besparen op dagelijkse uitgaven zonder aan kwaliteit in te moeten boeten

In de maand oktober tot nu toe gemiddeld 2.0m³ gas per dag verbruikt. Daarvan is ongeveer 0.4m³ voor sanitair en de rest CV.
Vrijstaande woning van 35 jaar oud, 2 personen.

Thermostaat voor CV staat op 18.5 graden met een maximale aanvoertemperatuur van 50 graden. Met de "speedcomfort" ventilators op.
Van 17u-21u dagelijks en weekends 8u30-21u
Sanitair water (combiketel) staat op een maximale aanvoertemperatuur van 42 graden.

Ketel zelf is een Vaillant VCW 296, dit is hun lichtste combiketel en kan dus modulair het meest zuinig branden.
Lager dan dit gaan we het niet echt krijgen.

Mijn verwarming heeft nog altijd niet aangestaan.
En het is rond de 21 graden binnen.
 
Ik heb nog nooit een kamer tot 21graden gestookt. :unsure:
En je zegt het ook: jouw kamer. Je stookt toch niet alle kamers standaard op 21 graden mag ik hopen?
Nee, dat niet. Enkel de ruimtes die elke dag gedurende langere tijd gebruikt worden (slaapkamer, keuken, living). De rest staat op *

Ik had zo 1 sensor die ingeschakeld bleef ondanks de radiator koel was en ze hebben gratis een nieuwe gestuurd. Nooit gehad dat die magneten eruit zouden komen.

Ze zijn duur ja dat klopt.

Wat bedoel je met dat je geen verschil “gemerkt” hebt, heb je uw cv aanvoer temperatuur verlaagd en dan eens vergeleken snelheid opwarming + gas gebruik met en zonder die sensoren? Als je uw cv aanvoertemperatuur niet verlaagd heeft het nauwelijks een effect dat is ook niet de bedoeling.

Het volledig punt van die speedcomforts is dat je uw aanvoertemperatuur (is niet hetzelfde als uw thermostaat) kan verlagen tot temperaturen die zonder ventilatoren niet voldoende zouden zijn om je ruimte warm te krijgen.

En voorlopig werkt dat prima bij mij want ik krijg alles hier verwarmd met water van 50 graden, wat denk ik een pak moeilijker zou zijn als er geen ventilatoren onder de radiatoren zouden hangen.

Wat ik zelf wel vond is dat ze nogal zacht blazen waardoor ik twijfelde aan het effect maar ik volg vooral de wetenschap en die zegt dat het wel effect moet hebben.

Een convector wat in feite ook maar een radiator is die goed ventileert gebruikt ook 10% minder, ik hoef dat niet “te ervaren” om dat ook te geloven, ik begrijp namelijk de wetenschap er achter. Idem voor vloerverwarming.

Maar als het echt vriest buiten zal ik wel eens een wetenschappelijk vergelijk doen tussen met en zonder. Met data en op uitvoerig gekozen dagen. Want “tot 20% lager verbruik” kan je niet “ervaren” door een beetje aan te voelen of 2 totaal verschillende dagen te vergelijken.

De enige reden dat ik ze mogelijks zou teruggestuurd hebben is het omslachtige gedoe met elektriciteitskabels aan elke radiator.

Wat betreft die magneten heb je dan geluk gehad, want ik zag dat ook meerdere keren voorbij komen in reviews.
Wees alleszins voorzichtig als je die temp sensor los haalt van je radiator, want de magneten hechten sterker aan de radiator dan de hechting met de sensor.

Aanvoertemperatuur is hier al 40-45 graden en werkt voorlopig perfect zonder zo'n ventilatoren. Als ik de aanvoertemperatuur nog lager zette, merkte ik dat de ketel redelijk snel terug afspringt (zonder foutmelding, dus ik vermoed dat de retourtemp te hoog is) wanneer er wel nog warmtevraag is via de thermostaat. Daar hoopte ik dat die ventilatoren o.a. een verschil zouden maken omdat de radiatoren dan sneller zouden afkoelen, maar dat bleek niet het geval te zijn.
Op vriesdagen moet ik nog zien of het zal lukken, maar gezien een aanvoertemp van 50 graden vorig jaar geen probleem was op vriesdagen en we ondertussen de zoldervloer en vloer geïsoleerd hebben (+ kieren en gaten afgedicht), verwacht ik geen problemen.

Ik zou het al eens proberen zonder die ventilatoren, want hier lukt het op een aanvoertemp van 50 graden sowieso perfect zonder en is ook veel aangenamer zonder het gezoem op de achtergrond (ook al is het niet super luid, het blijft extra geluid).

Ik geloofde er eerst ook in wegens de "wetenschap" erachter, maar ik zie geen merkbaar verschil is. Mogelijk is er een verschil, maar als het zo klein is dat het niet merkbaar is, zie ik het nut er niet van in.

De elektriciteitskabels had ik opgelost met kabelgoten om het wat proper weg te werken, maar dat is idd niet overal even evident.
 
Niet akkoord. Je kan het overbodig luxe vinden, maar zoals Mulan al aangaf, geven digitale knoppen veel meer gebruiksgemak. Je kan verschillende schema's instellen en ze makkelijk switchen, alles van op afstand bedienen, etc.
Als je de radiatorknoppen anders open en dicht draait kan je het zien als een extra luxe, maar besparen doe je er niet mee (en daar gaat dit topic over). Tenzij je natuurlijk anders te lui bent om de knoppen dicht te draaien als een kamer een week niet gebruikt wordt en dat nu met die digitale radiatorknoppen wel doet, maar dan ligt het puur aan het lui zijn. :tongue: Hier blijven alle radiatorknoppen altijd in dezelfde stand staan, dus hier zou het ook geen extra luxe geven.
 
@utolor. Dat heeft geen kneit te maken met lui zijn, je moet er op de meest hectische momenten van de dag wel aan denken, terwijl het geen deel uitmaakt van je dagelijkse routine. Als je het vergeet heb je ofwel kou, ofwel gas voor niets verbruikt. Ben jij een superieur wezen dat taak nr 376 in de dagelijkse routine er bij kan nemen: top! Maar de meeste mensen met een job en kleine kinderen vergeten al wel eens iets.
 
@utolor. Dat heeft geen kneit te maken met lui zijn, je moet er op de meest hectische momenten van de dag wel aan denken, terwijl het geen deel uitmaakt van je dagelijkse routine. Als je het vergeet heb je ofwel kou, ofwel gas voor niets verbruikt. Ben jij een superieur wezen dat taak nr 376 in de dagelijkse routine er bij kan nemen: top! Maar de meeste mensen met een job en kleine kinderen vergeten al wel eens iets.
Zoiets enkele keren vergeten gaat echt geen fortuinen kosten. Het gaat mij puur over het "bespaar" aspect. Als je het als een luxe zit, tot daar aan toe (dat is persoonlijk), maar hoe je de aankoopprijs ooit terug gaat willen verdienen zie ik echt niet.
 
Zoiets enkele keren vergeten gaat echt geen fortuinen kosten. Het gaat mij puur over het "bespaar" aspect. Als je het als een luxe zit, tot daar aan toe (dat is persoonlijk), maar hoe je de aankoopprijs ooit terug gaat willen verdienen zie ik echt niet.

1 zo een kop, waar ik ze heb besteld, kost 38 euro. Die heb ik dus op deze winter alleen al terugverdient aan deze gasprijzen.
 
1 zo een kop, waar ik ze heb besteld, kost 38 euro. Die heb ik dus op deze winter alleen al terugverdient aan deze gasprijzen.
Oké, als dat de totaalprijs is valt het idd mee. Ik dacht dat je nog een aparte thermostaat en hub moest bestellen en dan ga je al richting de 100 euro.
 
Oké, als dat de totaalprijs is valt het idd mee. Ik dacht dat je nog een aparte thermostaat en hub moest bestellen en dan ga je al richting de 100 euro.
Ik heb+- 100 euro betaald voor een hub + 2 knoppen maar die ene knop+hub is puur voor mijn eigen luxe. 😁 De 2de knop is echt besteld om te besparen in de dochter haar kamer aangezien ik daar veel vaker vergat de knop terug toe te draaien als ze een week weg was.
Een nieuwe thermostaat is/was niet nodig.
 
Toch ook overdreven. Een slaapkamer waarin je enkel slaapt moet niet warmer zijn. Mits verluchting zou ik echt eens willen weten welk materiaal kapot gaat gaan bij wat lagere temperaturen trouwens.

Door al die nieuwbouwwoningen lijken mensen te denken dat je in warme slaapkamer moet slapen.
Niet warmer zijn.
Maar het ging om stoken om het effectief 16 graden in die kamer te maken. Anders is het 9 graden.

Nochtans zijn er wel wat toetellen en speelgoed die maar gebruikt mogen worden tot 5 graden en zelfs maar 10 graden. Ook kan je condensvorming krijgen als je een toestel gebruikt en dan in een kamer legt die nog geen 10 graden warm is.
Dat is soms een deltaT van 50 of meer graden.
 
In de maand oktober tot nu toe gemiddeld 2.0m³ gas per dag verbruikt. Daarvan is ongeveer 0.4m³ voor sanitair en de rest CV.
Vrijstaande woning van 35 jaar oud, 2 personen.

Thermostaat voor CV staat op 18.5 graden met een maximale aanvoertemperatuur van 50 graden. Met de "speedcomfort" ventilators op.
Van 17u-21u dagelijks en weekends 8u30-21u
Sanitair water (combiketel) staat op een maximale aanvoertemperatuur van 42 graden.

Ketel zelf is een Vaillant VCW 296, dit is hun lichtste combiketel en kan dus modulair het meest zuinig branden.
Lager dan dit gaan we het niet echt krijgen.

Naar aanleiding van deze post heb ik ook eens gekeken, positief verschoten eigenlijk.
Hier tot nu toe 1.75m3 per dag gemiddeld in oktober. Woning van 62j oud (wel grotendeels gerenoveerd naar isolatie toe), 5 personen waarvan m'n vrouw 100% van thuis werkt.
Verwarming en warm water op gas, ook een combiketel (Viessmann)

Geen idee van de aanvoertemperaturen, de installateur heeft dat 6j geleden denk ik ingesteld, en we zijn daar nog niet aangeweest. Keteltemperatuur regelt naar 65°.
 
Dat is wel heel laag, als die 5 personen elke dag 7 minuten douchen dan zou dat al boven de 1m3 dagelijks zitten normaal. Dus uw CV verbruikt quasi niks dan, minder dan uw sanitair water.
Als ik me douche én mijn haar was, verbruik ik 1kWh aan gas, dus maal 5 kom ik ook lang niet aan 1m3...
 
Mijn gas verbruik voor boiler vat op temp te houden is 0.3a0.4 per dag.
Ik douche meestal om de dag en dat is gewoon nat maken, kraan toe, inzepen, kraan open, alles afspoelen en weer kraan toe.
Ik heb het nog nooit getimed hoelang er effectief water uitkomt maar dat zal over max 2 minuten gaan vermoed ik.
En dat is nu niet echt speciaal om ergens rekening met te houden dat is mijn standaard manier van douchen.
 
Naar aanleiding van deze post heb ik ook eens gekeken, positief verschoten eigenlijk.
Hier tot nu toe 1.75m3 per dag gemiddeld in oktober. Woning van 62j oud (wel grotendeels gerenoveerd naar isolatie toe), 5 personen waarvan m'n vrouw 100% van thuis werkt.
Verwarming en warm water op gas, ook een combiketel (Viessmann)

Geen idee van de aanvoertemperaturen, de installateur heeft dat 6j geleden denk ik ingesteld, en we zijn daar nog niet aangeweest. Keteltemperatuur regelt naar 65°.
Dat is ook ons verbruik in oktober, maar wij zijn wel maar met 2. Wij hebben ons gedrag niet extra aangepast, dus temperatuur op 21 graden en douchen ook nog gewoon 5 a 10 minuten.

Hoe hoog staat jullie verwarming en wat is jullie douchegedrag? Wel een belangrijke om het verbruik te beoordelen.
 
Dat is ook ons verbruik in oktober, maar wij zijn wel maar met 2. Wij hebben ons gedrag niet extra aangepast, dus temperatuur op 21 graden en douchen ook nog gewoon 5 a 10 minuten.

Hoe hoog staat jullie verwarming en wat is jullie douchegedrag? Wel een belangrijke om het verbruik te beoordelen.
Thermostaat op 18°.
Mijn vrouw neemt elke dag een douche, maar heel kort.
Ik elke 2 a 3 dagen, maar langer. (de andere dagen vluggertje aan de lavabo
Kindjes elk 1 a 2x per week. (soms minder want ze overnachten af en toe eens bij grootouders)

Edit: wij nemen ook wel vrij frisse douches
 
Mijn gas verbruik voor boiler vat op temp te houden is 0.3a0.4 per dag.
Ik douche meestal om de dag en dat is gewoon nat maken, kraan toe, inzepen, kraan open, alles afspoelen en weer kraan toe.
Ik heb het nog nooit getimed hoelang er effectief water uitkomt maar dat zal over max 2 minuten gaan vermoed ik.
En dat is nu niet echt speciaal om ergens rekening met te houden dat is mijn standaard manier van douchen.
Dan had je beter een doorstromer gehad :)
 
Thermostaat op 18°.
Mijn vrouw neemt elke dag een douche, maar heel kort.
Ik elke 2 a 3 dagen, maar langer. (de andere dagen vluggertje aan de lavabo
Kindjes elk 1 a 2x per week. (soms minder want ze overnachten af en toe eens bij grootouders)

Edit: wij nemen ook wel vrij frisse douches
Oké, dat verklaart veel. Ons huis is recenter ('91), maar is ook wel extra geïsoleerd ondertussen. We hebben ook de aanvoertemperatuur verlaagd naar 40-45 gr. En we zijn maar met 2. Dan zou ik dus denken dat we minder moeten verbruiken.
Langs de andere kant neem ik elke dag een warme douche en mijn vriendin om de 2 dagen en verwarmen wij dag en nacht tot 21 graden.
En onze ketel is een oude doorstromer (geen condensatieketel), dus ook niet de zuinigste.

Dus hoewel ons verbruik hetzelfde is, zijn onze situaties totaal verschillend.
 
Oké, dat verklaart veel. Ons huis is recenter ('91), maar is ook wel extra geïsoleerd ondertussen. We hebben ook de aanvoertemperatuur verlaagd naar 40-45 gr. En we zijn maar met 2. Dan zou ik dus denken dat we minder moeten verbruiken.
Langs de andere kant neem ik elke dag een warme douche en mijn vriendin om de 2 dagen en verwarmen wij dag en nacht tot 21 graden.
En onze ketel is een oude doorstromer (geen condensatieketel), dus ook niet de zuinigste.

Dus hoewel ons verbruik hetzelfde is, zijn onze situaties totaal verschillend.
Het zal hier vast wel al eens aangehaald zijn, maar oppassen met het verlagen van de watertemperatuur in de ketel. Legionella is een reëel gevaar.
Moderne ketels hebben soms een ingebouwde beveiliging en gaan dan 1x per dag de temperatuur opvoeren om bacteriën te doden.
 
Het zal hier vast wel al eens aangehaald zijn, maar oppassen met het verlagen van de watertemperatuur in de ketel. Legionella is een reëel gevaar.
Moderne ketels hebben soms een ingebouwde beveiliging en gaan dan 1x per dag de temperatuur opvoeren om bacteriën te doden.
1x per week is wat ik vaak hoor van warmtepompeigenaars.
 
Terug
Bovenaan