Maar bijvoorbeeld die 0% BTW op groenten en fruit, geneesmiddelen, luiers en maandverband vind ik een heel goed idee.
Goh, er zijn veel meer producten die duurder worden (o.a. brood en melk) dan goedkoper, dus ik weet niet of je het hard gaat voelen aan de kassa van de supermarkt.
 
Als de augurken komende maanden 10% duurder worden, dan voel je dat verdwenen BTW tarief toch niet?

BTW is niet gelijk aan inflatie !!!
BTW heeft in sé zelfs geen invloed op eindprijs van een product aangezien het toegevoegd wordt en betaald wordt door de consument.
Een bedrijf gaat z'n BTW niet verrekenen in z'n kostprijs voor z'n product.
 
BTW is niet gelijk aan inflatie !!!
BTW heeft in sé zelfs geen invloed op eindprijs van een product aangezien het toegevoegd wordt en betaald wordt door de consument.
Een bedrijf gaat z'n BTW niet verrekenen in z'n kostprijs voor z'n product.
Ah oei dat wist ik niet als handelsingenieur zijnde....

Wat ik wil zeggen is dat de prijs die de consument aan de kassa betaalt niet veel zal verlagen als door de inflatie de producten duurder worden.
 
Laatst bewerkt:
Het gaat om wa

Ah oei dat wist ik niet als handelsingenieur zijnde....

Wat ik wil zeggen is dat de prijs die de consument aan de kassa betaalt niet veel zal verlagen als door de inflatie de producten duurder worden.

maar tuurlijk wel je betaalt er geen BTW op
Als die BTW er wel nog is dan betaalt de consument NOG meer

en proficiat met je diploma handelsingenieur
 
Wat een non argument imo. Als ik mag kiezen tussen 0 en 6 procent btw heb ik liever 0 hoor. Denk eens op lange termijn , inflatie gaat niet eeuwig zijn he, de prijzen gaan weer zakken.
 
Of hoe je het geloof in de politiek nog verder uitholt door dure beloftes aan te kondigen die er niet gaan komen.
€ 835 extra voor élke werkende Belg? Oh, tof... en dat net in een verkiezingsjaar en de jaren erna... taxshift 2.0 want enkel budgetneutraal indien je gelooft in terugverdieneffecten en belastingverhogingen op kapitaal of effecten die liberalen toch gaan blokkeren.

Oh, maar wel 0% BTW op:
De fiscale hervorming die Van Peteghem voorstelt, moet ook leiden tot een "duurzame en gezonde samenleving", klinkt het. Daarom wil de minister de btw naar 0 procent brengen voor groenten en fruit, geneesmiddelen, het openbaar vervoer en luiers, maandverbanden en tampons.

Er zou voor de rest één verlaagd btw-tarief van 9 procent komen, in plaats van de twee verlaagde tarieven die er nu zijn van 6 en 12 procent. Elektriciteit, gas en leidingwater blijven wel op 6 procent.

In welk opzicht zijn "luiers, maandverbanden en tampons" duurzaam? Dat zijn wegwerpproducten. Maar goed, dit is duidelijk een politieke keuze. Dat je de herbruikbare alternatieven zou stimuleren tot daartoe. Maar 0% BTW op bepaalde basisproducten en op anderen niet?

BTW op openbaar vervoer en geneesmiddelen zijn dan weer in belangrijke mate een vestzak- broekzak operatie voor de overheid. Zou meer baat hebben bij een openbaar vervoer zonder vertragingen en deftige security, dan één zonder BTW. En dat je meer BTW op water betaalt dan op busticketje of een banaan is ook absurde logica natuurlijk.

De winkelkar zal uiteindelijk ook weeral een goede 3% duurder worden, want op de meeste zaken betaal je nu 6% en zal je later 9% betalen.

Oh: en het belangrijkste hervormingen voor een eerlijke fiscaliteit?
Zaken zoals een belasting op de reële huurinkomsten, een meerwaardebelasting of het stelsel van de bedrijfswagens hervormen, worden doorgeschoven naar de regeringsonderhandelingen na de verkiezingen van volgend jaar.

Hahahaha... politieke lafheid dus, aan dit tempo komt er gewoonweg nooit eerlijke fiscaliteit in dit land.
 
Goh, er zijn veel meer producten die duurder worden (o.a. brood en melk) dan goedkoper, dus ik weet niet of je het hard gaat voelen aan de kassa van de supermarkt.
Wat betreft groenten en fruit vind ik het vooral een goeie omdat je mensen zo toch wat kan sturen naar gezondere voeding.
 
Ah oei dat wist ik niet als handelsingenieur zijnde....

Wat ik wil zeggen is dat de prijs die de consument aan de kassa betaalt niet veel zal verlagen als door de inflatie de producten duurder worden.
Maar de consument zijn loon is even hard gestegen met de inflatie. Dus je voelt dat wel degelijk want er blijft meer geld op uw rekening staan.
 
Maar de consument zijn loon is even hard gestegen met de inflatie. Dus je voelt dat wel degelijk want er blijft meer geld op uw rekening staan.
Nee dat is niet helemaal waar. Uw brutoloon stijgt met inflatie maar netto gezien ga je nooit volledig gecompenseerd worden.

Nu de inflatie nog altijd de pan uitswingt, rekenen velen uit hoeveel ze bij iedere indexering extra in het loonzakje ontvangen. Dat valt vaak tegen. Van de indexering schiet netto vaak minder over dan verhoopt. Een indexering met 2 procent - zoals bij iedereen die een loon heeft dat de spilindex volgt - betekent helemaal geen verhoging van het nettoloon met twee procent. Zeker voor lage inkomens valt dat tegen. Want hoe meer je verdient, hoe hoger de procentuele verhoging van het nettoloon.

Een berekening op basis van onder andere de looncalculator van SD Worx leert dat wie een laag loon van 1.800 euro bruto ontvangt, na een indexering met 2 procent slechts 0,8 procent overhoudt. Voor wie 2.000 euro bruto per maand verdient, is het nog erger gesteld: die ziet het netto-inkomen slechts met 0,2 procent toenemen. Dat contrasteert met hoge lonen. Hoe hoger het loon, hoe meer je ook netto in procenten overhoudt. Wie 7.000 euro bruto verdient, houdt van een indexering met 2 procent 1,54 procent extra nettoloon over. Bij 5.500 euro is dat 1,25 procent.


 
Wat betreft groenten en fruit vind ik het vooral een goeie omdat je mensen zo toch wat kan sturen naar gezondere voeding.

Bestaan daar studies rond? Ik heb altijd m'n twijfels gehad over hoe relevant het prijsargument voor groenten en fruit is. In het bijzonder omdat het vandaag al maar gaat over 6%. Gaat iemand die nooit groenten of fruit eet beslissen om nu dagelijks zijn 4 tot 5 porties te nuttigen omdat de totale aankoopprijs van die maaltijden met 50 eurocent gezakt is? Het lijkt mij maar wishful thinking.

Als ik het plan doorneem merk ik dat het voor mij waarschijnlijk op een platte belastingverhoging zal uitdraaien. Weinig enthousiast dus.

@anders. Indien de reële lonen effectief zijn mee gestegen met de inflatie hoe komt het dan dat we in een situatie zitten waar een recordaantal mensen in dit land hun energierekening niet meer kunnen betalen?
 
Bestaan daar studies rond? Ik heb altijd m'n twijfels gehad over hoe relevant het prijsargument voor groenten en fruit is. In het bijzonder omdat het vandaag al maar gaat over 6%. Gaat iemand die nooit groenten of fruit eet beslissen om nu dagelijks zijn 4 tot 5 porties te nuttigen omdat de totale aankoopprijs van die maaltijden met 50 eurocent gezakt is? Het lijkt mij maar wishful thinking.
Ik ben ook wel voorstander van een suikertaks en/of vettaks. Dus enerzijds gezonde voeding goedkoper maken, en ongezonde voeding duurder maken, zodat het verschil groot genoeg is om effectief het consumptiegedrag aan te passen. Dit is toch al een goede eerste stap.
 
Nee dat is niet helemaal waar. Uw brutoloon stijgt met inflatie maar netto gezien ga je nooit volledig gecompenseerd worden.
Da's slechts een tijdelijk effect omdat de belastingsschijven maar 1 keer per jaar geïndexeerd worden. Nadat ze geupdated zijn is je netto loon in reëele termen weer even groot.
 
@anders. Indien de reële lonen effectief zijn mee gestegen met de inflatie hoe komt het dan dat we in een situatie zitten waar een recordaantal mensen in dit land hun energierekening niet meer kunnen betalen?
Omdat de inflatie berekend wordt op een gemiddelde prijsstijging op basis van wat een gemiddeld gezin consumeert, energiekosten zullen voor veel gezinnen een groter deel van de totale consumptie zijn dan het procentueel aandeel dat energie in de korf van de index heeft. In totaal zijn de reëele lonen gelijk gebleven maar sommige gezinnen gaan wel degelijk armer geworden zijn terwijl andere er dan weer op vooruit gegaan zullen zijn omdat de index hun extra kosten overschat.
 
@anders. Indien de reële lonen effectief zijn mee gestegen met de inflatie hoe komt het dan dat we in een situatie zitten waar een recordaantal mensen in dit land hun energierekening niet meer kunnen betalen?
Zoals @beryl zegt: omdat de energieprijs maar een deeltje van de index is. Er zijn ook gezinnen die er op zijn vooruitgegaan omdat ze een heel lage energiefactuur krijgen, maar wel 11% opslag gekregen hebben...
 
Omdat de inflatie berekend wordt op een gemiddelde prijsstijging op basis van wat een gemiddeld gezin consumeert, energiekosten zullen voor veel gezinnen een groter deel van de totale consumptie zijn dan het procentueel aandeel dat energie in de korf van de index heeft. In totaal zijn de reëele lonen gelijk gebleven maar sommige gezinnen gaan wel degelijk armer geworden zijn terwijl andere er dan weer op vooruit gegaan zullen zijn omdat de index hun extra kosten overschat.

Klinkt mij in hoofdzaak een theoretische uitleg. Ik kan me onmogelijk inbeelden dat er mensen zijn die er in de voorbije twaalf maanden financieel op vooruit gegaan zijn.
 
Klinkt mij in hoofdzaak een theoretische uitleg. Ik kan me onmogelijk inbeelden dat er mensen zijn die er in de voorbije twaalf maanden financieel op vooruit gegaan zijn.
Wij. 11% opslag, onze energiefactuur is gedaald en de rest van onze kosten zijn geen 11% gestegen.
 
Terug
Bovenaan