Klinkt mij in hoofdzaak een theoretische uitleg. Ik kan me onmogelijk inbeelden dat er mensen zijn die er in de voorbije twaalf maanden financieel op vooruit gegaan zijn.

Wij ook zeker. Voorlopig voor maanden nov en dec zelfs niks betaald door steun overheid die hoger waren dan voorschotfacturen.
Als ik dan kijk naar verbruik en prijzen zitten we nog goed met onze voorschotfacturen. Dan hebben we ook nog zonnepanelen laten leggen vorig jaar waardoor ik vermoed dat bij eindafrekening we geld terug gaan krijgen (aan de hand van meterstanden)

Ik ken iemand die door steun van overheid op z'n energie maar 80€ heeft betaald voor heel jaar elektriciteit en gas.
Zonnepanelen helpen :D

Wij hebben ook die verhogingen van loon gehad terwijl we eigenlijk de energiekosten hebben kunnen drukken.
 
Klinkt mij in hoofdzaak een theoretische uitleg. Ik kan me onmogelijk inbeelden dat er mensen zijn die er in de voorbije twaalf maanden financieel op vooruit gegaan zijn.
Het is een mathematische zekerheid dat er mensen op vooruit gegaan zijn, dat zou enkel niet zo zijn als de korf verkeerd is en de reële inflatie voor een gemiddeld gezin onderschat of als iedereen exact hetzelfde procentuele uitgavenpatroon zou hebben.
 
Bestaan daar studies rond? Ik heb altijd m'n twijfels gehad over hoe relevant het prijsargument voor groenten en fruit is. In het bijzonder omdat het vandaag al maar gaat over 6%. Gaat iemand die nooit groenten of fruit eet beslissen om nu dagelijks zijn 4 tot 5 porties te nuttigen omdat de totale aankoopprijs van die maaltijden met 50 eurocent gezakt is? Het lijkt mij maar wishful thinking.

Als ik het plan doorneem merk ik dat het voor mij waarschijnlijk op een platte belastingverhoging zal uitdraaien. Weinig enthousiast dus.

Ik vrees dat ook.
En het prijsargument voor groenten en fruit (het geklaag dat ik soms ook hoor van kennissen dat gezond eten zoveel duurder is) is ook vaak overroepen. Je moet dan natuurlijk geen kilo frambozen buiten het seizoen kopen of van die groentenpakketten aan 15 €/kg, maar er zijn genoeg opties die helemaal niet veel kosten...

Wij. 11% opslag, onze energiefactuur is gedaald en de rest van onze kosten zijn geen 11% gestegen.

Het zijn vooral de mensen met veel spaarbuffer en meer vaste dan variabele kosten die erop vooruit gegaan zijn.
Terwijl bv. iemand die huurt, met een variabel energiecontract die daarvoor al weinig over hield, die ziet zijn kosten sneller stijgen dan netto inkomsten.

Eigenlijk komt het erop neer, de mate waarin je uitgaven anders liggen qua balans dan de korf op basis waarvan de inflatie-index bepaald wordt, bepaalt voor een groot deel of je wint of verliest. Los van inderdaad factoren zoals bruto-indexatie niet betekent netto zoveel extra (belastingsschijven, componenten zoals maaltijdcheques en netto vergoedingen die zelden of nooit mee geïndexeerd worden)
 
  • Leuk
Waarderingen: Avi
In welk opzicht zijn "luiers, maandverbanden en tampons" duurzaam? Dat zijn wegwerpproducten. Maar goed, dit is duidelijk een politieke keuze. Dat je de herbruikbare alternatieven zou stimuleren tot daartoe. Maar 0% BTW op bepaalde basisproducten en op anderen niet?
Er staat duurzame én gezonde samenleving, hé. Pampers, maandverbanden en tampons dragen bij tot het laatste, groenten en fruit tot het eerste.
 
Nee dat is niet helemaal waar. Uw brutoloon stijgt met inflatie maar netto gezien ga je nooit volledig gecompenseerd worden.
Jawel, maar niet op het moment zelf. Tijdens het jaar levert die indexatie geen 2% netto op, maar in januari wordt het probleem dat hier beschreven wordt rechtgezet bij de indexatie van de bedrijfsvoorheffingen
 
Bestaan daar studies rond? Ik heb altijd m'n twijfels gehad over hoe relevant het prijsargument voor groenten en fruit is. In het bijzonder omdat het vandaag al maar gaat over 6%. Gaat iemand die nooit groenten of fruit eet beslissen om nu dagelijks zijn 4 tot 5 porties te nuttigen omdat de totale aankoopprijs van die maaltijden met 50 eurocent gezakt is? Het lijkt mij maar wishful thinking.
Die 6% zal idd het verschil niet maken. Er moet een "schok"effect of voldoende mediacampagne zijn om de prijzen écht het gevoel te geven dat er een daling is. Dus bvb een suikertaks tegelijk invoeren met een gezonde-voeding-korting.

@anders. Indien de reële lonen effectief zijn mee gestegen met de inflatie hoe komt het dan dat we in een situatie zitten waar een recordaantal mensen in dit land hun energierekening niet meer kunnen betalen?
Omdat niet iedereen zijn uitgaven afgelijnd zijn op de gemiddelde uitgaven waarop de inflatie berekend is.

Als tijdelijk de prijzen van energie verdubbelen, dan is dat géén probleem voor iemand wiens uitgaven maar voor 10% uit energie bestaan (bij inflatie van 11%), maar wél voor iemand wie voor 20% van zijn uitgaven energiekosten zijn. Vooral omdat mensen die relatief veel betalen voor energie vaak de mensen zijn in slechtgeisoleerde woningen, vaak de armeren.
 
Klinkt mij in hoofdzaak een theoretische uitleg. Ik kan me onmogelijk inbeelden dat er mensen zijn die er in de voorbije twaalf maanden financieel op vooruit gegaan zijn.
Vorig jaar was een topjaar voor ons. En het begin van dit jaar is nog een stuk beter. Allemaal door inflatie en lage energiekosten die we hebben (relatief).
 
  • Leuk
Waarderingen: Avi
En het prijsargument voor groenten en fruit (het geklaag dat ik soms ook hoor van kennissen dat gezond eten zoveel duurder is) is ook vaak overroepen. Je moet dan natuurlijk geen kilo frambozen buiten het seizoen kopen of van die groentenpakketten aan 15 €/kg, maar er zijn genoeg opties die helemaal niet veel kosten...
gezond eten is wel degelijk een héél stuk duurder. Het is niet altijd omwille van de bewerkingstijd ofzo die nodig is, dat bedrijven zoals Hanssens (grootkeuken) vooral gehakt als vleesbron gebruiken. Terwijl bvb vis, (sommige) kip, sommige vleesvervangers, ... een stuk gezonder zijn.

Ook bij groenten/fruit is dit deels het geval. Het lijkt veel goedkoper (idd, wortelen kosten bvb niet zoveel), maar een pizza of zo'n fletse burger die je in de microgolf steekt kost echt nog een stuk minder in de praktijk.

(ik geef je wel gelijk dat bij groenten/fruit het nog meevalt, als je wil afwisselen en bvb noten of sommige vleesvervangers wil gebruiken, is de kost pas écht groot.
 
gezond eten is wel degelijk een héél stuk duurder. Het is niet altijd omwille van de bewerkingstijd ofzo die nodig is, dat bedrijven zoals Hanssens (grootkeuken) vooral gehakt als vleesbron gebruiken. Terwijl bvb vis, (sommige) kip, sommige vleesvervangers, ... een stuk gezonder zijn.

Ook bij groenten/fruit is dit deels het geval. Het lijkt veel goedkoper (idd, wortelen kosten bvb niet zoveel), maar een pizza of zo'n fletse burger die je in de microgolf steekt kost echt nog een stuk minder in de praktijk.

(ik geef je wel gelijk dat bij groenten/fruit het nog meevalt, als je wil afwisselen en bvb noten of sommige vleesvervangers wil gebruiken, is de kost pas écht groot.
Hangt ook wel wat van de definitie van "gezond" af. Op zich is er niks mis mee om regelmatig vlees te eten en de dagen zonder vlees ook geen vleesvervanger te eten (want, die zijn inderdaad gewoon duur). Maar ik denk inderdaad dat het heel moeilijk is om gezond eten te vinden dat goedkoper is dan ongezond eten...
 
dom voorbeeld maar kwam eerst in me op

lasagnebladeren BONI

komt neer op 4,38€/kg


Lasagne klaargemaakt BONI

komt neer op 2,99€/kg


Als je weinig geld hebt welke ga je kiezen??
Ik ging hier zeggen "maar die van everyday is niet persé slechter", en toen zag ik dat die 2e enkel de pasta is en je bedoelde waarschijnlijk verse Lasagne :p
 
Ik ging hier zeggen "maar die van everyday is niet persé slechter", en toen zag ik dat die 2e enkel de pasta is en je bedoelde waarschijnlijk verse Lasagne :p

Ik ga verder op de discussie van gezond eten.
Ik maak mijn lasagne toch gezonder dan wat er in die klaargemaakte versies zit :)

Nu ik eet die ook wel eens graag maar dat is uit gemakzucht en niet uit noodzaak.
 
Nee dat is niet helemaal waar. Uw brutoloon stijgt met inflatie maar netto gezien ga je nooit volledig gecompenseerd worden.

De inflatie index is maand op maand bijna 2 gezakt. Volgende maand mogelijks negatieve index spil. Ga je je loon nu ook laten verlagen?

Klagen dat de index niet compenseert is nogal kort door de bocht (en greedy).
 
Ik ga verder op de discussie van gezond eten.
Ik maak mijn lasagne toch gezonder dan wat er in die klaargemaakte versies zit :)

Nu ik eet die ook wel eens graag maar dat is uit gemakzucht en niet uit noodzaak.
Over het algemeen zal "vers gemaakt" altijd gezonder zijn, simpelweg omdat die andere al een lading zout nodig heeft. Anderzijds ben ik ervan overtuigd dat de pasta-saus die wij uit pot halen (de deze) dan de spaghettisaus die mijn moeder vers maakt (met een hoop suiker bvb). Maar het zullen eerder uitzonderingen zijn.
 
dom voorbeeld maar kwam eerst in me op

lasagnebladeren BONI

komt neer op 4,38€/kg


Lasagne klaargemaakt BONI

komt neer op 2,99€/kg


Als je weinig geld hebt welke ga je kiezen??
Je stopt ook wel geen 1 kg aan bladeren in uw 1 kg lasagne... Dus eigenlijk zou je het voor een volledig recept moeten gaan uitrekenen.
 
gezond eten is wel degelijk een héél stuk duurder. Het is niet altijd omwille van de bewerkingstijd ofzo die nodig is, dat bedrijven zoals Hanssens (grootkeuken) vooral gehakt als vleesbron gebruiken. Terwijl bvb vis, (sommige) kip, sommige vleesvervangers, ... een stuk gezonder zijn.

Ook bij groenten/fruit is dit deels het geval. Het lijkt veel goedkoper (idd, wortelen kosten bvb niet zoveel), maar een pizza of zo'n fletse burger die je in de microgolf steekt kost echt nog een stuk minder in de praktijk.

(ik geef je wel gelijk dat bij groenten/fruit het nog meevalt, als je wil afwisselen en bvb noten of sommige vleesvervangers wil gebruiken, is de kost pas écht groot.
Als je goedkoop wil blijven moet je het seizoen volgen en dan is de keuze inderdaad eerder beperkt, nu in de winter is het dan denk ik vooral kool en aanverwanten, en qua fruit appels en peren voor een groot deel van het jaar.

Vanaf je natuurlijk zaken wil beginnen kopen die duur zijn wegens moeilijk transport (bessen bv.) of die gewoon duur zijn in productie (noten) wordt dat wel duur. Deels kan je daar de opmerking wel maken dat mensen gezond soms koppelen aan van die fancy gerechten genre "neem 10 exotische ingrediënten" die je op kookshows of social media kan vinden. Maar je hebt bv. geen avocado nodig om gezond te zijn.

Maar het klopt wat je zegt, gewoon overleven op zoute kant-en-klaar pasta en zaken zoals brood met confituur is niet gezond, maar op vlak van EUR/kcal waarschijnlijk wel onverslaanbaar.
 
dom voorbeeld maar kwam eerst in me op

lasagnebladeren BONI

komt neer op 4,38€/kg


Lasagne klaargemaakt BONI

komt neer op 2,99€/kg


Als je weinig geld hebt welke ga je kiezen??
prijs per gewicht van verschillende soorten voeding vergelijken houdt wel niet echt steek. Op basis van caloriën (ook niet ideaal maar al beter dan per gewicht) zijn die lasagnebladeren bvb goedkoper. Als het doel was zo goedkoop mogelijk voldoende te eten koop je best die lasagnebladeren.
 
Laatst bewerkt:
Er staat duurzame én gezonde samenleving, hé. Pampers, maandverbanden en tampons dragen bij tot het laatste, groenten en fruit tot het eerste.

Netjes het stukje over herbruikbare alternatieven negeren. Het voegwoord "én" betekent bij mij iets anders, wanneer er binnen één categorie: een stap vooruit mogelijk is, en je kiest voor één van de twee, dan is het eerder "of".

Nu goed voor mijn part mag de politiek, politieke keuzes maken, maar als je een 0% BTW tarief invoert voor gezonde, basisproducten, maar vervolgens 6% als norm neemt voor drinkwater (of het nu uit de kraan komt of uit de fles) maar 0% voor wegwerpluiers/tampons/maandverband...

Idem met groenten en fruit: tof dat ze die BTW naar 0% brengen, ik kook echter met meer dan groeten en fruit alleen en mijn winkelkar zal er globaal duurder op worden. Ik plaats vraagtekens bij deze manier van gezonde voeding te "stimuleren", dat is vergelijkbaar met de suikertaks die je ook betaalt op suikerloze, light frisdranken. Responsabiliseer dan maar eens op een "hardere" manier: hoger remgeld voor mensen met overgewicht, nog hoger voor mensen met obesitas.

Ik veronderstel dat als het 6% BTW tarief verdwijnt, bijvoorbeeld een fitnessabonnement ook van 6% naar 9% gaat.
 
Netjes het stukje over herbruikbare alternatieven negeren. Het voegwoord "én" betekent bij mij iets anders, wanneer er binnen één categorie: een stap vooruit mogelijk is, en je kiest voor één van de twee, dan is het eerder "of".

Nu goed voor mijn part mag de politiek, politieke keuzes maken, maar als je een 0% BTW tarief invoert voor gezonde, basisproducten, maar vervolgens 6% als norm neemt voor drinkwater (of het nu uit de kraan komt of uit de fles) maar 0% voor wegwerpluiers/tampons/maandverband...

Idem met groenten en fruit: tof dat ze die BTW naar 0% brengen, ik kook echter met meer dan groeten en fruit alleen en mijn winkelkar zal er globaal duurder op worden. Ik plaats vraagtekens bij deze manier van gezonde voeding te "stimuleren", dat is vergelijkbaar met de suikertaks die je ook betaalt op suikerloze, light frisdranken. Responsabiliseer dan maar eens op een "hardere" manier: hoger remgeld voor mensen met overgewicht, nog hoger voor mensen met obesitas.

Ik veronderstel dat als het 6% BTW tarief verdwijnt, bijvoorbeeld een fitnessabonnement ook van 6% naar 9% gaat.
Het verschil is dat je 100% controle hebt over wat je eet, niet over wat je weegt. Een beetje vergelijkbaar met "we moeten het remgeld voor mensen met longkanker verhogen, want je krijgt longkanker van te roken".
 
Of hoe je het geloof in de politiek nog verder uitholt door dure beloftes aan te kondigen die er niet gaan komen.
€ 835 extra voor élke werkende Belg? Oh, tof... en dat net in een verkiezingsjaar en de jaren erna... taxshift 2.0 want enkel budgetneutraal indien je gelooft in terugverdieneffecten en belastingverhogingen op kapitaal of effecten die liberalen toch gaan blokkeren.
Van Peteghem zei dat het in eerste instantie echt een tax cut was. En dat er (nog) niet gekeken werd naar terugverdieneffecten.
Imo is het een goede eerste stap, hopelijk zet dit aan tot verdere hervormingen.

gezond eten is wel degelijk een héél stuk duurder. Het is niet altijd omwille van de bewerkingstijd ofzo die nodig is, dat bedrijven zoals Hanssens (grootkeuken) vooral gehakt als vleesbron gebruiken. Terwijl bvb vis, (sommige) kip, sommige vleesvervangers, ... een stuk gezonder zijn.

Ook bij groenten/fruit is dit deels het geval. Het lijkt veel goedkoper (idd, wortelen kosten bvb niet zoveel), maar een pizza of zo'n fletse burger die je in de microgolf steekt kost echt nog een stuk minder in de praktijk.

(ik geef je wel gelijk dat bij groenten/fruit het nog meevalt, als je wil afwisselen en bvb noten of sommige vleesvervangers wil gebruiken, is de kost pas écht groot.
Enige probleem is voor zover ik weet B12. Dat komt quasi alleen voor in dierlijke producten. Maar zolang je zuivel blijft eten/drinken is dat ook niet zo'n probleem. Voor de rest: ge kunt echt héél goedkoop vers en gezond eten en per portie echt wel goedkoper dan nen diepvriespizza.

Maar da's dikwijls het probleem: per portie. Kijk naar het voorbeeld van die lasagne: die vellen zijn duur maar je gebruikt ze wel voor meerdere maaltijden. Of kruiden zoals oregano: één potje kost evenveel als een Dr Oetker pizza. Ja, dan snap ik dat ge geen potje oregano meepakt maar ne pizza want met dat laatste hebt ge wel gegeten en met het eerste niet.
 
Terug
Bovenaan