Rustig rustig, had je verkeerd geïnterpreteerd omtrent in- en uitstroom, met netto cashflow erbij kom je er inderdaad. Al heb je sowieso nog extra administratie voor de verliezen in rekening te brengen (wat je al had aangehaald vermeld ik er maar bij).
No offense taken, maar het is redelijk vermoeiend als een schijnbaar evidente berekening hier keer op keer in twijfel getrokken wordt. Ik zit mijn redenering hier al 12 mnd te posten en er is altijd gepalaver over.
Mijn plaat valt in politieke discussies altijd in herhaling. Je moet beslissing en implementatie samen zien wanneer het moet en los zien wanneer het moet. Blijkbaar moet er een meerwaarde belasting komen en die moet X opbrengen. OK. Vind ik dat leuk, niet echt. Maar goed, it is what it is. Er moet dus een implementatie komen. Er is veel kritiek op de administratieve rompslomp, complexiteit van berekening (zie de recente FX discussie), vrijstelling en overdraagbaarheid naar latere tijden, optimalisatie mogelijkheden, cheatable, wat is in en out (aandelen, obligatie, crypto, ...) etc. Al die complexiteit en rompslomp verdwijnt als sneeuw voor de zon bij een simpele belasting op gerealiseerd en ongerealiseerde meerwaarden (de snapshot 1 jan-31 dec + correcties) benadering. Heck, ze zouden het eindelijk kunnen invoeren op spaarrekening ipv die perpetual vrij te stellen voor whatever duistere reden.
Je moet natuurlijk weten wat je wil.
Is het perfect ? Waarschijnlijk niet.
Is er administratie ? Minimaal.
Ben ik daar fan van ? Nope.
Is 36% zoals in Nederland nog proper ? Nope.
Wil ik minister van financien worden en alles kapot belasten ? Nope.
Is het beslist dat er een gat moet dichtgefietst worden via meerwaarde belasting ? Yes. Denken we dat dat nog bediscussieerbaar is ? Nope (tenzij je belasting op arbeid nog naar boven wil trekken of BTW naar 23% of whatever).
Dan lijkt me dit voorstel >>> het huidige gedrocht. Als er nog alternatieven op tafel kunnen komen, dan hoor ik het graag.
Net hetzelfde als de discussie ivm BTW. Het is beslist dat de BTW inkomsten naar boven moeten. Je kunt dan eindeloos blijven palaveren over 6% dit, 12% dat, en hihi haha meeneemmaaltijden en verval data en yadayadayada. En kan maar kakken op de implementatie en lobbywerk en whatever. Terwijl de realiteit is dat je het finale doel niet kunt vermijden. Je kunt onmogelijk meer BTW inkomsten binnenharken zonder *ergens* BTW tarieven te verhogen. Alsof discussie op de implementatie plots het einddoel zal reduceren... Het is een beetje 'whack the mole', sla de ene verhoging naar beneden en er komt ergens anders 1 naar boven. In dat opzicht is het veel gemakkelijker om de 21% naar 22% (21.5% of whatever nodig is) te brengen. "Cege is een communist". Not exactly. Simplicity >>> Complexity. In dat opzicht was ik het voor een keer eens met Ive Marx in De Afspraak of Terzake vorige week dat hij niet snapt waar de BTW discussie nog over gaat. Een verhoging is een verhoging, ook als je het iets anders noemt. En dan kun je beter... gewoon een tarief verhogen ipv te blijven palaveren met zaken van 6 naar 12% te duwen of van 12% naar 21%...
Mods: Verhuis de discussie maar naar de meerwaarde topic als het moet.