Bakfiets - Jullie ervaringen

Fabian

Active member
Wij zijn daarnet enkele bakfietsen gaan testen (Lovens, Urban Arrow, Carqon en de Gazelle Makki).
Omdat wij geen wagen hebben is dit een belangrijke aankopen voor ons. Onze voorkeur gaat uit naar Lovens of de Gazelle.

Wat zijn jullie ervaringen? Welke hebben jullie en wat heeft jullie voor die fiets doen kiezen?
 
Wij hebben een urban arrow en die rijd zeer soepel wel zeer content van, redelijk wat ruimte om boodschappen mee te doen en de kids zijn er ook wilt van.

Wij hebben ook een maxi cosi adapter om de maxi cosi aan te bevestigen en een hoes voor de regen al bij al was het 7500 euro ongeveer voor alles.

Maar beste aankoop in jaren.
 
Check zeker de laadruimtes met de dingen die je er in wil krijgen. Ze lijken gelijkaardig, maar bv. een Urban Arrow heeft een net iets rechthoekigere vorm waardoor je daar een (op geplooide) buggy in krijgt die je niet in een Lovens krijgt. Of er past bv. net een Colruyt-bakje meer in doordat er net 5cm meer lengte is etc.

En als je vergelijkt, denk ook vier jaar verder en de accessoires die je denkt nodig te hebben. (Extra bankjes, adapters, hoezen, peuterschalen en whatever.) Dat aanbod, en hoeveel het kost, kan ook nog wel anders zijn.

Wij zelf hebben een urban arrow aangeschaft twee jaar terug met regenhuif voor ~€5300. Wreed content van; is gewoon tweede familiewagen geworden. We steken er twee kinderen en whatever gerief in en kunnen daguitstapje doen.
Onderschat de draaicirkel en algemene onhandigheid wel niet. Het is een lel van een ding.
 
Gezien het gewicht en het vermogen van de motor: neem een met een riemaandrijving. Niet alleen vriendelijker naar onderhoud toe, maar een traditionele ketting verslijt gewoon zeer snel in deze situatie, zelfs de speciale extra-sterke e-bike kettingen.
 
Check zeker de laadruimtes met de dingen die je er in wil krijgen. Ze lijken gelijkaardig, maar bv. een Urban Arrow heeft een net iets rechthoekigere vorm waardoor je daar een (op geplooide) buggy in krijgt die je niet in een Lovens krijgt. Of er past bv. net een Colruyt-bakje meer in doordat er net 5cm meer lengte is etc.

En als je vergelijkt, denk ook vier jaar verder en de accessoires die je denkt nodig te hebben. (Extra bankjes, adapters, hoezen, peuterschalen en whatever.) Dat aanbod, en hoeveel het kost, kan ook nog wel anders zijn.

Wij zelf hebben een urban arrow aangeschaft twee jaar terug met regenhuif voor ~€5300. Wreed content van; is gewoon tweede familiewagen geworden. We steken er twee kinderen en whatever gerief in en kunnen daguitstapje doen.
Onderschat de draaicirkel en algemene onhandigheid wel niet. Het is een lel van een ding.
Merk ook op: Een Lovens is significant wendbaarder dan bv. een Urban Arrow of Maki omwille van zijn veel kortere draaicirkel.
Wegblijven van Carqon - veel problemen mee.

Indien voor kinderen: Lovens, Urban Arrow, Riese Müller Load, Maki, LvH Bullitt, ...
Indien puur voor cargo: LvH Bullitt, .

Gezien het gewicht en het vermogen van de motor: neem een met een riemaandrijving. Niet alleen vriendelijker naar onderhoud toe, maar een traditionele ketting verslijt gewoon zeer snel in deze situatie, zelfs de speciale extra-sterke e-bike kettingen.

Inderdaad - riem!
 
Wij kochten onlangs de Gazelle Makki (tweedehands) en zijn er zeer tevreden fan. Zoals hierboven alreeds gezegd neem zeker eentje met een riem. Wij kochten er wel een nieuwe batterij bij (500 tov 400 Mah), omdat de vriendin iets verder werkt, zo kunnen we een week doen zonder opladen. Ook handig als je er boodschappen mee doet, wat extra power.

Handig bij de Gazelle is dat hij veringen heeft, de urban Arrow had dat niet. Bij onverharde wegen of kasseien kan het de rit wel aangenamer maken.

Let wel op dat de extra's (regenhoes, extra stoeltje, maxi cosi adapters) belachelijk duur zijn. Hou hier ook rekening mee bij je aankoop.
 
Geen ervaring met dergelijke fietsen wegens (nog) geen noodzaak, maar heb je de optie van een longtail al bekeken?

Gevoelsmatig lijkt me dat veiliger, vooral op kruispunten met beperkt zicht. 2 kennissen van mij hebben dat en zijn er zeer tevreden van.
 
Wij hebben ook heel veel bakfietsen bekeken én ook even naar de longtails gekeken. Omdat er kleine kinderen in moesten dan toch al snel voor bakfiets gegaan. We kozen dan voor de Makki. Intussen toch al een jaar mee aan het rijden en nog steeds heel content van de keuze. We testten en vergeleken ook met de Lovens, de UA, Carqon,... Ik ben blij nog steeds het gevoel te hebben dat het wel de 'juiste' fiets was voor ons. De Lovens hebben wij ook twee keer getest, dat was eigenlijk puur qua 'gevoel' dat de Makki beter was. Met de UA hebben wij een weekend mogen rijden, die sprak ons ook aan maar de Makki was zodanig vergelijkbaar én beter qua prijs dat daar ook de knoop snel was doorgehakt.
 
Wij hebben een bakfiets van Dolly. Iets minder bekend merk maar toch een kwaliteitsvol en gevestigd Nederlands fietsenmerk. Qua prijsklasse net iets onder een Gazelle maar wel zeer tevreden van eerlijk gezegd. Er staan al +4000 km op de teller en nog nooit kosten aan gehad.

Ook hier fungeert hij als de tweede gezinswagen. Quasi dagelijks gebruik.
 
Ik rij nu 3 jaar met een R&M Load 75 (komende van een longtail), 12.000 km op de teller.

Pluspunten:
- Comfortabel door voorvering, achtervering & gelzadel
- Er mag 100 kg in de bak, de 3-6-9 yo's passen er nog steeds samen in als ze elkaar beenruimte geven
- Is niet breder dan het stuur - je kunt zo goed als overal tussen
- Stalen frame beschermt de kinderen goed bij een val - al getest
- Riemaandrijving is een verademing in vergelijking met een ketting.

Minpunten:
- Enviolo-naafversnelling is behoorlijk crappy - kabels rafelen uit in de handgreep, naaf is volledig geblokkeerd geweest en vervangen onder garantie - fiets 3 maanden kwijt geweest
- Ringslot in het achterwiel betekent vroeg of laat gebogen/gebroken spaken
- Hoge slijtage remblokken en banden door het gewicht
- Achtervering is iets cheap (X-Fusion), is ook al vervangen omwille van een olielek
- Als je ergens "remote" in panne staat kan je bijna niet anders dan een takelwagen bellen - verzekering met pechverhelping sterk aanbevolen
 
Laatst bewerkt:
Wij hebben al 7 a 8 jaar een Badoo bakfiets.

Onlangs de batterij laten vervangen.

Ik gebruik die voor al mijn verplaatsingen onder de kerktoren. Wekelijkse boodschappen. Voor een gezin van 6? Gaat in de bak. De 4 kinderen naar hun karate training brengen, gaat nog perfect, enz...
 
Heeft dan iedereen een garage waar je die inzet of staat deze buiten ?
Kan wel begrijpen dat het sleuren is als je deze binnen moet zetten in de gang en dat de doorgang dan ook niet vanzelfsprekend is .
 
Ik heb soms al gedacht aan een bakfiets, maar is dat een beetje "handig" om mee te rijden (niet te zwaar enz)? Heb je er plaats genoeg mee op het fietspad, zeker met onze smalle fietspaden?
 
Ik heb soms al gedacht aan een bakfiets, maar is dat een beetje "handig" om mee te rijden (niet te zwaar enz)? Heb je er plaats genoeg mee op het fietspad, zeker met onze smalle fietspaden?
Met een tweewieler (al die wij hebben getest), heb ik daar nooit problemen mee ondervonden. Met een driewieler is het veel moeilijker. De ondersteuning zorgt er wel sowieso voor dat het fietsen niet zwaar is.
 
Heeft dan iedereen een garage waar je die inzet of staat deze buiten ?
Kan wel begrijpen dat het sleuren is als je deze binnen moet zetten in de gang en dat de doorgang dan ook niet vanzelfsprekend is .
Hier ook altijd in de garage. Hem buiten laten staan zagen we sowieso niet zitten (qua plaats innemen, diefstal, schade...).
 
Ben eens gaan testen met de longtail R500E van Decathlon en dat is een verrassend vlotte fiets.

Volgens mij komt er qua prijs niet echt iets in de buurt wat kwalitatief veel beter is.
 
Wij hebben een Urban Arrow met ketting, goedkoopste uitvoering:
- na 1.5j (5k km, buiten parkeren) en een recent onderhoud is de ketting nog goed bevonden, dus i.t.t. voorgaande posters zijn we voorlopig wel tevreden van de aandrijving met ketting
- de Enviolo versnelling ook geen problemen dusver, maar "schakelt" zeker niet vlotter dan een traditionele versnelling vind ik
- al een handvol keren het ringslot vergeten ontgrendelen en dus de bevestigingsrubbers moeten laten vervangen, maar dat kost 2EUR. Als je even vergeetachtig als ons bent dus erop letten dat bij de gekozen fiets het ringslot niet aan het frame vast hangt, dan krijg je inderdaad gebroken spaken wat een duurder grapje is
- ding is groot en lomp, in in een gemiddelde garage/carport kan je niet zowel een bakfiets als een auto kwijt, hier staat die gewoon onder de blote hemel op de oprit
- banden en remmen zo goed als versleten na 5k km, grotere kost in onderhoud dan een andere fiets
- rijstijl is aanpassen, maar word je snel gewoon, draaicirkel etc. geen probleem in suburbia, als je vaak in smalle stedelijke straten moet draaien misschien wel iets om rekening mee te houden?
 
Het zal een Lovens S85 ABS worden. Vinnige bakfiets die lekker optrekt en het meest wendbaar is. Vooraan is hij ook geveerd. Enige minpunt (voor ons) is de kleinere bak/de welving in de bak die maakt dat er minder in kan
 
Terug
Bovenaan