besparen op dagelijkse uitgaven zonder aan kwaliteit in te moeten boeten

Dus eten en drank en all 200-300€ per maand of ergens tussen 44,44 en 66.66€/week? (want gemiddeld zijn er 4,5 weken per maand)
Dat is wel heel erg weinig.
Voor 1 volwassene en 1 (jong) kind, waar er ook gewoon serieus op het budget gelet wordt (eerdere posts van haar) lijkt me dat nu wel niet onmogelijk. Het is ook eerder delen door 4.35 hé.
 
Roteer jij dan koeien en varkens, want ik gok dat je dus nu geen varken en koe meer hebt, tenzij je telkens een nieuwe koopt?
Niet dat ik het zelf wil doen, maar nu ben ik curieus wat zo een koe en een varken kosten.

Nee hoor, ik heb nu een (jonge) koe (de dochter van onze vorige koe), normaal een poging wagen om deze in Juli/Augustus kunstmatig te laten bevruchten in de hoop volgend jaar terug een kalfje te hebben. Ik probeer steeds om zelf een koe te kweken - soms lukt dat niet of soms wordt er ook een stier geboren - deze verkoop ik, vind het te gevaarlijk om te houden na onaangename ervaringen vroeger.

Kost van een grote vleeskoe (neem 800-900kg levend) vandaag de dag schat ik rond de 3200-3500 €, het varken dat ik gewoon geslacht heb gekocht heb ik 3,38 €/kg betaald (dat is dus de prijs zonder ingewanden etc.) - enkel nog versnijden.
 
Dus eten en drank en all 200-300€ per maand of ergens tussen 44,44 en 66.66€/week? (want gemiddeld zijn er 4,5 weken per maand)
Dat is wel heel erg weinig.
Verleden maand 14x naar een supermarkt geweest, 273 euro uitgegeven.
1 volwassene, 1 kleuter in co-ouderschap en in let idd op promo's: grote voorraadkast èn grote diepvriezer.
Maar ik drink evengoed frisdrank, eet zalm en steak,... Het is niet dat hier uitsluitend "goedkopen brol" gekocht wordt.
 
Verleden maand 14x naar een supermarkt geweest, 273 euro uitgegeven.
1 volwassene, 1 kleuter in co-ouderschap en in let idd op promo's: grote voorraadkast èn grote diepvriezer.
Maar ik drink evengoed frisdrank, eet zalm en steak,... Het is niet dat hier uitsluitend "goedkopen brol" gekocht wordt.
Ik dacht dat uw vriend mee ingerekend was in de uitgaves. Ja, dan is het nog wel te doen met dat budget. ;)
 
Verleden maand 14x naar een supermarkt geweest, 273 euro uitgegeven.
1 volwassene, 1 kleuter in co-ouderschap en in let idd op promo's: grote voorraadkast èn grote diepvriezer.
Maar ik drink evengoed frisdrank, eet zalm en steak,... Het is niet dat hier uitsluitend "goedkopen brol" gekocht wordt.

Wat is dat dan ? Een stuk zalm van 50 gr ?

De madam is gisteren naar de Colruyt gegaan. 214 euros. Daar zat niks speciaal in, behalve 35 euro babymelk en wat cola blikken.
 
Wat is dat dan ? Een stuk zalm van 50 gr ?

De madam is gisteren naar de Colruyt gegaan. 214 euros. Daar zat niks speciaal in, behalve 35 euro babymelk en wat cola blikken.
Ze zegt niet hoe vaak per maand ze dat eet toch? Als je dat laat afhangen van 1+1 gratis promoties en dergelijke lijkt me dat nu niet onmogelijk. Het zal dan misschien geen wild gevangen zalm en steak van Dierendonck zijn.
 
Ze zegt niet hoe vaak per maand ze dat eet toch? Als je dat laat afhangen van 1+1 gratis promoties en dergelijke lijkt me dat nu niet onmogelijk. Het zal dan misschien geen wild gevangen zalm en steak van Dierendonck zijn.

Zelfs de cheap ass zalm gaat toch vlot naar 5-10 euro voor een portietje van 200g. Ik lig elke keer achterover als ik zalm en garnalen in de frigo zie liggen. Als je met 2 een zalmpje eet of tomaat crevette, je bent vlotjes 20 euro kwijt voor een gerechtje. Best dat ik mijn asperges per kilo uit mijn eigen kweekberm kan halen, of zalm met asperges was een 30 euro menu...

Als je per maand maar 200 euro eet, veel zalm en steak (zelfs is ze goedkoop) zal er toch niet inzitten.
 
Zelfs de cheap ass zalm gaat toch vlot naar 5-10 euro voor een portietje van 200g. Ik lig elke keer achterover als ik zalm en garnalen in de frigo zie liggen. Als je met 2 een zalmpje eet of tomaat crevette, je bent vlotjes 20 euro kwijt voor een gerechtje. Best dat ik mijn asperges per kilo uit mijn eigen kweekberm kan halen, of zalm met asperges was een 30 euro menu...

Als je per maand maar 200 euro eet, veel zalm en steak (zelfs is ze goedkoop) zal er toch niet inzitten.
Er is ook zalm uit de diepvries he, ook bij Aldi en Colruyt, wat het een pak goedkoper maakt.
 
Zelfs de cheap ass zalm gaat toch vlot naar 5-10 euro voor een portietje van 200g. Ik lig elke keer achterover als ik zalm en garnalen in de frigo zie liggen. Als je met 2 een zalmpje eet of tomaat crevette, je bent vlotjes 20 euro kwijt voor een gerechtje. Best dat ik mijn asperges per kilo uit mijn eigen kweekberm kan halen, of zalm met asperges was een 30 euro menu...

Als je per maand maar 200 euro eet, veel zalm en steak (zelfs is ze goedkoop) zal er toch niet inzitten.
In de Delhaize is het 29€/kg voor zalm op vel, is nog doenbaar.

Gisteren naar de slager geweest en 16kg vlees mee voor 107€, zat wel 5kg gehakt in voor 25€ :)
 
Er is ook zalm uit de diepvries he, ook bij Aldi en Colruyt, wat het een pak goedkoper maakt.
Die is enkel voor in vispannetjes, ik koop die van Jumbo tegenwoordig, soms nóg goedkopere acties dan deze daar:

En met 1 zo een pak eten we met 2.

Vandaag ook garnalen mee gehad van Albert Heijn, 6,49euro voor 200 gram.
 
In de Delhaize is het 29€/kg voor zalm op vel, is nog doenbaar.

Gisteren naar de slager geweest en 16kg vlees mee voor 107€, zat wel 5kg gehakt in voor 25€ :)
En hoelang doe je daar dan mee?
Wat 107€ voor vlees, pijnlijk :oink:
 
En hoelang doe je daar dan mee?
Wat 107€ voor vlees, pijnlijk :oink:
Dat gehakt is meestal voor spaghetti en daar hebben we 4 porties ongeveer per kg gehakt. Dus 20 dagen voor het gehakt. Voor de stukken vlees zal het ongeveer 400gr per dag zijn dus nog eens 27 dagen. Dus in totaal ongeveer 47 dagen, €2,3/dag :)
 
Zelfs de cheap ass zalm gaat toch vlot naar 5-10 euro voor een portietje van 200g. Ik lig elke keer achterover als ik zalm en garnalen in de frigo zie liggen. Als je met 2 een zalmpje eet of tomaat crevette, je bent vlotjes 20 euro kwijt voor een gerechtje.
Hangt er ook van af wanneer je het koopt, paar weken terug promo in Delhaize: niet ingevroren en geen ontdooide zalm aan +-18€/kilo.
Zit er nu nog van in onze vriezer.
 
Maar ja wat is uw budget nu juist? Is dat echt alleen drank en eten?

Bij ons is het budget 300€/week. Maar een balpen kopen in de supermarkt bijvoorbeeld, hoort dat er ook bij?
Wat als je een bus haarlak koopt? Hoort dat er bij? Bij ons is het antwoord: Ja.
Een maandverband voor vrouwlief? Ja. Een nieuwe GSM oplader kopen? Nieuwe doos kattenkorrels of katteneten? Ook allemaal ja ... enzovoorts ..

Wij hebben een weekbudget van 300€ (ikzelf, vrouwlief en 2 katers die ook geld kosten), maar daar horen zo'n zaken dus allemaal bij.

Echt eten en drank zal maar de helft van dat budget zijn denk ik. Als het al zoveel is. Ik weet het niet want we pakken gewoon die 300€ "all in"

Vooraleer iemand zegt: Makila dat is dan nog altijd erg veel. Deze week een nieuwe bureaustoel van 335€ gekocht wegens rugproblemen? Dan is het budget deze week OP EN staan we op -35€ voor volgende week Zoiets wordt ook in datzelfde budget gestoken. Dat is dan een ferme tegenvaller ja, maar je kan altijd wel ergens op besparen
 
Maar ja wat is uw budget nu juist? Is dat echt alleen drank en eten?

Bij ons is het budget 300€/week. Maar een balpen kopen in de supermarkt bijvoorbeeld, hoort dat er ook bij?
Wat als je een bus haarlak koopt? Hoort dat er bij? Bij ons is het antwoord: Ja.
Een maandverband voor vrouwlief? Ja. Een nieuwe GSM oplader kopen? Nieuwe doos kattenkorrels of katteneten? Ook allemaal ja ... enzovoorts ..

Wij hebben een weekbudget van 300€ (ikzelf, vrouwlief en 2 katers die ook geld kosten), maar daar horen zo'n zaken dus allemaal bij.

Echt eten en drank zal maar de helft van dat budget zijn denk ik. Als het al zoveel is. Ik weet het niet want we pakken gewoon die 300€ "all in"

Vooraleer iemand zegt: Makila dat is dan nog altijd erg veel. Deze week een nieuwe bureaustoel van 335€ gekocht wegens rugproblemen? Dan is het budget deze week OP EN staan we op -35€ voor volgende week Zoiets wordt ook in datzelfde budget gestoken. Dat is dan een ferme tegenvaller ja, maar je kan altijd wel ergens op besparen
Grotendeels uitgaven voor eten, drinken en hygiëne zou ik zeggen.

Een gsmlader of een nieuwe bureaustoel horen daar in mijn ogen niet bij.
Dat zit in mijn ogen eerder in het reserve budget of het spaarbudget. En heb je onvoldoende budget, dan trek je even uw plan zonder dat, hoe onaangenaam het ook is. Of je bespaart in uw eten budget om ruimte te maken, zoals jij het doet.

Maar uw weekbudget spendeer ik zelfs niet op een maand ;).
 
@makila bij mij omvat dat 'alles wat van de supermarkt komt'.
Hondeneten zit daar niet bij, dat wordt online besteld. Maar toiletpapier, afwasdreft, deo,... Staat allemaal op dat rekeningetje. Dus puur aan eten zal het dan eerder 250 euro zijn. En daar zitten dan weer niet de vrijdagse frietjes bij, uit eten gaan,...
 
Maar uw weekbudget spendeer ik zelfs niet op een maand ;).
Van te weinig budget krijg ik stress. Mijn moto is: Beter te veel dan te weinig. Ik houd dit bij in een excelsheet.

Als ik er ruim mee toe kom die week, dan plaats ik de overschot op de spaarrekening.
Moet ik een bureaustoel kopen zoals deze week - Dan lukt dat dus niet. ;)

En daar zitten dan weer niet de vrijdagse frietjes bij, uit eten gaan,...
Dat zit er bij mij wel allemaal bij in dat budget. Katteneten is ook meestal online en zit er dus ook bij in.
Eigenlijk echt alles, wat ik online koop zit bij in dit weekbudget van mij.
 
Ik ben iemand die graag wat vaker naar de cinéma gaat, zeker nu het filmaanbod daar post-pandemie terug begint aan te trekken.
Mijn belangrijkste besparing op dat vlak: https://www.pathe.be/nl/nieuws-en-aanbiedingen/5-plaatsenkaart-1

5 plaatsen die je na verloop van tijd gegarandeerd opgebruikt, aan een tarief waar je bij "marktleider" Kinépolis alleen maar van kan dromen (dan zwijgen we nog van de toeslagen die zij hanteren).
 
. Dus puur aan eten zal het dan eerder 250 euro zijn. En daar zitten dan weer niet de vrijdagse frietjes bij, uit eten gaan,...

Ik zou die vrijdagse frietjes toch ook bij budget eten tellen omdat dat toch wel een weerkerende uitgave is.
In tegenstelling tot uit eten gaan?
 
Terug
Bovenaan