Sir.Killalot

Well-known member
Crowdfunder FE
Hoe verwarmen jullie je badkamer?

Voor onze nieuwe woning (verbouwing) plannen we vloerverwarming in onze badkamer, maar we willen ook nog een bijkomend verwarmingselement voor wanneer we douchen/bad nemen. Zeker ik heb het dan graag echt warm. Een elektrisch blazertje zoals we nu hebben lijkt ons voor onze nieuwe badkamer minder ideaal, dus dachten we aan een infaroodpaneel. Zijn er hier mensen op het forum die daar ervaring mee hebben?
 
Wij hebben vloerverwarming met nog een kleine elektrische handdoekradiator van 500W. Een badkamer heeft meestal te weinig vloeroppervlakte om het goed warm te krijgen met vloerverwarming alleen indien geen aparte kring met thermostaat. Via de thermostaat van de handdoekradiator kan je gemakkelijk het setpunt regelen en wanneer hij mag verwarmen (bij ons alleen tijdens de dag).
 
Als je het doet, zorg voor een aparte thermostaat.
Anders kan je evengoed enkel elektrisch verwarmen in die ruimte
 
Als je het doet, zorg voor een aparte thermostaat.
Anders kan je evengoed enkel elektrisch verwarmen in die ruimte

Waarom? We hebben vloerverwarming in de badkamer (2 kringen dicht tegen elkaar) en de rest 1 kring. De thermostaat staat verkeerdelijk wel in de hal, maar de vloerverwarming zorgt nu wel voor een basisverwarming. Ook is de vloer lekker warm.
Af en toe moeten we elektrisch bijverwarmen, maar dat is nietmeer vaak.
Puur elektrisch verwarmen is afhankelijk van het volume wel kostelijk en vooral tijdrovend. Een badkamer heb je vanaf 0 niet in 15-20 minuten warm dan.
 
Ja klopt. Maar 0 graden gaat het ook niet zijn hoop ik.
Hier thermostaat in de woonkamer. Dus dat werkt praktisch niet. Badkamer zal warm genoeg zijn. Maar als je het graag aangenaam warm hebt…
Maar dat is puur omdat hier maar 1 circuit ligt.
Na de badkamerrenovatie ga ik wel extra pompgroepen voorzien. Dan kan ik badkamer afzonderlijk regelen.
 
Ik overweeg de thermostaat in de hal weg te doen (boven is een apart circuit) en een draadloze in de badkamer te zetten. Maar ik heb geen goede plaats wegens badkamermeubels en ventilatie.
 
Hier is het enkel met vloerverwarming, maar wel de mogelijkheid om eventueel een elektrisch verwarming bij te plaatsen.

De kring van vloerverwarming in de badkamer staat volledig open, de rest staan geknepen. Hierdoor creëren we al een temperatuur verschil in de badkamer tov de andere ruimtes. We kunnen zo natuurlijk niet 24°C krijgen in badkamer en de rest 21,5°C.
Maar toch iets warmer en tijdens een bad/douche warmt de badkamer ook verder op.

Als we het toch in de toekomst zouden merken dat we het te koud gaan krijgen, plaats ik een elektrisch radiator. Deze dient dan om de ruimte die extra graad te doen opwarmen op de gewenste tijdstippen.
Ik vind het te zot om mijn verwarmingsinstallatie te laten draaien voor 1 ruimte te verwarmen in de woning. Dat vermogen dat daarvoor nodig is veel te klein, dus dat gaat veel liggen pendelen.
 
Hier ook VVW in de badkamer, temperatuur in het volledige huis staat op 23°C en eigenlijk is dat voldoende voor in de badkamer. Zeker omdat de hele massa opgewarmd is. Er hangt ook een elektrische radiator/handdoekenwarmer. Ik zet die meestal wel aan als ik in de badkamer ga, dan is de handdoek ook lekker warm als ik uit bad of douche kom. Maar écht nodig is het niet.
 
Hier ook VVW in de badkamer, met handdoekradiator die standaard mee verwarmt op het water van de vloerverwarming.
Deze kan echter ook elektrisch verwarmen, doen we een uurtje 's ochtends en meestal ook voor bad/douche. Radiator heeft wel een aparte klep op de collector nodig en deze wordt door de domotica dan dicht gezet op het moment dat het elektrisch deel wordt ingeschakeld, anders loopt de extra warmte gewoon weg.
 
Hier hebben we wanneer we airco voorzien hebben in de slaapkamers ook een aircotoestel in de badkamer gehangen. Ideaal om vlug de temperatuur kortstondig omhoog te brengen en de meerkost was toch verwaarloosbaar.
 
Hier vloerverwarming en wandverwarming in de inloopdouche en langs het ingebouwd bad.
De vrouw wou nog bijkomende handdoekdroger, maar staat amper aan.
 
Hier vloerverwarming en dan nog een elektrische wandradiator. Die wandradiator is pas voor het eerst aangezet toen we de baby gingen wassen.
Voor de rest is de badkamer altijd al warm genoeg geweest met enkel VVW.
En het douchen zelf zorgt ook voor veel extra warmte.
 
Terug
Bovenaan