besparen op dagelijkse uitgaven zonder aan kwaliteit in te moeten boeten

Er zijn dan nog mensen die beweren dat ze elke maand overhebben van hun maaltijdcheques.
Ik ben alleen en die 160 eur vliegen erdoor. Hoe mensen “over” kunnen hebben is mij echt een raadsel.

Hier lopen er in de familie ook rond. Maaltijdcheques per 1000 euro verkopen....
 
Er zijn dan nog mensen die beweren dat ze elke maand overhebben van hun maaltijdcheques.
Ik ben alleen en die 160 eur vliegen erdoor. Hoe mensen “over” kunnen hebben is mij echt een raadsel.
Ik heb er momenteel en tijdelijk ook wat over:

- heb eigen koe, dus hoef ik geen gehakt, worsten, biefstuk, stoofvlees te kopen
- heb een varken gekocht, dus geen varkensvlees kopen
- aardappelen, rode kool, prei, tomaten … eigen kweek
- overige groenten en fruit haal ik bij lokale boer
- boter, eieren, kippen koop ik eveneens bij een boer, kippen kosten een fortuin maar zijn lekker
- flessen wijn koop ik via vriend op de zaak of bij wijnhandel die geen MC aanvaard
- fijne vleeswaren bij slager die geen MC aanvaard

dus momenteel wat over.
 
Er zijn dan nog mensen die beweren dat ze elke maand overhebben van hun maaltijdcheques.
Ik ben alleen en die 160 eur vliegen erdoor. Hoe mensen “over” kunnen hebben is mij echt een raadsel.

Ik heb er ook geregeld over. Maar meestal omdat ik dat totaal vergeet dat ik er heb.. (Of dat er nog iets op staat)
Dus eens ik het doorheb is het er wel snel door :unsure:
 
Hier had ik vol goesting begin van de maand gezegd dat ik wel eens ging boodschappen doen om wat te optimaliseren. 4x boodschappen later is er dus niet veel optimaliseren aan. Wekelijks tussen de 130 en 180 voor gezin van 4.

Wel geleerd dat naar zowel de Aldi als Colruyt gaan compleet nutteloos is voor de tijd die ik er aan verlies. Boni producten zijn goedkoper of evenduur. (Groeten, sauzen, ..)
180€ is wel veel per week. Wij zitten rond de €100 per week met 2 volwassen en 2 kinderen (4 en 6). Ik ga wekelijks naar de Delhaize en maandelijks naar de Colruyt. We besparen niet echt op kwaliteit maar bekijken wel goed de promo's.. Iedere week is er wel een ander soort vlees 1+1 in de Delhaize (gisteren bvb. zalm gegeten die 1+1 was), producten die lang meegaan kopen we alleen 1+1 maar dan in grotere hoeveelheid.
 
180€ is wel veel per week. Wij zitten rond de €100 per week met 2 volwassen en 2 kinderen (4 en 6). Ik ga wekelijks naar de Delhaize en maandelijks naar de Colruyt. We besparen niet echt op kwaliteit maar bekijken wel goed de promo's.. Iedere week is er wel een ander soort vlees 1+1 in de Delhaize (gisteren bvb. zalm gegeten die 1+1 was), producten die lang meegaan kopen we alleen 1+1 maar dan in grotere hoeveelheid.

We zitten toch ook aan die 180 euro per week. Met 100 euro komen we niet toe, de oudste van 11 eet gewoon meer als mij.
 
We zitten toch ook aan die 180 euro per week. Met 100 euro komen we niet toe, de oudste van 11 eet gewoon meer als mij.
Ja daarom dat ik ook de leeftijd van mijn kinderen erbij zette. Voorlopig komen we nog juist toe met 3 stukken vlees maar ik vermoed dat dat binnenkort ook naar 4 zal moeten gaan. Onze kinderen eten tijdens de week ook smiddags in de opvang en vanaf volgend jaar op school dus dat zit ook niet in de prijs van de supermarkt.
 
Hier had ik vol goesting begin van de maand gezegd dat ik wel eens ging boodschappen doen om wat te optimaliseren. 4x boodschappen later is er dus niet veel optimaliseren aan. Wekelijks tussen de 130 en 180 voor gezin van 4.

Wel geleerd dat naar zowel de Aldi als Colruyt gaan compleet nutteloos is voor de tijd die ik er aan verlies. Boni producten zijn goedkoper of evenduur. (Groeten, sauzen, ..)
Heb ook gemerkt dat ik niet meer naar de Aldi hoef te rijden voor de laagste prijs. Colruyt heeft vaak witte producten die enkele centen onder de prijs van Aldi gaan. (goed voor producten waar kwaliteit weinig uit maakt. suiker, melk, tomatensaus,...)
 
200-300 per week aan eten. Gezin van 4, kinderen 3 en 6 jaar.
Soms is het wat meer.

We kunnen zeker besparen daarin. Vlees komt van de slager, groenten en fruit van een speciaalzaak, enz. Een fruitsalade kost daar al snel 5-6 euro voor een potje. Wij gooien te snel alles in onze kar zonder nadenken. Bijna alles van de premium merken terwijl dat eigenlijk niet hoeft.

Vlees van de supermarkt ben ik minder fan van. Kippenwit van de Carrefour of Aldi heb ik al eens een stukje bot of gewoon iets hards opgemerkt. Bij de slager nog nooit gehad.
 
200-300 per week aan eten. Gezin van 4, kinderen 3 en 6 jaar.
Soms is het wat meer.

We kunnen zeker besparen daarin. Vlees komt van de slager, groenten en fruit van een speciaalzaak, enz. Een fruitsalade kost daar al snel 5-6 euro voor een potje. Wij gooien te snel alles in onze kar zonder nadenken. Bijna alles van de premium merken terwijl dat eigenlijk niet hoeft.

Vlees van de supermarkt ben ik minder fan van. Kippenwit van de Carrefour of Aldi heb ik al eens een stukje bot of gewoon iets hards opgemerkt. Bij de slager nog nooit gehad.
Hier is het ook zo. Als er ergens nog marge is om te besparen bij ons is het daar wel.

Probleem is wel inboeten op kwaliteit. Dan heb ik het vooral over
bakker/slager/fuit/groenten.

Als je dat bij een goede zaak haalt is dat gewoon enkele levels boven wat je in de supermarkt kan vinden.
 
200-300 per week aan eten. Gezin van 4, kinderen 3 en 6 jaar.
Soms is het wat meer.

We kunnen zeker besparen daarin. Vlees komt van de slager, groenten en fruit van een speciaalzaak, enz. Een fruitsalade kost daar al snel 5-6 euro voor een potje. Wij gooien te snel alles in onze kar zonder nadenken. Bijna alles van de premium merken terwijl dat eigenlijk niet hoeft.

Vlees van de supermarkt ben ik minder fan van. Kippenwit van de Carrefour of Aldi heb ik al eens een stukje bot of gewoon iets hards opgemerkt. Bij de slager nog nooit gehad.
Da's hier ons maandbudget 😬. (Met de helft van gezinsgrootte natuurlijk)
Vlees van de slager snap ik volledig, is zeker smaakvoller! Maar we eten 3 a 4x vlees per week ongeveer wat anders idd 2 a 3 euro per dag per persoon gemiddeld is qua kost als je het bij de slager koopt. (Vandaag gerookte zalm, gisteren omelet om maar een beeld te geven. Het is dus niet puur omwille van de kosten, dan zou ik de zalm ook skippen)
Maar fruitsalade maak ik bvb zelf, is 2 minuten werk èn smaakvoller dan pottekes vind ik zelf.

Nuja, wie niet op geld "moet" letten (en dat moeten is dan nog subjectief, ik zal de enige niet zijn die er wel op let in zekere mate zonder maand over te hebben op het einde van het budget) is zeker impulsiever dan wie bewuster de boodschappenkar vult.
 
Hier is het ook zo. Als er ergens nog marge is om te besparen bij ons is het daar wel.

Probleem is wel inboeten op kwaliteit. Dan heb ik het vooral over
bakker/slager/fuit/groenten.

Als je dat bij een goede zaak haalt is dat gewoon enkele levels boven wat je in de supermarkt kan vinden.
Maar ook daarin kan je zoeken. Het brood van Delhaize vind ik bijvoorbeeld heel lekker, maar bij een Lidl of Colruyt: bah!
De slager snap ik ook, maar ik haal het in promo op de markt waardoor de prijs eerder naar die van de supermarkt zakt.
Qua groenten en fruit is ook de markt weer aan te raden. 😁
Maar dan moet je het wel zien zitten om in het weekend naar de markt te gaan natuurlijk, tenzij je zoals ik vroeg gaat, is dat vaak een aanslag op je levenskwaliteit. 🙈
 
Da's hier ons maandbudget 😬. (Met de helft van gezinsgrootte natuurlijk)
Vlees van de slager snap ik volledig, is zeker smaakvoller! Maar we eten 3 a 4x vlees per week ongeveer wat anders idd 2 a 3 euro per dag per persoon gemiddeld is qua kost als je het bij de slager koopt. (Vandaag gerookte zalm, gisteren omelet om maar een beeld te geven. Het is dus niet puur omwille van de kosten, dan zou ik de zalm ook skippen)
Maar fruitsalade maak ik bvb zelf, is 2 minuten werk èn smaakvoller dan pottekes vind ik zelf.

Nuja, wie niet op geld "moet" letten (en dat moeten is dan nog subjectief, ik zal de enige niet zijn die er wel op let in zekere mate zonder maand over te hebben op het einde van het budget) is zeker impulsiever dan wie bewuster de boodschappenkar vult.
Ivm fruit, fruitsalade maken we ook zelf en is inderdaad goedkoper dan dat voorgesneden te hebben. Maar het verschin in smaak van het fruit uit de fruitwinkel tov de supermarkt is in mijn ogen ook groot. MAAR ik vind de prijs vaak niet te verantwoorden, dus daar zullen we volgens mij wel eens wat strikter in worden.

Onlangs had ik passievruchten gekocht zonder te kijken, want ze zagen er zo goed uit.


€3.50 het stuk bleek achteraf, toch wel een (terechte) uitbrander gekregen van mevrouw Musk :unsure:

PS: de markt hier trekt helaas ook op niks
 
Maar ook daarin kan je zoeken. Het brood van Delhaize vind ik bijvoorbeeld heel lekker, maar bij een Lidl of Colruyt: bah!
De slager snap ik ook, maar ik haal het in promo op de markt waardoor de prijs eerder naar die van de supermarkt zakt.
Qua groenten en fruit is ook de markt weer aan te raden. 😁
Maar dan moet je het wel zien zitten om in het weekend naar de markt te gaan natuurlijk, tenzij je zoals ik vroeg gaat, is dat vaak een aanslag op je levenskwaliteit. 🙈

Ge moet dat hazelnoot rozijnen brood es pakken van de colruyt. Das belachelijk goed :D
 
Ik post het hier omdat ik ze top vind qua prijs-kwaliteit:

Sinds gisteren mogen ze terug uit het schoenenrek, klaar voor hun 3de winter en daar is echt nog niets aan te zien qua slijtage.
Ik ben topfan van de schapenwol aan mijn super kouwelijke voeten en ondertussen mijn pa ook. 😁
En ondertussen ik ook ! Veel warmere voeten dan mijn gewone pantoffels hiermee 😍
 
Ja lap net eens gecheckt in de bank-app, nuttig topic dit want confronterend,

Hou u vast, cijfers maart:

Slager: €190
Bakker: €71
Fruit/groenten: €110
Supermarkt: €410

Totaal: €774

Dat is dan nog zonder eventueel eens een pizza of frieten halen :unsure:
 
Da's hier ons maandbudget 😬. (Met de helft van gezinsgrootte natuurlijk)
Vlees van de slager snap ik volledig, is zeker smaakvoller! Maar we eten 3 a 4x vlees per week ongeveer wat anders idd 2 a 3 euro per dag per persoon gemiddeld is qua kost als je het bij de slager koopt. (Vandaag gerookte zalm, gisteren omelet om maar een beeld te geven. Het is dus niet puur omwille van de kosten, dan zou ik de zalm ook skippen)
Maar fruitsalade maak ik bvb zelf, is 2 minuten werk èn smaakvoller dan pottekes vind ik zelf.

Nuja, wie niet op geld "moet" letten (en dat moeten is dan nog subjectief, ik zal de enige niet zijn die er wel op let in zekere mate zonder maand over te hebben op het einde van het budget) is zeker impulsiever dan wie bewuster de boodschappenkar vult.
Door de komst van de kinderen kiezen we nogal snel voor het gemak. We hebben al zoveel tijd tekort dat een voorgemaakte fruitsalade dan veel makkelijker is natuurlijk. Ook de wekelijkse frieten van de frituur of de vrijdag andere take away zit daar ook in hé. En dat loopt ook al aardig op. Waar ik vroeger verschoot als ik aan €20 lag in de frituur, is het vandaag normaal dat ik altijd rond de €35 euro betaal.

Ik heb als kind nooit iets tekort gehad. Maar merken, uiteten, take-away, pretparken, enz. konden wij niet. Daar was, door de situatie (waar ik niet verder op in ga), geen budget voor. Daardoor voelt het nu soms echt bizar. Frieten eten ter plaatse in een pretpark voelt nog steeds alsof ik onverantwoord met mijn geld aan het gooien ben. Als kind heb ik dat nooit gedaan want dat was onbetaalbaar.
 
Door de komst van de kinderen kiezen we nogal snel voor het gemak. We hebben al zoveel tijd tekort dat een voorgemaakte fruitsalade dan veel makkelijker is natuurlijk. Ook de wekelijkse frieten van de frituur of de vrijdag andere take away zit daar ook in hé. En dat loopt ook al aardig op. Waar ik vroeger verschoot als ik aan €20 lag in de frituur, is het vandaag normaal dat ik altijd rond de €35 euro betaal.

Ik heb als kind nooit iets tekort gehad. Maar merken, uiteten, take-away, pretparken, enz. konden wij niet. Daar was, door de situatie (waar ik niet verder op in ga), geen budget voor. Daardoor voelt het nu soms echt bizar. Frieten eten ter plaatse in een pretpark voelt nog steeds alsof ik onverantwoord met mijn geld aan het gooien ben. Als kind heb ik dat nooit gedaan want dat was onbetaalbaar.
Aaah, dat soort extraatjes zit daar dan weer niet in bij mij, wat toch ook rond de 50 euro per maand zal draaien. (2x per maand McDonalds of Frituur, dat mag ze zelf kiezen, op uitstap idd al eens een ijsje gaan eten aan 5 euro per stuk,...)

Ik denk dat velen van ons als volwassene wel geconfronteerd worden met het verschil tussen toen wij opgroeiden en wat we onze kinderen nu kunnen geven (zowel materialistisch als naar ervaringen toe).
 
eens wat meer onnozele verzekeringen stop zetten, kan ook al helpen.
Sorry maar als ik hier lees (vooral in andere threads wel), welke verzekeringen mensen af sluiten....

Eens goed de vraag stellen bij jezelf of alles het wel waard is.

Ik lees dat mensen bv een familiale hebben, maar ze hebben geen kinderen of grote dieren.
Vb.
Ze sluiten hem vooral af om ingedekt te zijn voor fiets ongevallen. Maar ze rijden quasi enkel maar fiets voor woon-werk.
Terwijl je via je werk automatisch bent gedekt voor dit traject.


Pas op, ik zeg niet dat je deze verzekering nu meteen moet stopzetten, want die bedraagt eigenlijk peanuts. Je gaat hierdoor niet veel "levenskwaliteit winnen". Maar het is slechts een voorbeeld.
Zelfde voor gsm verzekering... Bekijk die eens goed. Elk jaar gaat de waarde toch automatisch afgeschreven worden van je verzekerd bedrag hoor.

Idem voor diefstal in je brandpolis.
Als je zoals ik, enkel maar een TV of Laptop in je huis hebt, die quasi je duurste bezittingen zijn, en die zijn al 5 jaar oud.... Wat je daarvoor nog zal krijgen van de verzekering, als die gepakt worden, is ook peanuts.
Dus ik ga die diefstal er ook uit laten volgende keer.
 
Ik heb er momenteel en tijdelijk ook wat over:

- heb eigen koe, dus hoef ik geen gehakt, worsten, biefstuk, stoofvlees te kopen
- heb een varken gekocht, dus geen varkensvlees kopen
- aardappelen, rode kool, prei, tomaten … eigen kweek
- overige groenten en fruit haal ik bij lokale boer
- boter, eieren, kippen koop ik eveneens bij een boer, kippen kosten een fortuin maar zijn lekker
- flessen wijn koop ik via vriend op de zaak of bij wijnhandel die geen MC aanvaard
- fijne vleeswaren bij slager die geen MC aanvaard

dus momenteel wat over.
Roteer jij dan koeien en varkens, want ik gok dat je dus nu geen varken en koe meer hebt, tenzij je telkens een nieuwe koopt?
Niet dat ik het zelf wil doen, maar nu ben ik curieus wat zo een koe en een varken kosten.
 
Terug
Bovenaan