besparen op dagelijkse uitgaven zonder aan kwaliteit in te moeten boeten

Hier dan maar even on topic antwoorden...

Ja, ik wist dit al, maar voor mij was het 1 à 2 jaar geleden het "verlies" nog waard, want ik kreeg nog op € 90 lidgeld ofzo, ruim € 55 terug via een sportpremie en brillen/lenzen (als ik geen nieuwe bril kocht, kocht ik wel wat lenzen). Voor € 35/jaar kon ik dan nog m'n briefjes in een lokale brievenbus deponeren, en mijn huisarts werkte nog niet via een regeling waarbij je enkel het remgeld betaalde zoals nu...

Dacht wel dat je dat zou weten maar ik verbaas mij over het aantal mensen die de HZIV niet kennen en denken dat je bij de CM etc. moet zijn om een terugbetaling te kunnen krijgen. Ik heb zelf de CM 20 jaar lidgeld betaald en ze hebben nooit iets voor mij moeten doen, dan is het toch duur.

Dacht wel dat je dat zou weten maar ik verbaas mij over het aantal mensen die de HZIV niet kennen en denken dat je bij de CM etc. moet zijn om een terugbetaling te kunnen krijgen. Ik heb zelf de CM 20 jaar lidgeld betaald en ze hebben nooit iets voor mij moeten doen, dan is het toch duur.
Ik blijf er mij ook in verbazen. Zoveel mensen die denken (of er echt van overtuigd zijn) dat indien je geen lidgeld betaalt je gewoon geen zorgverzekering hebt.

Maakt het eigenlijk uit voor een doorstromer op gas hoe snel je warm water laat lopen?
Dus is er bijvoorbeeld meer verwarmingsenergie nodig om een warm bad te vullen in 1 minuut tijd, dan wanneer je er 5 minuten over zou doen?

Maakt het eigenlijk uit voor een doorstromer op gas hoe snel je warm water laat lopen?
Dus is er bijvoorbeeld meer verwarmingsenergie nodig om een warm bad te vullen in 1 minuut tijd, dan wanneer je er 5 minuten over zou doen?
Wij hebben hier het sanitair warm water op onze doorstromer op de koudst mogelijke temperatuur staan en dan maakt het wel uit hoe hard we het water laten lopen. Zetten we de kraan bij het douchen volledig open op koude dagen zoals deze, dan is het water te koud voor mij. Zet ik de kraan half open, wat voldoende is met de drukverhogende douchekop die we hebben, dan is het water aangenaam warm. Als ik de kraan volledig open zou willen zetten tijdens het douchen/bad laten vullen, moet de temperatuur van het sanitair warm water op de ketel omhoog en hebben we dus een hoger verbruik.

Wij hebben hier het sanitair warm water op onze doorstromer op de koudst mogelijke temperatuur staan en dan maakt het wel uit hoe hard we het water laten lopen. Zetten we de kraan bij het douchen volledig open op koude dagen zoals deze, dan is het water te koud voor mij. Zet ik de kraan half open, wat voldoende is met de drukverhogende douchekop die we hebben, dan is het water aangenaam warm. Als ik de kraan volledig open zou willen zetten tijdens het douchen/bad laten vullen, moet de temperatuur van het sanitair warm water op de ketel omhoog en hebben we dus een hoger verbruik.
Dus als je meer warm water gebruikt, verbruik je meer energie?
Da's wel een zotte conclusie...

De vraag zoals gesteld, of dat de insteltemperatuur iets uitmaakt voor een doorstromer, all else the same, heeft als simpel antwoord dat het er niet of heel weinig toe doet (or so I presume).
Als je een digitale meter hebt kan je dat trouwens heel eenvoudig eens uitproberen. Stel de temperatuur A in, vul een (half) bad. Wacht een halfuur (of kwartier of wat ook), stel temperatuur B in, vul het bad even vol. Kijk tijdje later op je meter. Dit kan je eigenlijk zelfs met een dag vertraging uitlezen op mijn.fluvius.be, directere resultaten kan je hebben met dat homewizard P1 ding.
Ik ben er vrij zeker van dat het verschil in verbruik minder dan 5% zal bedragen. Maar da's maar een gut feeling. Eigenlijk moet je dit dan enkele keren doen (bvb een week temperatuur A, een week temperatuur B, en telkens zeker zijn dat er tijdens de meettijd geen andere warmwatervraag is), zo beperk je de meetfout en ben je zekerder van je stuk.

Waarom denk ik dat het niet veel zal uitmaken? De aanvoer is even koud, de ketel is letterlijk een automatisch geregelde gaskraan met vlam. Minder vlam, minder warm, meer vlam, meer warm. Op inefficiënties van de ketel zelf na is dit een lineaire afhankelijkheid.
Indien je een boilervat hebt zou ik zelfs denken dat je beter condenseert bij lagere boilertemperatuur. Bij een doorstromer is de aanvoer natuurlijk even koud wat je insteltemperatuur ook is.

Er is een minimumdebiet nodig, anders slaat de ketel niet aan.

Dus als je meer warm water gebruikt, verbruik je meer energie?
Da's wel een zotte conclusie...
Als dat je conclusie is, zal je wel niet alles gelezen hebben...

Lagere aanvoertemperatuur voor sanitair water is minder gasverbruik bij evenveel waterverbruik. Uiteraard heeft meer warm water verbruik een hoger gasverbruik tot gevolg bij een doorstromer, maar als je evenveel water verbruikt door langer te douchen met een kraan die half open staat bij lage aanvoertemp en zo evenveel water verbruikt als iemand die korter doucht met de kraan volledig open en hogere aanvoertemp, dan zal de eerste minder verbruiken.

Had het hier al eens zien passeren denk ik (of in een ander topic), namelijk het boodschappen doen net over de grens.
Ik kom regelmatig wel eens in Keulen en als ik daar ben dan doe ik 1 obligatoire trip naar de DM (drogist) om daar een jaarvoorraad aan shampoo, deo, zeep, vaatwastabletten, douchegel, etc te kopen. Spaart mij aardig wat uit. Laatste keer ook in de Rewe geweest en met een overvolle kar (voeding/schoonmaakproducten/dierenvoeding) buiten gestapt voor 130 EUR.

Zijn hier mensen die regelmatig eens in Duitsland gaan winkelen, en waar gaan jullie dan ? Het ideale zou zo een winkelcomplex zijn waar ik alles kan combineren (kledij, supermarkt, drogist, huisdierenzaak). Liefst ergens buiten een stadscentrum.

Wanneer je voor werk of plezier in Duitsland bent, of dicht tegen de grens woont, is zo een tripje wel kostenbesparend. Uiteraard niet het geval als je eerst 2 uur moet rijden en die trip je een halve tank benzine kost ....

Had het hier al eens zien passeren denk ik (of in een ander topic), namelijk het boodschappen doen net over de grens.
Ik kom regelmatig wel eens in Keulen en als ik daar ben dan doe ik 1 obligatoire trip naar de DM (drogist) om daar een jaarvoorraad aan shampoo, deo, zeep, vaatwastabletten, douchegel, etc te kopen. Spaart mij aardig wat uit. Laatste keer ook in de Rewe geweest en met een overvolle kar (voeding/schoonmaakproducten/dierenvoeding) buiten gestapt voor 130 EUR.

Zijn hier mensen die regelmatig eens in Duitsland gaan winkelen, en waar gaan jullie dan ? Het ideale zou zo een winkelcomplex zijn waar ik alles kan combineren (kledij, supermarkt, drogist, huisdierenzaak). Liefst ergens buiten een stadscentrum.

Wanneer je voor werk of plezier in Duitsland bent, of dicht tegen de grens woont, is zo een tripje wel kostenbesparend. Uiteraard niet het geval als je eerst 2 uur moet rijden en die trip je een halve tank benzine kost ....
Wij gaan voor zo'n zaken naar Kaufland in Aken, een vrij grote supermarkt die makkelijk te bereiken is.
Er naast/achter liggen nog een aantal winkels, zoals een asiatische supermarkt, Lidl, Aldi en Fressnapf (Maxi Zoo), dus je hebt daar echt alles bij elkaar.

Wij gaan voor zo'n zaken naar Kaufland in Aken, een vrij grote supermarkt die makkelijk te bereiken is.
Er naast/achter liggen nog een aantal winkels, zoals een asiatische supermarkt, Lidl, Aldi en Fressnapf (Maxi Zoo), dus je hebt daar echt alles bij elkaar.
Jup, die had mijn vriendin ook al gevonden :)
Daar dichtbij is ook nog Hirsch Center Aachen, een winkelcomplex.

Kaufland inderdaad ook al een paar keer gedaan in Keulen en groot genoeg om vanalles te vinden.

Wij hebben in Koersel zo een winkel waar dat allemaal spotgoedkoop te krijgen is, ook vaak Duits spul dat daar ligt. Kost dan grofweg de helft van wat het in de supermarkt kost.

Geen idee waar je woont maar dat is toch al snel 80km of een uurje rijden.
Laat ons eerlijk zijn best-case is dat een daguitstap.

Geen idee waar je woont maar dat is toch al snel 80km of een uurje rijden.
Laat ons eerlijk zijn best-case is dat een daguitstap.

Als je een hele auto vol duwt kan dat wel lonen natuurlijk. Zeker als je toch met een bedrijfswagen rondrijdt bvb.
Ik woon dicht bij de grens, maar Aken is idd ook snel 40 minuten rijden al.

Heeft er iemand zo wat voorbeelden van prijsverschillen bij Kaufland? Ik wil eens berekenen of dat de moeite is voor ons.

tip voor als je ff snel duitsland wilt voor aldi/lidl/dm
In Tüddern vind je die allemaal bij elkaar liggen op 1 straat, op steenworp van de nederlandse grens. Voor mij net geen 50km rijden dus is weinig moeite/kost. Drinken is goedkoper (mits je ook de flessen ook weer inlevert), wij doen het vooral voor bulk inslaan van vlees (promo's op family packs) die het de moeite maken ... vooral dan omdat er meer of ander aanbod is dan wat er hier gewoonlijk op de schappen ligt.

Heeft er iemand zo wat voorbeelden van prijsverschillen bij Kaufland? Ik wil eens berekenen of dat de moeite is voor ons.
Je kan hun online folder bekijken: https://leaflets.kaufland.com/de-DE/DE_de_KDZ_1990_D09/view/flyer/page/1
Vergelijk eens een aantal aanbiedingen van producten die je zou kopen met de prijs op de collectandgo site ofzo..
Paar voorbeelden:
- Barilla lasagne: 1,79€ vs 5,25€
- Tanqueray gin: 15,99€ vs 23,98€
- L'oréal excellence haarkleuring: 4,99€ vs 10,99€

Colruytje gedaan. Oranje bakje vol en een bak pintjes bij. Das dan 172 euro euro meneer. Daar had ik me wel ni aan verwacht :lol:

Colruytje gedaan. Oranje bakje vol en een bak pintjes bij. Das dan 172 euro euro meneer. Daar had ik me wel ni aan verwacht :lol:

De oorzaak gaat dan wel niet die bak pintjes zijn...

Terug
Bovenaan