Bedrijfswagens, weg ermee?

Een ploegenpremie gaat over de lastige uren omdat die opofferingen in het privéleven vragen. Waar ik het over heb is het feit dat iemand in ploegen gewoon zelfs niet de mogelijkheid heeft om met het OV te gaan werken...

Maar die mensen kunnen toch kiezen voor een job die niet in ploegen is, nietwaar?
Om het drogargument van de verdedigers van bedrijfswagens hier eens tegen hun te gebruiken.

Die ploegenpremie is er om alle ongemak te compenseren, inclusief eventuele lastigere bereikbaarheid. Ik wil gerust erkennen dat met ploegen het OV minder evident is, maar dat geldt voor iedereen die in ploegen werkt, je zwijgt niet voor niets over mijn (retorische) vraag of we politieagenten ook geen bedrijfswagen moeten geven. Of wat met verpleegsters die met de nacht staan in een ziekenhuis? Of douaniers, magazijniers...
Trouwens nog genoeg andere jobs die door hun voorwaarden moeilijker bereikbaar zijn met het OV ook zonder wisselende ploegen: leerkrachten op meerdere scholen (een keuze die je wél opgelegd kan worden), supermarktbedienden met de vaste vroege, personeel bij de NMBS, ...

Voorbeelden legio van mensen met ploegen die geen bedrijfswagen krijgen. Mij lijkt de koppeling tussen ploegenarbeid en bedrijfswagen eerder enkel de regel in de goedbetaalde chemienijverheid.

Woon-werkverkeer is privéverkeer, dus de regel zou je eigen wagen moeten zijn. Zeker zolang mensen in véél meer penibele jobs hun woon-werkverkeer zelf moeten doen, lijkt het mij eigenlijk niet opportuun om het woon-werkverkeer van hooggeschoolde consultants te gaan subsidiëren.

Je kunt ook gewoon met je eigen auto gaan werken...

Tweak37 was me al kort en bondig voor.
 
Maar die mensen kunnen toch kiezen voor een job die niet in ploegen is, nietwaar?
Om het drogargument van de verdedigers van bedrijfswagens hier eens tegen hun te gebruiken.

Die ploegenpremie is er om alle ongemak te compenseren, inclusief eventuele lastigere bereikbaarheid. Ik wil gerust erkennen dat met ploegen het OV minder evident is, maar dat geldt voor iedereen die in ploegen werkt, je zwijgt niet voor niets over mijn (retorische) vraag of we politieagenten ook geen bedrijfswagen moeten geven. Of wat met verpleegsters die met de nacht staan in een ziekenhuis? Of douaniers, magazijniers...
Trouwens nog genoeg andere jobs die door hun voorwaarden moeilijker bereikbaar zijn met het OV ook zonder wisselende ploegen: leerkrachten op meerdere scholen (een keuze die je wél opgelegd kan worden), supermarktbedienden met de vaste vroege, personeel bij de NMBS, ...

Voorbeelden legio van mensen met ploegen die geen bedrijfswagen krijgen. Mij lijkt de koppeling tussen ploegenarbeid en bedrijfswagen eerder enkel de regel in de goedbetaalde chemienijverheid.

Woon-werkverkeer is privéverkeer, dus de regel zou je eigen wagen moeten zijn. Zeker zolang mensen in véél meer penibele jobs hun woon-werkverkeer zelf moeten doen, lijkt het mij eigenlijk niet opportuun om het woon-werkverkeer van hooggeschoolde consultants te gaan subsidiëren.



Tweak37 was me al kort en bondig voor.
Imo mogen ze inderdaad voor iedereen ervoor zorgen dat ze op hun werk geraken. Door bedrijfswagens/ov/mobiliteitspremies/... maakt me eigenlijk niet uit. En dan zal OV voor mensen in ploegen er inderdaad af vallen. Simpelweg omdat ik vind dat je geen kosten zou moeten maken om te kunnen gaan werken, gezien het de bedoeling zou moeten zijn om mensen te motiveren om te gaan werken en niet af te schrikken.
 
Imo mogen ze inderdaad voor iedereen ervoor zorgen dat ze op hun werk geraken. Door bedrijfswagens/ov/mobiliteitspremies/... maakt me eigenlijk niet uit. En dan zal OV voor mensen in ploegen er inderdaad af vallen. Simpelweg omdat ik vind dat je geen kosten zou moeten maken om te kunnen gaan werken, gezien het de bedoeling zou moeten zijn om mensen te motiveren om te gaan werken en niet af te schrikken.

Je belastingbrief al eens bekeken? Daar zit een forfait in om die kosten te dekken. Maak je toch meer beroepskosten? Prima, je mag die bewijzen.
Alleen, en nu komt de aap uit de mouw natuurlijk: de overheid onderschat systematisch de kosten van een privé-auto: je mag wat 15 eurocent per kilometer aan kosten inbrengen? Dat dekt de kosten voor gewone werknemers in de verste verte niet en dat bedrag is al vele jaren niet meer aangepast aan de werkelijke kosten.

Salariswagens daarentegen worden buitensporig gefinancierd, zowel qua woon-werk als andere privé-verplaatsignen, wat net de aanleiding is voor deze discussie.

Als er een vakje op jouw belastingbrief zou staan dat je duizenden euro's zou kunnen opleveren, maar dat je niet mag aanduiden louter en alleen omdat je werkgever dat bepaalt - een werkgever die véél mensen niet vrij kunnen kiezen/veranderen - dan zou jij ook terecht verontwaardigd zijn.
 
De fixatie van sommigen om in andermans portefeuille te kijken, ik zal het nooit begrijpen. De ene kan genieten van een bedrijfswagen, de andere van meer verlof, nog iemand heeft misschien andere extra voordelen. Mijn broer is leerkracht, en die geniet van een gunstiger fiscaal voordeel dan ik met mijn bedrijfswagen als ik onze belastingbrieven naast elkaar leg hoor. Maar ik sta niet op de barricades om zijn voordelen aan banden te leggen.
 
Imo mogen ze inderdaad voor iedereen ervoor zorgen dat ze op hun werk geraken. Door bedrijfswagens/ov/mobiliteitspremies/... maakt me eigenlijk niet uit. En dan zal OV voor mensen in ploegen er inderdaad af vallen. Simpelweg omdat ik vind dat je geen kosten zou moeten maken om te kunnen gaan werken, gezien het de bedoeling zou moeten zijn om mensen te motiveren om te gaan werken en niet af te schrikken.
Ik vind dat je een beetje alle richtingen uitdraait om het systeem van bedrijfswagens goed te praten. "Ze" geven zoals aangegeven de forfait en voorzien daarbuiten ook nog wegen en openbaar vervoer. Als iemand meer verdient door ploegen kan een deel daarvan naar een eigen wagen gaan gewoon. Als je deze thread leest lijkt het soms alsof we het enige land zijn dat mensen nog wil laten werken door dat geweldig systeem van de bedrijfswagen zeg. Enkele pagina's terug waren ze nog nodig om mensen in Brussel te willen laten werken en het platteland te behoeden om geen ghetto van laaggeschoolden te worden.

Hoe denk je dat mensen in andere landen op hun werk geraken?

De fixatie van sommigen om in andermans portefeuille te kijken, ik zal het nooit begrijpen. De ene kan genieten van een bedrijfswagen, de andere van meer verlof, nog iemand heeft misschien andere extra voordelen. Mijn broer is leerkracht, en die geniet van een gunstiger fiscaal voordeel dan ik met mijn bedrijfswagen als ik onze belastingbrieven naast elkaar leg hoor. Maar ik sta niet op de barricades om zijn voordelen aan banden te leggen.
Zijn voordelen staan mogelijk ook iets minder haaks op ongeveer alles wat men nationaal en internationaal wil bereiken inzake ecologie en mobiliteit.
Laat ons ook gewoon eerlijk zijn, het is het meest extreme voorbeeld van al die pleisters-op-pleisters die onze belastingsdruk moeten compenseren. Ik vind het evengoed belachelijk dat wij praktisch een sector uit de grond hebben gestampt om de administratie van eco-, maaltijd-, consumptie-, en misschien nog wat cheques te regelen.

Het gedrag van mensen licht sturen met een belastingsvoordeel is in dit land, IMO, gewoon compleet uit de hand gelopen.
 
Woon-werkverkeer is privéverkeer, dus de regel zou je eigen wagen moeten zijn. Zeker zolang mensen in véél meer penibele jobs hun woon-werkverkeer zelf moeten doen, lijkt het mij eigenlijk niet opportuun om het woon-werkverkeer van hooggeschoolde consultants te gaan subsidiëren.
Dit is het probleem : het is helemaal niet duidelijk of dat privéverkeer is. Fiscaal is het dat wel. Voor socialezekerheid is het dan weer geen loon, dus beroepsmatig een soort van kost eigen aan de werkgever. En diezelfde werkgever moet ook een arbeidsongevallenverzekering hebben die arbeidswegongevallen dekt, maw in België is het absoluut onduidelijk of woon werkverkeer iets privé of beroepsmatig is.
 
Dan maken we het nog simpeler.

Ik weet niet of je ervaring hebt met poppy/Cambio? Systeem waarbij je een deelwagen huurt via een app? Wel, voor je een verplaatsing doet met de wagen geef je aan waarvoor de verplaatsing is en de app registreert het parcours en aantal kilometer. Wanneer het een privé verplaatsing betreft wordt er niets bijgehouden.
Op periodieke momenten geeft men (automatisch) de kilometerstand op. Men trekt het aantal kilometers gereden voor werk af van het aantal totaal gereden kilometers en voila, men komt perfect tot het aantal privé kilometers dat dient belast te worden.
Geen probleem met privacy want die ritten zijn niet registreert.

Ik ben hier allemaal systemen uit mijn duim aan het zuigen die maandelange ontwikkeling vergen alsook eeuwig durende onderhandelingen op vakbond en regeringsvlak. Maar ik wil gewoon mijn punt maken dat praktisch er 1001 systemen zijn om werk en privé af te scheiden in een bedrijfswagen. Dus dat dat geen argument is van ‘in situatie x zou dat niet werken’.

Ik blijf erbij dat er geen enkele valabele reden is om vast te houden aan het draak van een systeem dat er nu bestaat rond de bedrijfswagens. Het zet een kunstmatige druk op ons wegennetwerk en het milieu. Belastingtechnisch zit het ook scheef qua verhouding met de overige lonen enzovoort.
Corona, en vooral de manier van werken na Corona, gaat dat nog eens zo hard in de verf zetten. En ik hoop dat men dan sowieso al vanuit bedrijven het licht gaan zien dat er best thuisgewerkt kan worden voor het gros van de tijd.
Simpel? Nog wat admin erbij in onze zeer eenvoudige (ironisch) fiscaliteit.

Waar zijn we toch mee bezig?

- De loodgieter vertrekt 's morgens met zijn busje naar een werf en zet onderweg zijn kinderen af aan school. Werk of privé? Of moet die dan de afstand tot aan de school als privé rekenen en de rest als woon/werk verkeer?
- De huisarts rijdt na zijn ronde terug naar zijn woning waar ook de praktijk is. Werk of privé? Hij rijdt eigenlijk terug naar zijn praktijk, zet daar zijn spullen neer en wandelt dan door zijn woning naar het privé-gedeelte. Is die dan naar zijn werk gereden of naar huis gereden?

En zo zullen er wel tig veel uitzonderingen zijn die zo'n regel alleen maar complex maken.

Simpel zou zijn: de hele rommel afschaffen, belasting op arbeid verminderen en iedereen zijn plan laten trekken om op het werk te geraken.
 
Terug
Bovenaan