onmiddellijk
    4. Neem nooit een persoonlijke lening
  3. Extra verdienen
    1. GFK: enquêtes invullen voor geld/bonnen: https://www.onlinegfk.be/welkom
    2. Mediapanel: enquêtes over uw TV-gebruik invullen voor geld/bonnen https://mediapanel.be/
    3. Zoek een beter betaalde job of een flexijob
  4. Varia:
    1. Stop met uzelf te vergelijken met rijkere mensen/influencers
    2. Leef onder uw mogelijkheden
    3. Bespreek uw financiën goed met uw partner. Financiën zorgen voor enorm veel relatieproblemen
    4. Neem geen huisdier als je al krap bij kas zit
    5. Reduce, Reuse, Repair, Recycle. In die volgorde
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan