besparen op dagelijkse uitgaven zonder aan kwaliteit in te moeten boeten

Wil je aub zo geen rommel als "nuttige" tip geven? 🙈 Merci!

Voor de andere die geen zin hebben het te lezen: "hey, we verbruiken 3x zoveel als een doorsnee gezin, maar we hebben een batterij gekocht die we opladen tijdens het autorijden en nu lukt alles toppie! Nuja, tijdens die 3 dagen dat we het deden. En we kunnen geen toestellen zoals een koelkast gebruiken dan. Maar voor de rest: Jippie, kijk eens hoe geweldig we het doen!"
Haha was maar om te zwanzen, eerlijk gezegd lijkt mij elke tip in dat artikel contraproductief te zijn.

Voornamelijk hun antwoord van niet in te boeten triggerde mij in context van dit topic. Die boeten zo belachelijk in zonder dat het zelfs financieel (geweten) opbrengt en snappen dat zelfs niet.

Dat er dan nog een HLN nitwit op de publishknop wilt drukken :')
 
Voor mensen die houden van lekker eten:
De meeste restaurants serveren op weekdagen goedkopere lunchmenu's waarbij je kwalitatief hoogstaand kan eten voor minder geld.
Wij proberen onze etentjes dus tijdens de week te plannen. Bovendien moeten we dan geen babysit betalen voor de kinderen.
 
Ik had die tip ook al gegeven, na de commotie over pita/frieten/pizza eten bij vrienden thuis ipv uit te gaan eten als groep.
Enige nadeel is de beperkte kaart bij een lunchmenu, kies je van de kaart bespaar je geen euro.
 
Ik ga mijn situatie ook eens neerschrijven hier op BG :)

Indien foute topic, excuses - maar deze leek me het meest gepast.

Hopelijk kan iemand mij van wat feedback voorzien.

Situatie schets:

* Ik woon alleen in een huurhuis (niet volledig alleen, heb een super lieve & aanhankelijke Abessijnse kat :) ). Bouwjaar 2004 denk ik. Half open bebouwing. Best goed geïsoleerd maar wel heel open (weinig deuren en 2 verdiepingen). Warm water op gas. Koken op stroom. Verwarming op gas. Boven verwarm ik nooit.

* EPC 192 (2015). Toen bestonden de labels nog niet dus dit zal B zijn als ik het goed heb?

* Huur geïndexeerd met bijna 10% maar bon, dat is dan de consequentie van huurder zijn.

* Vast contract tot en met april 2023 tegen 13c gas kwh en 30c stroom kwh. Voorschot van ~200 EUR per maand (was ervoor ~80 EUR).

Besparingen op vlak van energie:

* Ik zet altijd alles uit als ik het huis verlaat of als ik het niet gebruik. Ik werk wel gemiddeld 2 á 3 dagen vanuit thuis (1 laptop + licht + 1 tv als extra scherm).
* Alles (muv 1 lamp) zijn led lampen. Misschien nog die ene lamp ook vervangen? Klopt het dat licht niet zo super veel invloed heeft op stroom verbruik?
* Sommige dingen zet ik ook volledig uit (met een stekkerdoos schakelaar) maar niet alles. Als ik mijn TV en Playstation volledig uitzet (stopcontact uittrek) moet ik alles opnieuw installeren / kalibreren en dit is enorm vervelend (met name instellingen TV + Playstation). Vanzelfsprekend zijn dingen zoals frigo en diepvries altijd aangesloten.
* Ik was maar 1 keer per week af (ben alleen dus zoveel afwas heb ik niet)
* Ik douch mij niet meer elke dag (uiteraard wel nog de basis hygiëne :) ) . Zeker in het weekend of als ik thuiswerk slaag ik een douch over. Vroeger douchte ik mij elke dag 1 keer. Als ik mij douch, max 5-6 min.
* Terug meer naar kantoor werken als het echt koud gaat worden. (maar dat WFH is toch wel echt zalig eigenlijk :) )
* Lekker broodje of croque eten ipv te koken.
* Als het echt kouder gaat worden verwarming in de avond opzetten voor een uurtje ofzo totdat het terug 18-19 graden is. In de ochtend geen verwarming, ik moet mij enkel klaarmaken en ga dan de hele dag op kantoor zitten. Ik hoop ook in oktober nog zo weinig mogelijk moeten te verwarmen. Heb 2 extra donsdekens in de Ikea gehaald.
* Als het echt kouder gaat worden, elke dag op kantoor gaan werken. s'Avonds eventjes verwarming aanzetten.

Zijn er nog dingen welke ik over het hoofd zie waar ik makkelijk op kan besparen?

1 specifiek onderwerp waar ik uiteenlopende antwoorden op krijg:

* is het beter om de thermostaat vast te zetten (bv 19) constant - dus ook als ik niet thuis ben. Of om enkel de verwarming op te zetten als ik thuis ben? Volgens mijn huisbaas kan ik beter de verwarming enkel opzetten als ik thuis ben. Context: als ik op kantoor ben, ben ik gemiddeld genomen 11 uur weg van huis.

Energie verbruik:

* Stroom ongeveer 1.600 KWH gemiddeld genomen over de afgelopen jaren. Dit is best ok, niet? Op stroom kan ik niet zoveel meer besparen? Doel is om niet boven de 1.500 KWH te komen (nu ongeveer 600KWH op ~5 maanden). Alé ik bedoel eigenlijk, 1.600 kwh voor een alleenstaande is dat een grootgebruiker of best spaarzaam of gewoon normaal?
* Gebruikt een CV eigenlijk ook stroom?
* Gas ongeveer 12.000 KWH gemiddeld genomen over de afgelopen jaren. Dit is best veel, niet? Hoe ik leefde: als ik het koud had, zette ik gewoon de verwarming aan. Soms voor uren aan een stuk en ook best hoog (24-25). Ik heb daar nooit naar gekeken omdat de gasprijs altijd heel laag stond. De hedendaagse situatie dwingt mij echter hier wél bewuster naar te kijken. Net zoals ons allemaal. Zeker in voorbereiding van mijn aflopend vast contract. Dit wil ik minstens met 50 % verlagen. Is dat haalbaar met bovenstaande punten? Ter info: sinds de vorige afrekening ( ~5 maanden geleden) heb ik nu zo een 30M3 verbruikt - *11** ongeveer = 330KWH maar heb de verwarming zo goed als nog niet aangezet. Ik heb de verwarming afgelopen week opgezet omdat het 17.9 graden was. Tegen dat het terug 19.5 was had ik ongeveer 1.5 m3 verbruikt (*11 = 16.5 kwh). Dat ging best snel en de "warmte" blijft best lang hangen. De radiators blijven na uitschakelen ook nog eventjes warm. Ik heb ook alle verwarmingen stofvrij gemaakt (geen idee dat deze zoveel stof pakten - met name in de radiator zelf).

Ik maak me niet echt zorgen voor de afrekening volgend jaar (MEI 2023). Wel om de situatie erna maar dat zien we dan wel weer.

Mocht er nog aanvullende informatie benodigd zijn - laat maar horen :)

** de maal 11 heb ik genomen van de laatste afrekening. Is deze omrekening ook veranderd of blijft dat gelijk? (analoge meter)

Thx alvast :) !!
 
@beek
Beetje vergelijkbaar hier, epc lag vorig jaar op 218 maar sindsdien de ketel van 20j vervangen en ik heb zonnepanelen dus qua stroom kan ik niet vergelijken.

Wat je gas betreft: er wordt aangeraden wél met lagere temperatuur te werken, alleen mag het verschil niet meer dan 5 graden worden.

Ik zal met mijn nieuwe gasketel tussen 6000-7000 belanden dus jouw halveren lijkt me heel optimistisch, rond de 8000 zal wel haalbaar zijn, er van uitgaande dat je ketel ouder dan 5j is en net nog wat minder energiezuinig is dan de mijne.

Wat ik doe: ik werk van thuis uit, bureau staat nu naast de radiator om optimaal te genieten van stralingswarmte. Begin september de indeling dus veranderd. Bedoeling is een bureauruimte te maken in de kleinste kamer boven want kleinere kamer verwarmen = minder energie nodig.

Normaal sta ik rond 5u-6u op, de dochter om 7u. Ik ga rond 21u naar boven.
De nachttemperatuur is hier 16.5 graden en gaat in van 19u tot 6u. Ik heb wat gespeeld met timing wat wel nog comfortabel is voor mij en kwam hierop uit.

Van 6u tot 8u30 warmde ik op tot 19.5 graden vorige winter en daarna tot 19u op 19 graden. Nu is het omwille van het financiële allemaal op 19. Als ik merk dat het in de ècht koude maanden te koud zal zijn, zal ik terug spelen met uren en instellingen om toch niet te koud te hebben tijdens het werken. Ik heb niet de optie naar het werk te gaan

Toestellen ouder dan 10j die wél nog goed werken, heb ik verkocht en vervangen door energiezuiniger exemplaren.

Heb je een douche met spaarkraan en spaardouchekop? Indien niet: kost je nog geen 200 euro om dat te vervangen door Grohe-exemplaren die tot 3x minder verbruiken!
 
  • Leuk
Waarderingen: beek
@beek

Wat je gas betreft: er wordt aangeraden wél met lagere temperatuur te werken, alleen mag het verschil niet meer dan 5 graden worden..

Heb je een douche met spaarkraan en spaardouchekop? Indien niet: kost je nog geen 200 euro om dat te vervangen door Grohe-exemplaren die tot 3x minder verbruiken!

Dankjewel voor je reactie. Die 5 graden zie ik wel zitten om te implementeren in mijn plan (verwarming mag uitstaan voor X uur maar mag nooit - 5 worden van wat je wil hebben + rekening houden met buiten temperatuur).

Op jou 2e vraag: ik heb geen enkel idee van mijn type douchekop. Ik ga dat wel eens onderzoeken :)
 
Ik ga mijn situatie ook eens neerschrijven hier op BG :)

Indien foute topic, excuses - maar deze leek me het meest gepast.

Hopelijk kan iemand mij van wat feedback voorzien.

Situatie schets:

* Ik woon alleen in een huurhuis (niet volledig alleen, heb een super lieve & aanhankelijke Abessijnse kat :) ). Bouwjaar 2004 denk ik. Half open bebouwing. Best goed geïsoleerd maar wel heel open (weinig deuren en 2 verdiepingen). Warm water op gas. Koken op stroom. Verwarming op gas. Boven verwarm ik nooit.

* EPC 192 (2015). Toen bestonden de labels nog niet dus dit zal B zijn als ik het goed heb?

* Huur geïndexeerd met bijna 10% maar bon, dat is dan de consequentie van huurder zijn.

* Vast contract tot en met april 2023 tegen 13c gas kwh en 30c stroom kwh. Voorschot van ~200 EUR per maand (was ervoor ~80 EUR).

Besparingen op vlak van energie:

* Ik zet altijd alles uit als ik het huis verlaat of als ik het niet gebruik. Ik werk wel gemiddeld 2 á 3 dagen vanuit thuis (1 laptop + licht + 1 tv als extra scherm).
* Alles (muv 1 lamp) zijn led lampen. Misschien nog die ene lamp ook vervangen? Klopt het dat licht niet zo super veel invloed heeft op stroom verbruik?
* Sommige dingen zet ik ook volledig uit (met een stekkerdoos schakelaar) maar niet alles. Als ik mijn TV en Playstation volledig uitzet (stopcontact uittrek) moet ik alles opnieuw installeren / kalibreren en dit is enorm vervelend (met name instellingen TV + Playstation). Vanzelfsprekend zijn dingen zoals frigo en diepvries altijd aangesloten.
* Ik was maar 1 keer per week af (ben alleen dus zoveel afwas heb ik niet)
* Ik douch mij niet meer elke dag (uiteraard wel nog de basis hygiëne :) ) . Zeker in het weekend of als ik thuiswerk slaag ik een douch over. Vroeger douchte ik mij elke dag 1 keer. Als ik mij douch, max 5-6 min.
* Terug meer naar kantoor werken als het echt koud gaat worden. (maar dat WFH is toch wel echt zalig eigenlijk :) )
* Lekker broodje of croque eten ipv te koken.
* Als het echt kouder gaat worden verwarming in de avond opzetten voor een uurtje ofzo totdat het terug 18-19 graden is. In de ochtend geen verwarming, ik moet mij enkel klaarmaken en ga dan de hele dag op kantoor zitten. Ik hoop ook in oktober nog zo weinig mogelijk moeten te verwarmen. Heb 2 extra donsdekens in de Ikea gehaald.
* Als het echt kouder gaat worden, elke dag op kantoor gaan werken. s'Avonds eventjes verwarming aanzetten.

Zijn er nog dingen welke ik over het hoofd zie waar ik makkelijk op kan besparen?

1 specifiek onderwerp waar ik uiteenlopende antwoorden op krijg:

* is het beter om de thermostaat vast te zetten (bv 19) constant - dus ook als ik niet thuis ben. Of om enkel de verwarming op te zetten als ik thuis ben? Volgens mijn huisbaas kan ik beter de verwarming enkel opzetten als ik thuis ben. Context: als ik op kantoor ben, ben ik gemiddeld genomen 11 uur weg van huis.

Energie verbruik:

* Stroom ongeveer 1.600 KWH gemiddeld genomen over de afgelopen jaren. Dit is best ok, niet? Op stroom kan ik niet zoveel meer besparen? Doel is om niet boven de 1.500 KWH te komen (nu ongeveer 600KWH op ~5 maanden). Alé ik bedoel eigenlijk, 1.600 kwh voor een alleenstaande is dat een grootgebruiker of best spaarzaam of gewoon normaal?
* Gebruikt een CV eigenlijk ook stroom?
* Gas ongeveer 12.000 KWH gemiddeld genomen over de afgelopen jaren. Dit is best veel, niet? Hoe ik leefde: als ik het koud had, zette ik gewoon de verwarming aan. Soms voor uren aan een stuk en ook best hoog (24-25). Ik heb daar nooit naar gekeken omdat de gasprijs altijd heel laag stond. De hedendaagse situatie dwingt mij echter hier wél bewuster naar te kijken. Net zoals ons allemaal. Zeker in voorbereiding van mijn aflopend vast contract. Dit wil ik minstens met 50 % verlagen. Is dat haalbaar met bovenstaande punten? Ter info: sinds de vorige afrekening ( ~5 maanden geleden) heb ik nu zo een 30M3 verbruikt - *11** ongeveer = 330KWH maar heb de verwarming zo goed als nog niet aangezet. Ik heb de verwarming afgelopen week opgezet omdat het 17.9 graden was. Tegen dat het terug 19.5 was had ik ongeveer 1.5 m3 verbruikt (*11 = 16.5 kwh). Dat ging best snel en de "warmte" blijft best lang hangen. De radiators blijven na uitschakelen ook nog eventjes warm. Ik heb ook alle verwarmingen stofvrij gemaakt (geen idee dat deze zoveel stof pakten - met name in de radiator zelf).

Ik maak me niet echt zorgen voor de afrekening volgend jaar (MEI 2023). Wel om de situatie erna maar dat zien we dan wel weer.

Mocht er nog aanvullende informatie benodigd zijn - laat maar horen :)

** de maal 11 heb ik genomen van de laatste afrekening. Is deze omrekening ook veranderd of blijft dat gelijk? (analoge meter)

Thx alvast :) !!

Ik vind dit moeilijk om te antwoorden :(.

Normaal gezien is het een beetje afhankelijk van het type afgiftesysteem dat je hebt. Met vloerverwarming is het het beste om continue te verwarmen maar het een beetje lager te zetten. En uzelf wat warmer te kleden.

Bij radiatoren, omdat die veel warmte kunnen afgeven op korte termijn, is het beter om sowieso de standaard temperatuur op 15 graden of zo te houden en dan bij te verwarmen voor een termijn dat je er effectief bent. Dus als je om 22h gaat slapen, tot 19 of 19.5°C tot 20 à 21h te laten opwarmen. Zodanig dat als je dan gaat slapen die warmte niet nutteloos is die je in uw woning gepompt hebt. Ik zeg 20-21h omdat dit afhankelijk is van hoe snel de woning afkoelt van aangenaam naar dat tikje onaangenaam. En des te kouder het is des te sneller dat gaat natuurlijk.
Het enigste probleem is en blijft echter dat het energieintensiever wordt om de temperatuur omhoog te jagen, dan om een temperatuur te behouden. Al hangt dat ook af van de gewenste temperatuur natuurlijk.

De grootste reden voor uw verbruik gaat echter komen door het feit dat je het hebt ingesteld op 24-25°C. Door zoals je zegt dit naar 19°C te brengen ga je al een serieuze hoeveelheid besparen. En het beste zou nu zijn, om nu maximaal te beknibbelen zodanig dat je weet wat de maximale reductie is die je kan gedaan krijgen en bij de verder stijgende prijzen (dus geen vast contract ;)) te zien of je marge hebt om wat te lossen of je toch nog wat dieper moet gaan in de besparing.

In principe zou elke 1°C verlagen grofweg 7% besparen in de factuur. Rekening houdende met uw verbruik van 12000kwh zou je rond de 7000-8000kwh moeten kunnen uitkomen. Al zal de besparing van 7% mogelijks realistischer zijn bij een slecht geïsoleerde woning dan een woning die al iets beter geïsoleerd is. En kan je mogelijks beter 6% of zo nemen als verwachting. Uiteindelijk is des te beter geïsoleerd de woning, des te kleiner de potentiële winst. Maar zelfs met deze prijzen is een klein voordeel toch ook nog snel een deftig bedrag.

 
  • Leuk
Waarderingen: beek
Wat ik doe: ik werk van thuis uit, bureau staat nu naast de radiator om optimaal te genieten van stralingswarmte. Begin september de indeling dus veranderd. Bedoeling is een bureauruimte te maken in de kleinste kamer boven want kleinere kamer verwarmen = minder energie nodig.
Is een infraroodvuurtje (er bestaan zelfs matten geloof ik voor onder je voeten) nie goedkoper in verbruik dan gas ?
 
De grootste reden voor uw verbruik gaat echter komen door het feit dat je het hebt ingesteld op 24-25°C. Door zoals je zegt dit naar 19°C te brengen ga je al een serieuze hoeveelheid besparen. En het beste zou nu zijn, om nu maximaal te beknibbelen zodanig dat je weet wat de maximale reductie is die je kan gedaan krijgen en bij de verder stijgende prijzen (dus geen vast contract ;)) te zien of je marge hebt om wat te lossen of je toch nog wat dieper moet gaan in de besparing.

In principe zou elke 1°C verlagen grofweg 7% besparen in de factuur. Rekening houdende met uw verbruik van 12000kwh zou je rond de 7000-8000kwh moeten kunnen uitkomen. Al zal de besparing van 7% mogelijks realistischer zijn bij een slecht geïsoleerde woning dan een woning die al iets beter geïsoleerd is. En kan je mogelijks beter 6% of zo nemen als verwachting. Uiteindelijk is des te beter geïsoleerd de woning, des te kleiner de potentiële winst. Maar zelfs met deze prijzen is een klein voordeel toch ook nog snel een deftig bedrag.
Dankjewel voor jou antwoord. Deze zin ga ik in mijn plan steken:

De grootste reden voor uw verbruik gaat echter komen door het feit dat je het hebt ingesteld op 24-25°C. Door zoals je zegt dit naar 19°C te brengen ga je al een serieuze hoeveelheid besparen.

Ik ga voor de 5.000 KWH aan gas. Als het geen strenge winter wordt (zoals we er al zolang al geen meer gekend hebben) dan is dit misschien wel haalbaar.

!remindme in lente 2023 :D
 
Is een infraroodvuurtje (er bestaan zelfs matten geloof ik voor onder je voeten) nie goedkoper in verbruik dan gas ?
Hangt allemaal af van het aantal uurtjes dat je dat gebruikt en het vermogen van dat matje. En het aantal personen dat zo'n toestel nodig heeft. En dat moduleert zijn verbruik ook niet.

Zeker als je weet dat de kostprijs van elektriciteit factor 2.6 of zo is van gas.
Natuurlijk terugdraaiende teller buiten de overweging gehouden.

EDIT
Grof gezegd, als je 12h thuis bent met 2 personen en elk infraroodvuurtje verbruikt 1kwh. Dan verstook je 24kwh. Op 6 maanden (oktober tem maart), verbruik je dan 4320 kwh elektriciteit. Oftewel, voor 11232kwh aan gas.

Als je uw woning op 15°C verwarmd, en je zet dat vuurtje maar 2 uurtjes op per dag als alleenstaande. Dan zit je aan 360kwh. Oftewel 936kwh aan gas. Al moet je dan nog wel het gewone verbruik van gas erbijtellen om de woning op 15°C te houden. Wat als we cru en kort door de bocht gaan een reductie van 25 - 15 = 10°C *6% oftewel 60% (neem dan eventueel nog 70%) wil zeggen. Of 4800kwh + 936kwh gasverbruik in totaal zou willen zeggen. Maar:
1) je hebt het enkel warm binnen de zone van dat infraroodpaneel
2) Zeer specifiek warmtegevoel, te kort bij veel te warm, te ver ervanaf koud. Met mogelijks zelf dat voorkant snikheet is en uw rug koud aanvoelt.
3) de zone rondom u heen is niet aangenaam. Wat aangewezener is als je met meerderen bent.

Een alternatief dat beek ook nog zou kunnen doen is de kleine ruimte die hij kiest om in te verwarmen nog extra het plafond van isoleert (gewoon isolatieplaten boven (en eventueel tegen de zijwanden van de ruimte), maar simpelste is enkel boven tegen plafond). Desnoods met een extra vrochtvreter (zijn niet elektrische versies van) om eventuele schimmel te voorkomen van het feit dat je de lucht niet ververst. Al moet hij even de kost van die isolatie even afwegen tov de kost van zijn verwarming. Voor eigenaren is dat potentieel een comfortabelere manier dan een algemene verlaging van de temperatuur onder de aangename temperatuurwaarde. Al is het dan wel best dat uw thermostaat ook in die ruimte staat en uw radiatorknop hier volledig open staat, en op de andere plaatsen op anti vries stand.
Maar dit is een aanname...
 
Laatst bewerkt:
Is een infraroodvuurtje (er bestaan zelfs matten geloof ik voor onder je voeten) nie goedkoper in verbruik dan gas ?
Electriciteit is 3x duurder én ik blijf eigenlijk nooit uren aan een stuk achter mijn bureau zitten. (Regelmatig afwisselen met huishoudelijk werk omdat mijn focus crap is als ik niet afwissel) In mijn specifieke geval zie ik er dus geen meerwaarde in.
 
Mss ben ik een uitzondering maar als ik meer eet, vaak naar buiten ga (nog steeds in korte broek en T-shirt), geen probleem met de temperaturen momenteel - ook s’ochtends niet.

Koop wat grote droge houtblokken (kop van wilg, dikke spar zijn aanraders) en een klief-hamer, in geval van kou garandeer ik instant warmte na 3 minuten.
 
Wij hebben de boiler van het water eens teruggebracht van 65 naar 50 graden, met 1 keer in de week opwarmen naar 70 tegen salmonella.
Waar we voorheen 50 kWh gas per week verbruikten is dit nu 25 kWh. Aan 14 eurocent per kWh toch al een besparing van 175 a 200€ per jaar voor iets wat geen comfortverlies geeft.
Werk jij voor het nieuwsblad?
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221005_95030019

3. Je verwarming staat verkeerd afgesteld​

In heel wat woningen staat de boiler verkeerd afgesteld. “Installateurs zetten die vaak op 65 graden”, zegt renovatiecoach Steven van de Energiecentrale. “Dat zorgt ervoor dat je woning snel opwarmt. Maar veel vaker is 60 graden al voldoende, sommigen zetten het al op 55 graden. Dan warmt je huis trager op en als het niet goed geïsoleerd is, zal je het misschien zelfs niet helemaal warm krijgen. Dan moet je toch wat hoger gaan. Let wel: doe dit énkel met het water van je verwarming: als je je warm water lager zou zetten, riskeer je dat je salmonella kweekt.”

:rofl: :rofl: :rofl:
 
Is dat met een doorstromer echt nodig om dat op 60 graden te zetten. Zeker gelijk bij mij waar het al een 5 meter is van de cv ketel tot in de keuken. Dat water moet al even lopen eer dat pas warm wordt in de keuken. Bij mij staat zowel het warm water als de verwarming op 55 graden. De modelerende cv ketel zakt voor de verwarming al snel naar 40 graden. Die installateur had dat ook op 70 graden gezet en 80% vermogen. Ik heb die op 30% gezet. Die zei dan nog ge kunt daar 5 huizen mee verwarmen. Toen was gas nog iets meer dan 2 cent/kwh...
 
Is dat met een doorstromer echt nodig om dat op 60 graden te zetten. Zeker gelijk bij mij waar het al een 5 meter is van de cv ketel tot in de keuken. Dat water moet al even lopen eer dat pas warm wordt in de keuken. Bij mij staat zowel het warm water als de verwarming op 55 graden. De modelerende cv ketel zakt voor de verwarming al snel naar 40 graden. Die installateur had dat ook op 70 graden gezet en 80% vermogen. Ik heb die op 30% gezet. Die zei dan nog ge kunt daar 5 huizen mee verwarmen. Toen was gas nog iets meer dan 2 cent/kwh...
Wij hebben een doorstromer en het warm water voor sanitair staat al meer dan een jaar lager dan 60 graden, ondertussen zelfs op 40 graden (laagste stand). Nog steeds geen legionella (of salmonella :biglaugh:) opgelopen.
 
Is dat met een doorstromer echt nodig om dat op 60 graden te zetten. Zeker gelijk bij mij waar het al een 5 meter is van de cv ketel tot in de keuken. Dat water moet al even lopen eer dat pas warm wordt in de keuken. Bij mij staat zowel het warm water als de verwarming op 55 graden. De modelerende cv ketel zakt voor de verwarming al snel naar 40 graden. Die installateur had dat ook op 70 graden gezet en 80% vermogen. Ik heb die op 30% gezet. Die zei dan nog ge kunt daar 5 huizen mee verwarmen. Toen was gas nog iets meer dan 2 cent/kwh...
Ik ga het eens moeten opzoeken maar ik heb ooit in een project tegen een probleem aangelopen met een doorstromer en legionella.
Er zweeft ergens een norm/wetgeving rond die stelt dat je binnen de x aantal seconden y°C moet hebben aan het tappunt. Dit was voor douches in een kantoorgebouw. Normaal gezien zijn die wetgevingen nooit van toepassing op de residentiele sector.

edit gevonden denk ik.
Zelfs bij het voldoen aan de productie-eis van 60°C en een leidingsysteem <15m; is een doorstroomsysteem of warmtepompboiler niet conform indien er geen 70°C kan geproduceerd worden aan de kraan voor thermische desinfectie?
Dit is een correcte interpretatie. Men moet bij een warmtepomp dan andere oplossingen zoeken; zoals het voorzien van bijkomende elektrische verwarming.
Wie doucht hem nu ook met 70C° :p Is dus enkel voor een thermische desinfectie indien nodig.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan