Klinkt mij in hoofdzaak een theoretische uitleg. Ik kan me onmogelijk inbeelden dat er mensen zijn die er in de voorbije twaalf maanden financieel op vooruit gegaan zijn.
Wij zijn er alvast zeker niet op achteruit gegaan. Geen gasaansluiting, warmtepomp+zonnepanelen+terugdraaiende teller+energiecheques overheid, bedrijfswagen met tankkaart, loonindexering, indexering van appartement dat we verhuren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Avi
Ik heb een artikel gelezen waarin een studie werd aangehaald dat prijs van verse voeding zoals groenten en fruit wel degelijk een impact had. Was in de VS uitgevoerd waar bleek dat de consumptie van groenten en fruit gerelateerd was aan het inkomen. Hoe lager dat inkomen hoe significant minder groenten en fruit werden verbruikt.

Over de exacte prijselasticiteit van groenten en fruit werd wel niets vermeld.
In de USA heb je natuurlijk ook het voordeel dat als je daar de belastingen op 0% zet, je dit ziet op je kassaticket (letterlijk, omdat de taks daar bijgeteld wordt)
 
Anderzijds kan je ook het punt maken dat de overheid nooit "met plezier" met minder inkomsten rekening wil houden, en het misschien motivatie kan opleveren voor de efficiëntiewinsten die we allemaal zo graag zouden zien.

Fair enough, maar de toenemende rentelasten gaan ons daar sowieso al toe dwingen in de toekomst. Men zou meer rekenschap moeten geven van hoe erg dat potentieel kan worden, zeker in combinatie met andere problemen zoals vergrijzing en klimaatomwenteling.

Mijn punt is dat als we enkel blij gaan zijn met de ideale hervorming, die dan ook nog eens sterk subjectief is, we nooit een hervorming gaan krijgen. Ook bij de gewone man in de straat zullen er velen op de achterste poten staan bij wat jij zegt, dus het zal nooit goed zijn voor iedereen.

Uiteraard zullen degenen die nu baat hebben bij de oneerlijkheden in onze fiscaliteit nooit tevreden zijn. Salariswagenchauffeurs willen het volledige voordeel netto op hun rekening, verhuurders willen liefst geen cent meer betalen, laat staan een tarief dat vergelijkbaar is met belastingen op arbeid... maar aan het einde van de rit betalen werkenden zonder al die voordelen in dit land wel recordtarieven, én deze hervorming verandert daar niets aan want ze plaatst de kost terug bij diezelfde burgers in de vorm van hogere BTW-tarieven en een oplopende staatsschuld.

Het valt allemaal nog te zien, ik heb geen hoop op meer dan kleine incrementele stappen hoor, en die zijn sowieso het gevolg van meerdere overlegrondes die sterke voorstellen verwateren en verteerbaar maken voor meer mensen.

Als je enkel maar kleine stapjes zet, geraak je soms nooit waar je zou moeten geraken natuurlijk.
 
Hetzelfde geldt voor die 9% dan natuurlijk, je kan ook niet weten of supermarkten dat gewoon gaan laten interen op hun marge en of ze het volledig gaan doorrekenen.
Klopt uiteraard, al kan ik hier intern toch beter een marge/rendementsverhoging verantwoord krijgen op een project/product (als daar zelfs al vragen bij gesteld worden) dan dat ik hierop geen of sterk verminderd rendement haal.

En ik weet uit ervaring dat dit bij supermarkt(ketens) ook zo (of zelfs nog harder) gemonitord word. Daarbij kunnen promoties en "supermarkt-essentials" wel eens grondig afwijken, maar voor andere producten zal dit snel gecorrigeerd moeten worden (langs aankoop of verkoopkant) om de nodige rendementen te behalen.
 
Mooi, 0% BTW op groenten en fruit, als ze de winkels verplichten deze door te rekenen. Maar dit zal niet (altijd) zo zijn. Of denk je dat ze jou bananan die nu 0,99 EUR/kg in promo staan dan aan 0,933962 EUR/kg gaan verkopen?

Voor een aantal producten zal dit (zeker op langere) termijn wel enkele % schelen in de prijs, maar zonder verplichting ga je niet van al deze producten de prijs met 6% zien dalen.
Behalve een prijsdaling kan dit zich ook vertalen in een prijsstijging (inflatie) die voor een keer niet doorgerekend wordt. Die bananen die zonder btw-verlaging naar 1,05 euro per kg zouden gegaan zijn die nu op 0,99 euro per kg kunnen blijven.
 
Klinkt mij in hoofdzaak een theoretische uitleg. Ik kan me onmogelijk inbeelden dat er mensen zijn die er in de voorbije twaalf maanden financieel op vooruit gegaan zijn.
Is dit sarcasme? Die 11% indexatie is echt wel significant voor sommige lonen hoor. Zeker voor degenen die al goede isolatie en zonnepanelen konden permitteren.
Voor mij persoonlijk was die 11% heel mooi meegenomen, maar geen noodzaak om mijn levensstijl te behouden. Ik ben er dus op vooruit gegaan. En ik zit qua loon dan nog maar een klein beetje boven het gemiddelde.
 
Is dit sarcasme? Die 11% indexatie is echt wel significant voor sommige lonen hoor. Zeker voor degenen die al goede isolatie en zonnepanelen konden permitteren.
Voor mij persoonlijk was die 11% heel mooi meegenomen, maar geen noodzaak om mijn levensstijl te behouden. Ik ben er dus op vooruit gegaan. En ik zit qua loon dan nog maar een klein beetje boven het gemiddelde.

Wel, de nationale bank heeft een studie die aantoont dat de purchasing power in belgie gemiddeld vooruit gegaan is, dus zo uniek ben je niet. Slight decline in 2022, open the floodgates in 2023. De index schiet er bij veel mensen in begin 2023.

Hier is het ook 11% inflatie, voornamelijk energie inflatie. Dan nog een zakje van 200 euro per maand energie premie, wat meer is dan de totale factuur per maand, zelfs in de piekmaanden. Voor de rest is het loon 100% geindexeerd. De uitgaven zijn 1/3 hypotheek, flat. 1/10 of zo shopping, ok dat is wat duurder. Voor de rest gewoon extra savings (zoals dezelfde NBB studie aantoont).

Wie komt klagen dat "de inflatie er op inhakt" ondanks een loon indexatiemoet zijn excellekes met zijn uitgaven eens bekijken. Dat is zoals die geniuses bij ons op het werk "Er is inflatie EN het is dan nog eens duurder geworden in de winkel"...

https://www.tijd.be/politiek-econom...esteun-aan-gezinnen-mist-effect/10421720.html (en dat was in piek prijzen en zonder 2e pakketje maatregelen geld uitdelen)
https://www.nbb.be/nl/artikels/economische-projecties-voor-belgie-najaar-2022-0 (zoek naar "reel beschikbaar inkomens particulieren")
 
De zoveelste discussie, het zoveelste ballonnetje.

Zolang we meer en meer het Griekenland aan de Noordzee zijn en worden is elke euro minder belastingen, zonder grondige hervorming geen optie en een stap dichter bij het faillissement van ons land.

Het is vast en zeker allemaal goedbedoeld, maar de grootste kans op lagere belastingsdruk is gewoon minder uitgeven.
Zolang onze politici meer uitgeven dan er binnenkomt is er een probleem.

Alles zou herbekeken moeten worden, incl kinderbijslag, huwelijksquotiënt, huurinkomsten, onkostenvergoedingen, uitkeringen, ambtenarenpensioenen,…
Maar dat is geloven in het onmogelijke.
 
Afschaffen huwelijkscoëfficient zal er wel doorkomen, de enige partij die daar kan tegenzijn is de "familiepartij" cd&v en wat moet je daar nog van verwachten? Da's helaas meteen ook het enige dat mij persoonlijk gaat impacteren :rofl: maar ik snap het wel. Vroeger werd moeder de vrouw gestimuleerd om aan de haard te blijven maar nu moet iedereen werken tot hij/zij erbij neervalt :unsure:
 
Staat er eigenlijk iets vermeld over een hervorming van de vennootschapsbelasting, belasting op meerwaarden - zo die zaken die het echte kapitaal wat onder de loep nemen? Of gaan we blijven discussiëren over het btw tarief van een Citroen?
 
De zoveelste discussie, het zoveelste ballonnetje.

Zolang we meer en meer het Griekenland aan de Noordzee zijn en worden is elke euro minder belastingen, zonder grondige hervorming geen optie en een stap dichter bij het faillissement van ons land.

Het is vast en zeker allemaal goedbedoeld, maar de grootste kans op lagere belastingsdruk is gewoon minder uitgeven.
Zolang onze politici meer uitgeven dan er binnenkomt is er een probleem.

Alles zou herbekeken moeten worden, incl kinderbijslag, huwelijksquotiënt, huurinkomsten, onkostenvergoedingen, uitkeringen, ambtenarenpensioenen,…
Maar dat is geloven in het onmogelijke.

dit voorstel is wel geen ballonnetje maar gaan ze wel over onderhandelen.
We gaan zien wat het eindresultaat gaat zijn.
 
Afschaffen huwelijkscoëfficient zal er wel doorkomen, de enige partij die daar kan tegenzijn is de "familiepartij" cd&v en wat moet je daar nog van verwachten? Da's helaas meteen ook het enige dat mij persoonlijk gaat impacteren :rofl: maar ik snap het wel. Vroeger werd moeder de vrouw gestimuleerd om aan de haard te blijven maar nu moet iedereen werken tot hij/zij erbij neervalt :unsure:
Groen en Vooruit kunnen daar toch ook nog iets tegen hebben, in veel allochtone gezinnen is het nog zo dat de vrouw niet werkt. Wat mij betreft hoeven ze dat ook niet af te schaffen, ook al ben ik niet getrouwd.
 
Wie komt klagen dat "de inflatie er op inhakt" ondanks een loon indexatiemoet zijn excellekes met zijn uitgaven eens bekijken.
Voor veel gezinnen hakt die inflatie er ook wel echt in. Voor de betere middenklasse met stevig salaris en een rits aan extra-legale voordelen is die indexatie geen noodzaak maar een leuke extra.

Mediaan loon in België is net geen 3.000 euro (bruto) dacht ik? Laat ons zeggen dat de groep onder die mediaan waarde waarschijnlijk meer hinder ondervindt van de inflatie als de groep die een inkomen heeft boven die mediaan waarde.

Het is makkelijk om te bashen op klagers als je de situatie enkel vanuit je eigen perspectief bekijkt.
 
Wat zijt ge ermee dat u loon netto per jar 1000 euro stijgt als u vaste kosten ook 1000 euro stijgen per jaar? Nougatbollen
 
Voor veel gezinnen hakt die inflatie er ook wel echt in. Voor de betere middenklasse met stevig salaris en een rits aan extra-legale voordelen is die indexatie geen noodzaak maar een leuke extra.

Mediaan loon in België is net geen 3.000 euro (bruto) dacht ik? Laat ons zeggen dat de groep onder die mediaan waarde waarschijnlijk meer hinder ondervindt van de inflatie als de groep die een inkomen heeft boven die mediaan waarde.

Het is makkelijk om te bashen op klagers als je de situatie enkel vanuit je eigen perspectief bekijkt.

Heb je ook cijfers? Je hebt de links naar de NBB studie hierboven gelezen vermoed ik? -0.4% koopkracht verlies. is dat inhakken ?

Je hebt ook de nieuwste studie gelezen vandaag?

Inflatie

Volgens de Nationale Bank zorgt de automatische loonindex in combinatie met de wet op het concurrentievermogen voor “rigiditeit”. “De vraag mag gesteld worden voor ondernemingen in moeilijkheden. Zouden wij geen kader moeten vinden om een zekere flexibiliteit ook naar beneden te voorzien?”, aldus Wunsch. Ook een debat over een opwaartse flexibiliteit bij de verloning kan zich aandienen, voor de bedrijven die net goed boeren.

Of nog: “De mogelijkheid dat looneisen en inflatie elkaar in de hand werken en een loon-prijsspiraal doen ontstaan, waardoor de inflatie aanhoudt of zelfs versnelt, is een bezorgdheid die alle landen delen die momenteel met hoge inflatie en een krappe arbeidsmarkt kampen”, valt te lezen in het jaarverslag.

Anderzijds werd de koopkracht in 2022 wel grotendeels beschermd dankzij de automatische indexering. Die bescherming is het grootst bij de meeste huishoudens in het kwart van de bevolking met de laagste inkomens. Zij genoten van het (uitgebreide) sociaal tarief voor gas en elektriciteit. Keerzijde: de minderheid gezinnen in deze inkomensgroep die geen recht had op het (uitgebreide) sociaal tarief, kende een hoger dan gemiddelde inflatie.
Meer algemeen ervaren de hoogste inkomsten de laagste inflatie, vooral omdat het aandeel van energie in hun uitgaven kleiner is.

Als we we weten dat een kwart van de gezinnen onder het (uitgebreid) sociaal tarief valt, en de 50% hoogste inkomens volgens jou geen probleem hebben. Wie heeft er dan een probleem? Een kwart van de mensen? Ik zou dat durven benoemen als "de meeste niet"


Het is ook gemakkelijk te toeteren dat er problemen zijn omdat je denk uit een soort van mededogen dat te moeten doen. Maar je moet geen problemen claimen die er niet zijn.


Overigens, https://www.nbb.be/doc/ts/publications/nbbreport/2022/nl/t1/verslag2022_ti_volledig.pdf zeer interessant. Je ziet dat de meeste prive werknemers in januari een zak geld krijgen. Dus als de koopkrachts goed behouden is in 2022, go figure wat het in 2023 zal doen met dalende inflatie. Indexering is doorgevoerd op piek gezondheidsindex getal.
 
Laatst bewerkt:
Van Petegem wil ook nog eens rommelen aan pensioensparen.
Het verhoogde bedrag zou sneuvelen. Hoelang is dat nog maar in voege?
En er was gezegd eens je instapte voor het hogere, je niet meer terugkon tenzij ander contract.

Wat een soep
 
Van Petegem wil ook nog eens rommelen aan pensioensparen.
Het verhoogde bedrag zou sneuvelen. Hoelang is dat nog maar in voege?
En er was gezegd eens je instapte voor het hogere, je niet meer terugkon tenzij ander contract.

Wat een soep
Ik heb al eens horen waaien dat ze zoals in Nederland niet meer het volledige bedrag in één keer willen uitkeren wanneer je pensioengerechtigd bent, maar het willen uitkeren op maandelijkse basis. Wanneer je na zes maand zou komen te overlijden, hebben je nabestaanden geen recht op wat nog in de 'spaarpot' zat. Als ik juist ben is dit in Nederland wel enkel voor de groepsverzekeringen. Iemand anders die hier iets meer zou over opgevangen hebben?
 
Van Petegem wil ook nog eens rommelen aan pensioensparen.
Het verhoogde bedrag zou sneuvelen. Hoelang is dat nog maar in voege?
En er was gezegd eens je instapte voor het hogere, je niet meer terugkon tenzij ander contract.

Wat een soep

Maar dat verhoogde bedrag was ook een vergiftigd geschenk. Dat was al een idioot idee van dag 1. Iemand die 10 euro boven de normale grens zat, kreeg een lager belastingvoordeel :p.

En er was gezegd eens je instapte voor het hogere, je niet meer terugkon tenzij ander contract.
En er is geen verschil in eindtaxatie of je nu de verhoogde pensioensparen doet aan 25% belastingvermindering of het normale pensioensparen aan 30%.
 
Terug
Bovenaan