cege
Well-known member
Wat ik vaak opmerk tijdens de oudercontacten, dat de ouders geen geld hebben voor deftig schoeisel of eten te geven aan hun kind, maar ondertussen wel een PS5, OLED 77inch en een iphone 15 pro max whatever hebben.
Wij geven onze 2 kinderen sandwiches met choco mee. En 2 speculaasjes.
Dat kost ons letterlijk per week:
de sandwiches: 2 x 1.30 euro (het moeten de goeikope van Boni zijn...)
Choco: halve euro
Speculaas: 1 euro (en dat zijn er dan van lotus)
----
4 euro per week voor 2 kinderen. Of te wel een halve euro per kind per dag.
Akkoord dat grote kinderen waarschijnlijk meer eten. Maar je kinderen geen eten meegeven is toch in 99.999% een attitude probleem en geen geld probleem.
Ik weet nog dat mijn moeder indertijd in het BLO stond en daar kinderen had van 10y die in de brooddoos een jupiler en een bifi worst meekregen. Als de ouders daar werden op aangesproken "ik eet dat ook als middag eten en zie mij hier staan". OK dan...
Past wel wat bij elkaar. Zo'n PS5 is dan ook vele malen belangrijker dan uw kind deftig schoolgerief voorzienEnfin. In mijn wereld toch niet. Er staat altijd wel wat opzij voor de dochter, maar ik kan me voorstellen dat anderen geen goede afwegingen maken qua uitgaven.
Wie had dat dan ook gedacht, dat er soms een link is tussen slecht budgetbeheer en armoede
Maar nee, tis niet overal zo, het zijn alleen die gevallen die opvallen.
Armoede is in veel gevallen uiteraard een gedragsprobleem en geen geld probleem.
Mensen zijn ook nogal geneigd om 'arm' in karikaturen te zien. Zoals dat ene voorbeeld dat steeds maar weer terugkomt op BG: 'ze zijn wel arm maar lopen rond met een iPhone / hebben een OLED TV / ...'. Uiteraard bestaat dat voorbeeld (maar zoals @Sylverscythe zegt moet je daar ook niet altijd mensen op afrekenen) maar het merendeel van de arme mensen loopt daar echt niet mee te koop hoor.
Als je het je niet kan veroorloven om de verwarming aan te zetten terwijl je je kind een of ander ongezond diepvriesmaal geeft en je zelf oud brood eet omdat je geen vers eten kan betalen, dan ziet eigenlijk niemand dat.
Mensen rijden rond in Vlaanderen en zien geen mensen onder kartonnen dozen slapen, of kijken enkel rond in de eigen omgeving (die, voor de gemiddelde BG'er, meer dan gemiddeld bemiddeld is) en concluderen dan volop dat het toch allemaal zo erg niet kan zijn met de armoede, maar dat is dus inderdaad fout.
Arme mensen zijn doorgaans ook niet geneigd om daar mee naar buiten te komen, want daar hangt toch nog altijd een enorm sfeertje rond en je wordt al heel snel scheef bekeken door anderen (voorbeelden genoeg in de topics over geld, armoede, ...) dus je mag echt niet enkel afgaan op die paar extreme voorbeelden met hun PS5 en hun Apple Watch om dan te gaan concluderen dat in armoede leven maar gewoon een kwestie is van niet met geld te kunnen omgaan.
Bwa. Hoeveel zijn de uitkeringen, kindergeld, OCMW, ... Je moet toch al zware psych problemen hebben en niet willen geholpen worden om echt dik in de problemen te komen.
0 geld en creche --> 1 euro per dag en free food. 0 geld en kinderen --> kindergeld en allerlei toeslagen. 0 geld --> sociale woning.
Als ik naar "geld gezocht" op VRT kijk, heb ik toch al 3x
retard afleveringen gezien. "We verdienen 5000 maar komen niet rond". 200-300 euro per maand naar iphone verzekering. 500 euro per maand aan kinderkleren om de snob uit te hangen. duizenden euros aan Pinterest concepten."We willen met onze kinderen van 6mnd en 2y op all-in vliegreis van 5000 euro per week. Jaaaaa.Of "ik verdien 3000 per maand en kom niet rond". En dan wel 500-600 euro per maand aan deliveroo uitgeven en 200 euro per maand cola slurpen. etc. Als je ze buitenpist, zijn ze buiten. 1+1 = 2.
Enfin. In mijn wereld toch niet. Er staat altijd wel wat opzij voor de dochter, maar ik kan me voorstellen dat anderen geen goede afwegingen maken qua uitgaven.