besparen op dagelijkse uitgaven zonder aan kwaliteit in te moeten boeten

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221012_95523185

damn :(
Ik hoop niet dat we nog zo van die verhalen gaan zien deze winter...
Hmm....
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221113_97317979
Ze hadden een barbecue binnen gezet om het toch wat warm te hebben. Het nieuws dat twee vrouwen in Wilrijk om het leven waren gekomen door CO-vergiftiging vorige maand, was schokkend. “Maar er zijn sindsdien nóg mensen gestorven door exact hetzelfde, of omdat ze een vuurkorf hadden laten branden binnen”, zegt adjunct-directeur Dominique Vandijck van het Antigifcentrum. “Het haalt gewoon niet altijd de kranten.”
 
Nog 4 dagen te gaan deze maand en mijn verbruik is momenteel nog altijd 200 Kwh minder dan vorig jaar in oktober voor elektriciteit. Damned, en dit alles door gewoon één fucking koelkast die niet goed meer werkt(e).

Nog altijd veel te veel elektriciteitsverbruik, maar ik zie een heel groot verschil. Dat is eerder 4 Kwh / dag (ipv de eerder vermelde 3 Kwh / dag).
Dus die ene koelkast verbruikte +-1500 Kwh (!) per jaar extra tov het 'normale'. :wallbash:

Ik heb dat dus ook, onder de zomervakantie een oude koelkast vervangen en ons elektriciteitsverbruik is gehalveerd. Wel icm met wat uitkijken, dus TV niet nodeloos hele dag aan, sluipverbruiken geminimaliseerd enzo. Maar het verschil is makkelijk 900kWh/jaar. Op een jaar of 2 is die koelkast dus terugverdient. We hebben bvb ook 3 wifi powerlines (hitteverspreiders) minder in huis, door onze 2x300Gb databundels mobiel. Mijn vriendin en ik gebruiken enkel 4/5G nog op onze toestellen.
Nu je wat oplet zie je pas hoeveel nodeloos energie je in het verleden weggegooid hebt, puur omdat het niets kost.

Voor verwarming kijken we ook uit, met 19 graden heb je het ook warm, maar vroeger kwamen we thuis met 19 graden en nu met 16,5-17. Je kan toch niet meer spreken van geen verlies van kwaliteit/comfort. Maar het moet maar een wintertje...
Volgend jaar zullen we wss wel gewoon 22 graden verwarmen aangezien het verbruik van een A label (sub 30kWh/m2) huis nu eenmaal weinig verbruikt tov het D label huis van nu.


Schrijnend, maar iedereen weet ondertussen toch dat open vuren vervuilend en dodelijk zijn en we hebben al sinds eeuwen schoorstenen hiervoor.

Maar we gaan zeker meer van deze zaken lezen. Al is het maar van stokoude toestellen waar beknibbeld wordt op onderhoud en teveel CO uitstoten icm geen ventilatie. Daar kan je met de huidige economische toestand wel het een en ander voor verwedden.
 
Ik noteer al een tijd elke zondagavond mijn meterstanden en bereken dan het gemiddeld verbruik per dag voor de afgelopen periode.
Al vanalles geprobeerd met de thermostaat, lagere keteltemp (maar dan wel langer moeten opwarmen) enz.
Momenteel staat hij ingesteld op 14.5 snachts en inschakelen 16u-22u, rond 19u zit hij dan aan 17.0-17.5 graden en hoger geraakt hij niet met de ingestelde keteltemp van 55 graden en "speedcomforts". Maar dit lijkt me ideaal mits ik 2 truien draag wel.

datumkWh/dagkWh/nachtm³/dag
5/12/20224,03,96,7
28/11/20223,43,65,7
21/11/20223,13,15,0
14/11/20223,33,63,6
7/11/20223,33,32,4
24/10/20222,32,91,6
17/10/20222,02,32,3
10/10/20221,73,42,3
1/10/20225,73,20,4
19/09/20222,33,60,2

Vorige jaren zat ik gemiddeld op 8.5 kuub per dag over een heel jaar (3200m³) dus ik denk dat ik maar een fractie ga verbruiken van vorig jaar.
Oude gasketel is in mei vervangen dat maakt ook een gigantisch verschil.
 
3200m³ is wel heeeeel veel. Ofwel slechte isolatie, een kast van een huis ofwel een heel hoge temperatuur vroeger.
Sommige berekentools gaven 2.593 m3 aan voor een ouder vrijstaand huis met oude ketel matige isolatie 2 personen elektrisch koken etc.
Vb. deze https://verbruick.nl/gasverbruik/berekenen/#f1p3
Dus ja ik dacht 3200 m³ is misschien wat meer nog maar ik heb een open woonkamer, veel dak, veel in bad, oude ketel, slechte isolatie enzovoort.

Maar euh, na dus deze aanpassingen:

- 35 jaar oude maar plots haperende ketel vervangen door modulaire combi-gascondensatieketel + installatie dubbelwandige schouw
- 35 jaar oude mechanische thermostaat vervangen door nieuwe thermostaat met apart weekendprogramma en nauwkeurige temperatuur
(volledig door firma laten doen, installatiekosten 5000€ (incl. 6% btw) - 1250€ mijnverbouwpremie gasketel = +- 3750€)

- aanvoertemperatuur sanitair naar 43°, radiatoren naar 55° (kon ik vroeger niet eens instellen)
- verwarming 's morgens uit, pas inschakelen om 16u
- radiator badkamer helemaal dichtgedraaid, wordt niet meer gebruikt (soms wel een elektrisch blazertje 10 minuten 's morgens)
- minder thuis werken, gemiddeld nog 0.5d / week in plaats van 1-2 dagen
- als je thuis werkt niet heel de woonkamer verwarmen maar wel 1 hobbykamertje en dan nog met een elektrisch blazertje
- radiatorventilatoren
- internetmodule thermostaat (dit heeft eigenlijk zijn nut nog niet bewezen, zelden gebruikt)
- gewoon warm kleden, thermostaat nacht 14.5° dag 17.5° en niet met een tshirt savonds rondlopen

Denk ik dat ik mijn nieuw verbruik ga kunnen extrapoleren naar ongeveer:
- aanloopmaanden okt+nov: 200m³
- dec+jan+feb (7.5 m³ / dag): 675m³
- uitloopmaanden maart+apr: 200m³
- geen cv mei/jun/jul/aug/sep: 30m³
Totaal: 1105m³

Dus mijn gas verbruik gaat -2095 m³ = -65% = -2932€ (aan huidig mijnenergie.be tarief 14c/kWh) per jaar

Ja hallo kroket :clap:


En dat is nog zonder deftig te isoleren. Wat eigenlijk nog maar een beperkt effect kan hebben aangezien we "nog maar 1105m³" gas per jaar verbruiken voor een oude vrijstaande woning.
 
Laatst bewerkt:
mooie berekening en besparing (y) maar ik mis daarin wel de niet aan kwaliteit inboeten insteek. Met 2 truien rondlopen, amper 17,5 graden overdag. Dat valt mij wel duidelijk onder het inboeten aan kwaliteit
Dat hangt er maar vanaf of je een lekker warme trui vergeleken met een T-shirt minder kwaliteit vind. Maar klopt wel wat je zegt het is niet 100% maar dat geldt voor veel hier natuurlijk. Alleszins het is veel geld bespaard en dat gevoel zelf is ook al kwaliteitsvol :)
 
Dat hangt er maar vanaf of je een lekker warme trui vergeleken met een T-shirt minder kwaliteit vind. Maar klopt wel wat je zegt het is niet 100% maar dat geldt voor veel hier natuurlijk. Alleszins het is veel geld bespaard en dat gevoel zelf is ook al kwaliteitsvol :)
Met de temperaturen zo hard te doen laten zaken 's nachts zou je wel eens vochtproblemen kunnen creëren.
Ook ruimtes helemaal niet verwarmen lijkt me persoonlijk geen goed idee.
Schade die je dan veroorzaakt zullen duurder zijn dan de besparing.

Ik heb makkelijk spreken met nieuwbouw woning, maar tot juli zat ik een 70's huis met stookolie.
En daar verwarmde ik tot 20-21graden.
's nachts naar 18graden. En heb me nooit blauw betaalt aan stookolie. (als ik nu zou ingedaan hebben zou het me 1500 euro kosten voor heel jaar).
 
In de praktijk blijft hij op 15 en ik lees dat dat toch de ideale veilige spaartemperztuur is hoor. 18 lijkt me veel te hoog om uw volledig huis daar 24/24 op te stoken. Ruimtes niet verwarmen lijkt me ook normaal, die krijgen wel wat restwarmte van omringende kamer. Of heb jij ook chauffage in uw hal en uw gang boven? Dat moet toch niet? Een koele berging een huis-garage of een zolder heeft ook geen verwarming zonder “dure schade” teweeg te brengen.
 
Laatst bewerkt:
Ik deel toch de mening van @Five-seveN omtrent die schade van niet verwarmen. Veel oude huizen hadden vroeger geen verwarming boven en die hadden ook geen schade. Men moet nu oik niet gaan doen alsof uw huis kapot gaat van 14 graden he. Verluchting is veel belangrijker dan temperatuur.
Is het probleem niet gewoon dat oude huizen tochtkoten waren en er veel nieuwere/nageïsoleerde huizen potdicht zijn waardoor je makkelijker schimmelvorming krijgt?

Ons huis bv. had met ons oud dak gewoon dunne asbestleien om het dak, en dus de gang, van buiten af te sluiten. Als er wat wind stond kon je de toch zo voelen. Er is ook nooit verwarmd boven volgens mij, aangezien twee van de vier kamers geen radiator hebben.
 
Is het probleem niet gewoon dat oude huizen tochtkoten waren en er veel nieuwere/nageïsoleerde huizen potdicht zijn waardoor je makkelijker schimmelvorming krijgt?

Ons huis bv. had met ons oud dak gewoon dunne asbestleien om het dak, en dus de gang, van buiten af te sluiten. Als er wat wind stond kon je de toch zo voelen. Er is ook nooit verwarmd boven volgens mij, aangezien twee van de vier kamers geen radiator hebben.
Ja maar nieuwe goed geïsoleerde huizen zouden toch van een goed ventilatiesysteem voorzien moeten worden. Terwijl veel mensen dat lijken te vergeten. Met goeie ventilatie ga je imo weinig kans op schimmelvorming hebben. Terwijl je bij warme temperaturen met te hoge luchtvochtigheid daar wel problemen mee kan krijgen.
 
Er zijn in de media (genre hln) wat berichten verschenen dat het 'gevaarlijk' kan zijn om ruimten niet voldoende te verwarmen, denk dat dat de mensen wat ongerust gemaakt heeft.

Ik ken in de familie niemand die boven verwarmd tenzij er kinderen zijn die studeren. Huis (250m²) dat ik gerenoveerd heb had 2 kachels om te verwarmen, that's it, en was geen tochtkot, ramen waren al eens vernieuwd bijvoorbeeld. Mensen zetten ook al eens een raam open vroeger denk ik.
 
Er zijn in de media (genre hln) wat berichten verschenen dat het 'gevaarlijk' kan zijn om ruimten niet voldoende te verwarmen, denk dat dat de mensen wat ongerust gemaakt heeft.

Ik ken in de familie niemand die boven verwarmd tenzij er kinderen zijn die studeren. Huis (250m²) dat ik gerenoveerd heb had 2 kachels om te verwarmen, that's it, en was geen tochtkot, ramen waren al eens vernieuwd bijvoorbeeld. Mensen zetten ook al eens een raam open vroeger denk ik.
Idem. Een "gewoon" huis dat niet modern geïsoleerd is heb ik door de koude nog geen schimmelproblemen weten krijgen. Dat moet daarom ook geen tochthuis zijn, er zijn nog wel wat gradaties tussen "tochtig krot" en "BEN-woning".

Het huis van mijn ouders bv is een vrijstaande woning gebouwd in 1990, sinds de bouw zijn er daar nooit geen speciale isolatiewerken aan gebeurd en daar is ook enkel de living en keuken verwarmd. De hal, heel het bovenste verdiep, zolder, berging, garage, dat werd toen en nu nog altijd nooit verwarmd en daar waren nooit schimmels. Idem in ons eigen huis, gebouwd in 1958 en wel wat geïsoleerd maar niet perfect (epc 204), ook hier wordt enkel de living en keuken verwarmd en er zijn hier ook geen schimmels op de bovenste verdiepen (terwijl het daar wel koud is). Maar je woont daar niet he. Zolang je leefruimte waar je vaak zit af en toe verlucht wordt is er geen probleem. Of als inderdaad alles volledig naar moderne normen wordt geïsoleerd en er dan geen of onvoldoende ventilatie wordt gezet, maar da's uzelf het wat aandoen.

Stond een tijdje geleden een interessant artikel over in de morgen: https://www.demorgen.be/beter-leven...gels-hou-je-schimmel-buiten-de-deur~be5a78b9/

Dat risico is niet in alle woningen even groot. Woningen die na 2006 zijn gebouwd, moeten uitgerust zijn met een ventilatiesysteem. Ook in oude, nauwelijks geïsoleerde woningen is het risico op vochtvorming doorgaans beperkt. Zeg niet ‘een tochtig krot’, maar ‘een woning met natuurlijke ventilatie’.

“Die woningen zijn zo lek als een zeef, waardoor de luchtkwaliteit er vaak goed is”, zegt expert bouwfysica Stijn Verbeke (VITO/EnergyVille en UAntwerpen). Problemen komen volgens Verbeke het vaakst voor in niet optimaal gerenoveerde woningen. Waar in oude huizen doorgaans de ramen de koudste plekken zijn waar vocht neerslaat – zonder al te veel problemen – zijn dat in niet doordacht gerenoveerde gebouwen vaak muren.
 
Laatst bewerkt:
Ja inderdaad, hier verbruiken we ook een goede 1000m³ per jaar maar het is wel 24/7 21°C door de isolatie.
Hier de afgelopen jaren zo'n 700 à 900m³ per jaar voor 24/7 constante 21.5-22°C.

Dan vind ik een verbruik van 6-7m³ per dag best wel hoog gezien de opofferingen die daarvoor gebracht worden. En dat is dan nog op dagen dat met buitentemperaturen van pakweg 5 à 10°C.
 
Hier de afgelopen jaren zo'n 700 à 900m³ per jaar voor 24/7 constante 21.5-22°C.

Dan vind ik een verbruik van 6-7m³ per dag best wel hoog gezien de opofferingen die daarvoor gebracht worden. En dat is dan nog op dagen dat met buitentemperaturen van pakweg 5 à 10°C.
Ge zou er van verschieten hoe rap een mens gewend raakt om te leven in binnen temperaturen van 18 graden. Die radiatoren geven ook nog stralingswarmte af die je ook voelt maar die je niet kan meten in luchttemperatuur. Ik zie dat helemaal niet als een opoffering ik denk geregeld het kan eigenlijk nog lager.

7 kuub per dag is echt wel laag voor een vrijstaande woning van 35 jaar oud waar niks aan gewijzigd is hoor, als het buiten 0-5 graden is.

Zelfs als ik meer zou gaan isoleren zie ik echt niet in waarom ik 24/7 22 graden zou stoken op gas in een huis. Geen enkele reden voor.

Ik zou trouwens de volledige balans wel eens willen zien tussen een vrijstaande BEN woning met vloerverwarming en geothermische putboring, boiler, thuisbatterij, zonnepanelen, eventuele zonneboiler, 30cm isolatie, ventilatiesysteem, regenwaterrecuperatie, onderhoud op al die systemen… en die kost daarvan op 30 jaar vergelijken met mijn nieuw combigaskacheltje van 3800 euro (wat ge ook zelf kunt zetten voor 1300 euro aankoopprijs) en al de rest van eind jaren 80. Volgens mij haalt ge het er nooit uit en betaalt ge u blauw aan allerlei tech stuff puur omdat de regering zo meer btw kan innen en meer werk kan creëren.
 
Laatst bewerkt:
Zelfs als ik meer zou gaan isoleren zie ik echt niet in waarom ik 24/7 22 graden zou stoken op gas in een huis. Geen enkele reden voor.
Hier een huis van 31 jaar oud met radiatoren, wel bijgeïsoleerd. Wij verbruiken evenveel gas door 24/7 op 21gr te stoken met lagere aanvoertemperatuur t.o.v. elke ochtend terug warm te stoken op hogere aanvoertemperatuur. Dus dan is er geen enkele reden om niet 24/7 te stoken. Altijd wakker worden/thuiskomen in een warm huis is echt wel een genot. Ik zou niet anders meer willen.
 
Hier een huis van 31 jaar oud met radiatoren, wel bijgeïsoleerd. Wij verbruiken evenveel gas door 24/7 op 21gr te stoken met lagere aanvoertemperatuur t.o.v. elke ochtend terug warm te stoken op hogere aanvoertemperatuur. Dus dan is er geen enkele reden om niet 24/7 te stoken. Altijd wakker worden/thuiskomen in een warm huis is echt wel een genot. Ik zou niet anders meer willen.
Van welke temp kom je en op welke zit je nu kwa aanvoertemp?

Makkelijk zelf in te stellen?
 
Van welke temp kom je en op welke zit je nu kwa aanvoertemp?

Makkelijk zelf in te stellen?
We komen van 55-60°C aanvoertemp en zitten nu op 40-45°C aanvoertemp. Kan het niet exact zeggen omdat het een analoog metertje is op de ketel. Ik heb de aanvoertemp verlaagd totdat de ketel het hier net op temperatuur kon houden. Op onze ketel staan 2 draaiknoppen, één om de aanvoertemp van de cv in te stellen en één voor het sanitair warm water. Het was dus niet meer dan wat met die draaiknoppen spelen, zien of het huis op temperatuur blijft en het verbruik in het oog houden.

Komende dagen (vooral de nachten) zijn daar trouwens ideaal voor, want het gaat begin komende week stevig vriezen 's nachts (tot -7°C). Veel kouder wordt het niet vaak in België, dus als je ketel het met die buitentemperaturen binnen net op temperatuur kan houden, zit je goed.

Als je een modernere ketel hebt, best het vermogen ook terugschroeven om pendelen te voorkomen. Is spijtig genoeg niet mogelijk met onze oude gasketel uit 2005 (of toch niet via simpele draaiknoppen).
 
Terug
Bovenaan