besparen op dagelijkse uitgaven zonder aan kwaliteit in te moeten boeten

Het zal hier vast wel al eens aangehaald zijn, maar oppassen met het verlagen van de watertemperatuur in de ketel. Legionella is een reëel gevaar.
Moderne ketels hebben soms een ingebouwde beveiliging en gaan dan 1x per dag de temperatuur opvoeren om bacteriën te doden.
Ik had het over de CV temp, maar ons sanitair water zal idd niet veel warmer staan. Bij een doorstromer is er in principe geen gevaar voor legionella, maar bedankt voor de waarschuwing!
 
Het zal hier vast wel al eens aangehaald zijn, maar oppassen met het verlagen van de watertemperatuur in de ketel. Legionella is een reëel gevaar.
Moderne ketels hebben soms een ingebouwde beveiliging en gaan dan 1x per dag de temperatuur opvoeren om bacteriën te doden.
Er wordt aangeraden de temperatuur niet onder 50 graden te zetten voor de CV. Mijn boiler staat nu op 50 graden en daarmee krijg ik het appartement mee opgewarmd.

Voor warm water staat het gewoon op 65 graden, ik denk dat dit voldoende is voor de meeste bacterieën te doden in het water? 60 graden volgens google ...
 
Er wordt aangeraden de temperatuur niet onder 50 graden te zetten voor de CV. Mijn boiler staat nu op 50 graden en daarmee krijg ik het appartement mee opgewarmd. Voor water staat het gewoon op 65 graden.
Boiler en ketel zijn verschillende dingen. Ik vermoed dat je bedoelt dat je ketel op 50 graden staat voor de CV? De boiler is het opslagvat met warm water voor je sanitair.

Waarom zou de CV temp niet onder de 50 graden mogen staan?
 
Boiler en ketel zijn verschillende dingen. Ik vermoed dat je bedoelt dat je ketel op 50 graden staat voor de CV? De boiler is het opslagvat met warm water voor je sanitair.

Waarom zou de CV temp niet onder de 50 graden mogen staan?
De ketel / boiler is bij mij 1 geheel. Ik kan daar zowel de CV temperatuur aanpassen als de temperatuur van het sanitair. ;)

Dus ik stel effectief twee temperaturen in. 50 graden voor de CV en 65 graden voor het sanitair.

Waarom zou de CV temp niet onder de 50 graden mogen staan?
Ik had dat ergens gelezen -dacht ik- maar misschien vergis ik mij.
 
De ketel / boiler is bij mij 1 geheel. Ik kan daar zowel de CV temperatuur aanpassen als de temperatuur van het sanitair. ;)

Dus ik stel effectief twee temperaturen in. 50 graden voor de CV en 65 graden voor het sanitair.


Ik had dat ergens gelezen -dacht ik- maar misschien vergis ik mij.

De mijne staat zelfs maar op 33 graden. Zolang je sanitair warm water warm genoeg is om legionella te vermijden: no prob!
 
Enigste reden die ik ken voor minimum 50°C voor de ketel is omdat je anders de woning er niet mee zou warm krijgen.

Al is het afgiftemedium, als je vb radiatoren hebt, er wel niet ideaal voor.
 
Enigste reden die ik ken voor minimum 50°C voor de ketel is omdat je anders de woning er niet mee zou warm krijgen.

Al is het afgiftemedium, als je vb radiatoren hebt, er wel niet ideaal voor.
Ah dat zal het zijn. Juist ja. Ik heb gewone radiatoren en bij 50 graden krijg ik het alvast even snel warm.
 
De ketel / boiler is bij mij 1 geheel. Ik kan daar zowel de CV temperatuur aanpassen als de temperatuur van het sanitair. ;)
Ik vermoed dat je dan gewoon geen boiler/warmwatervat hebt, maar gewoon een doorstromer? Of heb je echt CV ketels met een interne boiler? Dat moet dan toch een gigantische ketel zijn?

Enigste reden die ik ken voor minimum 50°C voor de ketel is omdat je anders de woning er niet mee zou warm krijgen.

Al is het afgiftemedium, als je vb radiatoren hebt, er wel niet ideaal voor.
Wij hebben relatief grote radiatoren en dan lijkt 40-45 graden aanvoertemperatuur geen probleem te zijn. Eens je daar nog onder gaat (zoals 33 graden bij @Tomski) gaat de warmteafgifte van de radiatoren natuurlijk nog fameus omlaag. Ik weet zelfs niet of ik het zo laag kan zetten op de ketel en dat zou er ook voor zorgen dat de ketel nog meer zou afslaan omdat de retourtemperatuur te dicht tegen de aanvoertemperatuur ligt.
 
Ik heb dit een CV ketel - Vaillant Ecotec Plus en daarmee verwarm ik ook het warm water.
Lijkt me gewoon een doorstromer en dan is er geen nood aan een minimumtemp. om legionella te vermijden. Maar om zeker te zijn even checken met @Brecht of @Chauffagist want blijkbaar zijn er ook ketels met een klein voorraadvat als ik zo snel even lees.
 
Laatst bewerkt:
Hier is het ook een ecotec in combi met een zonneboiler met vat. De zonneboiler doet de preheat, de ecotec duwt bij als de temp te laag is. Boiler is momenteel semi kapot, maar no biggie.

Maandag was de douche wat fris, maar nu is het vat al opnieuw 53 graden puur met zonneboiler. 9kwh vandaag geeft hij aan. Kun je al wat douches mee doen.
 
Jah je mag dat googlen hoor "hoeveel m³ gas is 1 douche" en dan zul je lezen dat dan ongeveer 0.2 m³ of 2kWh is voor slechts 5 minuten.

Dat hangt niet eens af van de ketel dat is bijna puur wetenschappelijk de energiehoeveelheid nodig om 50 liter water op te warmen tot 40 graden.
Dus mijn gok is dat jij dan minder dan 50 liter water gebruikt (25 liter dus bij u) op een douche inclusief haar wassen. Dat kan volgens mij alleen als je de kraan dicht zet tijdens het douchen. Wat ik nooit doe zelf, ik wil genieten van mijn douche niet staan bibberen als de kraan dicht staat : )
Zonet efkes de kelder ingegaan na het douchen om de cijfers te bekijken op mijn waterontharder speciaal voor jou. 😁
- gemiddeld douche ik 5 tot 7 minuten, watertemperatuur op 36 graden
- condensatieketel die nog geen jaar oud is
- spaardouchekop en spaarkraan aanwezig
- mijn kraan blijft ook gewoon open tijdens die 5-7 minuten
- verbruik daarnet met haar wassen: 26l

Vorige week gezien dat mijn bad me 79l had gekost en 4kWh.
 
Op 26/8 had ik tussentijdse stand ingegeven voor de aardgas aan 4222M3.
Vandaag 2 maanden later staat die op 4249M3. Maar 27 M3 op 2 maanden verbruik dus.

Verwarming ook nog altijd niet opgestaan, enkel morgens soms eens een uurtje verwarmen met de airco. Mag nog zo even blijven doorgaan!
 
Nog 4 dagen te gaan deze maand en mijn verbruik is momenteel nog altijd 200 Kwh minder dan vorig jaar in oktober voor elektriciteit. Damned, en dit alles door gewoon één fucking koelkast die niet goed meer werkt(e).

Nog altijd veel te veel elektriciteitsverbruik, maar ik zie een heel groot verschil. Dat is eerder 4 Kwh / dag (ipv de eerder vermelde 3 Kwh / dag).
Dus die ene koelkast verbruikte +-1500 Kwh (!) per jaar extra tov het 'normale'. :wallbash:
 
Nog 4 dagen te gaan deze maand en mijn verbruik is momenteel nog altijd 200 Kwh minder dan vorig jaar in oktober voor elektriciteit. Damned, en dit alles door gewoon één fucking koelkast die niet goed meer werkt(e).

Nog altijd veel te veel, maar ik zie een heel groot verschil. Dat is eerder 4 Kwh / dag (ipv de eerder vermelde 3 Kwh / dag).
Dus die ene ijskast verbruikte dus +-1500 Kwh (!) per jaar extra tov het 'normale'. :wallbash:

Holy shit, fameuze besparing :eek:
Er zullen nog veel huishoudens zijn die op deze manier veel te veel verbruiken
 
Nog 4 dagen te gaan deze maand en mijn verbruik is momenteel nog altijd 200 Kwh minder dan vorig jaar in oktober voor elektriciteit. Damned, en dit alles door gewoon één fucking koelkast die niet goed meer werkt(e).

Nog altijd veel te veel elektriciteitsverbruik, maar ik zie een heel groot verschil. Dat is eerder 4 Kwh / dag (ipv de eerder vermelde 3 Kwh / dag).
Dus die ene koelkast verbruikte +-1500 Kwh (!) per jaar extra tov het 'normale'. :wallbash:
I feel your pain... ik heb hier een 3000kwh /y vriezer buitengeflikkerd... don't look back at the 🤮🤮🤑🤑
 
Bewustwording is alles. Weet hoeveel er binnenkomt (simpel), krijg zicht op hoeveel er buiten gaat (iets moeilijker) en stel elke uitgave even in de vraag.

Heel concreet heb ik een overdreven duur sportabonnement stopgezet en een alternatief gezocht dat quasi gratis is. (de valkuil hier is stoppen of minderen met sporten. De hoge prijs was effectief een incentive voor mij om elke week 4 keer te sporten, maar zelfs dat praat de prijs niet goed)

Idem wat betreft een jaarlijks abonnement op een maandelijks muziekblad: stopgezet. De dopamine die efkes vrijkomt als ik het magazine uit de brievenbus kan halen is de prijs niet waard, zeker als ik dan maar gemiddeld 1 à 2 artikels lees en weinig nieuwe muziek ontdek.

Kobo-abonnement was ook zo eentje. 10 euro in de maand maar in periodes dat we niet lezen: opzeggen die handel. En de bibliotheek herontdekt.

Voor de rest komt hier geen frisdrank meer binnen. Als het er is, wordt het gedronken. Als het er niet is, wordt het niet gemist. Intussen ook al veel producten van een huismerk ontdekt die niet inboeten op kwaliteit of smaak.

Maar ja, bewustwording dus. Offtopic maar heel veel gelijkenissen met letten op voeding/vermageren, ook dat is bewustwording. Weet wat je lichaam op een dag verbrandt aan kcal en wees bewust van wat je in je lijf stopt aan kcal. Een ook daar: wat je niet in huis haalt, kan je niet opeten :laugh: maar soit, ik dwaal af...
 
Kan het kwaad om een warmte pomp L/L (airco dus met verwarmfunctie) volledig uit te schakelen? Of moet je dan terug iets instellen nadien?

Ik kan namelijk niet zien of en indien ja hoeveel die verbruikt als die uitstaat (is met wifi ontvanger), en zou het eens willen meten gedurende 24u
En indien sluimerverbruik gewoon stroom aflaten want die heeft toch niet meer aangestaan sinds die laatste paar warme dagen
 
Kan het kwaad om een warmte pomp L/L (airco dus met verwarmfunctie) volledig uit te schakelen? Of moet je dan terug iets instellen nadien?

Ik kan namelijk niet zien of en indien ja hoeveel die verbruikt als die uitstaat (is met wifi ontvanger), en zou het eens willen meten gedurende 24u
En indien sluimerverbruik gewoon stroom aflaten want die heeft toch niet meer aangestaan sinds die laatste paar warme dagen
@Renegadexxripxx ?
 
Kan het kwaad om een warmte pomp L/L (airco dus met verwarmfunctie) volledig uit te schakelen? Of moet je dan terug iets instellen nadien?

Ik kan namelijk niet zien of en indien ja hoeveel die verbruikt als die uitstaat (is met wifi ontvanger), en zou het eens willen meten gedurende 24u
En indien sluimerverbruik gewoon stroom aflaten want die heeft toch niet meer aangestaan sinds die laatste paar warme dagen
Ik zou niet weten hoe dat iets zou uitmaken. Uiteindelijk stuur je dat toestel aan met ofwel uw afstandsbediening ofwel de instellingen via uw wifi module. En die verander je nergens.

In ieder geval, mijn verbruikt volgens de kwh meter die op deze lijn staat niets als die uitstaat. Maar ik heb er wel gene met wifi ontvanger.
 
Terug
Bovenaan