besparen op dagelijkse uitgaven zonder aan kwaliteit in te moeten boeten

Hier toch ook een vrij slecht geïsoleerde woning en nog nooit de verwarming opgehad op onze kamer of de kinderkamers.. zelden/nooit onder de 15 graden geweest. Iedereen doet daarmee wat hij wil natuurlijk.. maar ik lees hier soms van die absurde besparingsrekensommetjes, maar dan wel de slaapkamers verwarmen :'-)
 
Dat kan allemaal heel goed zijn maar je hebt constant warmteoverdracht in heel uw huis. Dus als die kamer effectief naar 9 graden gaat dan wilt het zeggen dat die kamer in feite gewoon zo lek is als een zeef. Dan lijkt het mij verstandiger om eerst te kijken hoe dat warmteverlies te beperken i.p.v. massaal te verwarmen om die kamer op temperatuur te brengen.

Naar 16graden is trouwens bezwaarlijk verwarmen voor comfort. Dat is de temperatuur handhaven zodat uw materiaal dat in uw kamer ligt niet kapot gaat van de koude.
Onder mijn slaapkamer ligt de garage die vorige maand werd geïsoleerd en erboven een onverwarmde zolder, in combinatie met een inbouwrolluik uit de jaren 60 waar de wind idd gewoon door komt. Ook die wordt nog vervangen door een opbouwexemplaar om dat gat dan dicht te isoleren. 😉

En de slaapkamer verwarmen is dankzij de app letterlijk 2u instellen op 17 graden en de rest van de tijd op 15 graden. Dat zal de grote kost niet zijn.
 
maar ik lees hier soms van die absurde besparingsrekensommetjes, maar dan wel de slaapkamers verwarmen :'-)
Zonder op kwaliteit in te boeten staat er ook expliciet bij. Voor een kouwelijk iemand is het ook met pyjama en 2 donsdekens "te" koud in een kamer van 12 graden. 🤷🏼
 
Zonder op kwaliteit in te boeten staat er ook expliciet bij. Voor een kouwelijk iemand is het ook met pyjama en 2 donsdekens "te" koud in een kamer van 12 graden. 🤷🏼
Ik vind 15 graden nu ook wel niet echt verwarmen, ik dacht eerder dat je dat echt tot op 'kamertemperatuur' bracht. :)
 
Zot, da's voor de rijke mensen! 🤣😁
Zo rijk zijn wij niet, maar onze slaapkamer wordt overdag ook verwarmd tot 21 graden. Mijn bureau staat daar namelijk. En bij kinderen die op hun kamer studeren lijkt het mij ook normaal om tot 21gr of meer te stoken.

Deze heb ik ook gekocht, maar van AliExpress.

Deze gebruik je wel best in combinatie met een thermostaat die gestuurd kan worden door van deze ZigBee knoppen.
Als je enkel de knoppen hebt dan zullen deze wel automatisch elke aparte radiator regelen, maar niet uw ketel aansturen. (Ze gaan meer open of toe naarmate de temperatuur, maar zeggen nooit tegen uw ketel dat hij niet meer moet branden)
Dat betekent dus dat indien in alle kamers de temperatuur bereikt is alle knoppen zich hebben toegedraaid, maar uw ketel blijft nog wel branden en proberen warm water door die leidingen te sturen. (Dat stopt ook wel automatisch wanneer het water in de ketel zijn ingestelde temperatuur heeft bereikt)
Maar er is dus nog een moment waar die ketel 1. zit te verbruiken 2. druk zit te zetten om water door die leidingen te pompen, maar dat gaat niet want die knoppen zijn toe. Hierdoor kan de interne pomp beginnen lekken na tijd, en om dat te vervangen zijt ge ook een paar 100 euro kwijt.

Oplossingen hiervoor zijn:
1. Zo´n thermostaat kopen die kan gestuurd worden door die knoppen, dan geeft die het signaal aan de ketel dat hij niet meer hoeft te branden.
2. Ofwel minstens 1 radiator altijd volledig open te laten staan zodat de ketel altijd veilig water kan laten doorstromen. (Volledig open = zonder knop, want zelfs een knop die volledig open is remt nog af blijkbaar)

Aldus de uitleg die ik kreeg van mijn broer de loodgieter :)
Ik heb nu een setje besteld van 1 thermostaat, 1 hub, 1 knop. En als dat goed werkt bestel ik wat knoppen bij.
Daarom mag je zo'n digitale thermostaatknoppen niet installeren op de plaats waar de thermostaat hangt. Die moeten altijd volledig openstaan.
Los daarvan hebben de gewone thermostaatknoppen ook gewoon een temperatuur die je kan instellen:
*: 6°C
1: 15°C
2: 17°C
3: 20°C
4: 22°C
5: Max

Veel nut hebben zo'n digitale knoppen dus niet echt.
 
Zo rijk zijn wij niet, maar onze slaapkamer wordt overdag ook verwarmd tot 21 graden. Mijn bureau staat daar namelijk. En bij kinderen die op hun kamer studeren lijkt het mij ook normaal om tot 21gr of meer te stoken.


Daarom mag je zo'n digitale thermostaatknoppen niet installeren op de plaats waar de thermostaat hangt. Die moeten altijd volledig openstaan.
Los daarvan hebben de gewone thermostaatknoppen ook gewoon een temperatuur die je kan instellen:
*: 6°C
1: 15°C
2: 17°C
3: 20°C
4: 22°C
5: Max

Veel nut hebben zo'n digitale knoppen dus niet echt.
Die digitale knoppen verbinden met de thermostaat. Als het dan in een kamer te koud is zal de digitale knop doorgeven aan de thermostaat dat het daar te koud is. De thermostaat zal dan naar de ketel sturen om warmte te geven.
Bij gewone thermostaatknoppen krijg je enkel warmte in de ruimtes waar de thermostaat niet staat als het te koud is in de kamer met de thermostaat. Of het de investering van een paar 100 euro waard is moet je zelf beslissen natuurlijk.
 
Naar 16graden is trouwens bezwaarlijk verwarmen voor comfort. Dat is de temperatuur handhaven zodat uw materiaal dat in uw kamer ligt niet kapot gaat van de koude.
Toch ook overdreven. Een slaapkamer waarin je enkel slaapt moet niet warmer zijn. Mits verluchting zou ik echt eens willen weten welk materiaal kapot gaat gaan bij wat lagere temperaturen trouwens.

Door al die nieuwbouwwoningen lijken mensen te denken dat je in warme slaapkamer moet slapen.
 
Hier toch ook een vrij slecht geïsoleerde woning en nog nooit de verwarming opgehad op onze kamer of de kinderkamers.. zelden/nooit onder de 15 graden geweest. Iedereen doet daarmee wat hij wil natuurlijk.. maar ik lees hier soms van die absurde besparingsrekensommetjes, maar dan wel de slaapkamers verwarmen :'-)
Slaapkamers verwarmen..Goed zot.
 
Die digitale knoppen verbinden met de thermostaat. Als het dan in een kamer te koud is zal de digitale knop doorgeven aan de thermostaat dat het daar te koud is. De thermostaat zal dan naar de ketel sturen om warmte te geven.
Bij gewone thermostaatknoppen krijg je enkel warmte in de ruimtes waar de thermostaat niet staat als het te koud is in de kamer met de thermostaat. Of het de investering van een paar 100 euro waard is moet je zelf beslissen natuurlijk.
Dat is inderdaad waar, maar dan ga je wel de ruimte waar de thermostaat hangt weer veel te hard verwarmen, want daar mag je in principe geen (digitale) thermostaatknoppen gebruiken.
 
Thermostaat voor CV staat op 18.5 graden met een maximale aanvoertemperatuur van 50 graden. Met de "speedcomfort" ventilators op.
Van 17u-21u dagelijks en weekends 8u30-21u
Sanitair water (combiketel) staat op een maximale aanvoertemperatuur van 42 graden.
Merk jij effect van die ventilatoren? Ik heb ze geretourneerd omdat ze heel duur zijn en ik geen (positief) verschil merkte. Ze bleven ook veel te lang draaien wanneer de radiator al afgekoeld was waardoor er daarna een koude onaangename tocht was tegen de radiatoren. Ook vond ik de kwaliteit ondermaats. De magneten van de temperatuur sensor komen bij het minste los en heb zo enkele uren bezig geweest om die super sterke magneet van achter mijn radiator te halen.
 
Zo rijk zijn wij niet, maar onze slaapkamer wordt overdag ook verwarmd tot 21 graden. Mijn bureau staat daar namelijk. En bij kinderen die op hun kamer studeren lijkt het mij ook normaal om tot 21gr of meer te stoken.
Ik heb nog nooit een kamer tot 21graden gestookt. :unsure:
En je zegt het ook: jouw kamer. Je stookt toch niet alle kamers standaard op 21 graden mag ik hopen?
Daarom mag je zo'n digitale thermostaatknoppen niet installeren op de plaats waar de thermostaat hangt. Die moeten altijd volledig openstaan.
Los daarvan hebben de gewone thermostaatknoppen ook gewoon een temperatuur die je kan instellen:
*: 6°C
1: 15°C
2: 17°C
3: 20°C
4: 22°C
5: Max

Veel nut hebben zo'n digitale knoppen dus niet echt.
Zoals ik eerder al stelde: hier dient dat specifiek omwille van de appfunctie waarbij ik doorheen de dag andere temperaturen kan instellen voor de slaapkamer en vooral in co-ouderschap om de verwarming 1 week lang uit te schakelen voor die slaapkamer(s). Gewoon een wekelijkse melding op de wisseldag in je agenda: "thermostaat slaapkamer aan/uit" en eender waar je bent, kan je met enkele klikjes die kamers regelen. Poepsimpel en met de huidige gasprijzen heb je op 1j tijd al 1 digitale radiatorkop terugverdiend.
 
Maar er is dus nog een moment waar die ketel 1. zit te verbruiken 2. druk zit te zetten om water door die leidingen te pompen, maar dat gaat niet want die knoppen zijn toe. Hierdoor kan de interne pomp beginnen lekken na tijd, en om dat te vervangen zijt ge ook een paar 100 euro kwijt.
Klopt dat @Brecht en @Chauffagist ??
Lijkt me toch bizar dat een systeem dat je evengoed manueel kan toedraaien daar niet mee om kan. M.i. zou dat water toch gewoon langs de radiatoren moeten verder stromen?
 
Klopt dat @Brecht en @Chauffagist ??
Lijkt me toch bizar dat een systeem dat je evengoed manueel kan toedraaien daar niet mee om kan. M.i. zou dat water toch gewoon langs de radiatoren moeten verder stromen?

Een ketel heeft altijd circulatie nodig, zet je alles toe (vaak tegen gekomen in sociale woningen bij mensen die een thermostaat niet snappen) dan gaat die ketel bij opstart vrijwel onmiddellijk naar overtemperatuur en in veiligheid, gezond is dat niet. In principe zouden die koppen eerst moeten open gaan, alvorens de circulatie mag beginnen en de brander mag aangaan.

Ik vraag me ook af in hoeverre ze rekening houden met het nadraaien van de pomp. Typische nadraaitijd is rond de 5 minuten, je wilt niet dat de koppen voordien al allemaal dicht zijn. Ik weet niet of die aliexpress systemen zo slim zijn. Ik zou op zijn minst toch 1 radiator open laten, al is het maar om een minimum debiet te hebben.

Persoonlijk ben ik geen voorstander van het te veel gaan regelen per kamer. Misschien eerder een bouwkundige denkoefening: warmte stopt niet aan de deur van een kamer. Je kan inderdaad een ruimte niet gaan verwarmen , maar hoe dan ook zal er intern in je woning een warmtestroom onstaan van de warmere ruimtes naar de koudere kamers. Het klopt dan omgekeerd wel dat er bij een kleinere delta-t
tussen binnen en buiten, minder transmissie gaat zijn van warmte door je bouwschil. Dus van een koude kamer ga je minder warmteverlies naar buiten hebben.

Ik werk gewoon met thermostaatkoppen die ik op de kamers op 1 of 2 zet. In de living hangt de modulerende kamerthermostaat, daar is er altijd circulatie.
 
Dat is inderdaad waar, maar dan ga je wel de ruimte waar de thermostaat hangt weer veel te hard verwarmen, want daar mag je in principe geen (digitale) thermostaatknoppen gebruiken.
Met de digitale knoppen moet je op alle radiators digitale thermostaatknoppen gebruiken, ook op die in de ruimte met de thermostaat.
 
Met de digitale knoppen moet je op alle radiators digitale thermostaatknoppen gebruiken, ook op die in de ruimte met de thermostaat.
Daar zou ik dan wel eens je uitleg voor willen horen. Ik heb het al overal anders gelezen (ook in de handleiding), hier bij mij thuis heb ik geen digitale thermostaatknoppen in de woonkamer, waar de (digitale) thermostaat staat... en dat werkt gewoon prima hoor.

Veel nut hebben zo'n digitale knoppen dus niet echt.
Niet akkoord. Je kan het overbodig luxe vinden, maar zoals Mulan al aangaf, geven digitale knoppen veel meer gebruiksgemak. Je kan verschillende schema's instellen en ze makkelijk switchen, alles van op afstand bedienen, etc.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het inderdaad wat door elkaar gehaald,
gewone digitale knoppen werken hetzelfde als de oude met de cijferkes, dus geen in de ruimte van de thermostaat.
smart knoppen sturen zelf de thermostaat aan en die moeten wel in de ruimte van de thermostaat.
 
Een ketel heeft altijd circulatie nodig, zet je alles toe (vaak tegen gekomen in sociale woningen bij mensen die een thermostaat niet snappen) dan gaat die ketel bij opstart vrijwel onmiddellijk naar overtemperatuur en in veiligheid, gezond is dat niet. In principe zouden die koppen eerst moeten open gaan, alvorens de circulatie mag beginnen en de brander mag aangaan.

Ik vraag me ook af in hoeverre ze rekening houden met het nadraaien van de pomp. Typische nadraaitijd is rond de 5 minuten, je wilt niet dat de koppen voordien al allemaal dicht zijn. Ik weet niet of die aliexpress systemen zo slim zijn. Ik zou op zijn minst toch 1 radiator open laten, al is het maar om een minimum debiet te hebben.

Ik werk gewoon met thermostaatkoppen die ik op de kamers op 1 of 2 zet. In de living hangt de modulerende kamerthermostaat, daar is er altijd circulatie.
Hangt toch vanaf of de ketel een drukgestuurde pomp heeft? En normaal gezien in een installatie zit je altijd met een bypassventiel met minimaal debiet op het einde van uw radiatorcircuit?
 
In de maand oktober tot nu toe gemiddeld 2.0m³ gas per dag verbruikt. Daarvan is ongeveer 0.4m³ voor sanitair en de rest CV.
Vrijstaande woning van 35 jaar oud, 2 personen.

Thermostaat voor CV staat op 18.5 graden met een maximale aanvoertemperatuur van 50 graden. Met de "speedcomfort" ventilators op.
Van 17u-21u dagelijks en weekends 8u30-21u
Sanitair water (combiketel) staat op een maximale aanvoertemperatuur van 42 graden.

Ketel zelf is een Vaillant VCW 296, dit is hun lichtste combiketel en kan dus modulair het meest zuinig branden.
Lager dan dit gaan we het niet echt krijgen.
Ik las onlangs dat sainitair toch best op 60 staat om Legionella te voorkomen.
Klopt dat niet?
 
Laatst bewerkt:
Technische discussies hier :p
Bij mij staan er altijd 2 radiatoren volledig open (of de thermostaat nu aanstaat of niet): de 2 in de living, waar de thermostaat ook hangt.
Al de rest meestal potdicht.

Slaapkamer hier ook quasi nooit verwarmd, behalve een handvol dagen in putje winter als het echt koud is. En zelfs dan is 'verwarmen' gewoon de radiatoren een klein beetje opendraaien, zodat het niet ijskoud is. Dit jaar is het nog niet nodig geweest... zelfs in het algemeen heeft de thermostaat na de zomer nog maar een dag of 3-4 opgestaan.
 
Terug
Bovenaan