besparen op dagelijkse uitgaven zonder aan kwaliteit in te moeten boeten

We komen van 55-60°C aanvoertemp en zitten nu op 40-45°C aanvoertemp. Kan het niet exact zeggen omdat het een analoog metertje is op de ketel. Ik heb de aanvoertemp verlaagd totdat de ketel het hier net op temperatuur kon houden. Op onze ketel staan 2 draaiknoppen, één om de aanvoertemp van de cv in te stellen en één voor het sanitair warm water. Het was dus niet meer dan wat met die draaiknoppen spelen, zien of het huis op temperatuur blijft en het verbruik in het oog houden.

Komende dagen (vooral de nachten) zijn daar trouwens ideaal voor, want het gaat begin komende week stevig vriezen 's nachts (tot -7°C). Veel kouder wordt het niet vaak in België, dus als je ketel het met die buitentemperaturen binnen net op temperatuur kan houden, zit je goed.

Als je een modernere ketel hebt, best het vermogen ook terugschroeven om pendelen te voorkomen. Is spijtig genoeg niet mogelijk met onze oude gasketel uit 2005 (of toch niet via simpele draaiknoppen).
Ik zit met een ketel van ongeveer 3 jaar oud, wel met externe boilervat van 200 liter.
Ik zit nu met volgend verbruik: https://ibb.co/XJY7HVB
Ik zal de handleiding van de ketel is gaan zoeken

Edit: 2 seconden naar de ketel kijken en zie dat de temperatuur op 75 graden ingesteld staat + zowel sanitair als verwarming gewoon op max.
Al is brengen naar 60 graden.
 
Laatst bewerkt:
Ik pas de aanvoertemperatuur gewoon af en toe aan in de ketel. Nu het vriest merk ik dat ik er met 50 graden niet meer kom, dus staat die nu op 60.
De temperatuur wijzigen is voor mij 1 minuut werk.

@Castil gevaarlijk, want dan zit je in de ideale broedzone voor legionella!! Ik zou kijken in de handleiding of je 1x per week een legionellarun kan activeren. Of anders er van af blijven
 
Laatst bewerkt:
Ik pas de aanvoertemperatuur gewoon af en toe aan in de ketel. Nu het vriest merk ik dat ik er met 50 graden niet meer kom, dus staat die nu op 60.
De temperatuur wijzigen is voor mij 1 minuut werk.

@Castil gevaarlijk, want dan zit je in de ideale broedzone voor legionella!! Ik zou kijken in de handleiding of je 1x per week een legionellarun kan activeren. Of anders er van af blijven
Boven de 55 graden sterft legionella af, dus 60 graden lijkt me oké.
 
Ik had gisteren nog een discussietje over wat het beste van de 2 is:

- Ofwel uw huis continue 24/7 draaien op 20°, uiteindelijk komen uw radiatoren dan in een soort evenwicht met de warmteverliezen, en in dit evenwicht gaat uw ketel en radiatoren op de laagste mogelijke temperatuur gaan draaien (vb. 45°) en dus behoorlijk koude rookgassen naar buiten sturen

- Ofwel om 22u uw thermostaat lager zetten naar vb 16°, dan om 14u uw thermostaat aan zetten op 20°, maar water van 45° zal dan niet warm genoeg zijn om uw huis op tijd warm te krijgen, dan ga je dus eerst 4 uur stoken op 55° met hetere uitlaatgassen en dan daarna terug 45° zodra de 20° bereikt is

Ik ben voorstander van het 2de, mijn tegenstander van het eerste. Hij zou zelfs zijn badkamer 24/7 op 22° laten "om condens tegen te gaan als je gaat douchen" waar het anders "meer zou verbruiken als die badkamer moet warmgestookt worden vanaf lagere temp".

Zou het eens moeten uitproberen natuurlijk. Maar energetisch gezien gaat een warmer huis ook meer warmteverliezen hebben, dus uw huis 20° snachts lekt veel meer warmte naar buiten dan een huis van 16° snachts. Dat lekverlies haal je imo niet in door overdag minder hard te moeten stoken, want het huis zal in die periode altijd een lagere temperatuur hebben dan 20° en dus altijd minder energie lekken. Tenzij die wat warmere rookgassen gedurende 4 uur warmstoken al het energieverlies gedurende die 14 uur extra verliezen gaan compenseren. Maar dat geloof ik niet.
 
Ik had gisteren nog een discussietje over wat het beste van de 2 is:

- Ofwel uw huis continue 24/7 draaien op 20°, uiteindelijk komen uw radiatoren dan in een soort evenwicht met de warmteverliezen, en in dit evenwicht gaat uw ketel en radiatoren op de laagste mogelijke temperatuur gaan draaien (vb. 45°) en dus behoorlijk koude rookgassen naar buiten sturen

- Ofwel om 22u uw thermostaat lager zetten naar vb 16°, dan om 14u uw thermostaat aan zetten op 20°, maar water van 45° zal dan niet warm genoeg zijn om uw huis op tijd warm te krijgen, dan ga je dus eerst 4 uur stoken op 55° met hetere uitlaatgassen en dan daarna terug 45° zodra de 20° bereikt is

Ik ben voorstander van het 2de, mijn tegenstander van het eerste. Hij zou zelfs zijn badkamer 24/7 op 22° laten "om condens tegen te gaan als je gaat douchen" waar het anders "meer zou verbruiken als die badkamer moet warmgestookt worden vanaf lagere temp".

Zou het eens moeten uitproberen natuurlijk. Maar energetisch gezien gaat een warmer huis ook meer warmteverliezen hebben, dus uw huis 20° snachts lekt veel meer warmte naar buiten dan een huis van 16° snachts. Dat lekverlies haal je imo niet in door overdag minder hard te moeten stoken, want het huis zal in die periode altijd een lagere temperatuur hebben dan 20° en dus altijd minder energie lekken. Tenzij die wat warmere rookgassen gedurende 4 uur warmstoken al het energieverlies gedurende die 14 uur extra verliezen gaan compenseren. Maar dat geloof ik niet.
Effe mezelf quoten:

Dikwijls lees ik de redenering dat een huis warm houden meer energie kost omdat een hogere delta zorgt voor meer warmteverlies. Dat is inderdaad logisch. Maar als je, door je aanvoertemperatuur zodanig te verlagen dat je het binnen net op temperatuur kan houden, veel zuiniger stookt, compenseer je dat hogere warmteverlies (behalve bij langere afwezigheid, maar dan spreek ik over dagen ipv uren). Of dat is althans mijn ervaring met de data die ik bijhield vorige winter. YMMV.
 
Effe mezelf quoten:
Is dat met vloerverwarming of met radiatoren? En compenseerde je dat ook als je ketel maar 6u per dag moet draaien of alleen als hij 16u per dag moet draaien?

Ik ga het alleszins zelf eens testen, vandaag stoken 16u-22u30 18.5 graden met max aanvoer 70 graden, dan opschrijven, en dan aan laten staan op 18.5 voor 24h aanvoer is tegen dan ongeveer 47 graden. Ik geloof nooit dat dit evenveel verbruikt of zelfs zuiniger is. Dat lees ik ook zo op diverse sites, dat dat meer verbruikt dus.

Ik verwacht zelfs dat hij minstens 50% extra en bijna het dubbel gaat verbruiken waardoor de win van het comfort het zeker niet waard zal blijken.

Bovendien is een 18.5 op 47 graden kouder dan een 18.5 op 70 graden omdat ge minder stralingswarmte voelt, dus “meer comfort” zou ik het niet helemaal noemen, tenzij je hem bovenop 3x langer draaien ook nog 0.5-1 graad hoger zet. Dan gaat het verbruik al helemaal de pan uit swingen.

Weersverwachting deze week is trouwens vrij continue dus ideaal voor testen en te delen.
 
Laatst bewerkt:
Is dat met vloerverwarming of met radiatoren? En compenseerde je dat ook als je ketel maar 6u per dag moet draaien of alleen als hij 16u per dag moet draaien?

Ik ga het alleszins zelf eens testen, vandaag stoken 16u-22u30 18.5 graden met max aanvoer 70 graden, dan opschrijven, en dan aan laten staan op 18.5 voor 24h aanvoer is tegen dan ongeveer 47 graden. Ik geloof nooit dat dit evenveel verbruikt of zelfs zuiniger is. Dat lees ik ook zo op diverse sites, dat dat meer verbruikt dus.

Ik verwacht zelfs dat hij minstens 50% extra en bijna het dubbel gaat verbruiken waardoor de win van het comfort het zeker niet waard zal blijken.

Bovendien is een 18.5 op 47 graden kouder dan een 18.5 op 70 graden omdat ge minder stralingswarmte voelt, dus “meer comfort” zou ik het niet helemaal noemen, tenzij je hem bovenop 3x langer draaien ook nog 0.5-1 graad hoger zet. Dan gaat het verbruik al helemaal de pan uit swingen.

Weersverwachting deze week is trouwens vrij continue dus ideaal voor testen en te delen.
Met radiatoren. We houden wel 21 graden aan op de thermostaat. Heb het vergeleken op dagen dat we niet thuiswerken, hoewel dat praktisch niet meer voorvalt nu. Dus dat betekende 's morgens verwarmen tot 21 graden tot we het huis uit gaan en 's avonds terug verwarmen tot 21 graden tot we gaan slapen vs 24/7 constante temperatuur.

Stralingswarmte hebben we hier constant met deze buitentemperaturen, omdat de ketel praktisch heel de dag verwarmt. We hebben de max. aanvoertemperatuur zo ingesteld dat deze het maar net warm kan houden met deze temperaturen. Bij ons is het comfort dus echt wel een stuk hoger. Echt zalig om wakker te worden/thuis te komen in een warm huis.

Hou ons op de hoogte met jouw bevindingen!
 
Huis constant op temperatuur houden zal sowieso meer verbruiken en lijkt mij een gevalletje reken je rijk comfortabel.
Heb je data die dit aantoont? Want ik heb het uitvoerig getest en hier bleek het niet zo te zijn. ;)
Nu ja, geloof wat je wil natuurlijk. Ik heb het hier getest om mij te baseren op data en deel dit met anderen om te helpen. Niemand verplicht je om mij te geloven, maar zomaar zeggen dat het BS is is niet nodig.
 
Met radiatoren. We houden wel 21 graden aan op de thermostaat. Heb het vergeleken op dagen dat we niet thuiswerken, hoewel dat praktisch niet meer voorvalt nu. Dus dat betekende 's morgens verwarmen tot 21 graden tot we het huis uit gaan en 's avonds terug verwarmen tot 21 graden tot we gaan slapen vs 24/7 constante temperatuur.

Stralingswarmte hebben we hier constant met deze buitentemperaturen, omdat de ketel praktisch heel de dag verwarmt. We hebben de max. aanvoertemperatuur zo ingesteld dat deze het maar net warm kan houden met deze temperaturen. Bij ons is het comfort dus echt wel een stuk hoger. Echt zalig om wakker te worden/thuis te komen in een warm huis.

Hou ons op de hoogte met jouw bevindingen!
Wat met een combisysteem (vloerverwarming 0, radiatoren +1/+2) met condensatieketel?
Kan het dan net extra voordelig zijn om alles op temperatuur te houden?
 
Heb je data die dit aantoont? Want ik heb het uitvoerig getest en hier bleek het niet zo te zijn. ;)
Nu ja, geloof wat je wil natuurlijk. Ik heb het hier getest om mij te baseren op data en deel dit met anderen om te helpen. Niemand verplicht je om mij te geloven, maar zomaar zeggen dat het BS is is niet nodig.

Hij heeft daar geen data voor nodig lijkt me.
Je hebt energie nodig om een temperatuur aan te houden. De delta met de buitentemperatuur is de grootste driver.

Door je ketel 1-2keer op een dag in actie te laten schieten door van bv 16 naar 21 graden te gaan, gaat echt niet meer verbruiken dan een ketel die de hele nacht lang 21probeert aan te houden, met een veel grotere delta met de buitentemperatuur IVM door de dag.

Als je data jouw claim ondersteunt, dan zou ik eerder eens even nadenken over de kwaliteit en randvoorwaarden van de data. Constante temperatuur houden is goede, maar wil niet zeggen dat 0 variatie sowieso het beste is.
 
Wat met een combisysteem (vloerverwarming 0, radiatoren +1/+2) met condensatieketel?
Kan het dan net extra voordelig zijn om alles op temperatuur te houden?
Zou best kunnen, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Het verbruik checken in beide situaties op dagen met vergelijkbare buitentemperaturen.

Moet wel zeggen dat het bij mij een combinatie was van verlagen van aanvoertemperatuur + constante temperatuur. De aanvoertemperatuur staat nu zo laag dat het net warm gehouden kan worden, waardoor een constante temperatuur de enige optie is. Als ik zou willen opwarmen, moet de aanvoertemperatuur ook omhoog waardoor het stoken onzuiniger wordt. Enkel de temperatuur constant houden zonder de max. aanvoertemperatuur en/of vermogen te verlagen zal waarschijnlijk wel minder zuinig zijn, tenzij je ketel de aanvoertemperatuur en vermogen zelf zeer efficiënt regelt (geen idee hoe dit juist werkt bij de meest recente ketels). Gewoon uitproberen wat in jouw specifieke situatie het beste is.

Hij heeft daar geen data voor nodig lijkt me.
Je hebt energie nodig om een temperatuur aan te houden. De delta met de buitentemperatuur is de grootste driver.

Door je ketel 1-2keer op een dag in actie te laten schieten door van bv 16 naar 21 graden te gaan, gaat echt niet meer verbruiken dan een ketel die de hele nacht lang 21probeert aan te houden, met een veel grotere delta met de buitentemperatuur IVM door de dag.

Als je data jouw claim ondersteunt, dan zou ik eerder eens even nadenken over de kwaliteit en randvoorwaarden van de data. Constante temperatuur houden is goede, maar wil niet zeggen dat 0 variatie sowieso het beste is.
Tuurlijk wel. Zomaar dingen claimen zonder data te hebben, terwijl ik wel data heb die mijn stelling ondersteunt makes no sense.
Ik ontken nergens dat een grotere delta zorgt voor meer warmteverlies, maar een lagere aanvoertemperatuur zorgt voor zuiniger stoken waardoor je dit blijkbaar perfect kunt compenseren. Maar goed, zoals ik eerder al zei, geloof wat je wil. Vind het alleen redelijk boertig om te zeggen "kan niet" zonder dat dan te ondersteunen met data. Is eigenlijk gewoon zeggen: "je liegt", terwijl ik enkel mijn ervaring gesteund op data deel. Waarom zou ik daarover liegen...
 
^soms heb je nu eenmaal geen data nodig om te kunnen discussiëren. Wat jij beweert gaat in tegen principes van de (bouw)fysica. Ik denk trouwens ook niet dat je liegt hoor. Ik gok eerder dat je vergelijking in je eigen onderzoek gewoon niet ceteres paribus is.
 
^soms heb je nu eenmaal geen data nodig om te kunnen discussiëren. Wat jij beweert gaat in tegen principes van de (bouw)fysica. Ik denk trouwens ook niet dat je liegt hoor. Ik gok eerder dat je vergelijking in je eigen onderzoek gewoon niet ceteres paribus is.
Heb meerdere tests gedaan in verschillende weken, telkens op dagen met vergelijkbaar weer (zonnig/bewolkt) en vergelijkbare temperaturen. Dat is het meest uitgebreide dat ik kon testen en daaruit heb ik dan ook mijn conclusies getrokken.

Ik beweer ook helemaal niets dat ingaat tegen de fysica he. Hogere delta zorgt voor meer warmteverlies en lagere aanvoertemperatuur zorgt voor zuiniger stoken. Beide stellingen zijn perfect correct. En mijn ketel was in mijn uitgebreide tests even zuinig bij constante temp en lage aanvoertemp t.o.v. enkel verwarmen wanneer thuis/wakker en hogere aanvoertemp.
 
Heb je data die dit aantoont? Want ik heb het uitvoerig getest en hier bleek het niet zo te zijn. ;)
Nu ja, geloof wat je wil natuurlijk. Ik heb het hier getest om mij te baseren op data en deel dit met anderen om te helpen. Niemand verplicht je om mij te geloven, maar zomaar zeggen dat het BS is is niet nodig.

Ik snap de redenering wel (hoewel het natuurlijk tegen het buikgevoel ingaat) maar die 'winst' kan er toch enkel zijn bij een niet-modulerende ketel?
Want de winst komt voort uit het feit dat bij temperatuurschommelingen de ketel niet optimaal gaat functioneren (in feite dus de temperatuur van het water in de leidingen te hoog laten oplopen voor de benodigde kamertemperatuur).
 
Ik snap de redenering wel (hoewel het natuurlijk tegen het buikgevoel ingaat) maar die 'winst' kan er toch enkel zijn bij een niet-modulerende ketel?
Want de winst komt voort uit het feit dat bij temperatuurschommelingen de ketel niet optimaal gaat functioneren (in feite dus de temperatuur van het water in de leidingen te hoog laten oplopen voor de benodigde kamertemperatuur).
Dat is mogelijk. Ik heb een ketel van 2005 en dat is inderdaad nog een niet-modulerende.
 
Ik had gisteren nog een discussietje over wat het beste van de 2 is:

- Ofwel uw huis continue 24/7 draaien op 20°, uiteindelijk komen uw radiatoren dan in een soort evenwicht met de warmteverliezen, en in dit evenwicht gaat uw ketel en radiatoren op de laagste mogelijke temperatuur gaan draaien (vb. 45°) en dus behoorlijk koude rookgassen naar buiten sturen

- Ofwel om 22u uw thermostaat lager zetten naar vb 16°, dan om 14u uw thermostaat aan zetten op 20°, maar water van 45° zal dan niet warm genoeg zijn om uw huis op tijd warm te krijgen, dan ga je dus eerst 4 uur stoken op 55° met hetere uitlaatgassen en dan daarna terug 45° zodra de 20° bereikt is

Ik ben voorstander van het 2de, mijn tegenstander van het eerste. Hij zou zelfs zijn badkamer 24/7 op 22° laten "om condens tegen te gaan als je gaat douchen" waar het anders "meer zou verbruiken als die badkamer moet warmgestookt worden vanaf lagere temp".

Zou het eens moeten uitproberen natuurlijk. Maar energetisch gezien gaat een warmer huis ook meer warmteverliezen hebben, dus uw huis 20° snachts lekt veel meer warmte naar buiten dan een huis van 16° snachts. Dat lekverlies haal je imo niet in door overdag minder hard te moeten stoken, want het huis zal in die periode altijd een lagere temperatuur hebben dan 20° en dus altijd minder energie lekken. Tenzij die wat warmere rookgassen gedurende 4 uur warmstoken al het energieverlies gedurende die 14 uur extra verliezen gaan compenseren. Maar dat geloof ik niet.
Uw 2e optie gaat duidelijk minder verbruiken. Wie er aan twijfelt, probeer het zelf maar eens uit thuis.
 
Terug
Bovenaan