besparen op dagelijkse uitgaven zonder aan kwaliteit in te moeten boeten

Jah je mag dat googlen hoor "hoeveel m³ gas is 1 douche" en dan zul je lezen dat dan ongeveer 0.2 m³ of 2kWh is voor slechts 5 minuten.

Dat hangt niet eens af van de ketel dat is bijna puur wetenschappelijk de energiehoeveelheid nodig om 50 liter water op te warmen tot 40 graden.
Dus mijn gok is dat jij dan minder dan 50 liter water gebruikt (25 liter dus bij u) op een douche inclusief haar wassen. Dat kan volgens mij alleen als je de kraan dicht zet tijdens het douchen. Wat ik nooit doe zelf, ik wil genieten van mijn douche niet staan bibberen als de kraan dicht staat : )
Zonet efkes de kelder ingegaan na het douchen om de cijfers te bekijken op mijn waterontharder speciaal voor jou. 😁
- gemiddeld douche ik 5 tot 7 minuten, watertemperatuur op 36 graden
- condensatieketel die nog geen jaar oud is
- spaardouchekop en spaarkraan aanwezig
- mijn kraan blijft ook gewoon open tijdens die 5-7 minuten
- verbruik daarnet met haar wassen: 26l

Vorige week gezien dat mijn bad me 79l had gekost en 4kWh.

Op 26/8 had ik tussentijdse stand ingegeven voor de aardgas aan 4222M3.
Vandaag 2 maanden later staat die op 4249M3. Maar 27 M3 op 2 maanden verbruik dus.

Verwarming ook nog altijd niet opgestaan, enkel morgens soms eens een uurtje verwarmen met de airco. Mag nog zo even blijven doorgaan!

Nog 4 dagen te gaan deze maand en mijn verbruik is momenteel nog altijd 200 Kwh minder dan vorig jaar in oktober voor elektriciteit. Damned, en dit alles door gewoon één fucking koelkast die niet goed meer werkt(e).

Nog altijd veel te veel elektriciteitsverbruik, maar ik zie een heel groot verschil. Dat is eerder 4 Kwh / dag (ipv de eerder vermelde 3 Kwh / dag).
Dus die ene koelkast verbruikte +-1500 Kwh (!) per jaar extra tov het 'normale'. :wallbash:

Nog 4 dagen te gaan deze maand en mijn verbruik is momenteel nog altijd 200 Kwh minder dan vorig jaar in oktober voor elektriciteit. Damned, en dit alles door gewoon één fucking koelkast die niet goed meer werkt(e).

Nog altijd veel te veel, maar ik zie een heel groot verschil. Dat is eerder 4 Kwh / dag (ipv de eerder vermelde 3 Kwh / dag).
Dus die ene ijskast verbruikte dus +-1500 Kwh (!) per jaar extra tov het 'normale'. :wallbash:

Holy shit, fameuze besparing :eek:
Er zullen nog veel huishoudens zijn die op deze manier veel te veel verbruiken

Nog altijd veel te veel elektriciteitsverbruik, maar ik zie een heel groot verschil. Dat is eerder 4 Kwh / dag (ipv de eerder vermelde 3 Kwh / dag).
Dus die ene koelkast verbruikte +-1500 Kwh (!) per jaar extra tov het 'normale'. :wallbash:
I feel your pain... ik heb hier een 3000kwh /y vriezer buitengeflikkerd... don't look back at the 🤮🤮🤑🤑

Bewustwording is alles. Weet hoeveel er binnenkomt (simpel), krijg zicht op hoeveel er buiten gaat (iets moeilijker) en stel elke uitgave even in de vraag.

Heel concreet heb ik een overdreven duur sportabonnement stopgezet en een alternatief gezocht dat quasi gratis is. (de valkuil hier is stoppen of minderen met sporten. De hoge prijs was effectief een incentive voor mij om elke week 4 keer te sporten, maar zelfs dat praat de prijs niet goed)

Idem wat betreft een jaarlijks abonnement op een maandelijks muziekblad: stopgezet. De dopamine die efkes vrijkomt als ik het magazine uit de brievenbus kan halen is de prijs niet waard, zeker als ik dan maar gemiddeld 1 à 2 artikels lees en weinig nieuwe muziek ontdek.

Kobo-abonnement was ook zo eentje. 10 euro in de maand maar in periodes dat we niet lezen: opzeggen die handel. En de bibliotheek herontdekt.

Voor de rest komt hier geen frisdrank meer binnen. Als het er is, wordt het gedronken. Als het er niet is, wordt het niet gemist. Intussen ook al veel producten van een huismerk ontdekt die niet inboeten op kwaliteit of smaak.

Maar ja, bewustwording dus. Offtopic maar heel veel gelijkenissen met letten op voeding/vermageren, ook dat is bewustwording. Weet wat je lichaam op een dag verbrandt aan kcal en wees bewust van wat je in je lijf stopt aan kcal. Een ook daar: wat je niet in huis haalt, kan je niet opeten :laugh: maar soit, ik dwaal af...

Kan het kwaad om een warmte pomp L/L (airco dus met verwarmfunctie) volledig uit te schakelen? Of moet je dan terug iets instellen nadien?

Ik kan namelijk niet zien of en indien ja hoeveel die verbruikt als die uitstaat (is met wifi ontvanger), en zou het eens willen meten gedurende 24u
En indien sluimerverbruik gewoon stroom aflaten want die heeft toch niet meer aangestaan sinds die laatste paar warme dagen

Kan het kwaad om een warmte pomp L/L (airco dus met verwarmfunctie) volledig uit te schakelen? Of moet je dan terug iets instellen nadien?

Ik kan namelijk niet zien of en indien ja hoeveel die verbruikt als die uitstaat (is met wifi ontvanger), en zou het eens willen meten gedurende 24u
En indien sluimerverbruik gewoon stroom aflaten want die heeft toch niet meer aangestaan sinds die laatste paar warme dagen
@Renegadexxripxx ?

Ik zou niet weten hoe dat iets zou uitmaken. Uiteindelijk stuur je dat toestel aan met ofwel uw afstandsbediening ofwel de instellingen via uw wifi module. En die verander je nergens.

In ieder geval, mijn verbruikt volgens de kwh meter die op deze lijn staat niets als die uitstaat. Maar ik heb er wel gene met wifi ontvanger.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221012_95523185

damn :(
Ik hoop niet dat we nog zo van die verhalen gaan zien deze winter...
Hmm....
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221113_97317979
Ze hadden een barbecue binnen gezet om het toch wat warm te hebben. Het nieuws dat twee vrouwen in Wilrijk om het leven waren gekomen door CO-vergiftiging vorige maand, was schokkend. “Maar er zijn sindsdien nóg mensen gestorven door exact hetzelfde, of omdat ze een vuurkorf hadden laten branden binnen”, zegt adjunct-directeur Dominique Vandijck van het Antigifcentrum. “Het haalt gewoon niet altijd de kranten.”

Ik heb dat dus ook, onder de zomervakantie een oude koelkast vervangen en ons elektriciteitsverbruik is gehalveerd. Wel icm met wat uitkijken, dus TV niet nodeloos hele dag aan, sluipverbruiken geminimaliseerd enzo. Maar het verschil is makkelijk 900kWh/jaar. Op een jaar of 2 is die koelkast dus terugverdient. We hebben bvb ook 3 wifi powerlines (hitteverspreiders) minder in huis, door onze 2x300Gb databundels mobiel. Mijn vriendin en ik gebruiken enkel 4/5G nog op onze toestellen.
Nu je wat oplet zie je pas hoeveel nodeloos energie je in het verleden weggegooid hebt, puur omdat het niets kost.

Voor verwarming kijken we ook uit, met 19 graden heb je het ook warm, maar vroeger kwamen we thuis met 19 graden en nu met 16,5-17. Je kan toch niet meer spreken van geen verlies van kwaliteit/comfort. Maar het moet maar een wintertje...
Volgend jaar zullen we wss wel gewoon 22 graden verwarmen aangezien het verbruik van een A label (sub 30kWh/m2) huis nu eenmaal weinig verbruikt tov het D label huis van nu.

Schrijnend, maar iedereen weet ondertussen toch dat open vuren vervuilend en dodelijk zijn en we hebben al sinds eeuwen schoorstenen hiervoor.

Maar we gaan zeker meer van deze zaken lezen. Al is het maar van stokoude toestellen waar beknibbeld wordt op onderhoud en teveel CO uitstoten icm geen ventilatie. Daar kan je met de huidige economische toestand wel het een en ander voor verwedden.

Ik noteer al een tijd elke zondagavond mijn meterstanden en bereken dan het gemiddeld verbruik per dag voor de afgelopen periode.
Al vanalles geprobeerd met de thermostaat, lagere keteltemp (maar dan wel langer moeten opwarmen) enz.
Momenteel staat hij ingesteld op 14.5 snachts en inschakelen 16u-22u, rond 19u zit hij dan aan 17.0-17.5 graden en hoger geraakt hij niet met de ingestelde keteltemp van 55 graden en "speedcomforts". Maar dit lijkt me ideaal mits ik 2 truien draag wel.

datumkWh/dagkWh/nachtm³/dag
5/12/20224,03,96,7
28/11/20223,43,65,7
21/11/20223,13,15,0
14/11/20223,33,63,6
7/11/20223,33,32,4
24/10/20222,32,91,6
17/10/20222,02,32,3
10/10/20221,73,42,3
1/10/20225,73,20,4
19/09/20222,33,60,2

Vorige jaren zat ik gemiddeld op 8.5 kuub per dag over een heel jaar (3200m³) dus ik denk dat ik maar een fractie ga verbruiken van vorig jaar.
Oude gasketel is in mei vervangen dat maakt ook een gigantisch verschil.

3200m³ is wel heeeeel veel. Ofwel slechte isolatie, een kast van een huis ofwel een heel hoge temperatuur vroeger.

3200m³ is wel heeeeel veel. Ofwel slechte isolatie, een kast van een huis ofwel een heel hoge temperatuur vroeger.
Sommige berekentools gaven 2.593 m3 aan voor een ouder vrijstaand huis met oude ketel matige isolatie 2 personen elektrisch koken etc.
Vb. deze https://verbruick.nl/gasverbruik/berekenen/#f1p3
Dus ja ik dacht 3200 m³ is misschien wat meer nog maar ik heb een open woonkamer, veel dak, veel in bad, oude ketel, slechte isolatie enzovoort.

Maar euh, na dus deze aanpassingen:

- 35 jaar oude maar plots haperende ketel vervangen door modulaire combi-gascondensatieketel + installatie dubbelwandige schouw
- 35 jaar oude mechanische thermostaat vervangen door nieuwe thermostaat met apart weekendprogramma en nauwkeurige temperatuur
(volledig door firma laten doen, installatiekosten 5000€ (incl. 6% btw) - 1250€ mijnverbouwpremie gasketel = +- 3750€)

- aanvoertemperatuur sanitair naar 43°, radiatoren naar 55° (kon ik vroeger niet eens instellen)
- verwarming 's morgens uit, pas inschakelen om 16u
- radiator badkamer helemaal dichtgedraaid, wordt niet meer gebruikt (soms wel een elektrisch blazertje 10 minuten 's morgens)
- minder thuis werken, gemiddeld nog 0.5d / week in plaats van 1-2 dagen
- als je thuis werkt niet heel de woonkamer verwarmen maar wel 1 hobbykamertje en dan nog met een elektrisch blazertje
- radiatorventilatoren
- internetmodule thermostaat (dit heeft eigenlijk zijn nut nog niet bewezen, zelden gebruikt)
- gewoon warm kleden, thermostaat nacht 14.5° dag 17.5° en niet met een tshirt savonds rondlopen

Denk ik dat ik mijn nieuw verbruik ga kunnen extrapoleren naar ongeveer:
- aanloopmaanden okt+nov: 200m³
- dec+jan+feb (7.5 m³ / dag): 675m³
- uitloopmaanden maart+apr: 200m³
- geen cv mei/jun/jul/aug/sep: 30m³
Totaal: 1105m³

Dus mijn gas verbruik gaat -2095 m³ = -65% = -2932€ (aan huidig mijnenergie.be tarief 14c/kWh) per jaar

Ja hallo kroket :clap:

En dat is nog zonder deftig te isoleren. Wat eigenlijk nog maar een beperkt effect kan hebben aangezien we "nog maar 1105m³" gas per jaar verbruiken voor een oude vrijstaande woning.

Laatst bewerkt:
mooie berekening en besparing (y) maar ik mis daarin wel de niet aan kwaliteit inboeten insteek. Met 2 truien rondlopen, amper 17,5 graden overdag. Dat valt mij wel duidelijk onder het inboeten aan kwaliteit

mooie berekening en besparing (y) maar ik mis daarin wel de niet aan kwaliteit inboeten insteek. Met 2 truien rondlopen, amper 17,5 graden overdag. Dat valt mij wel duidelijk onder het inboeten aan kwaliteit
Ja inderdaad, hier verbruiken we ook een goede 1000m³ per jaar maar het is wel 24/7 21°C door de isolatie.

Dat hangt er maar vanaf of je een lekker warme trui vergeleken met een T-shirt minder kwaliteit vind. Maar klopt wel wat je zegt het is niet 100% maar dat geldt voor veel hier natuurlijk. Alleszins het is veel geld bespaard en dat gevoel zelf is ook al kwaliteitsvol :)

Dat hangt er maar vanaf of je een lekker warme trui vergeleken met een T-shirt minder kwaliteit vind. Maar klopt wel wat je zegt het is niet 100% maar dat geldt voor veel hier natuurlijk. Alleszins het is veel geld bespaard en dat gevoel zelf is ook al kwaliteitsvol :)
Met de temperaturen zo hard te doen laten zaken 's nachts zou je wel eens vochtproblemen kunnen creëren.
Ook ruimtes helemaal niet verwarmen lijkt me persoonlijk geen goed idee.
Schade die je dan veroorzaakt zullen duurder zijn dan de besparing.

Ik heb makkelijk spreken met nieuwbouw woning, maar tot juli zat ik een 70's huis met stookolie.
En daar verwarmde ik tot 20-21graden.
's nachts naar 18graden. En heb me nooit blauw betaalt aan stookolie. (als ik nu zou ingedaan hebben zou het me 1500 euro kosten voor heel jaar).

In de praktijk blijft hij op 15 en ik lees dat dat toch de ideale veilige spaartemperztuur is hoor. 18 lijkt me veel te hoog om uw volledig huis daar 24/24 op te stoken. Ruimtes niet verwarmen lijkt me ook normaal, die krijgen wel wat restwarmte van omringende kamer. Of heb jij ook chauffage in uw hal en uw gang boven? Dat moet toch niet? Een koele berging een huis-garage of een zolder heeft ook geen verwarming zonder “dure schade” teweeg te brengen.

Laatst bewerkt:
Ik deel toch de mening van @Five-seveN omtrent die schade van niet verwarmen. Veel oude huizen hadden vroeger geen verwarming boven en die hadden ook geen schade. Men moet nu oik niet gaan doen alsof uw huis kapot gaat van 14 graden he. Verluchting is veel belangrijker dan temperatuur.

Terug
Bovenaan